Tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiohankkeen (TKI) projektipäällikön rooliin kuuluu monenlaisia vastuita. TKI-hankkeen toimintaan osallistuu monenlaisia organisaatioita ja ihmisiä. Kun työskennellään ihmisten kanssa, työelämän kommunikaatiotaidot nousevat tärkeään rooliin. Kommunikoimalla pyritään edistämään vuorovaikutteista dialogia ja ratkaisemaan asioita yhdessä.
Erilaisista kohtaamisista ihmisten kanssa syntyy vuorovaikutustilanteita, joissa hoidetaan asioita ja luodaan yhteistä ymmärrystä. Näiden perusteella syntyy myös erilaisia mielikuvia ja merkityksiä. Projektipäällikön tavalla viestiä on väliä. Selkeä, johdonmukainen ja tosiasioihin perustuva ote on hyvä perusta kaikelle ammattimaiselle viestinnälle ja vuorovaikutukselle.
Projektipäällikön tehtävänä on johtaa hankkeensa alusta loppuun suunnitelmien mukaisesti ja tuloksellisesti valmiiksi. Projektipäällikkö voi vaikuttaa omalla työotteellaan paitsi hankkeen edistymiseen, myös sen toteuttamisen ilmapiiriin.
Parhaimmassa tapauksessa hankkeessa ja sen ulkopuolella toimiessaan projektipäällikkö käy vuoropuhelua, rakentaa luottamusta ja vahvistaa suhteita
- oman projektitiimin
- hankekumppaneiden
- rahoittajan
- kohderyhmien
- sidosryhmien
- ekosysteemien ja verkostojen
keskuudessa. Hyvä ilmapiiri motivoi hanketyöhön osallistuvia ja kutsuu kohderyhmiä osallistumaan toimintaan. Luottamusta ja arvostusta henkivä ilmapiiri tukee osapuolten halukkuutta löytää ratkaisuja yhdessä, myös vastoinkäymisissä tai konfliktitilanteissa. Nämä seikat vaikuttavat osaltaan hankkeen onnistumiseen ja osapuolten yhteistyöhalukkuuteen hankkeen päätyttyä.
Kommunikaatiotaitoja voi kehittää
Projektipäällikön kommunikaatiotaidot ja kyky toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa kehittyvät vuosien varrella, ja niihin vaikuttavat esimerkiksi
- yksilön persoona ja itsetuntemus
- kokemus, osaaminen ja koulutus
- ammatti- ja toimialakohtaiset toimintakulttuurit.
Monialaisissa ja -ammatillisissa hankkeissa työskentelevä projektipäällikkö kohtaa erilaisia ajattelutapoja, jolloin omat totunnaiset käsitykset saattavat vaatia päivittämistä. Esimerkiksi sensitiivisyys, inklusiivisuus ja saavutettavuus vaativat huomiota arjen kommunikaatiotilanteissa.
Projektipäällikön on hyvä tunnistaa niin vahvuutensa kuin puutteet osaamisessaan. Kommunikointi on myös sidoksissa tilanteeseen ja olosuhteisiin. Esimerkiksi uupuneena tai valmistautumattomana harvemmin kykenee huippusuorituksiin.
Mikä on sinulle luonteva tapa kommunikoida?
Jokaisella tulee vastaan sekä luontevalta että epämukavalta tuntuvia hetkiä vuorovaikutustilanteissa. On luonnollista kokea ajoittain epävarmuutta omasta osaamisestaan. Omia taitoja voi ja kannattaa kehittää aktiivisesti. Siksi kannattaa hyödyntää palautetta, jota annetaan suoraan tai epäsuorasti.
Olen työskennellyt projektipäällikkönä ennen nykyistä viestintäasiantuntijan tehtävääni. Muistan yhä parhaiten kaikista hankalimmat vuorovaikutustilanteet. Nuo kokemukset vahvistivat käsityksiäni siitä, että arvostamalla ja kuuntelemalla toisia sekä asettumalla toisen asemaan, voi selvitä vaikeistakin hetkistä. Kokemukset opettivat myös armollisuutta itseä kohtaan: kaikkeen ei voi varautua, mutta lähes kaiken voi ratkaista yhteistyöllä.
Tutustu myös
- Oiva-hankkeen video Youtubessa: Kuinka kehität? -Viestintä ja kommunikaatio
- Tikissä-blogi: Projektipäällikkö jyrää kaikki?
1 Kommentti