Suomikuva työelämässä: Osaamista, yhteistyötä ja turvallisuutta – miten tästä eteenpäin? Ihan intona! Miten innostusta johdetaan ovat olleet seminaarien aiheina, joissa olen tällä viikolla vieraillut. Olen saanut vahvaa kuvaa siitä, kuinka hyvältä suomalainen työelämä näyttää tutkimuksen valossa ja kuinka ihmiset innostuneina työskentelevät työyhteisönsä eteen. Keskustelussa on myös ollut voimallisesti läsnä tuottavuuden näkökulma, kuinka hyvinvoiva ja osallistava yhteisö on myös tuottava. Yksi keskeinen keskusteluiden oleva teema on ollut se, että mihin suuntaan työelämä ja sen muodot ovat kehittymässä. Olisiko suomalainen työelämä ja sen johtaminen jopa vientituote, on tuotu keskusteluun. Muuttaako globalisaatio suomalaista työelämää ja mihin suuntaan jää varmaan nähtäväksi.
Korkeakouluyhteisön tavoitteena on tuottaa osaavaa työvoimaa ja tarjota kestäviä eväitä opiskelijoille työelämässä menestymiseen. Työhyvinvointi ja hyvinvointi, samoin kuin osaaminen työhön ja toisaalta työstä osaamista ovat teemoja, joiden äärellä ollaan jatkuvasti työskenneltäessä korkeakouluyhteisössä. Halu luoda hyvät edellytykset opiskelijoille työelämään kuin taata hyvä ja osaava työvoima markkinoille, on keskiössä.
Toteemi hankkeessa, Toteemi – työstä oppimassa, työhön, tavoitellaan edellä mainittuja teemoja yhdessä 16 ammattikorkeakoulun ja kahden yliopiston yhteisvoimin. Metropolia ammattikorkeakoulun osahankkeen keskiössä on ”Osaamista työstä ja työhön”. Miten osaaminen kertyy ja syntyy työelämässä, on mielenkiintoinen ja haastava ilmiö, kun työ on koko ajan murroksessa. Työ ei ole enää aikaan ja paikkaan useinkaan sidottua. Se voi muodostua yhä pienemmistä ja sirpaleisemmista osista, eikä muodosta välttämättä enää koherenttia kokonaisuutta. Työn tuotos voi olla usean eri ihmisen aikaansaannos, eikä työtä voida jakaa perinteisessä mielessä osiin. Tästä syntyy haastava kysymys, kuinka opetussuunnitelman edellyttämiä osaamistavoitteita voidaan pilkkoa ja jakaa, sekä tarkastella erilaisten uusien työn tekemisen muotojen kautta.
Olemme lähdössä rohkeasti kokeilemaan, kuinka innovaatio-osaaminen taipuu erilaissa työyhteisöissä tapahtuvaksi toiminnaksi ja kuinka opiskelija sitten osoittaa saavuttamansa osaamisen. Teemahan on suomalaisen työelämän kehittämisen keskiössä. Toinen kiinnostava teema on varhaiskasvatus osaamisen rakentuminen sosionomin työssä. Yhteiskunnallisestihan varhaiskasvatus on voimavara, jonka pohjalta kasvatustyö ja oppiminen lähtevät yhteiseen prosessiin. Kolmas alusta, jonka pohjalta työn opinnoillistamista kehitämme ja pilotoimme, on kansainvälinen liiketoiminta. Kansainvälisen liiketoiminta on varmasti yksi muuttuvimmista alueista. Inhimillisen pääoman kasvun merkitys on alue, joka haastaa kouluttajat rakentamaan työssä oppimisenprosessia.
Työelämän osallisuuden lisäämiseksi on hankkeemme haasteena saada koko korkeakouluyhteisö miettimään ja pohtimaan työn opinnoillistamista ja sen eri muotoja. Liikkeelle olemme lähteneet aika perinteisellä tavalla, eli haastamalla niin opiskelijat kuin henkilöstö vastaamaan aiheeseen liittyvään kyselyyn. Pystymmekö rakentamaan tulevaisuudessa aiheen ympärille heterogeenisissä ryhmissä tapahtuvaa innovointia tai uudenlaista oivallustoimintaa korkeakouluyhteisössämme yhdessä työelämän kanssa, jää nähtäväksi.
”Yhdessä työn opinnoillistamisen tarinaa rakentaen”
Johanna Holvikivi
Kirjoittaja on Metropolia amk Toteemi- hankkeen projektipäällikkö.
1 Kommentti
Kiitos Johanna!
Osahankkeemme Metropoliassa on saatu hyvään vauhtiin, joten jatketaan tällä innostavalla polulla.