Käypä googlaamassa sana robottibussi tai käy Metropolian SOHJOA-hankkeen sivuilla, niin saat näkyviin syyn, miksi olemme alkaneet Metropoliassa puhua älykkäämmästä liikkumisesta.
Googlen hauista näet kuinka CNN, Iltalehti, Helsingin Sanomat, Aamulehti ja monet muut mediat ovat olleet hyvin kiinnostuneita pienestä automaattisesta robottibussista. Kyseessä on siis ajoneuvo, joka kulkee ilman kuskia ja jota testataan oikean liikenteen seassa. Mutta jotta automaattinen liikkuminen olisi ylipäätään mahdollista, on ymmärrettävä uudella tavalla myös muun muassa matkustajia, kaupunkiympäristöä, turvallisuutta, sekä muuta ympäröivää liikennettä. Liikkuminen tulee nähdä palveluna (mobility as a service), jossa laadukkain, halvin, nopein ja kuluttajalle sopivin yhdistelmä palveluita voittaa. Siksi kyse ei ole vain robottiajoneuvosta, vaan älykkäämmästä liikkumisesta.
Älykkäämpi liikkuminen on ilmiö, jonka ympärille Metropolia kokoaa osaajia, kehittäjiä ja toimijoita niin omasta organisaatioista kuin sen ulkopuoleltakin. Ilmiön ympärille syntyvä osaamiskeskittymä on Metropolian tulevaisuuden toimintatapa. Kun tunnistamme yhteiskunnallisesti merkittävän ilmiön, tarpeen tai haasteen, tavoittelemme ratkaisua yhdessä. Älykkäämpi liikkuminen voi tuoda ratkaisun moneen kaupunkiliikenteeseen liittyvään haasteeseen ja tarpeeseen. Juuri Metropolialla on kaikki mahdollisuudet asian kehittelemiseen: aidosti monialainen osaaminen, opettajien asiantuntijuus ja tulevaisuuden osaajat, opiskelijamme.
Emme tee tätä yksin ilman kattavia verkostoja, yrityksiä ja kaupunkien tukea. Tekesin tiedote Avoin Innovaatio 2.0 vaalii ekosysteemiajattelua saa ajattelemaan miten organisaation on katsottava omien rajojensa ulkopuolelle uusia ideoita etsiessään. Avoimeen innovaatioon kytkeytyvä yhdessä kehittäminen tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden kehittää tuotteita ja palveluita, joita ei pelkästään omien resurssein voimalla olisi voitu toteuttaa. Menestyksen nähdäänkin syntyvän yhä enemmän ekosysteemin vahvuudesta. Juuri tämä ekosysteemiajattelu ja sen löytäminen on innoittanut Metropolian kehittämään omia osaamiskeskittymiä. Olemme vahvoja yhdessä, kun puhallamme yhteen hiileen.
Kävin haastattelemassa Metropolian mediatekniikan lehtoria Olli Almia tätä blogia varten. Halusin etsiä älykkäämmän liikkumisen asiantuntijan näkökulmaa aiheeseen ja tietää miten hän näkee työskentelyn osana suurempaa kontekstia.
Olli opettaa ohjelmointia ja ohjelmistotuotantoa ja työskentelee säännöllisesti erilaisissa hankkeissa. Hän ohjaa mediatekniikan opiskelijaryhmää, joka projektiopinnoissaan työstää mekanismeja robottibussin etävalvontaa. Jos vastuullisen kuskin rooli ajoneuvoista häviää, tulisi etävalvonnalla pystyä tarkkailemaan mitä tapahtuu. Matkustajien tulee olla aina turvassa ja kaiken tulee toimia luotettavasti. Niinpä ohjelmoinnissa pitää tietää mitä tietoja autosta tulee kerätä ja saada tarkempaan käsittelyyn.
Älykkäämmässä liikkumisessa Ollia innostavat monet seikat. Iso muutos on digitalisaatio, jonka vaikutuksesta robottiautotkin yleistyvät maailmalla. Hallitus puhuu Liikennekaaresta, jossa tavoitteena on edistää uusien palvelumallien syntymistä ja näin vastata entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin. Myös tavaroiden logistiikka voi mennä uusiksi. Ehkäpä räntäsateessa kauppatarvikkeet tulevatkin kotiovelle tai kaupasta ei tarvitse kauppakassia kantaa itse. Liikenneturvallisuus paranee, liikenne tulee sujuvammaksi. Laatu paranee. Kaikesta tästä on hyvä jatkaa älykkäämmän liikkumisen kehittelyä. Yhdessä.
Ei kommentteja