Hyppää pääsisaltöön
Tikissä

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Tikissä
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sydämessä
0

Hyvät, pahat pelit — tarkastelussa pelaamisen mielenterveysvaikutukset

Marianne Sipilä · 10.12.2020
Kuvalähde: Alvaro Reyes / Unsplash

Pelillisyyden hyödyntäminen oppimisessa ja toisaalta omien voimavarojen löytämisen tai ryhmäytymisen tukena on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Vaikka pelaamiseen voi liittyä ongelmia, myös sen terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Viime vuosina pelillisyyttä on valjastettu työvälineeksi myös mielenterveystyön ammattilaisille.

Pelaaminen läpileikkaa suomalaisen yhteiskunnan

Pelit ja pelillisyys ovat osa lähes jokaisen suomalaisen elämää ainakin jossain muodossa. Kaikki erityyppiset pelimuodot mukaan lukien Suomessa asuvista on 98 % pelaajia. Heistä aktiivisesti, vähintään kerran kuussa pelaavia on 89 %. Sukupuolten välillä peliaktiivisuudessa ei ole huomattavissa suuria eroja. (1)

Vanhimmat löytyneet kuusisivuiset nopat on ajoitettu n. 3000 eaa. Ihmiskunta on siis kaikesta päätellen pelannut jo vuosituhansia sitten. (2) Vanhimmat meidän päiviimme säilyneet nopat ovat iranilainen backgammon-peli vuodelta 5000 eaa. Afrikasta on löytynyt kalliokoloja, joissa oletetaan pelatun lukuisilla eri nimillä tunnettua mancala-peliä jo ainakin 500 vuotta aiemmin.  (3)

Peleihin voidaan laskea kuuluvaksi

  • digitaaliset tietokonepelit
  • lauta- ja korttipelit
  • liikunnalliset urheilupelit
  • rahapelien eri muodot. (1)

Pelejä pelaavat kaikki lapsista aikuisiin. Lautapeleissä on tärkeää sen luoma tarina. Peleistä saatu kokemus toteutuu myös yhteistoiminnallisuutena. (4) Digitaalisissa peleissä kännyköistä tietokoneisiin, pelikulttuuri liittyy usein muun kulttuurin, kuten elokuvien, musiikin ja kirjallisuuden piiriin. Digitaalisen pelikulttuurin nähdään jatkumona muille leikille sekä peleille toimien lasten ja nuorten kasvun tukena niin yksilöksi kuin yhteiskunnan jäseneksikin. (3)

Suomalaisista 15-64 -vuotiaista ei-digitaalisia pelejä pelaa ainakin joskus noin 97% ja digitaalisia pelejä noin 76%. Ei-digitaalisia pelejä pelaa aktiivisesti noin 80% suomalaisista ja digitaalisia pelejä noin 60%. (5)

Eniten digitaalisia viihdepelejä pelaavat alle 20-vuotiaista viikoittain lähes 70% ja 20-29-vuotiaista vähintään kerran viikossa 50%. Simulaatiopelit, toiminta-, urheilu-, strategia- ja muut moninpelit kiinnostavat alle 20-vuotiaita, kun vanhempaa ikäryhmää kiinnostaa roolipelit. Kilpapelaamisesta eli eSportista kerätään vasta tietoa. (6)

Hyötypeleistä tietoa ja sitoutumista

Pelaamiseen liittyviä mahdollisia haittoja tunnistetaan, mutta kuitenkin asennoituminen pelejä ja pelaamista kohtaan on kokonaisuudessaan enemmän myönteistä kuin kriittistä. Ihmisen mieli ja terveys muokkautuvat koko elämän ajan oman persoonallisen kasvun ja kehityksen myötä. Suotuisat olosuhteet elämässä kasvattavat ihmisen mielenterveyden voimavaroja, kun taas epäsuotuisissa elämäntilanteissa ne kuluvat enemmän kuin uusiutuvat. (7)

Hyötypeli on termi, jota käytetään kuvaamaan peliä, joka on kehitetty erityisesti vaikuttamaan pelaajan käyttäytymiseen. Tämä voi tarkoittaa muutosta

  • tiedossa
  • asenteessa
  • fyysisessä ja/tai kognitiivisessa toimintakyvyssä
  • terveydessä
  • psyykkisessä hyvinvoinnissa. (8)

Hyötypelejä voidaan käyttää myös edistämään

  • terveyttä
  • oppimista
  • jonkin palvelun tunnetuksi tekemistä
  • viestintää.

Opetuskäytössä olevien pelien tarkoituksena on toimia oppimisen apuna tai tukena (englanniksi game-based learning). Opetukseen ja kasvatukseen soveltuvia pelillisiä konteksteja on käytetty esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Pelien laajamittaiseen ja monipuoliseen hyödyntämiseen tarvittaisiin kuitenkin enemmän tietoa ja rohkaisua. (9) Lisäksi kohderyhmän tunnistaminen terveysvaikutteisia pelejä tai pelimekaniikkoja kehitettäessä on tärkeää pelin kehittämisvaiheessa sekä pelin vaikutusten mittaamisessa. (8) Hyötypelejä pidetään myös lupaavana uutena tapana vaikuttaa riskiryhmään kuuluvien nuorten ongelmiin ennaltaehkäisevästi sekä interventiona toteuttaen. (10)

Hyötypeleillä voidaan tutkitusti saavuttaa hoidollinen lopputulos tai terapeuttinen hyöty. Niillä voidaan myös motivoida käyttäjiä pysymään sitoutuneina pelin tarjoamaan aktiviteettiin intensiivisesti pitkiäkin aikoja. Pelisuunnittelun elementtejä hyödyntämällä ei-pelillisistä tuotteista, palveluista ja sovelluksista voidaan tehdä nautittavampia, motivoivampia ja koukuttavampia käyttää. (11)

Sähköiset pelit terveydenhoidon työvälineenä

Terveydenhoidossa ja mielenterveyden hoidossa on laajasti hyödynnetty psykoterapiaan ja viihdekäyttöön suunnattuja pelejä. Hoidossa on saavutettu hyviä tuloksia pelejä hyödyntämällä.

Ahdistuksen terapeuttisessa hoidossa yksi käytetty tekniikka on CBM-A (Cognitive bias modification approaches to anxiety), jossa keskitytään käyttäjän huomiokykyyn. Lähestymistavalla mitataan ja harjoitetaan valikoivaa huomiokykyä käyttäen kahta saman näköistä kuvaa, jotka ilmestyvät näyttöruudulle yhtä aikaa. Pelillisten elementtien lisääminen on lisännyt hoitoon motivoitumista. (10)

Erityisesti psykoterapiaa varten luoduista pelimuodoista käytetään nimitystä tietokoneavusteinen kognitiivinen terapiamuoto cCBT (computer assisted cognitive behavior therapy), jossa tarkoituksena on yhdistellä erilaista tietokoneella luotua informaatiota ja interventioita terapiamuotoihin. Joissakin tapauksissa käytetään enemmän puhtaita pelimuotoja, joskus tietokoneavusteisia rentoutusharjoituksia tai videodemonstraatioita. (12) Hyötypelien avulla on saavutettu myös riskiryhmässä olevia. (10)

Psykoterapiassa saavutettuja hyötyjä (10)

  • hoitomyöntyvyys
  • motivointi vuorovaikutuksessa
  • muutokset käyttäytymisessä ja tunnepitoisuuksissa
  • rentoutuminen
  • sosiaalisten taitojen paraneminen
  • pakko-oireisen häiriön hoito
  • vieroitushoito

Peleillä on osoitettu hyötyjä ja terveysvaikutuksia myös potilaiden fyysisen kunnon ja toiminnallisen suorituskyvyn parantamisessa

  • lapsilla
  • aikuisilla
  • ikääntyneillä
  • kuntoutus- ja pitkäaikaishoitokäytössä

Peleillä on osoitettu olevan positiivisia vaikutuksia pelaajan kognitiiviseen, emotionaaliseen ja sosiaaliseen käytökseen. Muita hyötyvaikutuksia ovat nopeuden, tarkkaavaisuuden ja oppimiskyvyn paraneminen sekä toiminnallisten suoritusten tehostuminen. (12)

Maahanmuuttajat ja pelillisyys

Kansainvälisesti yleinen käsitys on, että maahanmuuttajataustaiset henkilöt ovat riskiryhmää peliongelmin suhteen. Kotimaista tutkimustietoa aiheesta ei juurikaan ole. Peliongelmista kärsiville suunnattuun puhelinpalvelu Peluuriin tulee kyselyjä vanhemmilta liittyen lasten ja nuorten verkossa pelattaviin roolipeleihin. Vanhemmat ovat huolissaan nuoren pelaamiseen käyttämästä ajasta ja pelaamisen vaikutuksesta koulunkäyntiin. He kaipaavat keinoja puuttua nuorten käytökseen. (13) Peluurin auttavassa puhelimessa ja muissa palveluissa maahanmuuttajia kohdataan viikoittain, mutta yhteistä kieltä ei aina löydy.

Hyvinvointivaltion palvelutarjontaan tottumattomat ihmiset puivat ongelmia helpommin lähipiirissä. Pelaamiseen liittyvien syyllisyydentunteiden takia läheisille on kuitenkin vaikea uskoutua peliongelmista. Myös ajatus ventovieraalle puhumisesta on monille maahanmuuttajille usein vaikeaa. Siksi tuleekin huomioida myös pelaaminen ja pelillisyyden positiivisia vaikutuksia. Esimerkiksi liikkumisella ja liikunnallisten pelien avulla voidaan lisätä yhteisöllisyyttä ja osallisuuden kokemuksia. Aktiivisuus, kiinnostus ympäristöstä ja paikan löytäminen suhteessa yhteiskunnan eri toimintajärjestelmiin lisäävät mukana olemisen ja mukaan kuulumisen kokemuksia, kasvattaen luottamusta ja positiivista suhtautumista toisiin ihmisiin (14).

Metropolian CONNEXT -hankkeessa on panostettu maahanmuuttajanuorten tukemiseen kehittämällä pelillistä, liikunnallista ja toiminnallista pedagogiikkaa, jotta voidaan vahvistaa nuorten osallisuutta, jotta hän voi jakaa kokemuksiaan vuorovaikutuksellisessa suhteessa. Hankkeessa on haettu inspiraatiota nuorten parissa työskentelevien opettajien, ohjaajien ja muiden ammattilaisten kanssa kehittäen kuusi sisällöiltään vaihtelevaa tehtäväkokonaisuutta pelattavaksi, erityisesti Covid19-pandemian aiheuttaman eristyksen aikana.

CONNEXT-hankkeessa kehitetyt, avoimet pelit:

  1. Voi hyvin #eristyksissä. Oman hyvinvoinnin vahvistamista kotioloissa.
  2. Keep well #isolation. Remind player of the different ways that can strengthen one’s own well-being at home
  3. Kevätseikkailu. Ulkoilemaan kannustavia tehtäviä.
  4. Ukko ylijumalan luontopeli. Tarinallinen ulkoiluun kannustava peli.
  5. Practice++. Liikkumiseen sekä oman ruokavalion ja talouden hallinnan seuraamiseen kannustava peli.
  6. Matkalla Voimavarojen talossa. Pelissä kannustetaan miettimään omia voimavaroja.

Varsinkin Voimavarojen talo -peli ohjaa ja tukee pohtimaan jokapäiväisiä mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä. Se auttaa nuorta tunnistamaan ja hyödyntämään omia voimavarojaan ja lisää itsetuntemusta, sillä omien voimavarojen näkeminen vahvistaa itsetuntoa ja pärjäämisen tunnetta sekä auttaa suuntautumaan kohti tulevaisuutta.

Voimavarojen talo käynnistää keskustelua aikuisen ja nuoren välillä, jossa oleellista on tulla kuulluksi. Pelissä pohditaan pelaajan elämässä olevia tärkeitä ihmisiä, paikkoja, tekemistä tai asioita, jotka herättävät positiivisia tai negatiivisia tunteita tai tuottavat hyvää oloa. Itsetuntemuksen lisääminen sisältyy myös tehtäviin. Nuorta harjoitetaan jämäkkyyteen eli assertiivisuuteen, millä tarkoitetaan kykyä ilmaista omia ajatuksia, tarpeita, haluja ja mielipiteitä suoraan ja vilpittömästi. Harjoite auttaa tunnistamaan, asettamaan omia rajoja ja löytämän itsestä tärkeitä ominaisuuksia. Palaute pelistä on tärkein. Nuorelle halutaan kertoa: sinä olet tärkein!

Kirjoittaja

Marianne Sipilä on mielenterveyskysymyksiin erikoistunut hoitotyön lehtori Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja toimii asiantuntijana CONNEXT-hankkeessa.

—

CONNEXT for inclusion -hankkeessa (ESR 2018-21) kehitetään erilaisia ohjauksen välineitä sekä pelillistä, liikunnallista ja toiminnallista pedagogiikkaa, jolla tuetaan oikean opintopolun löytymistä ja opintoihin sitoutumista. Hankkeen kohderyhmänä ovat maahanmuuttajataustaiset nuoret, heidän vanhempansa sekä nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset.

Lue artikkeli CONNEXTin verkkosivuilta.

 

Lähteet

  1. Karvinen, J. Mäyrä, F. 2011. Pelaajabarometri 2011. Informaatiotieteiden yksikkö. Tampereen yliopisto.
  2. Seppänen, J. 1999. Pelit, tietokone ja ihminen. Helsinki: Picaset Oy.
  3. Harviainen, T., Meriläinen, M., Tossavainen, T. (toim.) 2013. Pelinkasvattajan käsikirja (PDF). Tammerprint Oy, Tampere.
  4. Laakso, M. 2012. Pelillisyys oppimisympäristönä Kieli, koulutus ja yhteiskunta, Verkkolehti: huhtikuu 2012.
  5. Suomen virallinen tilasto (SVT): Ajankäyttö [verkkojulkaisu]. ISSN=1799-5639. Helsinki: Tilastokeskus.
  6. Kinnunen, Jani; Lilja, Pekka; Mäyrä, Frans (2018). Pelaajabarometri 2018: Monimuotuistuva mobiilipelaaminen. Tampereen Yliopisto. TRIM.
  7. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Mielenterveys.
  8. McCallum, S. 2012. Phealth 2012: Proceedings of the 9th International Conference on Wearable Micro and Nano Technologies for Personalized Health:Gamification and Serious Games for Personalized Health. IOS Press BV.
  9. Pentikäinen, A., Ruhala, A., Niinistö, H., Olkkonen, R. & Ruddock, E. (toim.) 2010. Mediametkaa! Osa 4: Kaikki peliin. Helsinki: Mediakasvatuskeskus Metka ry
  10. Bondermaker, W., Prins, P., Wiers, R. (2015). Cognitive bias modification for adolescents with substance use problems –  Can serious games Help? Journal of Behaviour Therapy and experimental psychiatry.
  11. Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L., Dixon, D. 2011. Gamification: Toward a Definition, CHI 2011 Gamification Workshop Proceedings, Vancouver, BC, Canada. (PDF)
  12. Horne-Moyer, H., Moyer, B., Messer, D. & Messer, E., 2014. The Use of Electronic Games in Therapy: a Review with Clinical Implications.
  13. Pajula, M. ja Escartin, P. Peluuri vuosiraportti 2009. (PDF)
  14. Nivala, E. ja Ryynänen, S. 2013. Kohti sosiaalipedagogista osallisuuden ideaalia (PDF). Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. Vuosikirja vol 3.
+2
CONNEXTdigitaaliset pelitmielenterveyspelaaminenpelit

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Tikissä-blogin vuosi 2020
      Tikissä-blogin vuosi 2020
      18.12.2020
    • Mitä on peliriippuvuus ja milloin siitä tulee elämänhallinnallinen ongelma?
      Mitä on peliriippuvuus ja milloin siitä tulee…
      12.12.2019
    • Osaamisen kehittämisfoorumi: Suomalaisen työelämän hyviä käytäntöjä 2020
      Osaamisen kehittämisfoorumi: Suomalaisen työelämän…
      17.1.2020
    vierailija

    vierailija

    Tietoa blogista

     

    Tikissä on Metropolian tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) blogi. Blogissa voi julkaista tekstejä, videoita, ääntä tai niiden yhdistelmiä. Bloggaajat ovat ammattikorkeakoulun henkilöstöä sekä muita TKI-toiminnan asiantuntijoita. Jos  haluat  kirjoittaa blogiin, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Tikissä-blogin toimituskunta

    • Päivi Keränen, Projektipäällikkö, Muotoilu, +358 40 184 1952
    • Jussi Linkola Projektipäällikkö, Musiikki +358 40 184 2448
    • Milla Åman Kyyrö (päätoimittaja) Viestintäsuunnittelija, TKI +358 50 342 0341

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Tikissä-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Tutustuthan kirjoitusohjeisiin, PDF-aineistolinkki Bloggaajan ohje 2021

    Uusimmat jutut

    • Perehdytys on osa onnistunutta rekrytointia

      8.4.2021
    • Suuri datamysteeri – datanhallintaa pakopelillistämässä  

      1.4.2021
    • Augmenting the participation in urban planning with XR technologies

      25.3.2021

    Arkisto

    • ▼2021 (19)
      • ▼huhtikuu(2)
        • Perehdytys on osa onnistunutta rekrytointia
        • Suuri datamysteeri - datanhallintaa pakopelillistämässä  
      • ►maaliskuu(5)
        • Augmenting the participation in urban planning with XR technologies
        • Katse rohkeasti ammatilliseen koulutukseen
        • Tulevaisuussuuntautunutta ohjausta yksilöllisesti
        • Innovation in a pandemic world and beyond
        • Kyky innostua, ilo onnistua - työhyvinvoinnista voimaa kehittämiseen!
      • ►helmikuu(6)
        • Nuorten tulevaisuussuuntautuneelle ohjaamiselle on tarve poikkeuksellisena aikana ja sen jälkeen
        • Hankeviestintä ja resurssit
        • Ota oppia yrittäjästä
        • Näkökulmia prototyyppeihin
        • Asennekanvaasi tehostaa oppimista yritysvalmennuksissa
        • Kulttuurihyvinvointialan yhteistä ymmärrystä rakentamassa
      • ►tammikuu(6)
        • Pienyrittäjän uusi normaali?
        • Transport emission reduction goals in the light of energy consumption and charging of robot buses
        • Tinderistäkö vauhtia kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan monialaiselle verkostolle?
        • Saavutettava verkkosivujulkaisu palvelee laajasti kohderyhmiä
        • Kuntoutusalan osaamiskeskittymä osaamisen vauhdittajana
        • Innovaatio, joka sopii kaikille? 
    • ▼2020 (57)
      • ▼joulukuu(7)
        • Tikissä-blogin vuosi 2020
        • Nuorten ryhmään osallistumiseen tai osallistumattomuuteen liittyviä tekijöitä
        • Make the World Yours - Learning in an Ecosystem Boosts Your Future Career
        • Ihminen edellä kohti kestävää tulevaisuutta
        • Hyvät, pahat pelit — tarkastelussa pelaamisen mielenterveysvaikutukset
        • Työntekijöiden näkökulmia tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaamiseen
        • Digi digi digi… Miksi pienyrittäjän kannattaa olla ajan hermolla?
      • ►marraskuu(5)
        • Arjen innovaatioita - arki 2.0
        • Common Risk Factor Approach as a Tool to Promote Oral Health care
        • Kuinka rakentaa avointa yhteistyötä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan?
        • Tekoälyn keskeiset ongelmat
        • Toivoa huomiseen - uskallusta tulevaan
      • ►lokakuu(6)
        • Vuorovaikutus etänä – miten luoda lauma ja aito yhteys yli fyysisen etäisyyden?
        • Tehdäänkö tulevaisuuden muotoilutyö virtuaalitodellisuudessa?
        • Luovuus voimavarana työelämässä
        • Päätökset verkossa eivät olekaan omiasi
        • Käteviä välineitä nuorten tulevaisuusohjaukseen
        • Minkälainen tutkimusaineisto kannattaisi tallentaa uudelleenkäyttöä varten?
      • ►syyskuu(4)
        • Kehittämisen yhteydessä pitää puhua tuotteistamisesta
        • Ilmastonmuutos nyt! Nuoret haastavat hankkeita toimimaan
        • Student recruitment online - How to develop long-term success in uncertainty?
        • Kannattaisiko minunkin ottaa käyttöön ORCiD-tunniste?
      • ►heinäkuu(2)
        • Hankeviestintä ja kriiseihin varautuminen
        • Developing reliable educational agent relationships in international student recruitment
      • ►kesäkuu(6)
        • Tutkimustietovaranto avaa tiedettä ja tutkimusta
        • 20th International Conference on Web Engineering ICWE’20 Successfully Completed
        • Innovaatioprojektilla kehitettiin HyMy-kylän markkinointia
        • Metropoliassa opiskelijoiden kulttuurista kompetenssia vahvistetaan kansainvälisillä projekteilla
        • Hankeviestintä ja medianäkyvyys
        • Terveyden edistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa
      • ►toukokuu(7)
        • Yhdessä kehittäen kuntoutuksen osaamista - murroksessa oleva sosiaali- ja terveysala
        • Innovation Project Dosis
        • Uusia kestävämpiä liikkumispalveluja kokeilussa pääkaupunkiseudulla
        • Virtuaalisen ympäristön hyödyntäminen muotoilun opetuksessa
        • Seksuaalisuus ja mielenterveys nuoren ihmissuhteiden näkökulmasta
        • On luovuuden aika
        • Digitaalisuudesta uusi normaali — terveysalan ammattikorkeakoulutus toteutuu etänä ja läsnä
      • ►huhtikuu(5)
        • Syrjäytynyt tai syrjäytymisuhan alainen nuori?
        • Viisi askelta virtuaaliseen arviointipajaan
        • Tutkittavan suostumus ja opinnäytetyö
        • Toiminnallisia vai syrjäytyneitä nuoria?
        • Naisvähemmistöjä ja miesten mentäviä aukkoja - tasa-arvo ei vielä toteudu esitystekniikka-alalla
      • ►maaliskuu(5)
        • Henkilöstötuottavuus - tulevaisuuden johtamisvaade
        • Työn tulevaisuus: murroksesta uusiin tarinoihin
        • Logged in –dokumentti pakottaa huomaamaan yhteiskunnan syrjään työnnetyt
        • Kannustavaa puhetta nuorten vastavalmistuneiden työhön sitoutumiseksi
        • DOOMED – pelialan opiskelijoiden työllistymisvaikeudet
      • ►helmikuu(4)
        • Kirjoittamisen kynnyksistä
        • Tarkkaile innovaatioitasi
        • Hankeviestintä tuo tietoa tulevaisuudesta
        • Mikä ihmeen liikennelaboratorio?
      • ►tammikuu(6)
        • Tekoälyn etiikka pohdinnassa - tuhoisa terminaattori vai hellä hoivabotti?
        • Yrittäjää digittää – tukea tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
        • Reflektoida vai näivettyä – vuorovaikutusosaamisen merkitys työelämän kehittämisessä
        • Osaamisen kehittämisfoorumi: Suomalaisen työelämän hyviä käytäntöjä 2020
        • Opiskelijoiden ja yritysten monialainen innovaatiotoiminta - missä opettaja luuraa?
        • Painovoimaa!
    • ►2019 (55)
      • ►joulukuu(5)
        • Työn itseohjautuvuus vaatii henkilöstölähtöisyyttä
        • Työntekijyysosaaminen avaimena työn muutokseen
        • Mitä on peliriippuvuus ja milloin siitä tulee elämänhallinnallinen ongelma?
        • Asiakkuuden johtaminen vie yrityksen menestykseen
        • Pelottavia innovaatioita
      • ►marraskuu(6)
        • SOTE-silta - Korkeakoulutetun maahanmuuttajan pätevöitymispolku -hanke
        • Kansainvälisillä eväillä kotimaisen yleisön jäljille
        • Collaborating in Urban SOS Project in Ghent, Belgium
        • Asiakkaan ja työntekijän roolit muutoksessa sosiaalialalla
        • Anna meidän olla…
        • Moninaisuuden johtaminen – kiistatonta liiketoimintaetua
      • ►lokakuu(6)
        • Sairaanhoitajaopiskelijat eri puolilla maailmaa - samanlaisia, mutta silti niin erilaisia
        • Projektin sisäinen viestintä on vuorovaikutusta
        • POETS of AI – visiting South Korea
        • Yritysyhteistyö innovaatio-opinnoissa
        • Robottibussikokeilut Helsingissä tuottavat arvokasta tietoa
        • Virtual Writers' Room nuorten käsikirjoittajien tukena
      • ►syyskuu(4)
        • Hanke viestii, huomaako kukaan?
        • Olisiko aika tehdä ohjausryhmien vallankumous?
        • Korkeakoulukiinteistöstä älykampukseksi
        • Pitääkö innovaation aina olla uutta?
      • ►kesäkuu(6)
        • Mentorointi on oiva mahdollisuus
        • Tarkoitus ei pyhitä keinoja
        • Tulevaisuutta rakennetaan tänään
        • Tekoäly ehkäisee syrjäytymistä
        • Onko tutkimuksesi kohteena ihminen?
        • Projektipäällikön ajatuksia oppimisesta
      • ►toukokuu(7)
        • Toivon kipinöitä maahanmuuttajien opetukseen
        • Resilienssi lisää yritysten kehittymistä ja mahdollisuuksia
        • Langat käsissä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa
        • Onko sairaanhoitajan ammatti kutsumusammatti?
        • Opiskelijat mukaan innovaatiotoimintaan
        • Otetta elämään - miten kuulla nuorta?
        • ProjektiPerjantai: Kuulluksi tuleminen tässä ja nyt!
      • ►huhtikuu(4)
        • Mikä nuorta urheilijaa motivoi?
        • Gamifying a path to well-being
        • Opetustaitoa oppimassa mielikuvitellen ja yhdessä pohtien
        • Vastaako koulutus sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuuden haasteisiin?
      • ►maaliskuu(6)
        • Haaveissa hyvä elämä
        • Pelastuuko printti?
        • Yritystoiminnan kehittäminen vaatii vuorovaikutusta
        • ProjektiPerjantai: Potentials and Ethics of Artificial Intelligence in the fields of healthcare diagnostics - project related intensive week
        • Asiantuntijan ja organisaation osaaminen kehittyy hanketyössä
        • ProjektiPerjantai: 3D-tulostusta Arabian kampuksen verstaalla
      • ►helmikuu(7)
        • Projektipäällikkö jyrää kaikki?
        • ProjektiPerjantai: Student Exchange in South Korea, SACU Project
        • Sakko, pakko, rokotus vai rokko?
        • Hoitotyön opiskelijat tutkittu: motivaatio kohdillaan, jaksaminen ei
        • Innovaatioista yrittäjyyteen
        • ProjektiPerjantai: Opiskelijoiden tunnekokemukset korkeakoulussa
        • ProjektiPerjantai: Tuottavuutta yrityksiin työhyvinvoinnilla
      • ►tammikuu(4)
        • XR cMOOC on yhteistoiminnallisen oppimisen virtuaalinen kohtauspaikka
        • Yhdessä yrittäjämäiseen ekosysteemiin 3AMK:ssa
        • Onko aikuinen liian vanha leikkimään?
        • Äänimaisemien ymmärrys kehittyy osallistavilla mobiilityöpajoilla
    • ►2018 (53)
      • ►joulukuu(3)
        • Hanketulokset kaikkien käyttöön
        • Tuottavuutta ja työhyvinvointia toisiaan tukien
        • Nuorten miesten luottamus- ja epäluottamuskokemukset nuoren tulevaisuuden raamittajana
      • ►marraskuu(4)
        • Hyötypelikiihdyttämö pelialan yhteiskehittäjänä
        • Älynväläystä odottavan aika on pitkä
        • Opinnollistaminen avuksi työssäkäyvälle sosionomiopiskelijalle
        • Varmuutta työelämään Australian opeilla
      • ►lokakuu(6)
        • Opiskelijayhteisöä rakentavat, murentavat ja energisoivat merkitykselliset tunteet
        • Viheliäiset ongelmat haastavat meidät
        • Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria yhä enemmän
        • Työelämäyhteistyö luo työhyvinvointia
        • Ohjaaja ja ryhmä auttavat oppimaan
        • Tulevaisuuden tapahtumia toteuttavat osallistettu yleisö ja ammattimahdollistajat
      • ►syyskuu(4)
        • Odottamattomia aarteita luovuuden avulla
        • 10 DAYS 100 CHALLENGES - syväsukellusta tulevaisuuden työelämätaitoihin
        • Metropolian TKI-toiminnan arviointi
        • Hyvät ja huonot uudisteet
      • ►elokuu(2)
        • Tulevaisuusajattelu osaksi innovaatio-opintoja - kokemuksia Teiniminnotalkoot kehittämistyöstä
        • Vantaan asukkaat osallistuvat kaupunkisuunnitteluun VR-pelin avulla
      • ►kesäkuu(3)
        • Yhteiskehittämisellä moninaisuuden johtamiseen
        • Ideoiden vuoropuhelusta yhteiskehittelyyn
        • Luovuudella arjesta enemmän
      • ►toukokuu(5)
        • Yhdessä innovoiden tuotekehitystä tulevaisuuden tarpeisiin
        • Yrittäjänainen haluaa kasvaa
        • Työhyvinvointi arjessa - miten sitä tuotetaan?
        • Fasilitointi on mahdollisuus työyhteisön kehittämiseen
        • Miksi opinnollistaa palkatonta työtä?
      • ►huhtikuu(8)
        • ProjektiPerjantai: Robottibussi Suvilahdessa
        • Yhdeksän kysymystä sähköautoilusta
        • ProjektiPerjantai: Henkilökohtainen budjetointi Skotlannin malliin
        • Ammattikorkeakoulujen avoimuudella vaikuttavuutta, tehokkuutta ja yhteiskunnallista hyötyä
        • ProjektiPerjantai: Hyvinvointiyritykset kiertoon
        • Robottibussi tarvitsee toimivan reitin
        • ProjektiPerjantai: Robottibussin ulkoasuäänestys päättyy sunnuntaina
        • Podcast - Pelastavatko tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot maailman?
      • ►maaliskuu(7)
        • Kampuskehittäminen - uusia näkökulmia
        • Tarinatyöpaja auttaa nuoria jakamaan tarinoita ja tunteita
        • ProjektiPerjantai - hanketapahtuma työhyvinvointia edistämään
        • Tunteet opetuksen ja ohjauksen kontekstissa korkeakoulussa
        • ProjektiPerjantai: Interreg Baltic Sea Region -toisilta oppimassa
        • Rakentamisesta raunioiksi - kosteuden hallintaa rakennuksen koko elinkaaren ajan
        • ProjektiPerjantai: Höntsäilemällä elämässä eteenpäin
      • ►helmikuu(8)
        • Innovaatio - mitä se on?
        • ProjektiPerjantai: Matti -nuorille työpajoista työpaikkoja
        • Unen laatu ja työstressi yhteydessä toisiinsa - miten sitä tutkitaan?
        • ProjektiPerjantai: CIF -hankkeen juurruttamisopas
        • Yhdessä kehittäminen vaatii joustamista
        • ProjektiPerjantai: Henkilökohtainen budjetointi -hankkeen piirrosvideo
        • Tiedettä kansankielelle - miten muutos mahdollistuu?
        • ProjektiPerjantai: The Sacu Project
      • ►tammikuu(3)
        • Homepilkkujen viilausta - ratkaisuja rakennusten kosteusongelmiin?
        • Älyliikenne odottaa kypsymistään
        • Tikissä-toimituskunta innokkaana jakamaan hanketietoa
    • ►2017 (17)
      • ►joulukuu(1)
        • Innostu monialaisesti - ratkaisun avain nuorten osallisuuteen?
      • ►marraskuu(2)
        • Tuliko Onni puun takaa? Lue uunituore julkaisu!
        • Työstä osaamista tulevaisuuteen
      • ►lokakuu(3)
        • Työhyvinvointia ja tuottavuutta lvi-, kiinteistöhuolto- ja isännöintialalle
        • Minun, meidän ja muiden johtaminen
        • Osuustoiminnasta ja verkostoitumisesta potkua yritystoimintaan
      • ►elokuu(1)
        • Yrittäjänainen: opettele olemaan itsellesi paras mahdollinen pomo!
      • ►kesäkuu(2)
        • Päätöspyörteissä
        • Yksin toimivat yrittäjänaiset verkostoituvat aktiivisesti
      • ►toukokuu(2)
        • Tuliko Onni puun takaa, löysikö Ilona työniloa?
        • Työhyvinvointia yhteisesti kehittämällä metsäkonealalla
      • ►huhtikuu(1)
        • Imuroin merkityksiä MinnoFestissä
      • ►maaliskuu(1)
        • Metropolian innovaatio-opintojen tuloksena tukea nuorille äideille
      • ►helmikuu(1)
        • Mobility Revolution – A Shift towards Urban Sustainability
      • ►tammikuu(3)
        • Onni tulee puun takaa!
        • Onnistunut yrittäjänaisten ilta!
        • Osaamista ja onnistumisen tukea yrittäjänaisille!
    • ►2016 (16)
      • ►lokakuu(1)
        • Haluaisitko liikkua älykkäämmin?
      • ►syyskuu(2)
        • Voidaanko turvallinen synnytys taata 50 eurolla?
        • Hankkeen päättyessä
      • ►heinäkuu(1)
        • Havaitsin tänään hyttysen
      • ►kesäkuu(7)
        • Mitkä asiat kertovat, että TKI- opettajat onnistuvat työssään?
        • Puolisen vuotta jälkeenpäin
        • Kokeneita opettajia kouluttamassa
        • Mistä Onni tulee?
        • Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty (?)
        • “Alakko nää mua?”
        • Onko opinnäytetyön ohjauksessa pelisääntöjä?
      • ►toukokuu(3)
        • Tehdääkö TKI- työtä talkoilla?
        • Edistys antaa syyn elää?
        • Päräyttääkö innovaatiotoiminta?
      • ►huhtikuu(1)
        • Kulttuurin kouraisuja sydämessä
      • ►maaliskuu(1)
        • Kriittinen mieli ja kokeilukulttuuri

    Avainsanat

    3AMK Creative Classroom Erasmus+ etiikka FUTU hanke hankeviestintä hyvinvointi innovaatio innovaatio-opinnot international kansainvälinen hanke kehittäminen keksintö koulutus kumppanuushanke luovuus mikko-projekti Monialaisuus nuoret ohjaus Onni tulee puun takaa hanke Oona Oona-hanke opiskelijat Peili-hanke ProjektiPerjantai Robottibussi sosiaali- ja terveysala syrjäytyminen syrjäytymisen ehkäisy tekoäly tki tulevaisuus Tuottavasti moninainen tuottavuus tutkimus työelämä työhyvinvointi työllistyminen työpaja yhteiskehittäminen Yrittäjänainen yrittäjyys yritysyhteistyö

    Hae sisältöä tästä blogista

    Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta Metropolia.fi-sivuilla

    Ideoimme, rikastamme ja kehitämme käytäntöön uusia ratkaisuja yhteistyössä yritysten, julkisen sektorin, järjestöjen ja asukkaiden kanssa.

    Tutustu hankkeisiimme

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!