Hyppää pääsisaltöön
Tikissä

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tikissä
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sydämessä
0

Kampus yritysyhteistyön raja-alueena

Timo Nykopp · 9.2.2023
Nuoria henkilöitä nojailee rivissä seinään, keskimmäisellä läppäri kädessä, seinässä graafisia kuvioita.
Kuva: Shutterstock

Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) tapahtuu alueellisesti vaikuttavissa kumppaniverkostoissa. TKI-toiminnan yhtenä tehtävänä on kehittää ratkaisuja elinkeino- ja työelämän tarpeisiin. TKI-hankkeissa tehtävä työ tähtää esimerkiksi siihen, että alueellista kilpailukykyä tuetaan. Se voi käytännössä tarkoittaa yritystoiminnan hautomojen ja kiihdyttämöjen perustamista tai kytkösten luomista eri toimijoiden välille. Näistä kytköksistä syntyy eläviä yhteisöjä ja verkostoja, joissa niin vakiintuneet kuin uudet toimijat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tässä kirjoituksessa kuvaan, miten tällaisen ekosysteemin kehittymistä voidaan tukea ammattikorkeakoulun toiminnalla.

Miten kampukselle rakennetaan yrittäjyyttä tukeva yhteisö?

Kun rakennamme modernia yhteisöä, sitä voidaan tarkastella monelta eri tulokulmalta. Miller ja Acs (1) tuovat esiin kiinnostavan vertauksen. Korkeakoulun kampus on mahdollista nähdä modernina raja-alueena, yrittäjämäisenä ja mahdollistavana yhteisönä.

Yrittäjyyshengessä ja pioneerihengessä on paljon samaa. Molemmat korostavat vapautta, tarvetta pärjätä ja resursseja näiden tarpeiden toteuttamiseen. Molempiin liittyy myös toive menestyksestä ja oman paikan löytämisestä. Korkeakoulun kampus voidaan nähdä uutena raja-alueena, jossa vapaana olevia resursseja, kuten oli aikanaan Yhdysvaltojen suuressa lännessä. Kampuksilla on saatavilla osaamispääomaa, opinnollista vapautta ja erilaisia ihmisiä. Näistä voi syntyä uusia mahdollisuuksia ja kehittyä uutta yritystoimintaa.

Erona menneeseen länteen on, että korkeakoulun raja-alue on rakentamisprosessin lopputulos. Yrittäjähengen synnyttäminen vaatii rakenteita, joiden kautta luodaan mahdollisuus raja-alueen kaltaisen tilan syntymiseen. Näitä toimenpiteitä on yrittäjyyden opettaminen, laaja kurssitarjonta opiskelijoiden yrittämisen tukeminen ja Chicagossa yrittäjyyskeskuksen luominen.

Metropoliassa tätä raja-aluetta rakennetaan Turbiinin yrittäjyyskoulutuksen avulla. Sen avulla on mahdollista oppia taitoja, joilla yrittäminen onnistuu. Minnot, monialaiset innovaatioprojektit, opettavat yhteistä ongelmanratkaisua. Erilaiset yhteiskehittämisen tilat, kuten XR-Center tai Urbanfoodlab taas tarjoavat fyysisiä ympäristöjä, missä kehittää liiketoimintaa eteenpäin.

Turnerin rajateoriassa ekosysteemi on toistuva prosessi

Miller ja Acs tarkastelevat kampusta Frederick Jackson Turnerin rajateorian kautta ja tuovat esiin, että kampus täyttää Turnerin määritelmän raja-alueesta, jossa on saatavilla pääomia, vapautta ja diversiteettiä. Yhdessä nämä luovat mahdollisuuksia, tukevat yrittäjyyttä ja innovatiivisuutta.

Turner ymmärtää raja-alueen enemmän toistuvana prosessina kuin fyysisenä tai maantieteellisenä paikkana. Hänen ekosysteeminsä otti ”nälkäisiä” ihmisiä, antoi heille vapauden ja resursseja ja kun raja-alue sulkeutui niin sieltä tuli kunnianhimoinen ja nouseva ihmistyyppi sekä talous. Tämä katsantokanta on hyvin amerikkalainen ja sen soveltaminen suomalaiseen korkeakoulumaailmaan on tehtävä varoen, mutta se tarjoaa kiinnostavan ja laajan kulttuurisen kehikon, jonka kautta voidaan tarkastella korkeakoulun yrittäjyysekosysteemiä.

Miller ja Acs tuovat esiin, että yksinkertaisimmillaan yritysekosysteemi on nippu yksittäisiä toimijoita, joita hallitaan siten että yritystoiminta on mahdollista. Yritysekosysteemin käsitettä on avattu laajemmin sarjan muissa osissa. Moderni kampus voidaan nähdä paikkana, jossa opiskelijoilla on taloudellisia resursseja, tutkimusta sekä teknologiaa, lahjakkaita ihmisiä sekä huomattava määrä opintosuoritusten ulkopuolisia toimintamahdollisuuksia. Kun yrittäjän ajatellaan olevan toimija, joka yhdistelee erilaisia resursseja luodakseen lisäarvoa, voidaan nähdä, että oppilas voi kulkea lukuisia erilaisia polkuja yrittäjyyteen.

Edellytykset menestyvälle yritysekosysteemille Chicagon mallilla

Miller ja Acs tutkimuskohteena oli Chicagon yliopisto. Se on kehittänyt yritysekosysteemiään, omaa raja-aluettaan, jo vuodesta 1994. Silloin luotiin yrittäjyyden professuuri, jolle saatiin 1,5 miljoonan dollarin lahjoitus. Tämän jälkeen luotiin

  • yrittäjyyskursseja, joita ei koordinoitu sen tarkemmin
  • New Venture Challenge, joka on yrityskilpailu opiskelijoille
  • ARCH Ventures, sijoitusrahasto, joka liittyy yliopiston älylliseen ja tutkimukselliseen omaisuuteen.

Sijoitusrahaston luomisen myötä fokus vaihtui nopeasti yrittäjyyden taitojen opettamisesta yritysten rakentamiseen ja kehittämiseen.

Seuraava vaihe oli yrittäjyyskeskuksen luominen kampukselle, joka koordinoi kaikkea yrittäjyyteen liittyvää yliopistolla. Keskus on saanut huomattavia taloudellisia lahjoituksia toimintansa tukemiseen. Keskuksen missio on neliosainen:

  1. kehittää kokeellisia ohjelmia tukemaan perinteisempää opetustoimintaa
  2. sponsoroida ja tukea huippututkimusta
  3. tukea opiskelijoita, opettajia ja henkilökuntaa aloittamaan ja kasvattamaan yrityksiä
  4. kehittää sekä paikallista että globaalia yritysekosysteemiä.

Koulu tarjoaa useita kymmeniä erilaisia kursseja, jotka liittyvät yrittäjyyteen ja useilla näistä kursseista opiskelijat yhytetään start up-yrityksiin, tutkijoihin sekä yritysten ja sosiaalisten organisaatioiden johtajiin. Laaja kurssitarjonta on koettu olennaiseksi, jotta luodaan mahdollisimman paljon yrittäjyysmahdollisuuksia opiskelijoille. He tukevat vaihtomahdollisuuksia, tukea kampuksen ulkopuolisiin ideakilpailuihin, tiloja opiskelijoiden pitämille tilaisuuksille, yhteistyön innovaatio hubeihin sekä yhteydet useisiin sijoitusrahastoihin. Kirjoittajat tuovat esiin myös, kuinka yliopisto on kasvattanut vahvoja ja kehittyviä suhteita kampuksen ulkopuolella toimiviin yhteisöihin.

Yritysekosysteemin kehittyminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista

Miller ja Acs kertovat, että yliopisto on rakentanut yrittäjyyden koulutusta ja yritysekosysteemiä jo 90-luvulta alkaen. He ovat rakentaneet alustoja, verkostoja ja muita resursseja, jotka ovat mahdollistaneet nopeasti kasvavien yritysten syntymisen kampukselta.
Vaikka tulokset eivät ole suoraan siirrettävissä, niistä voidaan nähdä moniulotteisen hallinnon, avoimuuden ja toiminnan jakautumisen laajasti ympäri yliopiston olleen tekijöitä opiskelija perustajien vetämän yritysekosysteemin kasvuun. On myös syytä ottaa huomioon kaikki ne tekemiset ja ohjelmat, jotka ovat päättyneet ja epäonnistuneet.

Kohteena ollutta Chicagon yliopistoa on myös onnistanut siinä, että sen käyneet ovat olleet halukkaita tukemaan yritysekosysteemin syntyä lahjoittamalla sekä aikaansa, rahaansa tai osaamistaan sen kasvattamiseen. Heillä on toimiva prosessi, vahva tuki, toimivat siteet kampuksen ulkopuolelle ja selkeä fokus opiskelijoihin.

Esimerkki on kiinnostava kohde myös siksi, että heillä ei ole insinöörikoulutusta, vaan he ovat rakentaneet toimivan ekosysteemin ilman suoraa teknistä osaamista. He ovat sen sijaan keskittyneet tarjoamaan kokeellista opetusta ja laajat suhteet kampuksen ulkopuolella olevaan maailmaan, huolimatta heidän pääainevalinnastaan tai suuntautumisestaan. Tällä pohjalta huipulle tavalla on onnistuttu luomaan suurta menestystä. Suuri joukko opiskelijoita, joista osa tulee liiketalouden puolelta, kasvavat resurssit ja kurssitarjonta innovaatioissa ja yrittäjyydessä sekä vapaus etsiä ja löytää näitä resursseja ovat auttaneet Chicagon yliopistoa luomaan maailmanluokan yritysekosysteemin.

Voisiko start-up -hub edistää Vantaan kilpailukykyä?

Meidän hankkeemme, My Business Hub-kaupunginosan kilpailukyvyn kehittäjänä , voidaan nähdä lähtölaukauksena kahteen suuntaan: se tarjoaa selkeän tien Vantaan kaupungin start-up hubin ja ekosysteemin aloittamiseen. Käytännössä kaupungin kannattaisi valita joku sen alueella toimivista korkeakouluyksiköistä ja aloittaa rakennustyö yhdessä. Korkeakoulun tehtäviin kuuluu hautomo – eli inkubaatiopolun rakentaminen omien vahvuuksien varaan.

Kiihdyttämö, mikäli sellainen halutaan kehittää, voi olla myös toisessa ympäristössä, mutta ottaen huomioon aikaisemmat kokemukset Vantaalla, irti korkeakoulusta oleva start up-toiminta on todella haastava saada pyörimään. Toinen, hankkeen varsinainen tavoite, on yrittäjien yhteisön rakentaminen, ja siihen hanke tulee tarjoamaan toimivan alustan sekä toimintamallin.

Tämän käytännönläheisen tavoitteen voi rikastaa ajattelemalla myös laajemmin, hakien vertauskuvia historiasta.

Kirjoittaja

Timo Nykopp on toiminut My Business Hub -hankkeen projektipäällikkönä. Nyt hän toimii Food System Cityn projektipäällikkönä, rakentaen yhteisöä kestävän ruoantuotannon maailmaan. Aikaisemmin hän on toiminut yrittäjänä, liiketoiminnan kehittämisen parissa ja palveluyritysten esimiestehtävissä. Koulutukseltaan hän on Restonomi (AMK) ja kauppatieteiden maisteri. Hän innostuu uusista asioista, innovaatioista ja haasteista. Vapaa-aika kuluu puolimaratoniin treenatessa ja kirjoittaessa.

Lähde

  1. Miller D., Acs Z. 2017. The campus as an entrepreneurial ecosystem: The University of Chicago. Small Business Economics volume 49, pages 75–95. (Springer.com)
Food System CitykampusMiller ja Acsstart-up hubVantaayhteisöyritysyhteistyö

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Ammattikorkeakoulun rooli ekosysteemissä on edistää osaamisen ja teknologian siirtymää
      Ammattikorkeakoulun rooli ekosysteemissä on edistää…
      15.3.2023
    • Vaikuttava hanketoiminta edistää hyvinvointia - osa 5: Älykkäät, käyttäjälähtöiset ratkaisut ja palvelut
      Vaikuttava hanketoiminta edistää hyvinvointia - osa 5:…
      14.2.2022
    • Mitä TKI-viestintä on?
      Mitä TKI-viestintä on?
      15.12.2022

    vierailija

    Tietoa blogista

    Tikissä on Metropolian tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) blogi. Bloggaajat ovat ammattikorkeakoulun henkilöstöä sekä muita TKI-toiminnan asiantuntijoita. Jos haluat kirjoittaa blogiin, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Tikissä-blogin toimituskunta

    • Päivi Keränen, Projektipäällikkö, Muotoilu, +358 40 184 1952
    • Jussi Linkola Projektipäällikkö, Musiikki +358 40 184 2448
    • Milla Åman Kyyrö (päätoimittaja) Viestinnän asiantuntija, TKI-hankkeet ja kehittäminen +358 50 342 0341

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Tikissä-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Tutustuthan kirjoitusohjeisiin, PDF-aineistolinkki Bloggaajan ohje 2021

    Uusimmat jutut

    • Kaksi nuorta tarkastelee käsin koskettelemalla pöydälle nostettua puista jakkaraa, vieressä seisoo vanhempi mieshenkilö.

      Voiko hankearvioinnissa hyödyntää taiteellisia menetelmiä?

      23.3.2023
    • Overview of a conference room filled with audience, ambient purple lights.

      Focusing on Innovators instead of Innovations

      21.3.2023
    • Iso auditorio täynnä yleisöä, kuvattu takarivistä kohti esityslavaa.

      Vihertävää työmatkailua Euroopassa

      16.3.2023

    Arkisto

    • ▼ 2023 (17)
      • ▼ maaliskuu (6)
        • Voiko hankearvioinnissa hyödyntää taiteellisia menetelmiä?
        • Focusing on Innovators instead of Innovations
        • Vihertävää työmatkailua Euroopassa
        • Ammattikorkeakoulun rooli ekosysteemissä on edistää osaamisen ja teknologian siirtymää
        • Liikkuminen ja ravinto – seniorien hyvinvointipalveluiden ytimessä
        • Innovaatiopodcasteja tekemässä
      • ▼ helmikuu (5)
        • Eettisyys asiantuntijaviestinnän kulmakivenä
        • Viestintäyhteistyö hankekumppanin kanssa: 10 vinkkiä
        • Tekoäly asiantuntija-artikkelin kirjoittamisen tukena
        • Kampus yritysyhteistyön raja-alueena
        • Onko mikki auki, onnistuuko empaattinen vuorovaikutus etänä?
      • ▼ tammikuu (6)
        • The Harmful Nature of Informed Assumptions
        • Psykologinen turvallisuus ja sen vahvistaminen työssä
        • Hanketulokset voi koota yhteen ThingLinkillä
        • Blogi on yksi kanava asiantuntijatiedon levittämisessä
        • Avoiding Service Design Theatre When Developing Projects
        • The Importance of Service Design in Organisations
    • ► 2022 (92)
      • ► joulukuu (6)
        • Vertaisuuden johtaminen ja rakentaminen työyhteisöissä
        • Yrittäjänaisten digiosaamista tukemassa
        • Tikissä-blogi 2022: kirjoittajien ja julkaisujen määrät kasvoivat
        • Mitä TKI-viestintä on?
        • Vapaaehtoistoiminnalla kohti sosiaalisesti kestävää huomista
        • Työyhteisöjen yhteisöllisyyden vahvistaminen taiteen ja luovuuden keinoin
      • ► marraskuu (9)
        • Miten saada kotihoitoon pitovoimaa?
        • Äänensävyn hyödyntäminen hankkeen viestinnässä
        • Yritysten toiminnan kehittämistyöskentelyn menetelmiä
        • Osaamisen kehittämisen prosessit tuottavat tuloksia yrityksissä
        • Co-Creating Student-Run Centers in Multicultural Contexts
        • Kotihoidon vetovoima huolena - ratkaiseeko sosiaalinen media rekrytoinneissa?
        • Toimiva hankeviestintä vaatii suunnittelua
        • Aito kiinnostus aiheeseen ja sisällöllinen motivaatio avaa ovet oppimiselle
        • Tulevaisuudessa kaikki toimialat voivat hyödyntää XR-teknologioita
      • ► lokakuu (5)
        • Miten johdetaan tulevaisuudenkestävää liiketoimintaa?
        • Asiantuntija viestijänä - miten saada oma ääni kuuluviin?
        • Kestävää kehitystä voi edistää jo innovaatioiden alkulähteillä
        • Kestävä kehitys näkyväksi yrityksissä
        • Kohti ennakointikyvykkyyttä
      • ► syyskuu (10)
        • Learning to Innovate Every Day - 10 Days 100 Challenges Event
        • Viestintä on vallankäyttöä - asiantuntija, tunne arvosi
        • Hyödynnettävyys hanketyössä: kaupallistamisen haasteet
        • Energia-alan voimakas murros vaatii jatkuvaa oppimista
        • Miten digitalisaatio haastaa työllistymistä?
        • Yrityseettisyys tekee organisaatiosta tuloksellisen
        • Vinkkejä hankkeen yleisötapahtuman tuottajalle
        • Sustainable wellbeing through inclusiveness in the construction industry
        • Mistä aloittaa hankkeen viestinnän suunnittelu?
        • Metadatan merkityksestä
      • ► elokuu (4)
        • Vihreä siirtymä vaatii kulttuurinmuutoksen myös työpaikoilla
        • Nimi leimaa työnhakijaa - asenteet vaikeuttavat maahanmuuttajien työllistymistä
        • Vuokratyön 7 vahvuutta ja 7 kehittämiskohdetta
        • Hyvis vai pahis - miten konflikti voi luoda uutta?
      • ► kesäkuu (4)
        • Iso-Britannia ja Horisontti Eurooppa - vesittävätkö poliittiset erimielisyydet tulevaisuuden eurooppalaista TKI-yhteistyötä?
        • Ennätysmäärä kirjoituksia julkaistu Tikissä keväällä 2022
        • Behind the Scenes of a Telehealth Innovation Project
        • Nostetta pääkaupunkiseudun innovaatiotoimintaan
      • ► toukokuu (8)
        • Hankeviestinnän osaamisen kehittymisestä hyötyvät kaikki
        • Maahanmuuttajien työllisyyden haasteet ammattikorkeakoulujen ratkottavana
        • Ristiriitoja hybridityössä - nääntyä vai kehittää?
        • Voimaa yhdessä tekemisestä – vaikuttava julkaiseminen, osa 3
        • Kotihoidon ammattilaiset  ja ammattikorkeakoulun opiskelijat kehittämiskumppaneina
        • Vauhti kiihtyy, työnkuvat muuttuvat
        • Stewardship in the New European Bauhaus
        • Hanketoiminnasta maksutonta apua yrityksen kehittämishaasteiden ratkomiseen
      • ► huhtikuu (12)
        • Ennakoi osaamista ja menesty
        • Ihmisten moninaisuuden näkökulmat hybridityön äärellä
        • Resilienssi, itsetuntemus ja näkökulman vaihto
        • Metropolian kansainvälinen akatemia yhdistää eri maista ja kulttuureista tulevia opiskelijoita
        • Finding Real Problems to Solve All Around Us
        • Miten innovaatiokeskittymä auttaa rakentamaan kestävää ja osallista tulevaisuutta?
        • Luottamuksen rakentaminen digitaalisessa toimintaympäristössä
        • Mentorointi oman toiminnan kehittämisen ja resilienssin työkaluksi luovilla aloilla
        • Suomalainen koulutusjärjestelmä tutuksi toiminnallisilla tehtävillä ja selkeillä kuvilla
        • Sakko vai pakolla rokottaminen? Kysymys oli ajankohtainen jo ennen pandemiaa
        • Why you need to learn Service Design
        • Pokémonin matka sosiaaliseksi innovaatioksi
      • ► maaliskuu (15)
        • Trust as a transversal skill
        • Neuvoja pienyrittäjälle pullonkaulojen ja kapeikkojen tunnistamiseen
        • Johtajuuden kestävyysnäkökulmat ihmisten johtamisessa 
        • Taiteilija taitonsa tuotteistajana
        • Purkkavirityksistä yhdenmukaisiin turvallisuustaitoihin - näyttämötyöturvallisuus läpäisee koko organisaation
        • Työssä jaksaminen sosiaali- ja terveysalalla
        • Sisäilmapartio innovoitiin ratkaisuksi monialaisena opiskelijayhteistyönä
        • Työn muutos ja johtajuuden haasteet vuonna 2022
        • Taiteilija yhteisöllisyyden rakentajana
        • This Meeting Could Have Been A Workshop
        • Hubin rakennuspiirustukset
        • Sattuipas samaan aikaan! Koronaa, hanketta, yrittäjyyttä ja digiä
        • Suhdekiemuroita - resilienssi ja kestävyys yritystoiminnassa
        • Selviytymisen strategioista ennakointiosaamiseen
        • Hankalasti tavoitettavat nuoret kohdataan jalkautuvalla autotyöllä
      • ► helmikuu (12)
        • Miten osallistaa kansalaiset ja kansalaisjärjestöt alueellisen innovaatiostrategian kehittämiseen?
        • Embedding Service Design in Higher Education
        • Ammattikorkeakoulun hanketoiminta on hyvä oppimisympäristö - TKIO toimintaa käytännössä, osa 2
        • Määränpäänä Eurooppa - mitä ottaa huomioon EU-hankevalmistelussa?
        • Tehokasta kuin leikkaussalissa! Muistilista varmistamaan kestävää keikkatyötä  
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää hyvinvointia - osa 5: Älykkäät, käyttäjälähtöiset ratkaisut ja palvelut
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 4: Yrittäjyys- ja johtamisosaamisen edistäminen ja kehittäminen hyvinvointi- ja terveysalalla
        • Sirkkaa lautaselle ketterästi - yrittäjän kokemuksia elintarvikkeiden tuotteistamisesta
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia – osa 3: Osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 2: Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
        • Vuorovaikutteinen johtajuus eettisen organisaatiokulttuurin rakentajana
        • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 1: mikä ihmeen innovaatiokeskittymä?
      • ► tammikuu (7)
        • Asiantuntijat ja opiskelijat kehittävät yhdessä palveluita - TKIO-toimintaa käytännössä, osa 1
        • Puumyönteisyys kannattaa pääkaupungissakin
        • Innovation Events in Three Parts: Design Sprints
        • Ihmisjohtaja huomioi työntekijöiden tunteet muutostilanteessa
        • Innovation Events in Three Parts: Hackathons
        • Osaaminen on kestävän työn perusta
        • Accelerating the evolution of mobility in the Baltic Sea Region with robot bus pilots
    • ► 2021 (64)
      • ► joulukuu (12)
        • Tutkitun tiedon teemavuosi 2021 oli Tikissä-blogin runsaudensarvi
        • Innovation Events in Three Parts: Service Jams
        • Toimintaympäristön kehittämistä yhdessä, asiakkaiden parhaaksi
        • Yrityksen resilienssi ja työntekijöiden jaksaminen vahvistuvat yhdessä
        • Hyvinvointia naisyrittäjille valmentavalla työotteella
        • Askelmerkkejä yritysten teknologisen muutoksen sparraamiseen
        • Kohti vaihtoehtoista tulevaisuutta — miksi nuori radikalisoituu?
        • Voiko verkkotyöpaja olla aidosti yhteisöllinen kokemus?
        • Innovation Events to Facilitate Teaching, Learning, and Shifting Mindsets
        • Strengthening youth’s trust in the future
        • Kestävää työtä resilienssiä ymmärtämällä
        • Onko sävellys innovaatio?
      • ► marraskuu (6)
        • Osaamisen johtaminen vahvistaa yritysten kilpailukykyä
        • Uutiset ovat suodatettua tietoa
        • Kestävä johtajuus rakentaa työhyvinvointia
        • Kohti turvallisempaa tulevaisuutta
        • Interprofessional Approach for Transversal Skills in Higher Education
        • Comparison of nursing students' health behaviour in four countries: China, Finland, Japan and Sri Lanka
      • ► lokakuu (4)
        • Onko yhteiskehittäminen vain kompromisseja?
        • Näin toteutat verkkojulkaisun
        • Nuorten osallisuus vahvistuu hävikkiruokatoiminnassa
        • Senioriliikkujan hyvä ravitsemus - osa 2
      • ► syyskuu (5)
        • Ikääntyneiden liikunta- ja hyvinvointi-palveluiden kehittäminen kannattaa
        • Senioriliikkujan hyvä ravitsemus - osa 1
        • Yrittäjä jatkuvan epävarmuuden keskellä
        • Uuteen EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakauteen yhä osaavampina
        • Viestinnän asiantuntijuus tukee tutkimustiedon yleistajuistamista
      • ► elokuu (4)
        • Hankkeiden välisellä viestintäyhteistyöllä kohti laajempaa vaikuttavuutta
        • Pienyrityksen strategiaa kirkastamassa
        • Asiantuntija ja julkinen verkkokeskustelu
        • Vahvaa vuorovaikutusosaamista tarvitaan tulevaisuuden hanketyössä
      • ► kesäkuu (4)
        • Tikissä-blogin kevät 2021
        • Tasapainottelemalla hyvinvointia työhön
        • Huomio tapahtumien turvallisuuteen - jos osaamista riittää
        • Miten yritykset voivat edistää itseohjautuvuutta?
      • ► toukokuu (7)
        • Nuoret liikkeelle pelillistämisen keinoin
        • Muotoiltu ammattilaisten käyttöön – vaikuttava julkaiseminen, osa 2
        • Viisi vinkkiä hankeviestintään
        • Fasilitoitu tuotekehittäminen kannustaa onnistumaan
        • Korona, yrittäjät ja ammattikorkeakoulu: tiekartta onnistuneeseen yhteistyöhön
        • Mikro-oppiminen tukee tehokkaasti oppimista työarjessa ja käytännössä
        • Selkeästi päätöksentekijöille – vaikuttava julkaiseminen, osa 1
      • ► huhtikuu (5)
        • Omatoimimalli pienyrityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
        • Liikkuminen kriisissä
        • Projektipäällikön kommunikaatiotaidoista
        • Perehdytys on osa onnistunutta rekrytointia
        • Suuri datamysteeri - datanhallintaa pakopelillistämässä  
      • ► maaliskuu (5)
        • Augmenting the participation in urban planning with XR technologies
        • Katse rohkeasti ammatilliseen koulutukseen
        • Tulevaisuussuuntautunutta ohjausta yksilöllisesti
        • Innovation in a pandemic world and beyond
        • Kyky innostua, ilo onnistua - työhyvinvoinnista voimaa kehittämiseen!
      • ► helmikuu (6)
        • Nuorten tulevaisuussuuntautuneelle ohjaamiselle on tarve poikkeuksellisena aikana ja sen jälkeen
        • Hankeviestintä ja resurssit
        • Ota oppia yrittäjästä
        • Näkökulmia prototyyppeihin
        • Asennekanvaasi tehostaa oppimista yritysvalmennuksissa
        • Kulttuurihyvinvointialan yhteistä ymmärrystä rakentamassa
      • ► tammikuu (6)
        • Pienyrittäjän uusi normaali?
        • Transport emission reduction goals in the light of energy consumption and charging of robot buses
        • Tinderistäkö vauhtia kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan monialaiselle verkostolle?
        • Saavutettava verkkosivujulkaisu palvelee laajasti kohderyhmiä
        • Kuntoutusalan osaamiskeskittymä osaamisen vauhdittajana
        • Innovaatio, joka sopii kaikille? 
    • ► 2020 (57)
      • ► joulukuu (7)
        • Tikissä-blogin vuosi 2020
        • Nuorten ryhmään osallistumiseen tai osallistumattomuuteen liittyviä tekijöitä
        • Make the World Yours - Learning in an Ecosystem Boosts Your Future Career
        • Ihminen edellä kohti kestävää tulevaisuutta
        • Hyvät, pahat pelit — tarkastelussa pelaamisen mielenterveysvaikutukset
        • Työntekijöiden näkökulmia tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaamiseen
        • Digi digi digi… Miksi pienyrittäjän kannattaa olla ajan hermolla?
      • ► marraskuu (5)
        • Arjen innovaatioita - arki 2.0
        • Common Risk Factor Approach as a Tool to Promote Oral Health care
        • Kuinka rakentaa avointa yhteistyötä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan?
        • Tekoälyn keskeiset ongelmat
        • Toivoa huomiseen - uskallusta tulevaan
      • ► lokakuu (6)
        • Vuorovaikutus etänä – miten luoda lauma ja aito yhteys yli fyysisen etäisyyden?
        • Tehdäänkö tulevaisuuden muotoilutyö virtuaalitodellisuudessa?
        • Luovuus voimavarana työelämässä
        • Päätökset verkossa eivät olekaan omiasi
        • Käteviä välineitä nuorten tulevaisuusohjaukseen
        • Minkälainen tutkimusaineisto kannattaisi tallentaa uudelleenkäyttöä varten?
      • ► syyskuu (4)
        • Kehittämisen yhteydessä pitää puhua tuotteistamisesta
        • Ilmastonmuutos nyt! Nuoret haastavat hankkeita toimimaan
        • Student recruitment online - How to develop long-term success in uncertainty?
        • Kannattaisiko minunkin ottaa käyttöön ORCiD-tunniste?
      • ► heinäkuu (2)
        • Hankeviestintä ja kriiseihin varautuminen
        • Developing reliable educational agent relationships in international student recruitment
      • ► kesäkuu (6)
        • Tutkimustietovaranto avaa tiedettä ja tutkimusta
        • 20th International Conference on Web Engineering ICWE’20 Successfully Completed
        • Innovaatioprojektilla kehitettiin HyMy-kylän markkinointia
        • Metropoliassa opiskelijoiden kulttuurista kompetenssia vahvistetaan kansainvälisillä projekteilla
        • Hankeviestintä ja medianäkyvyys
        • Terveyden edistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa
      • ► toukokuu (7)
        • Yhdessä kehittäen kuntoutuksen osaamista - murroksessa oleva sosiaali- ja terveysala
        • Innovation Project Dosis
        • Uusia kestävämpiä liikkumispalveluja kokeilussa pääkaupunkiseudulla
        • Virtuaalisen ympäristön hyödyntäminen muotoilun opetuksessa
        • Seksuaalisuus ja mielenterveys nuoren ihmissuhteiden näkökulmasta
        • On luovuuden aika
        • Digitaalisuudesta uusi normaali — terveysalan ammattikorkeakoulutus toteutuu etänä ja läsnä
      • ► huhtikuu (5)
        • Syrjäytynyt tai syrjäytymisuhan alainen nuori?
        • Viisi askelta virtuaaliseen arviointipajaan
        • Tutkittavan suostumus ja opinnäytetyö
        • Toiminnallisia vai syrjäytyneitä nuoria?
        • Naisvähemmistöjä ja miesten mentäviä aukkoja - tasa-arvo ei vielä toteudu esitystekniikka-alalla
      • ► maaliskuu (5)
        • Henkilöstötuottavuus - tulevaisuuden johtamisvaade
        • Työn tulevaisuus: murroksesta uusiin tarinoihin
        • Logged in –dokumentti pakottaa huomaamaan yhteiskunnan syrjään työnnetyt
        • Kannustavaa puhetta nuorten vastavalmistuneiden työhön sitoutumiseksi
        • DOOMED – pelialan opiskelijoiden työllistymisvaikeudet
      • ► helmikuu (4)
        • Kirjoittamisen kynnyksistä
        • Tarkkaile innovaatioitasi
        • Hankeviestintä tuo tietoa tulevaisuudesta
        • Mikä ihmeen liikennelaboratorio?
      • ► tammikuu (6)
        • Tekoälyn etiikka pohdinnassa - tuhoisa terminaattori vai hellä hoivabotti?
        • Yrittäjää digittää – tukea tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
        • Reflektoida vai näivettyä – vuorovaikutusosaamisen merkitys työelämän kehittämisessä
        • Osaamisen kehittämisfoorumi: Suomalaisen työelämän hyviä käytäntöjä 2020
        • Opiskelijoiden ja yritysten monialainen innovaatiotoiminta - missä opettaja luuraa?
        • Painovoimaa!
    • ► 2019 (48)
      • ► joulukuu (5)
        • Työn itseohjautuvuus vaatii henkilöstölähtöisyyttä
        • Työntekijyysosaaminen avaimena työn muutokseen
        • Mitä on peliriippuvuus ja milloin siitä tulee elämänhallinnallinen ongelma?
        • Asiakkuuden johtaminen vie yrityksen menestykseen
        • Pelottavia innovaatioita
      • ► marraskuu (6)
        • SOTE-silta - Korkeakoulutetun maahanmuuttajan pätevöitymispolku -hanke
        • Kansainvälisillä eväillä kotimaisen yleisön jäljille
        • Collaborating in Urban SOS Project in Ghent, Belgium
        • Asiakkaan ja työntekijän roolit muutoksessa sosiaalialalla
        • Anna meidän olla…
        • Moninaisuuden johtaminen – kiistatonta liiketoimintaetua
      • ► lokakuu (5)
        • Sairaanhoitajaopiskelijat eri puolilla maailmaa - samanlaisia, mutta silti niin erilaisia
        • Projektin sisäinen viestintä on vuorovaikutusta
        • Yritysyhteistyö innovaatio-opinnoissa
        • Robottibussikokeilut Helsingissä tuottavat arvokasta tietoa
        • Virtual Writers' Room nuorten käsikirjoittajien tukena
      • ► syyskuu (4)
        • Hanke viestii, huomaako kukaan?
        • Olisiko aika tehdä ohjausryhmien vallankumous?
        • Korkeakoulukiinteistöstä älykampukseksi
        • Pitääkö innovaation aina olla uutta?
      • ► kesäkuu (6)
        • Mentorointi on oiva mahdollisuus
        • Tarkoitus ei pyhitä keinoja
        • Tulevaisuutta rakennetaan tänään
        • Tekoäly ehkäisee syrjäytymistä
        • Onko tutkimuksesi kohteena ihminen?
        • Projektipäällikön ajatuksia oppimisesta
      • ► toukokuu (6)
        • Toivon kipinöitä maahanmuuttajien opetukseen
        • Resilienssi lisää yritysten kehittymistä ja mahdollisuuksia
        • Langat käsissä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa
        • Onko sairaanhoitajan ammatti kutsumusammatti?
        • Opiskelijat mukaan innovaatiotoimintaan
        • Otetta elämään - miten kuulla nuorta?
      • ► huhtikuu (4)
        • Mikä nuorta urheilijaa motivoi?
        • Gamifying a path to well-being
        • Opetustaitoa oppimassa mielikuvitellen ja yhdessä pohtien
        • Vastaako koulutus sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuuden haasteisiin?
      • ► maaliskuu (4)
        • Haaveissa hyvä elämä
        • Pelastuuko printti?
        • Yritystoiminnan kehittäminen vaatii vuorovaikutusta
        • Asiantuntijan ja organisaation osaaminen kehittyy hanketyössä
      • ► helmikuu (4)
        • Projektipäällikkö jyrää kaikki?
        • Sakko, pakko, rokotus vai rokko?
        • Hoitotyön opiskelijat tutkittu: motivaatio kohdillaan, jaksaminen ei
        • Innovaatioista yrittäjyyteen
      • ► tammikuu (4)
        • XR cMOOC on yhteistoiminnallisen oppimisen virtuaalinen kohtauspaikka
        • Yhdessä yrittäjämäiseen ekosysteemiin 3AMK:ssa
        • Onko aikuinen liian vanha leikkimään?
        • Äänimaisemien ymmärrys kehittyy osallistavilla mobiilityöpajoilla
    • ► 2018 (42)
      • ► joulukuu (3)
        • Hanketulokset kaikkien käyttöön
        • Tuottavuutta ja työhyvinvointia toisiaan tukien
        • Nuorten miesten luottamus- ja epäluottamuskokemukset nuoren tulevaisuuden raamittajana
      • ► marraskuu (4)
        • Hyötypelikiihdyttämö pelialan yhteiskehittäjänä
        • Älynväläystä odottavan aika on pitkä
        • Opinnollistaminen avuksi työssäkäyvälle sosionomiopiskelijalle
        • Varmuutta työelämään Australian opeilla
      • ► lokakuu (6)
        • Opiskelijayhteisöä rakentavat, murentavat ja energisoivat merkitykselliset tunteet
        • Viheliäiset ongelmat haastavat meidät
        • Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria yhä enemmän
        • Työelämäyhteistyö luo työhyvinvointia
        • Ohjaaja ja ryhmä auttavat oppimaan
        • Tulevaisuuden tapahtumia toteuttavat osallistettu yleisö ja ammattimahdollistajat
      • ► syyskuu (4)
        • Odottamattomia aarteita luovuuden avulla
        • 10 DAYS 100 CHALLENGES - syväsukellusta tulevaisuuden työelämätaitoihin
        • Metropolian TKI-toiminnan arviointi
        • Hyvät ja huonot uudisteet
      • ► elokuu (2)
        • Tulevaisuusajattelu osaksi innovaatio-opintoja - kokemuksia Teiniminnotalkoot kehittämistyöstä
        • Vantaan asukkaat osallistuvat kaupunkisuunnitteluun VR-pelin avulla
      • ► kesäkuu (3)
        • Yhteiskehittämisellä moninaisuuden johtamiseen
        • Ideoiden vuoropuhelusta yhteiskehittelyyn
        • Luovuudella arjesta enemmän
      • ► toukokuu (5)
        • Yhdessä innovoiden tuotekehitystä tulevaisuuden tarpeisiin
        • Yrittäjänainen haluaa kasvaa
        • Työhyvinvointi arjessa - miten sitä tuotetaan?
        • Fasilitointi on mahdollisuus työyhteisön kehittämiseen
        • Miksi opinnollistaa palkatonta työtä?
      • ► huhtikuu (4)
        • Yhdeksän kysymystä sähköautoilusta
        • Ammattikorkeakoulujen avoimuudella vaikuttavuutta, tehokkuutta ja yhteiskunnallista hyötyä
        • Robottibussi tarvitsee toimivan reitin
        • Podcast - Pelastavatko tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot maailman?
      • ► maaliskuu (4)
        • Kampuskehittäminen - uusia näkökulmia
        • Tarinatyöpaja auttaa nuoria jakamaan tarinoita ja tunteita
        • Tunteet opetuksen ja ohjauksen kontekstissa korkeakoulussa
        • Rakentamisesta raunioiksi - kosteuden hallintaa rakennuksen koko elinkaaren ajan
      • ► helmikuu (4)
        • Innovaatio - mitä se on?
        • Unen laatu ja työstressi yhteydessä toisiinsa - miten sitä tutkitaan?
        • Yhdessä kehittäminen vaatii joustamista
        • Tiedettä kansankielelle - miten muutos mahdollistuu?
      • ► tammikuu (3)
        • Homepilkkujen viilausta - ratkaisuja rakennusten kosteusongelmiin?
        • Älyliikenne odottaa kypsymistään
        • Tikissä-toimituskunta innokkaana jakamaan hanketietoa
    • ► 2017 (17)
      • ► joulukuu (1)
        • Innostu monialaisesti - ratkaisun avain nuorten osallisuuteen?
      • ► marraskuu (2)
        • Tuliko Onni puun takaa? Lue uunituore julkaisu!
        • Työstä osaamista tulevaisuuteen
      • ► lokakuu (3)
        • Työhyvinvointia ja tuottavuutta lvi-, kiinteistöhuolto- ja isännöintialalle
        • Minun, meidän ja muiden johtaminen
        • Osuustoiminnasta ja verkostoitumisesta potkua yritystoimintaan
      • ► elokuu (1)
        • Yrittäjänainen: opettele olemaan itsellesi paras mahdollinen pomo!
      • ► kesäkuu (2)
        • Päätöspyörteissä
        • Yksin toimivat yrittäjänaiset verkostoituvat aktiivisesti
      • ► toukokuu (2)
        • Tuliko Onni puun takaa, löysikö Ilona työniloa?
        • Työhyvinvointia yhteisesti kehittämällä metsäkonealalla
      • ► huhtikuu (1)
        • Imuroin merkityksiä MinnoFestissä
      • ► maaliskuu (1)
        • Metropolian innovaatio-opintojen tuloksena tukea nuorille äideille
      • ► helmikuu (1)
        • Mobility Revolution – A Shift towards Urban Sustainability
      • ► tammikuu (3)
        • Onni tulee puun takaa!
        • Onnistunut yrittäjänaisten ilta!
        • Osaamista ja onnistumisen tukea yrittäjänaisille!
    • ► 2016 (16)
      • ► lokakuu (1)
        • Haluaisitko liikkua älykkäämmin?
      • ► syyskuu (2)
        • Voidaanko turvallinen synnytys taata 50 eurolla?
        • Hankkeen päättyessä
      • ► heinäkuu (1)
        • Havaitsin tänään hyttysen
      • ► kesäkuu (7)
        • Mitkä asiat kertovat, että TKI- opettajat onnistuvat työssään?
        • Puolisen vuotta jälkeenpäin
        • Kokeneita opettajia kouluttamassa
        • Mistä Onni tulee?
        • Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty (?)
        • “Alakko nää mua?”
        • Onko opinnäytetyön ohjauksessa pelisääntöjä?
      • ► toukokuu (3)
        • Tehdääkö TKI- työtä talkoilla?
        • Edistys antaa syyn elää?
        • Päräyttääkö innovaatiotoiminta?
      • ► huhtikuu (1)
        • Kulttuurin kouraisuja sydämessä
      • ► maaliskuu (1)
        • Kriittinen mieli ja kokeilukulttuuri

    Avainsanat

    ammattikorkeakoulu asiantuntija Dallaten FUTU hanke hankeviestintä hyvinvointi innovaatio innovaatio-opinnot innovaatiot johtaminen kansainvälinen hanke Katse tulevaisuuteen kehittäminen Kestävä keikkatyö koulutus metropolia minno nuoret Oona Oona-hanke opiskelijat osaaminen osaamisen kehittäminen Peili-hanke resilienssi sosiaali- ja terveysala syrjäytyminen teknologia tki TKI-toiminta tulevaisuus Tuottavasti moninainen tuottavuus tutkimus työelämä työhyvinvointi työllistyminen työpaja Urbaania kasvua Vantaa viestintä vuorovaikutus yhteiskehittäminen Yrittäjänainen yrittäjyys

    Hae sisältöä tästä blogista

    Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta Metropolia.fi-sivuilla

    Ideoimme, rikastamme ja kehitämme käytäntöön uusia ratkaisuja yhteistyössä yritysten, julkisen sektorin, järjestöjen ja asukkaiden kanssa.

    Tutustu hankkeisiimme

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste