Hyppää pääsisaltöön
Tikissä

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tikissä
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sydämessä
0

Kulttuurihyvinvointialan yhteistä ymmärrystä rakentamassa

Laura Huhtinen-Hildén · 2.2.2021
Kuva: Zen zeee / Unsplash.com

Luovuus, mielikuvitus ja leikillisyys auttavat näkemään uusia mahdollisuuksia (1). Eteemme tulevista haasteista tai muutoksista selviämiseksi tarvitsemme näitä voimavaroja (2, 3). Uuden äärelle etsiytyminen ja sen myötä löytyvät luovat ratkaisut toimivat polkuina kohti kestävää tulevaisuutta ja hyvinvointia (4).

Taiteen hyvinvointivaikutukset ovat nousseet laajemmin tietoisuuteen maailman terveysjärjestö WHO:n vuonna 2019 julkaiseman laajan tutkimuskatsauksen myötä (5). Luovuus voi olla taiteisiin liittyvää, mutta se voi olla myös muunlaista kokeilemista, leikillisyyttä, ajattelua tai ilmaisua.

Luovuus osana merkityksellistä elämää, mahdollisuus mielikuvitella, ilmaista itseään, elää ja toimia osana itselle tärkeitä yhteisöjä tapoineen, arvoineen ja uskomuksineen, kuuluu myös jokaisen kulttuurioikeuksiin (6). Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen voidaankin hahmottaa erilaisten reittien rakentamisena luovuuden ja merkityksellisyyden äärelle.

Suomessa on erinomaiset edellytykset eri alojen ammattilaisten yhteisvoimin luoda sellainen kulttuurihyvinvointiala ja siihen liittyvä tietoon ja tutkimukseen perustuva ymmärrys, josta muualla voidaan ottaa mallia. Meillä on verkostoja, kehittäjiä, koulutuksia ja tutkimusta.

Jotta voimme tehdä tämän tulevaisuuskuvan todeksi, on kuitenkin luotava sellainen maisema kulttuurihyvinvoinnista, joka kutsuu meidät kaikki – kulttuuri-, taide-, sosiaali-, ja terveysalojen ammattilaiset, kehittäjät, tutkijat yhteisen äärelle.  Panostamalla dialogiseen vuorovaikutukseen sekä eri tieteenaloja hyödyntävään ajatteluun voimme yhdessä luoda yhteiskunnallisesti merkittävää kulttuurihyvinvointialaa.

Ammattilaiset kulttuurihyvinvointialaa pohtimassa

Miten tukea toivottua kehitystä käytännössä? Terveyttä kulttuurista-verkosto järjesti syksyllä 2020 seminaarin Terveyttä kulttuurista -tukena arviointi ja seuranta. Verkkotapahtumaan osallistuneet ammattilaiset nostivat työpaja-osuudessa esiin keskeisiä näkökulmiaan

  • kulttuurihyvinvoinnin lisäämiseen tähtäävän työn ammatillisesta osaamisesta
  • laadun määrittymisestä.

Seminaarin työskentelyn pohjalta voidaan hahmottaa alan kehittämisen kannalta kriittisiä teemoja, jotka kulttuurihyvinvoinnin parissa työskentelevien ammattilaisten havainnot nostavat esiin.

1. Kulttuurihyvinvointityössä tarvittava ammattitaito

Hyvinvoinnin ja terveyden vahvistaminen voi olla sekä kulttuuri-, taide-, sosiaali-, ja terveysalojen työn tavoitteena. Jokainen ammattilainen katsoo kulttuurihyvinvointialaa pääasiassa oman ammattialansa näkökulmasta. Tämä vaikuttaa myös käsityksiin kulttuurihyvinvointityössä tarvittavasta ammattitaidosta. Tästä voi syntyä asiantuntijuuskilpailu eri ammattiryhmien välille ”kuka on asiantuntijoin?” (7). Toisaalta osallistujat toivat vahvasti esiin myös sen, miten monenlaisten kompetenssien summa kulttuurihyvinvointialan ammattitaito voi olla. Siinä tarvitaan usein monialaista osaamista

Taiteen rooli voi vaihdella sen mukaan, millaista kulttuurihyvinvointityötä tehdään. Esiin nostettu huomio, siitä että ”taiteilijana keskittyy helposti itseen ja omaan taiteilijuuteen” (7) on mahdollinen riski, joka on tärkeä tiedostaa.

Kulttuurihyvinvointityössä tarvitaan lähes poikkeuksetta moniammatillista yhteistyötä. Tämän onnistumiselle välttämätöntä on toisen alan ammattitaitoon ymmärrys ja kunnioitus. Mahdollisuus aitoon dialogiin syntyy, kun ”osaa avata omaa osaamistaan toiselta alalta tuleville” (7). Tällöin keskeistä on toisen avoin kuuntelu, hyväksyminen ja kunnioitus.  On tärkeää, että eri alojen ammattilaiset ”toimivat oman osaamisen rajoissa” (7) kulttuurihyvinvointityötä tehdessään.

2. Laadun määritteleminen kulttuurihyvinvointityössä

Kulttuuri-, taide-, sosiaali- ja terveysalojen ammattilaisten erilaiset näkökulmat auttavat rakentamaan kulttuurihyvinvointialalle riittävän laajaa ammatillista maisemaa. Tämä voi rakentua vain yhdistämällä eri alojen ymmärrystä.

Laatuun liittyy ydinkysymys ”mikä laatu priorisoidaan kulttuurihyvinvoinnissa – keskitytäänko taiteelliseen laatuun tai esim. hyvinvoinnin ja osallisuuden laatuun?” (7) Tätä esiin noussutta teemaa olisi mielestäni tärkeä jatkossa tarkastella eri konteksteissa asetettavien tavoitteiden, menetelmien ja työotteiden valossa. Lisäksi laatuun kuuluvat ”toiminnan suunnittelu ja arviointi asiakkaan tarpeista käsin” (7) ovat kulttuurihyvinvointityössä keskiössä.

Kohti jaettua ymmärrystä kulttuurihyvinvointialalla

Muotoutumisvaiheessa olevan alan laajemmat näkymät ovat vasta edessäpäin. Yhteiset käsitteet tai niiden takana oleva ymmärrys puuttuvat. Olen seurannut kulttuurihyvinvoinnin parissa työskentelevien eri alojen ammattilaisten keskusteluja erilaisissa yhteyksissä yli kymmenen vuoden ajan ja edelleen keskusteluissa päädytään usein erilaisten ammattitaitojen laadun puolesta todisteluun ja dialogi hyytyy.

Sanat, joilla asioista puhumme, ovat tärkeitä, koska ne muovaavat ajatteluamme ja niillä on mahdollista myös kutsua eri alojen ammattilaisia yhteisen äärelle. Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen ei ole alaspesifi tavoite, vaan se liittää yhteen monenlaiset hyvinvoinnin lisäämisen parissa työskentelevät tahot ja ammattialat.

”Kulttuuri viittaa ihmisen toimintaan ja siitä jäävään jälkeen. Ihmisten jättämät jäljet, kuten kirjat, pelit, rakennukset, laulut ja taulut tai yhtä lailla sattumat tai kohtaamiset ihmisten ja koneiden kanssa voivat ohjata kohti uutta.” (8)

Kulttuurihyvinvoinnin tukeminen liittyy merkityksellisyyteen ja luovuuden mahdollisuuksiin elämässä:

”Koettu hyvinvointi vahvistuu, kun ihminen saa toteuttaa ominta itseään niin, että siitä syntyy omaa olemassaoloa vahvistavia merkityksiä, reittejä arkitodellisuuden ohi, osallisuuden kokemuksia ja myötätuntoista yhteenliittymistä itsensä ulkopuolella olevan inhimillisen ja ei-inhimillisen todellisuuden kanssa.” (8)

Yhteinen kulttuurihyvinvointiala

Kulttuurihyvinvointityön ammattilaisella on jokaisella omanlaisensa ammattitaidon osa-alueiden kokoelma. Ammattinimike ei määritä siitä kaikkea, vaan erilaiset lisä- ja täydennyskoulutukset ja työssä oppiminen rakentavat osaamista läpi työelämän. Voisimmekin ammattinimikkeiden sijaan tarkastella kulttuurihyvinvoinnin ammattitaidon erilaisia osa-alueita.

Esitin seminaarissa kuvion luovan toiminnan ulottuvuuksista sosiaali- ja terveysaloilla sekä näihin liittyvästä ammattitaidosta, joka on yksi mahdollisuus hahmottaa ammattitaidon erilaisia osa-alueita. Kuvion ympyröissä on erilaisia luovan toiminnan, ilmaisun ja taiteen kokemisen muotoja. Niissä tarvittavaa ammattitaitoa kuvataan ympäröivissä tähdissä: mitä vahvempi nuoli, sen olennaisemmasta ammattitaidon osa-alueesta on kysymys.

 

Luovan toiminnan muotoja sosiaali- ja terveysaloilla -kuvio selostetaan kuvion jälkeisessä tekstisisällössä.

Kuvio 1 Luovan toiminnan muotoja sosiaali- ja terveysaloilla (Huhtinen-Hildén 2014 sekä Huhtinen-Hildén & Isola [Isola ym. 2017, 48] pohjalta muokattu). (9, 10)

Kuvio 1 koostuu x ja y-akseleiden väliin sijoittuvista ympyröistä, joilla hahmotetaan erilaisia luovan toiminnan, ilmaisun ja taiteen kokemisen muotoja.

Vaakasuoralla x-akselilla kuvataan toiminnan luonnetta: Mitä kauemmas oikealle edetään, sitä vahvempaa on osallistuminen ja osallistujan oma toimijuus. Vaaka-akselin alkupäässä on yleisönä, katsojana tai kokijana oleminen, seuraaminen.

Pystysuoralla y-akselilla osoitetaan kuviossa toiminnan fokuksen muuttumista taiteen tai luovuuden kokemuksesta kohti osallistujien prosessia ja reflektointia.

Nämä akseleiden muodostamaan kenttään asettuvat ympyrät (luovan toiminnan, ilmaisun ja taiteen kokemisen muodot) ovat akselien leikkauspisteestä viistosti oikealle ja ylöspäin edeten seuraavat:

  1. Esitys/konsertti/näyttely
  2. Osallistava esitys
  3. Luovuus osana sosiaali- ja terveysalan työotetta
  4. Luova toiminta harrastuksena
  5. Osallistava taidetoiminta, luova narratiivinen työskentely
  6. Vuorovaikutuksellinen luova prosessi
  7. Taideterapiat

Kuvion ympyrät asemoituvat toistensa lomaan ja osin päällekkäin, osoittaen, että niiden rajat ovat liukuvia. Ainoastaan taideterapiat -ympyrä on irrallaan muista, koska sillä on selkeästi säädelty konteksti ja siinä vaadittava ammattipätevyys.

Luovan toiminnan, ilmaisun ja taiteen äärelle johdattamisessa tarvitaan erilaista ammattitaitoa riippuen siitä, millaisesta toiminnasta tai taiteen kokemisen muodosta on kyse. Erilaista ammattitaitoa kuvataan ympyröiden vierelle sijoitetuissa tähdissä.

Tähdissä on nimettynä ammattitaidon osa-alueet ja niistä kulkevat nuolet luovan toiminnan, ilmaisun ja taiteen kokemisen muotoja kuvaaviin ympyröihin (toiminnan muotoihin), joissa kyseistä ammattitaitoa tarvitaan:

  • Taiteellinen osaaminen/ammattitaito – nuolet ympyröihin 1 ja 2
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattitaito – nuoli ympyrään 3
  • Luovan toiminnan/ taiteen pedagoginen ammattitaito – nuolet ympyröihin 4,5 ja 6
  • Taideterapian ammattitaito – nuoli ympyrään 7

Näiden nuolien lisäksi kuviossa jokaisesta tähdestä lähtee myös ohuita nuolia osoittamaan sellaista ammattitaitoa, jota ympyrässä olevassa toiminnan muodossa lisäksi tarvitaan. Tällaisia ovat esimerkiksi osallistavan esityksen toteuttamisessa hyödynnettävä pedagoginen osaaminen tai vuorovaikutuksellisessa luovassa prosessissa hyödynnettävä sosiaali- ja terveysalan ammatillinen osaaminen.

Kuvio on muovautunut vuosien varrella dialogissa kulttuurihyvinvointityötä tekevien ammattilaisten, alan kehittäjien, tutkijoiden ja kouluttajien kanssa. Olen kehittänyt kuviota erilaisissa seminaareissa ja konferensseissa vuodesta 2013 ja se on lisännyt erilaisia muotoja saavan kulttuurihyvinvointityön monialaisuuden ymmärrystä.

Kulttuurihyvinvointialan kehittämisessä tarvitaan hyvää vuorovaikutusta, dialogia sekä laajaa tiedonmaisemaa, jossa hyödynnetään tieteenalojen yhdyspintoja. Näillä voidaan kehittää uusia reittejä kohti kestävää tulevaisuutta ja hyvinvointia.

Kirjoittaja

Laura Huhtinen-Hildén (FT, MuM, musiikkiterapeutti, työnohjaaja) toimii Metropolia Ammattikorkeakoulussa yliopettajana, tutkijana sekä tutkintovastaavana uudessa englanninkielisessä ohjelmassa Master’s Degree in Creativity and Arts in Social and Health Fields (CRASH). Hän on kiinnostunut kulttuurihyvinvointialan, taiteen soveltavan käytön ja musiikkipedagogiikan kehittämisestä. Hänen käynnissä olevat tutkimusprojektinsa liittyvät luovuuden mahdollisuuksiin edistää osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta. Hän on julkaissut artikkeleita ja opetusmateriaalia.

Lähteet

  1. Craft, A. (2001). Little C creativity. In A. Craft, B. Jeffrey, & M. Leibling (Eds.), Creativity in education (pp. 45–61).London: Continuum.
  2. Huhtinen-Hildén, L. & Isola, A-M. (2019). Reconstructing life narratives through creativity in social work. Cogent Social Sciences, 5:1.
  3. Huhtinen-Hildén, L. (2020). Luova mieli matkaseurana. Luovuudesta hyvinvointia muutoksissa. Teoksessa M. Elomaa-Krapu, A. Vuorijärvi & R. Wallin (toim.). Hyvinvointi ja terveys poikkeusoloissa. Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu, 55-63.
  4. Salonen, A. (2019). Transformative responses to sustainability. In: Leal Filho W. (Ed.) Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. Cham: Springer.
  5. Fancourt, D. & Finn, S. (2019). What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe (Health Evidence Network (HEN) synthesis report 67).
  6. UNESCO.org (2001) Universal Declaration on Cultural Diversity. Viitattu 21.1.2021.
  7. Terveyttä kulttuurista -tukena arviointi ja seuranta -verkkotapahtuma, lokakuu 2020, sitaatteja seminaarin ryhmätyöskentelyn muistiinpanoista  mukaillen, osallistujien luvalla.
  8. Huhtinen-Hildén, L., Isola, A-M., Berden, I., Hiltunen, M. & Salonen, A.O. (2020). Mitä on kulttuurihyvinvointi? Yhteiskuntapolitiikka-lehti, YP-blogi.
  9. Huhtinen-Hildén. L. (2014). Perspectives on professional use of arts and arts-based methods in elderly care. Arts & Health: An International Journal for Research, Policy and Practice.
  10. Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Valtari, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpapereita 33/2017. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
hyvinvointikulttuurikulttuurihyvinvointiluovuustaide

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Luovuus voimavarana työelämässä
      Luovuus voimavarana työelämässä
      15.10.2020
    • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 1: mikä ihmeen innovaatiokeskittymä?
      Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa…
      1.2.2022
    • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia – osa 3: Osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen
      Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia – osa…
      8.2.2022

    vierailija

    Tietoa blogista

    Tikissä on Metropolian tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) blogi. Bloggaajat ovat ammattikorkeakoulun henkilöstöä sekä muita TKI-toiminnan asiantuntijoita. Jos haluat kirjoittaa blogiin, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Tikissä-blogin toimituskunta

    • Päivi Keränen, Projektipäällikkö, Muotoilu, +358 40 184 1952
    • Jussi Linkola Projektipäällikkö, Musiikki +358 40 184 2448
    • Milla Åman Kyyrö (päätoimittaja) Viestinnän asiantuntija, TKI-hankkeet ja kehittäminen +358 50 342 0341

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Tikissä-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Tutustuthan kirjoitusohjeisiin, PDF-aineistolinkki Bloggaajan ohje 2021

    Uusimmat jutut

    • Kaksi nuorta tarkastelee käsin koskettelemalla pöydälle nostettua puista jakkaraa, vieressä seisoo vanhempi mieshenkilö.

      Voiko hankearvioinnissa hyödyntää taiteellisia menetelmiä?

      23.3.2023
    • Overview of a conference room filled with audience, ambient purple lights.

      Focusing on Innovators instead of Innovations

      21.3.2023
    • Iso auditorio täynnä yleisöä, kuvattu takarivistä kohti esityslavaa.

      Vihertävää työmatkailua Euroopassa

      16.3.2023

    Arkisto

    • ▼ 2023 (17)
      • ▼ maaliskuu (6)
        • Voiko hankearvioinnissa hyödyntää taiteellisia menetelmiä?
        • Focusing on Innovators instead of Innovations
        • Vihertävää työmatkailua Euroopassa
        • Ammattikorkeakoulun rooli ekosysteemissä on edistää osaamisen ja teknologian siirtymää
        • Liikkuminen ja ravinto – seniorien hyvinvointipalveluiden ytimessä
        • Innovaatiopodcasteja tekemässä
      • ▼ helmikuu (5)
        • Eettisyys asiantuntijaviestinnän kulmakivenä
        • Viestintäyhteistyö hankekumppanin kanssa: 10 vinkkiä
        • Tekoäly asiantuntija-artikkelin kirjoittamisen tukena
        • Kampus yritysyhteistyön raja-alueena
        • Onko mikki auki, onnistuuko empaattinen vuorovaikutus etänä?
      • ▼ tammikuu (6)
        • The Harmful Nature of Informed Assumptions
        • Psykologinen turvallisuus ja sen vahvistaminen työssä
        • Hanketulokset voi koota yhteen ThingLinkillä
        • Blogi on yksi kanava asiantuntijatiedon levittämisessä
        • Avoiding Service Design Theatre When Developing Projects
        • The Importance of Service Design in Organisations
    • ► 2022 (92)
      • ► joulukuu (6)
        • Vertaisuuden johtaminen ja rakentaminen työyhteisöissä
        • Yrittäjänaisten digiosaamista tukemassa
        • Tikissä-blogi 2022: kirjoittajien ja julkaisujen määrät kasvoivat
        • Mitä TKI-viestintä on?
        • Vapaaehtoistoiminnalla kohti sosiaalisesti kestävää huomista
        • Työyhteisöjen yhteisöllisyyden vahvistaminen taiteen ja luovuuden keinoin
      • ► marraskuu (9)
        • Miten saada kotihoitoon pitovoimaa?
        • Äänensävyn hyödyntäminen hankkeen viestinnässä
        • Yritysten toiminnan kehittämistyöskentelyn menetelmiä
        • Osaamisen kehittämisen prosessit tuottavat tuloksia yrityksissä
        • Co-Creating Student-Run Centers in Multicultural Contexts
        • Kotihoidon vetovoima huolena - ratkaiseeko sosiaalinen media rekrytoinneissa?
        • Toimiva hankeviestintä vaatii suunnittelua
        • Aito kiinnostus aiheeseen ja sisällöllinen motivaatio avaa ovet oppimiselle
        • Tulevaisuudessa kaikki toimialat voivat hyödyntää XR-teknologioita
      • ► lokakuu (5)
        • Miten johdetaan tulevaisuudenkestävää liiketoimintaa?
        • Asiantuntija viestijänä - miten saada oma ääni kuuluviin?
        • Kestävää kehitystä voi edistää jo innovaatioiden alkulähteillä
        • Kestävä kehitys näkyväksi yrityksissä
        • Kohti ennakointikyvykkyyttä
      • ► syyskuu (10)
        • Learning to Innovate Every Day - 10 Days 100 Challenges Event
        • Viestintä on vallankäyttöä - asiantuntija, tunne arvosi
        • Hyödynnettävyys hanketyössä: kaupallistamisen haasteet
        • Energia-alan voimakas murros vaatii jatkuvaa oppimista
        • Miten digitalisaatio haastaa työllistymistä?
        • Yrityseettisyys tekee organisaatiosta tuloksellisen
        • Vinkkejä hankkeen yleisötapahtuman tuottajalle
        • Sustainable wellbeing through inclusiveness in the construction industry
        • Mistä aloittaa hankkeen viestinnän suunnittelu?
        • Metadatan merkityksestä
      • ► elokuu (4)
        • Vihreä siirtymä vaatii kulttuurinmuutoksen myös työpaikoilla
        • Nimi leimaa työnhakijaa - asenteet vaikeuttavat maahanmuuttajien työllistymistä
        • Vuokratyön 7 vahvuutta ja 7 kehittämiskohdetta
        • Hyvis vai pahis - miten konflikti voi luoda uutta?
      • ► kesäkuu (4)
        • Iso-Britannia ja Horisontti Eurooppa - vesittävätkö poliittiset erimielisyydet tulevaisuuden eurooppalaista TKI-yhteistyötä?
        • Ennätysmäärä kirjoituksia julkaistu Tikissä keväällä 2022
        • Behind the Scenes of a Telehealth Innovation Project
        • Nostetta pääkaupunkiseudun innovaatiotoimintaan
      • ► toukokuu (8)
        • Hankeviestinnän osaamisen kehittymisestä hyötyvät kaikki
        • Maahanmuuttajien työllisyyden haasteet ammattikorkeakoulujen ratkottavana
        • Ristiriitoja hybridityössä - nääntyä vai kehittää?
        • Voimaa yhdessä tekemisestä – vaikuttava julkaiseminen, osa 3
        • Kotihoidon ammattilaiset  ja ammattikorkeakoulun opiskelijat kehittämiskumppaneina
        • Vauhti kiihtyy, työnkuvat muuttuvat
        • Stewardship in the New European Bauhaus
        • Hanketoiminnasta maksutonta apua yrityksen kehittämishaasteiden ratkomiseen
      • ► huhtikuu (12)
        • Ennakoi osaamista ja menesty
        • Ihmisten moninaisuuden näkökulmat hybridityön äärellä
        • Resilienssi, itsetuntemus ja näkökulman vaihto
        • Metropolian kansainvälinen akatemia yhdistää eri maista ja kulttuureista tulevia opiskelijoita
        • Finding Real Problems to Solve All Around Us
        • Miten innovaatiokeskittymä auttaa rakentamaan kestävää ja osallista tulevaisuutta?
        • Luottamuksen rakentaminen digitaalisessa toimintaympäristössä
        • Mentorointi oman toiminnan kehittämisen ja resilienssin työkaluksi luovilla aloilla
        • Suomalainen koulutusjärjestelmä tutuksi toiminnallisilla tehtävillä ja selkeillä kuvilla
        • Sakko vai pakolla rokottaminen? Kysymys oli ajankohtainen jo ennen pandemiaa
        • Why you need to learn Service Design
        • Pokémonin matka sosiaaliseksi innovaatioksi
      • ► maaliskuu (15)
        • Trust as a transversal skill
        • Neuvoja pienyrittäjälle pullonkaulojen ja kapeikkojen tunnistamiseen
        • Johtajuuden kestävyysnäkökulmat ihmisten johtamisessa 
        • Taiteilija taitonsa tuotteistajana
        • Purkkavirityksistä yhdenmukaisiin turvallisuustaitoihin - näyttämötyöturvallisuus läpäisee koko organisaation
        • Työssä jaksaminen sosiaali- ja terveysalalla
        • Sisäilmapartio innovoitiin ratkaisuksi monialaisena opiskelijayhteistyönä
        • Työn muutos ja johtajuuden haasteet vuonna 2022
        • Taiteilija yhteisöllisyyden rakentajana
        • This Meeting Could Have Been A Workshop
        • Hubin rakennuspiirustukset
        • Sattuipas samaan aikaan! Koronaa, hanketta, yrittäjyyttä ja digiä
        • Suhdekiemuroita - resilienssi ja kestävyys yritystoiminnassa
        • Selviytymisen strategioista ennakointiosaamiseen
        • Hankalasti tavoitettavat nuoret kohdataan jalkautuvalla autotyöllä
      • ► helmikuu (12)
        • Miten osallistaa kansalaiset ja kansalaisjärjestöt alueellisen innovaatiostrategian kehittämiseen?
        • Embedding Service Design in Higher Education
        • Ammattikorkeakoulun hanketoiminta on hyvä oppimisympäristö - TKIO toimintaa käytännössä, osa 2
        • Määränpäänä Eurooppa - mitä ottaa huomioon EU-hankevalmistelussa?
        • Tehokasta kuin leikkaussalissa! Muistilista varmistamaan kestävää keikkatyötä  
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää hyvinvointia - osa 5: Älykkäät, käyttäjälähtöiset ratkaisut ja palvelut
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 4: Yrittäjyys- ja johtamisosaamisen edistäminen ja kehittäminen hyvinvointi- ja terveysalalla
        • Sirkkaa lautaselle ketterästi - yrittäjän kokemuksia elintarvikkeiden tuotteistamisesta
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia – osa 3: Osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 2: Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
        • Vuorovaikutteinen johtajuus eettisen organisaatiokulttuurin rakentajana
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 1: mikä ihmeen innovaatiokeskittymä?
      • ► tammikuu (7)
        • Asiantuntijat ja opiskelijat kehittävät yhdessä palveluita - TKIO-toimintaa käytännössä, osa 1
        • Puumyönteisyys kannattaa pääkaupungissakin
        • Innovation Events in Three Parts: Design Sprints
        • Ihmisjohtaja huomioi työntekijöiden tunteet muutostilanteessa
        • Innovation Events in Three Parts: Hackathons
        • Osaaminen on kestävän työn perusta
        • Accelerating the evolution of mobility in the Baltic Sea Region with robot bus pilots
    • ▼ 2021 (64)
      • ▼ joulukuu (12)
        • Tutkitun tiedon teemavuosi 2021 oli Tikissä-blogin runsaudensarvi
        • Innovation Events in Three Parts: Service Jams
        • Toimintaympäristön kehittämistä yhdessä, asiakkaiden parhaaksi
        • Yrityksen resilienssi ja työntekijöiden jaksaminen vahvistuvat yhdessä
        • Hyvinvointia naisyrittäjille valmentavalla työotteella
        • Askelmerkkejä yritysten teknologisen muutoksen sparraamiseen
        • Kohti vaihtoehtoista tulevaisuutta — miksi nuori radikalisoituu?
        • Voiko verkkotyöpaja olla aidosti yhteisöllinen kokemus?
        • Innovation Events to Facilitate Teaching, Learning, and Shifting Mindsets
        • Strengthening youth’s trust in the future
        • Kestävää työtä resilienssiä ymmärtämällä
        • Onko sävellys innovaatio?
      • ▼ marraskuu (6)
        • Osaamisen johtaminen vahvistaa yritysten kilpailukykyä
        • Uutiset ovat suodatettua tietoa
        • Kestävä johtajuus rakentaa työhyvinvointia
        • Kohti turvallisempaa tulevaisuutta
        • Interprofessional Approach for Transversal Skills in Higher Education
        • Comparison of nursing students' health behaviour in four countries: China, Finland, Japan and Sri Lanka
      • ▼ lokakuu (4)
        • Onko yhteiskehittäminen vain kompromisseja?
        • Näin toteutat verkkojulkaisun
        • Nuorten osallisuus vahvistuu hävikkiruokatoiminnassa
        • Senioriliikkujan hyvä ravitsemus - osa 2
      • ▼ syyskuu (5)
        • Ikääntyneiden liikunta- ja hyvinvointi-palveluiden kehittäminen kannattaa
        • Senioriliikkujan hyvä ravitsemus - osa 1
        • Yrittäjä jatkuvan epävarmuuden keskellä
        • Uuteen EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakauteen yhä osaavampina
        • Viestinnän asiantuntijuus tukee tutkimustiedon yleistajuistamista
      • ▼ elokuu (4)
        • Hankkeiden välisellä viestintäyhteistyöllä kohti laajempaa vaikuttavuutta
        • Pienyrityksen strategiaa kirkastamassa
        • Asiantuntija ja julkinen verkkokeskustelu
        • Vahvaa vuorovaikutusosaamista tarvitaan tulevaisuuden hanketyössä
      • ▼ kesäkuu (4)
        • Tikissä-blogin kevät 2021
        • Tasapainottelemalla hyvinvointia työhön
        • Huomio tapahtumien turvallisuuteen - jos osaamista riittää
        • Miten yritykset voivat edistää itseohjautuvuutta?
      • ▼ toukokuu (7)
        • Nuoret liikkeelle pelillistämisen keinoin
        • Muotoiltu ammattilaisten käyttöön – vaikuttava julkaiseminen, osa 2
        • Viisi vinkkiä hankeviestintään
        • Fasilitoitu tuotekehittäminen kannustaa onnistumaan
        • Korona, yrittäjät ja ammattikorkeakoulu: tiekartta onnistuneeseen yhteistyöhön
        • Mikro-oppiminen tukee tehokkaasti oppimista työarjessa ja käytännössä
        • Selkeästi päätöksentekijöille – vaikuttava julkaiseminen, osa 1
      • ▼ huhtikuu (5)
        • Omatoimimalli pienyrityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
        • Liikkuminen kriisissä
        • Projektipäällikön kommunikaatiotaidoista
        • Perehdytys on osa onnistunutta rekrytointia
        • Suuri datamysteeri - datanhallintaa pakopelillistämässä  
      • ▼ maaliskuu (5)
        • Augmenting the participation in urban planning with XR technologies
        • Katse rohkeasti ammatilliseen koulutukseen
        • Tulevaisuussuuntautunutta ohjausta yksilöllisesti
        • Innovation in a pandemic world and beyond
        • Kyky innostua, ilo onnistua - työhyvinvoinnista voimaa kehittämiseen!
      • ▼ helmikuu (6)
        • Nuorten tulevaisuussuuntautuneelle ohjaamiselle on tarve poikkeuksellisena aikana ja sen jälkeen
        • Hankeviestintä ja resurssit
        • Ota oppia yrittäjästä
        • Näkökulmia prototyyppeihin
        • Asennekanvaasi tehostaa oppimista yritysvalmennuksissa
        • Kulttuurihyvinvointialan yhteistä ymmärrystä rakentamassa
      • ▼ tammikuu (6)
        • Pienyrittäjän uusi normaali?
        • Transport emission reduction goals in the light of energy consumption and charging of robot buses
        • Tinderistäkö vauhtia kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan monialaiselle verkostolle?
        • Saavutettava verkkosivujulkaisu palvelee laajasti kohderyhmiä
        • Kuntoutusalan osaamiskeskittymä osaamisen vauhdittajana
        • Innovaatio, joka sopii kaikille? 
    • ► 2020 (57)
      • ► joulukuu (7)
        • Tikissä-blogin vuosi 2020
        • Nuorten ryhmään osallistumiseen tai osallistumattomuuteen liittyviä tekijöitä
        • Make the World Yours - Learning in an Ecosystem Boosts Your Future Career
        • Ihminen edellä kohti kestävää tulevaisuutta
        • Hyvät, pahat pelit — tarkastelussa pelaamisen mielenterveysvaikutukset
        • Työntekijöiden näkökulmia tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaamiseen
        • Digi digi digi… Miksi pienyrittäjän kannattaa olla ajan hermolla?
      • ► marraskuu (5)
        • Arjen innovaatioita - arki 2.0
        • Common Risk Factor Approach as a Tool to Promote Oral Health care
        • Kuinka rakentaa avointa yhteistyötä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan?
        • Tekoälyn keskeiset ongelmat
        • Toivoa huomiseen - uskallusta tulevaan
      • ► lokakuu (6)
        • Vuorovaikutus etänä – miten luoda lauma ja aito yhteys yli fyysisen etäisyyden?
        • Tehdäänkö tulevaisuuden muotoilutyö virtuaalitodellisuudessa?
        • Luovuus voimavarana työelämässä
        • Päätökset verkossa eivät olekaan omiasi
        • Käteviä välineitä nuorten tulevaisuusohjaukseen
        • Minkälainen tutkimusaineisto kannattaisi tallentaa uudelleenkäyttöä varten?
      • ► syyskuu (4)
        • Kehittämisen yhteydessä pitää puhua tuotteistamisesta
        • Ilmastonmuutos nyt! Nuoret haastavat hankkeita toimimaan
        • Student recruitment online - How to develop long-term success in uncertainty?
        • Kannattaisiko minunkin ottaa käyttöön ORCiD-tunniste?
      • ► heinäkuu (2)
        • Hankeviestintä ja kriiseihin varautuminen
        • Developing reliable educational agent relationships in international student recruitment
      • ► kesäkuu (6)
        • Tutkimustietovaranto avaa tiedettä ja tutkimusta
        • 20th International Conference on Web Engineering ICWE’20 Successfully Completed
        • Innovaatioprojektilla kehitettiin HyMy-kylän markkinointia
        • Metropoliassa opiskelijoiden kulttuurista kompetenssia vahvistetaan kansainvälisillä projekteilla
        • Hankeviestintä ja medianäkyvyys
        • Terveyden edistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa
      • ► toukokuu (7)
        • Yhdessä kehittäen kuntoutuksen osaamista - murroksessa oleva sosiaali- ja terveysala
        • Innovation Project Dosis
        • Uusia kestävämpiä liikkumispalveluja kokeilussa pääkaupunkiseudulla
        • Virtuaalisen ympäristön hyödyntäminen muotoilun opetuksessa
        • Seksuaalisuus ja mielenterveys nuoren ihmissuhteiden näkökulmasta
        • On luovuuden aika
        • Digitaalisuudesta uusi normaali — terveysalan ammattikorkeakoulutus toteutuu etänä ja läsnä
      • ► huhtikuu (5)
        • Syrjäytynyt tai syrjäytymisuhan alainen nuori?
        • Viisi askelta virtuaaliseen arviointipajaan
        • Tutkittavan suostumus ja opinnäytetyö
        • Toiminnallisia vai syrjäytyneitä nuoria?
        • Naisvähemmistöjä ja miesten mentäviä aukkoja - tasa-arvo ei vielä toteudu esitystekniikka-alalla
      • ► maaliskuu (5)
        • Henkilöstötuottavuus - tulevaisuuden johtamisvaade
        • Työn tulevaisuus: murroksesta uusiin tarinoihin
        • Logged in –dokumentti pakottaa huomaamaan yhteiskunnan syrjään työnnetyt
        • Kannustavaa puhetta nuorten vastavalmistuneiden työhön sitoutumiseksi
        • DOOMED – pelialan opiskelijoiden työllistymisvaikeudet
      • ► helmikuu (4)
        • Kirjoittamisen kynnyksistä
        • Tarkkaile innovaatioitasi
        • Hankeviestintä tuo tietoa tulevaisuudesta
        • Mikä ihmeen liikennelaboratorio?
      • ► tammikuu (6)
        • Tekoälyn etiikka pohdinnassa - tuhoisa terminaattori vai hellä hoivabotti?
        • Yrittäjää digittää – tukea tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
        • Reflektoida vai näivettyä – vuorovaikutusosaamisen merkitys työelämän kehittämisessä
        • Osaamisen kehittämisfoorumi: Suomalaisen työelämän hyviä käytäntöjä 2020
        • Opiskelijoiden ja yritysten monialainen innovaatiotoiminta - missä opettaja luuraa?
        • Painovoimaa!
    • ► 2019 (48)
      • ► joulukuu (5)
        • Työn itseohjautuvuus vaatii henkilöstölähtöisyyttä
        • Työntekijyysosaaminen avaimena työn muutokseen
        • Mitä on peliriippuvuus ja milloin siitä tulee elämänhallinnallinen ongelma?
        • Asiakkuuden johtaminen vie yrityksen menestykseen
        • Pelottavia innovaatioita
      • ► marraskuu (6)
        • SOTE-silta - Korkeakoulutetun maahanmuuttajan pätevöitymispolku -hanke
        • Kansainvälisillä eväillä kotimaisen yleisön jäljille
        • Collaborating in Urban SOS Project in Ghent, Belgium
        • Asiakkaan ja työntekijän roolit muutoksessa sosiaalialalla
        • Anna meidän olla…
        • Moninaisuuden johtaminen – kiistatonta liiketoimintaetua
      • ► lokakuu (5)
        • Sairaanhoitajaopiskelijat eri puolilla maailmaa - samanlaisia, mutta silti niin erilaisia
        • Projektin sisäinen viestintä on vuorovaikutusta
        • Yritysyhteistyö innovaatio-opinnoissa
        • Robottibussikokeilut Helsingissä tuottavat arvokasta tietoa
        • Virtual Writers' Room nuorten käsikirjoittajien tukena
      • ► syyskuu (4)
        • Hanke viestii, huomaako kukaan?
        • Olisiko aika tehdä ohjausryhmien vallankumous?
        • Korkeakoulukiinteistöstä älykampukseksi
        • Pitääkö innovaation aina olla uutta?
      • ► kesäkuu (6)
        • Mentorointi on oiva mahdollisuus
        • Tarkoitus ei pyhitä keinoja
        • Tulevaisuutta rakennetaan tänään
        • Tekoäly ehkäisee syrjäytymistä
        • Onko tutkimuksesi kohteena ihminen?
        • Projektipäällikön ajatuksia oppimisesta
      • ► toukokuu (6)
        • Toivon kipinöitä maahanmuuttajien opetukseen
        • Resilienssi lisää yritysten kehittymistä ja mahdollisuuksia
        • Langat käsissä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa
        • Onko sairaanhoitajan ammatti kutsumusammatti?
        • Opiskelijat mukaan innovaatiotoimintaan
        • Otetta elämään - miten kuulla nuorta?
      • ► huhtikuu (4)
        • Mikä nuorta urheilijaa motivoi?
        • Gamifying a path to well-being
        • Opetustaitoa oppimassa mielikuvitellen ja yhdessä pohtien
        • Vastaako koulutus sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuuden haasteisiin?
      • ► maaliskuu (4)
        • Haaveissa hyvä elämä
        • Pelastuuko printti?
        • Yritystoiminnan kehittäminen vaatii vuorovaikutusta
        • Asiantuntijan ja organisaation osaaminen kehittyy hanketyössä
      • ► helmikuu (4)
        • Projektipäällikkö jyrää kaikki?
        • Sakko, pakko, rokotus vai rokko?
        • Hoitotyön opiskelijat tutkittu: motivaatio kohdillaan, jaksaminen ei
        • Innovaatioista yrittäjyyteen
      • ► tammikuu (4)
        • XR cMOOC on yhteistoiminnallisen oppimisen virtuaalinen kohtauspaikka
        • Yhdessä yrittäjämäiseen ekosysteemiin 3AMK:ssa
        • Onko aikuinen liian vanha leikkimään?
        • Äänimaisemien ymmärrys kehittyy osallistavilla mobiilityöpajoilla
    • ► 2018 (42)
      • ► joulukuu (3)
        • Hanketulokset kaikkien käyttöön
        • Tuottavuutta ja työhyvinvointia toisiaan tukien
        • Nuorten miesten luottamus- ja epäluottamuskokemukset nuoren tulevaisuuden raamittajana
      • ► marraskuu (4)
        • Hyötypelikiihdyttämö pelialan yhteiskehittäjänä
        • Älynväläystä odottavan aika on pitkä
        • Opinnollistaminen avuksi työssäkäyvälle sosionomiopiskelijalle
        • Varmuutta työelämään Australian opeilla
      • ► lokakuu (6)
        • Opiskelijayhteisöä rakentavat, murentavat ja energisoivat merkitykselliset tunteet
        • Viheliäiset ongelmat haastavat meidät
        • Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria yhä enemmän
        • Työelämäyhteistyö luo työhyvinvointia
        • Ohjaaja ja ryhmä auttavat oppimaan
        • Tulevaisuuden tapahtumia toteuttavat osallistettu yleisö ja ammattimahdollistajat
      • ► syyskuu (4)
        • Odottamattomia aarteita luovuuden avulla
        • 10 DAYS 100 CHALLENGES - syväsukellusta tulevaisuuden työelämätaitoihin
        • Metropolian TKI-toiminnan arviointi
        • Hyvät ja huonot uudisteet
      • ► elokuu (2)
        • Tulevaisuusajattelu osaksi innovaatio-opintoja - kokemuksia Teiniminnotalkoot kehittämistyöstä
        • Vantaan asukkaat osallistuvat kaupunkisuunnitteluun VR-pelin avulla
      • ► kesäkuu (3)
        • Yhteiskehittämisellä moninaisuuden johtamiseen
        • Ideoiden vuoropuhelusta yhteiskehittelyyn
        • Luovuudella arjesta enemmän
      • ► toukokuu (5)
        • Yhdessä innovoiden tuotekehitystä tulevaisuuden tarpeisiin
        • Yrittäjänainen haluaa kasvaa
        • Työhyvinvointi arjessa - miten sitä tuotetaan?
        • Fasilitointi on mahdollisuus työyhteisön kehittämiseen
        • Miksi opinnollistaa palkatonta työtä?
      • ► huhtikuu (4)
        • Yhdeksän kysymystä sähköautoilusta
        • Ammattikorkeakoulujen avoimuudella vaikuttavuutta, tehokkuutta ja yhteiskunnallista hyötyä
        • Robottibussi tarvitsee toimivan reitin
        • Podcast - Pelastavatko tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot maailman?
      • ► maaliskuu (4)
        • Kampuskehittäminen - uusia näkökulmia
        • Tarinatyöpaja auttaa nuoria jakamaan tarinoita ja tunteita
        • Tunteet opetuksen ja ohjauksen kontekstissa korkeakoulussa
        • Rakentamisesta raunioiksi - kosteuden hallintaa rakennuksen koko elinkaaren ajan
      • ► helmikuu (4)
        • Innovaatio - mitä se on?
        • Unen laatu ja työstressi yhteydessä toisiinsa - miten sitä tutkitaan?
        • Yhdessä kehittäminen vaatii joustamista
        • Tiedettä kansankielelle - miten muutos mahdollistuu?
      • ► tammikuu (3)
        • Homepilkkujen viilausta - ratkaisuja rakennusten kosteusongelmiin?
        • Älyliikenne odottaa kypsymistään
        • Tikissä-toimituskunta innokkaana jakamaan hanketietoa
    • ► 2017 (17)
      • ► joulukuu (1)
        • Innostu monialaisesti - ratkaisun avain nuorten osallisuuteen?
      • ► marraskuu (2)
        • Tuliko Onni puun takaa? Lue uunituore julkaisu!
        • Työstä osaamista tulevaisuuteen
      • ► lokakuu (3)
        • Työhyvinvointia ja tuottavuutta lvi-, kiinteistöhuolto- ja isännöintialalle
        • Minun, meidän ja muiden johtaminen
        • Osuustoiminnasta ja verkostoitumisesta potkua yritystoimintaan
      • ► elokuu (1)
        • Yrittäjänainen: opettele olemaan itsellesi paras mahdollinen pomo!
      • ► kesäkuu (2)
        • Päätöspyörteissä
        • Yksin toimivat yrittäjänaiset verkostoituvat aktiivisesti
      • ► toukokuu (2)
        • Tuliko Onni puun takaa, löysikö Ilona työniloa?
        • Työhyvinvointia yhteisesti kehittämällä metsäkonealalla
      • ► huhtikuu (1)
        • Imuroin merkityksiä MinnoFestissä
      • ► maaliskuu (1)
        • Metropolian innovaatio-opintojen tuloksena tukea nuorille äideille
      • ► helmikuu (1)
        • Mobility Revolution – A Shift towards Urban Sustainability
      • ► tammikuu (3)
        • Onni tulee puun takaa!
        • Onnistunut yrittäjänaisten ilta!
        • Osaamista ja onnistumisen tukea yrittäjänaisille!
    • ► 2016 (16)
      • ► lokakuu (1)
        • Haluaisitko liikkua älykkäämmin?
      • ► syyskuu (2)
        • Voidaanko turvallinen synnytys taata 50 eurolla?
        • Hankkeen päättyessä
      • ► heinäkuu (1)
        • Havaitsin tänään hyttysen
      • ► kesäkuu (7)
        • Mitkä asiat kertovat, että TKI- opettajat onnistuvat työssään?
        • Puolisen vuotta jälkeenpäin
        • Kokeneita opettajia kouluttamassa
        • Mistä Onni tulee?
        • Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty (?)
        • “Alakko nää mua?”
        • Onko opinnäytetyön ohjauksessa pelisääntöjä?
      • ► toukokuu (3)
        • Tehdääkö TKI- työtä talkoilla?
        • Edistys antaa syyn elää?
        • Päräyttääkö innovaatiotoiminta?
      • ► huhtikuu (1)
        • Kulttuurin kouraisuja sydämessä
      • ► maaliskuu (1)
        • Kriittinen mieli ja kokeilukulttuuri

    Avainsanat

    3AMK ammattikorkeakoulu asiantuntija Dallaten FUTU hanke hankeviestintä hyvinvointi innovaatio innovaatio-opinnot innovaatiot johtaminen kansainvälinen hanke Katse tulevaisuuteen kehittäminen Kestävä keikkatyö koulutus metropolia minno nuoret Oona Oona-hanke opiskelijat osaaminen osaamisen kehittäminen Peili-hanke resilienssi sosiaali- ja terveysala teknologia tki TKI-toiminta tulevaisuus Tuottavasti moninainen tuottavuus tutkimus työelämä työhyvinvointi työllistyminen työpaja Urbaania kasvua Vantaa viestintä vuorovaikutus yhteiskehittäminen Yrittäjänainen yrittäjyys

    Hae sisältöä tästä blogista

    Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta Metropolia.fi-sivuilla

    Ideoimme, rikastamme ja kehitämme käytäntöön uusia ratkaisuja yhteistyössä yritysten, julkisen sektorin, järjestöjen ja asukkaiden kanssa.

    Tutustu hankkeisiimme

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste