Äidinkieli, sydämen kieli ja juuret omassa kulttuuritaustassa ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja elämänlaadun lähteitä – erityisesti ihmisen ikääntyessä. Miten suomalaisen kulttuurin tuntemus ja kulttuurinen osaaminen voivat edistää ikääntyneiden hyvinvointia?
Ikääntyessä ja erityisesti laitosmuotoiseen hoivaan siirryttäessä oma äidinkieli ja kulttuuri ovat tärkeitä turvallisen ja hyvinvointia edistävän ympäristön elementtejä (1,2). Annikki Arolan (3) väitöstutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että oman äidinkielen käyttämisen mahdollisuus ja yhteyksien säilyminen kotimaahan edistävät arjen merkityksellisyyden kokemusta ja sitä kautta hyvinvointia.
Uusia innovaatioita hyvinvointiin moniammatillisissa opiskelijatiimeissä
Jokaisen Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijan tutkintoon kuuluu innovaatio-opintoja (MINNO®-projekti). MINNO-projektissa työelämän edustajat esittävät ajankohtaisen haasteen, jonka opiskelijat ratkaisevat monialaisissa tiimeissä ja rajallisessa ajassa. Projekteissa kehitetään uusia tai uudistetaan olemassa olevia palveluita, menetelmiä tai tuotteita, tiiviissä yhteistoiminnassa työelämäkumppaneiden kanssa.
Lukuvuonna 2022-23 Språk och kulturkompetens som brobyggare, Språkbroar -hankkeen toimijat haastoivat työelämäkumppanin roolissa opiskelijat etsimään konkreettisia ja raikkaita ratkaisuja suomalaisen kulttuurin tuntemuksen ja kulttuurisen osaamisen hyödyntämiseksi ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Syksyn haasteessa oli mukana 26 opiskelijaa, joista muodostui kuusi ryhmää. Opiskelijoita oli sosiaalialan, toimintaterapian, kätilötyön, sairaanhoitotyön, apuvälinetekniikan, terveydenhoitotyön, bioanalytiikan ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmista.
Opiskelijaryhmien ratkaisut olivat:
- Suomi-sunnuntai sisältää vuoden jokaiselle kuukaudelle ehdotetun aktiviteetin materiaaleineen ja ehdotuksen tarjoilusta tilaisuuksissa.
- Muistojen iltamat -materiaali sisältää vinkkejä ja linkkejä suomalaiseen kulttuuriin. Se sisältää myös kuvavisan, muistelukortteja ja idean hyödyntää Google Maps – palvelua Suomen tuttujen paikkojen katselemiseen.
- Ystävyysvanhainkoti -konseptissa kuvataan suomalaisen ja ruotsalaisen hoivayksikön yhteydenpitoa ja toimintaehdotuksia tapaamisiin.
- Kulttuurinvaihto on toimintamalli opiskelijoiden vapaaehtoistyölle joko Ruotsissa tai etäyhteyksin.
- Äänitarinatoiminnassa mahdollistetaan oman tarinan kertominen ja tarinoiden kuunteleminen omalla äidinkielellä.
- Suomi uusin silmin -konsepti on suomalaista kulttuuria ja historiaa käsittelevän koulutuspaketin tuottaminen Ruotsissa opiskeleville hoitotyönopiskelijoille, opettajille ja vapaaehtoisille.
Keväällä 2023 haasteita ratkottiin MINNO-projekteina uusien opiskelijoiden ja hankkeen työelämäkumppaneiden kanssa yhdessä. Tällä kierroksena syntyivät:
- Kuinkas sitten kävikään? -tarinatuokioiden ideana on palauttaa mieleen suomalaisia kansantarinoita, suomalaisen urheilun tähtihetkiä sekä tarinoita Suomen historian varrelta. Tarinoiden kuuntelemisen lisäksi tarinatuokioissa päästään yhdessä muistelemaan ja arvuuttelemaan, kun kesken tarinan tuleekin kysymys: ”kuinkas sitten kävikään?”.
- Nettikaveri (Onlinevän) on konsepti, jossa suomalaiset sote-alan opiskelijat ja Ruotsissa asuvat suomenkieliset ikäihmiset käyvät keskusteluja etäyhteydessä.
- Leikkipakki sisältää erilaisia suomalaisia perinneleikkejä, joiden kautta voidaan ylläpitää kaikenikäisten osallistujien kielitaitoa, muistella aiempaa elämää Suomessa sekä edistää suomalaisen kulttuurin tuntemusta yhdessä mukava tekemisen kautta.
- Muistelukortit puolestaan tukevat yhdessä muistelua tarjoamalla konkreettiset kortit muistelun tueksi. Kortit on jaettu eri teemojen mukaan ja ne sisältävät myös konkreettisia apukysymyksiä muisteluun.
Hanketyö konkretisoituu opiskelijoille opintopisteinä ja uusina mahdollisuuksina
Opiskelijat ovat olleet innostuneista annetuista MINNO-haasteista ja oppimistehtävistä. He ovat tarttuneet ripeästi annettuihin haasteisiin ja esitelleet uusia ratkaisuja. Uudet ideat ja konkreettiset välineet ovat otettavissa käyttöön hoito- ja kuntoutustyössä. Opiskelijoiden MINNO-töitä julkaistaan hankkeen kotisivuilla (kielijakulttuurihoitotyossa.fi), joiden uudistamisessa opiskelijat olivat vahvasti mukana.
Metropolian Digitaalinen muotoilu -tutkinto-ohjelman opiskelijat päivittivät vanhat kotisivut uusiksi, ja nyt kotisivujen ilme on raikkaan moderni niin sisällöltään kuin kuvitukseltaan. Samalla opiskelijat saivat tuntumaa erilaisiin käytännön tilanteisiin, haasteisiin ja ratkaisumahdollisuuksiin.
Språkbroar-hankkeessa edistetään kieli- ja kommunikaatiotaitoja sekä kulttuurista osaamista, asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Tarkoituksena on edistää suomalaisen kulttuurin tuntemusta ja kulttuurisen osaamisen hyödyntämistä ikääntyneiden hoito- ja kuntoutustyössä Ruotsissa. Yhteistyökumppanina hankkeessa ovat Tukholman Suomi-instituutti ja Gävlen kunta Ruotsissa.
Hanke käynnistyi elokuussa 2021, ja tähän mennessä hankkeessa on valmistunut
- lukuisia ruotsin kielen opintoihin liittyviä oppimistehtäviä
- suullisen kielitaiton näyttöjä
- aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen eli AHOT-prosessiin liittyvää osaamisen osoittamista
- sekä vapaasti valittavia opintoja.
Hankkeessa on myös tuotettu opinnäytetöitä ja järjestetty ruotsin kielen vapaasti valittavia opintojaksoja.
Elokuussa Tukholmassa järjestetyssä loppuseminaarissa oli hankkeen toimijoiden lisäksi mukana kymmenen hankkeessa mukana ollutta opiskelijaa esittelemässä hankeen tuotoksia suomenkielisten hallintoalueiden edustajille ja kaikille asiasta kiinnostuneille. Loppuseminaarin oli osallistujia yli 50 Ruotsista ja Suomesta. Loppuseminaarissa konkretisoitui onnistunut yhteistoiminta hankkeen, työelämän, opiskelijoiden kesken asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kirjoittajat
Katja Hämäläinen ruotsin ja englannin kielen lehtori Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Hän toimii Språkbroar -hankkeessa projektipäällikkönä.
Krista Lehtonen on lehtori Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Hän toimii Språkbroar -hankkeessa asiantuntijana.
Jari Pihlava on lehtori Metropolia Ammattikoreakoulussa. Hän toimii Språkbroar -hankkeessa asiantuntijana.
Miia Pulkkinen on lehtori Metropolia Ammattikoreakoulussa. Hän toimii Språkbroar -hankkeessa asiantuntijana.
Raija Airaksinen-Björklund edustaa hankkeessa Suomen Tukholman-instituuttia.
Lähteet
- Heikkilä K. 2004. The role of ethnicity in care of elderly Finnish immigrants. Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden (väitöskirja)
- Heikkilä, Kristiina & Sarvimäki, Anneli & Ekman, Liisa 2007. Culturally congruent care for older people: Finnish care in Sweden. Scandinavian Journal of Caring Science 21 (3). 354–361.
- Arola Annikki (2018). Capturing the experience of health among persons aging in a migration context. University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden (väitöskirja).
Ei kommentteja