Hyppää pääsisaltöön
Tikissä

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tikissä
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sydämessä
2

Hoitotyön opiskelijat tutkittu: motivaatio kohdillaan, jaksaminen ei

Eila-Sisko Korhonen ja Leena Rekola · 12.2.2019

Oletko miettinyt, edistääkö hoitotyön opiskelu opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia? Ovatko hoitotyön opiskelijoiden elämäntavat terveellisemmät kuin muilla opiskelijoilla? Toteuttavatko hoitotyön opiskelijat teoriassa opittuja terveellisiä elämäntapoja omassa elämässään?

Uupumusriski kasvussa opiskelijoilla

Hoitotyön opiskelijoille terveyden edistäminen ja terveyskäyttäytyminen ovat koulutuksen keskeisiä sisältöjä. Opiskelijat toimivat tulevassa ammatissaan roolimalleina, ohjaavat ja motivoivat asiakkaitaan elämäntapamuutoksissa terveyden edistämiseksi. (Shiver & Scott-Stiles 2000, Bryer & Cherkis & Raman 2013).

Opiskelijan opiskelu- ja elämäntilanne ovat muuttuneet, joten ajantasaista tietoa opiskelijoiden terveyskäyttäytymisestä ja elämäntilanteesta opiskelijahyvinvointipalvelujen kehittämiseksi tarvitaan. Suomalaisessa opiskelijabarometrissa (2014) todetaan, että tietoa opiskelijoiden asemasta ja hyvinvoinnista tarvitaan näyttöönperustuvan koulutuspolitiikan sekä koulutuspalvelujen kehittämisen perustaksi.

Naiset kokevat yleisemmin opiskelu-uupumusta kuin miehet. Opiskeluasioiden murehtiminen on tavallista. Osa opiskelijoista kokee opintoihin liittyvän työmäärän liian suureksi. Yleisintä tämä on naisilla ja heistä erityisesti ammattikorkeakouluissa opiskelevilla. Uupumusriskissä olevien opiskelijoiden osuus on kasvanut viime vuosina. Yli puolet opiskelijoista kokee opiskelun hyvin merkitykselliseksi ja ovat innostuneita. Osa opiskelijoista inspiroituu opiskelusta, mutta energisyyttä opiskelussa kokee vain joka kymmenes. Opiskelijoiden opiskelukykyä arvioitaessa haasteellisimmiksi osa-alueiksi nousevat ajankäyttö ja elämänhallinta. Vain noin puolet opiskelijoista kokee käyttävänsä ajan tehokkaasti opiskeluun. Puolelle opiskelijoista opiskelun ja muun elämän yhteensovittaminen tuottaa jatkuvasti vaikeuksia. (Villa 2016)

Aikaisempien tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijoilla on hyvät tiedot terveyttä edistävästä terveyskäyttäytymisestä, mutta he eivät omassa elämässä toimi tämän tiedon mukaisesti. Terveyskäyttäytymisessä hoitotyön opiskelijoilla on todettu puutteita liikunnassa, ravitsemuksessa ja stressin hallinnassa. Erityisesti liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset ovat hyvin opiskelijoiden tiedossa, mutta kuitenkaan kaikki opiskelijat eivät liiku terveysliikuntasuositusten mukaan. Lisäksi opiskelijat, jotka tupakoivat ja käyttävät alkoholia, ruokailevat useammin epäsäännöllisesti eivätkä kiinnitä huomiota terveelliseen ravitsemukseen. (Özcankar, Kartal, Mert, Güldal 2015) Sosiaalista tukea ja sosiaalisia suhteita kuvaavista tekijöistä erityisesti yksinäisyys, keskustelutuen puute ja lähipiirin pienuus sekä mielenterveyteen liittyvät ongelmat olivat yhteydessä opiskelijoiden kokemaan hyvinvointiin (Villa 2016).

Ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden opiskelun hallinnan tunteen muodostumista tutkittaessa (Hautakangas 2017) havaittiin, että kun opiskelijalla on tunne opintojen hallinnasta, sisältyy siihen:

  1. myönteinen asenne
  2. opiskeluinto
  3.  sosiaaliset suhteet
  4. tasapainoinen arki
  5.  hyvinvoinnista huolehtiminen

Opintojen hallitsemattomuuden tunteeseen liittyy:

  1. opiskelu-uupumus
  2. heikentynyt fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi
  3. elämänhallintaongelmat

Opetuksen sekä elämän siirtyminen enenevässä määrin verkkoon on johtanut siihen, että opiskelijoilla on yhä vähemmän lähikontaktissa tapahtuvaa opetusta ja vuorovaikutusta toisiin ihmisiin. Näin esimerkiksi opiskelijan opiskeluryhmältään ja opettajalta saama tuki on vähentynyt.

Metropolian tutkimushankkeessa Hoitotyön opiskelijoiden terveyskäyttäytyminen ja motivaatio tarkoituksena on ollut kartoittaa opiskelijoiden elämäntapaa, terveyttä ja elämäntilannetta sekä motivaatiota hoitotyön koulutukseen. Tuloksia hyödynnetään kehitettäessä interventioita ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyskäyttäytymisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja opiskelun keskeytymisen ehkäisemiseksi.

Miten Metropolian hoitotyön opiskelijat voivat?

Metropolia Ammattikorkeakoulu  on Suomen suurin sosiaali-ja terveysalan kouluttaja, jonka tutkintoon johtavissa koulutuksissa opiskelee  vuosittain 16 400 henkilöä, joista sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa 4900. Hoitotyötä opiskelee 1333 opiskelijaa.

E-lomakkeella kerättyyn kyselyymme vastasi 202 hoitotyön opiskelijaa. Kysely lähetettiin 400:lle hoitotyön opiskelijalle elo-syyskuussa 2018. Vastaajista yli puolet oli 18-27 vuotiaita. Perinteisesti hoitotyön opiskelijoista suurin osa on naisia, miehiä vastaajista oli vain 12%.

Elämäntapaa kartoitettaessa kysyttiin alkoholin ja muiden päihteiden käyttöä, tupakointia, ruokailutottumuksia sekä sosiaalisessa mediassa päivittäin käytettyä aikaa. Terveyttä ja elämäntilannetta kartoitimme kysymällä arviointia fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista, taloudellisesta ja opiskelu- ja työtilanteesta sekä ihmissuhteista.

Alkoholi, muut päihteet ja tupakointi

Hoitotyön opiskelijoiden alkoholin käyttö ei kokonaisuutena vaikuta huolestuttavalta. Opiskelijat eivät käytä alkoholia päivittäin ja viidesosa kuvasi olevansa täysin raittiita. Opiskelijoiden alkoholin käyttö vaikutti opiskelijaelämään liittyvältä. Kyselymme perusteella ei voida arvioida nautitun alkoholin määrää ja juomisen humalahakuisuutta. Muita päihteitä ei juuri käytetty. Muutama opiskelija kuvasi kuitenkin käyttävänsä muita päihteitä kuin alkoholia päivittäin tai yhdestä kolmeen kertaan viikossa tai muutaman kerran kuukaudessa. Tämä on hoitoalalla huolestuttavaa. Hoitotyön opiskelijoiden tupakointi ei ole yleistä. Päivittäin tupakoivia opiskelijoita oli viidesosa. Vastaajista suurin osa ei ollut tupakoinut koskaan.

Ruokailu, liikunta ja painonhallinta

Opiskelu on vaikuttanut opiskelijoiden ruokailutottumuksiin vähän. Opiskelu oli muuttanut niitä terveellisemmiksi kolmasosalla, mutta kolmasosalla paino oli lisääntynyt. Painon lisääntyminen liittynee opiskelulle ominaiseen istuvaan elämäntapaan. Opiskelijoista liikkuu päivittäin alle puolet. Kahdesta kolmeen kertaan kuukaudessa tai ei ollenkaan liikuntaa harrastaa viidesosa vastaajista. Vaikka liikunnan merkitys terveydelle ja hyvinvoinnille on tunnettu, niin sairaanhoitajaopiskelijat harrastavat liikuntaa terveyssuosituksia vähemmän.

Sometus

Suurin osa hoitotyön opiskelijoista käyttää aika suhteellisen vähän sosiaalisessa mediassa, alle tunnista kolmeen tuntiin. Neljästä kahdeksan tuntia aikaa sosiaalisessa mediassa päivän aikana käyttää neljäsosa vastaajista. Sosiaalinen media ei hallitse opiskelijoiden ajankäyttöä, mutta opiskelijoilta ei kysytty, miten paljon he käyttävät aikaa verkossa opiskeluun. Se on viime vuosina lisääntynyt ammattikorkeakouluopetuksessa.

Fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi

Opiskelutilanne koetaan pääsääntöisesti erittäin hyväksi tai hyväksi. Huolestuttavaa kuitenkin on, että vastaajien kokemus omasta fyysisestä terveydestään on melko heikko. Tyydyttäväksi fyysisen terveytensä arvioi kaksi kolmasosaa ja huonoksi yksi kolmasosa. Sen sijaan mielenterveytensä kokee erittäin hyväksi tai hyväksi kaksi kolmasosaa.

Taloudellinen tilanne

Opiskelijat arvioivat taloudellisen tilanteensa selkeästi kuormittavaksi.  Erittäin huonoksi taloudellisen tilanteensa arvioi kaksi kolmasosaa opiskelijoista. Suurin osa opiskelijoista tekee töitä satunnaisesti ja vakituisessa palkkatyössä on 15%.

Ihmissuhteet

Opiskelijat kokevat saaneensa hyvin sosiaalista tukea. Vastaajista kolme neljäsosaa kokee saavansa tukea  erinomaisesti tai hyvin. Kuitenkin vastaajista yksi neljännes kokee saavansa sosiaalista tukea vain tyydyttävästi, huonosti tai erittäin huonosti. Vanhemmilta  tukea saa lähes kaikki opiskelijat ja sisaruksilta tukea koki saaneensa kaksi kolmasosaa.

Tukea saadaan myös läheisiltä ystäviltä. Sen sijaan opettajilta opiskelijat kokevat saavansa sosiaalista tukea vain vähän (12% opiskelijoista), mikä herättää kysymyksiä ammattikorkeakoulussa, jossa on opiskelijaohjauksessa tutoropettajajärjestelmä.  Jokaisella opiskelijalla on nimetty opintojen suunnittelua ohjaava opettaja. Kokemusta voi selittää myös se, että teoriaopetus on vahvasti siirtynyt verkkoon. Lisäksi sosiaalisen tuen käsite saattaa olla epäselvä. Huonosti sosiaalista tukea saavien opiskelijoiden tunnistaminen ja saattaminen opiskelijatukipalvelujen piiriin on keskeistä. Tämä vaatii uudenlaisia työkaluja ja menetelmiä opiskelun ja oppimisen tukemisessa sekä opiskelijapalveluissa. Tukea tarvitsevilla opiskelijoilla on riski opiskelun keskeytymiseen ja mahdolliseen syrjäytymiseen. Koska opiskelu on entistä enemmän itsenäistä ja verkossa tehtävää, jää osa opiskelijoista ilman riittävää opiskelijaryhmän tukea ja sosiaalista verkostoa.

Mikä motivoi hoitotyön koulutukseen

Avoimella kysymyksellä kartoitimme opiskelijoiden motivaatiota hoitotyön koulutukseen. Opiskelijoita motivoi halu auttaa ja tehdä ihmisläheistä työtä, mahdollisuus tehdä konkreettista hyvä. Opiskelijat kokevat iloa ja voimaantuvat toisten auttamisesta. Osa vastaajista kokee hoitotyön ainoaksi ammatti vaihtoehdoksi ja motivaationsa hoitotyöhön kutsumukseksi. Hoitotyö koetaan motivoivaksi ammatiksi ja professioksi. Vahvuutena on työllistymisen varmuus sekä kiinnostava ja inspiroiva työ. Tärkeänä koetaan työn merkityksellisyys itselle ja yhteiskunnalle. Pienellä osalla motivaatio on koetuksella opiskelun aikana vaativaksi koetun korkeakoulumaisen opiskelun vuoksi.

”Onko suutarin lapsella kenkiä?”

Saamiemme tulosten ja aikaisempien tutkimusten pohjalta herää kysymys, miksi hoitotyön opiskelu ei välttämättä edistä opiskelijoiden terveyttä ja hyvinvointia. Opiskelijoiden liikunta- ja ruokailutottumukset sekä päihteiden käyttö eivät kaikkien opiskelijoiden kohdalla noudata terveyssuosituksia. Vaikka huumaavien aineiden käyttö on vähäistä, se on huolestuttavaa ammatissa, jossa lääkkeiden ja huumaavien aineiden saatavuus on mahdollista. Huumavia-aineita käyttävien opiskelijoiden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen käyttöön opiskelun aikana on haaste niin koulutukselle kuin työelämälle.

Opiskelijoiden kokemus huonosta fyysisestä terveydestään on yllättävän suuri. Tämä edellyttää jatkoselvityksiä, koska emme kysyneet syitä huonon fyysisen terveyden kokemukselle. Huonoa fyysisen terveyden kokemusta voi selittää se, että osa opiskelijoista harrastaa liikuntaa suosituksia vähemmän ja ruokailutottumukset eivät ole kaikilla terveelliset. Positiivista tuloksissa on, että suurin osa opiskelijat kokee mielenterveytensä erittäin hyväksi tai hyväksi. Toisaalta joukko opiskelijoita kokee saavansa sosiaalista tukea liian vähän, joka on uhka hyvinvoinnille.

Hoitotyön opiskelijoiden kokemus fyysisestä terveydestä ja hyvinvoinnista ei poikkea muista opiskelijoista eikä koululaisista. Näyttää siltä, että liikunnan vähäisyys ja huonot ravitsemustottumukset siirtyvät lapsuudesta opiskeluaikaan eivätkä merkittävästi parane sairaanhoitajakoulutuksessa.  Osa opiskelijoista käyttää aikaa sosiaalisessa mediassa vähän.Mietittäessä keinoja opiskelijoiden sosiaalisen tuen lisäämiseen, on tärkeää tunnistaa monipuolisia menetelmiä, jotta kaikki opiskelijat tavoitetaan, myös ne, jotka eivät koe sosiaalista mediaa itselleen luonnolliseksi kanssakäymisen keinoksi.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että korkeakouluopiskelijoista naiset kokevat miehiä yleisemmin opiskelu-uupumusta. Hoitotyön opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi naisia.  Tämän lisäksi hoitotyö on henkisesti vaativaa, joten on syytä pohtia, tarvitaanko hoitotyön opiskelussa uupumuksen tunnistamisen ja ehkäisyn välineitä sekä interventioita enemmän kuin muissa koulutuksissa.

Lähteitä:

Bryer, J., Cherkis, F., Raman, J. 2013. Health-Promotion Behavior of Undergraduate Nursing >Students: A Survey Analysis. Nursing Education Perspectives. Vol. 34(6), 410-415.

Hautakangas, S. 2017. Hoitotyön opiskelijoiden näkemykset hallinnan tunteen muodostumisesta opiskelussa. Pro-gradu –tutkielma. Tampereen yliopisto. Yhteiskuntatieteiden tiedekunta.

Kurt, A.S. 2015. The Relationship between Healthy Lifestyle Behaviors and Health Locus of Control among Nursing and Midwifery Students. American Journal of Nursing Research. Vol. 3(2), 36-40.

Shiriver, C.B., Scott-Stiles, A. 2000. Health Habits of Nursing versus Non-nursing Students: A Longitudial Study. Journa of Nursing Education. Vol. 39 (7), 308-314.

Villa, T. (toim.) 2016. Opiskelijabarometri 2014. Katsaus Korkeakouluopiskelijoiden opintoihin, arkeen ja hyvinvointiin. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OTUS 55/2016. Helsinki.

Özcakar, N., Kartal, M., Mert, H., Güldal, D. 2015. Healty Living Behaviors of Medical and Nursing Students. International Journal of Caring Science. Vol. 8(3), 536-542.

 

Kirjoittajat:

Eila-Sisko Korhonen työskentelee tutkimus-ja kehitystyön lehtorina Metropolian terveyden osaamisalueella. Hän on koulutukseltaan filosofian tohtori, terveydenhuollon maisteri  ja erikoissairaanhoitaja. Hänellä on vuosien kokemus terveydenhuollon ja sen koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja hanketoiminnasta. Hyvä ja eettinen hoito ja sen kehittäminen ja koulutus ovat hänen sydämen asioitaan.

Leena Rekola työskentelee TKI yliopettajana Metropolian terveyden osaamisalueella. Hän on koulutukseltaan filosofian tohtori, terveydenhuollon maisteri ja erikoissairaanhoitaja.  Hänellä on pitkä kokemus TKI hanketyöstä hankkeiden elinkaaren eri vaiheissa.  Tutkimus- ja kehittämistyö saa hänet aina innostumaan.

hoitotyöhyvinvointimotivaatioopiskelututkimusuupumus

2 Kommenttia

  • Sami Kosonen says: 12.2.2019 at 12:18

    ”Hoitotyön opiskelijoiden tupakointi ei ole yleistä. Päivittäin tupakoivia opiskelijoita oli viidesosa.” Itse tulkitsen numeroita toisella tavalla ja mielestäni 20 prosenttia on paljon eikä suinkaan vähän. Itse asiassa huomattavan paljon. Pari sopivaa hakusanaa googleen ja ensimmäinen linkki tarjoaa THL:n sivua (https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/tupakka/tupakointi-suomessa/aikuisvaeston-tupakointi), jossa kerrotaan, että 20–84-vuotiaista miehistä 13 prosenttia ja naisista 10 prosenttia tupakoi päivittäin. Koska hoitoala on naisvaltainen, sen tupakointiprosentin vertailukohta on lähempänä tuota naisten kymmentä prosenttia kuin miesten kolmeatoista. Esitänkin, että tupakointiprosentin osalta tutkimustuloksia pitäisikin tulkita täysin päinvastoin: Metropolian hoitoalan opiskeloijden keskuudessa tupakointi on silmiinpistävä ongelma.

    Numeroita tukevat omat hvaintoni. Jo opiskeluaikoina kiinnitin huomiota siihen, että hoitoalan opiskelijat sekä palvelutalojen ja sairaaloiden hoitohenkilökunta näytti tupakoivan huomattavan paljon enemmän verrattuna toimistotyöntekijöihin, joiden keskuudessa olen tehnyt aiemman urani. Samat hoitajat, jotka hoitivat kymmeniä vuosia aktiivisesti tupakoineita ja nyt keuhkoahtaumatautiin ja tuhkakupilta haiseviin limaysköksiinsä tukehtuvia potilaitaan, saattoivat painella surutta kessuttelemaan useamman kerran työvuoron aikana. Poikkeuksen muodostivat lääkärit, joita en muista nähneeni yhtään hoitolaitosten tupakkapaikoilla. THL:n tilastoa asiasta en löydä, mutta IS:n artikkeli vuodelta 2013 kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan vain viisi prosenttia lääkäreistä tupakoi (https://www.is.fi/tyoelama/art-2000000653342.html).

    Mielestäni tässä kohdin on pikemminkin tutkimuksen merkittävä löydös ja suuri mysteeri, joka vaatisi lisätarkastelua. Miksi ne hoitoalan ammattilaiset, jotka parhaiten näkevät tupakoinnin järjettömät lopputulokset jo opiskeluajoista lähtien, tupakoivat 1,5-2 kertaa enemmän kuin muu väestö? Miksi lääkärien tupakointi on vuorostaan lähes samassa suhteessa keskimääräistä väestöä vähempää? Miksi hoitohenkilökunta tupakoi jo opiskeluaikana? Hakeutuuko hoitoalalle tupakoisijoita vai opettaako hoitoalan kulttuuri tupakoitsijaksi? Liittyykö hoitoalalla yleinen tupakointi jotenkin tutkimuksen havaitsemaan naisopiskelijoiden alttiuteen opiskelu-uupumukseen joko syy- tai seuraussuhteen kautta? Onko tupakointiprosenteissa eroja eri ammattikorkeakoulujen välillä? Jos näitä hoitoalan opiskelijoiden tupakoinnin taustatekijöitä ymmärrettäisiin ja niihin kyettäisiin kehittämään ratkaisuja pitkäjänteisellä työllä, positiiviset lopputulokset siirtyisivät hiljalleen myös työelämään.

    Reply
  • Anne Nikula says: 20.2.2019 at 20:33

    Hyvä, että hoitotyön opiskelijoiden vointia ja jaksamista on selvitetty Metropoliassa. Uupumisen tunnistamiseen ja ehkäisyyn kannattaa satsata. Opiskeluterveydenhuolto tekee jo nyt hyvää työtä, mutta po. työtä tulisi tehdä laajemminkin koko opiskeluyhteisössä.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Metropolian kansainvälinen akatemia yhdistää eri maista ja kulttuureista tulevia opiskelijoita
    Metropolian kansainvälinen akatemia yhdistää eri maista ja…
    26.4.2022
  • Metropoliassa opiskelijoiden kulttuurista kompetenssia vahvistetaan kansainvälisillä projekteilla
    Metropoliassa opiskelijoiden kulttuurista kompetenssia…
    16.6.2020
  • Terveyden edistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa
    Terveyden edistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa
    4.6.2020

vierailija

Tietoa blogista

Tikissä on Metropolian tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) blogi. Bloggaajat ovat ammattikorkeakoulun henkilöstöä sekä muita TKI-toiminnan asiantuntijoita. Jos haluat kirjoittaa blogiin, ota yhteyttä toimituskuntaan.

Tikissä-blogin toimituskunta

  • Päivi Keränen, Projektipäällikkö, Muotoilu, +358 40 184 1952
  • Jussi Linkola Projektipäällikkö, Musiikki +358 40 184 2448
  • Milla Åman Kyyrö (päätoimittaja) Viestinnän asiantuntija, TKI-hankkeet ja kehittäminen +358 50 342 0341

Sähköpostiosoitteet:

Toimituskunta toimittaa Tikissä-blogin sisällöt ennen julkaisua.



Tutustuthan kirjoitusohjeisiin, PDF-aineistolinkki Bloggaajan ohje 2021

Uusimmat jutut

  • Black and white photo of audience from the back, one hand raised, speaker on stage facing the camera

    The Harmful Nature of Informed Assumptions

    27.1.2023
  • Neljä henkilöä työpöydän ääressä, yksi seisoo ja heittää hymyillen ylävitosen vasemmanpuolimmaisen kanssa.

    Psykologinen turvallisuus ja sen vahvistaminen työssä

    24.1.2023
  • Puupintaisella pöydällä tablettitietokone, jonka ruudulla avoinna ThingLink-ympäristö, neljä piirrettyä eri-ikäistä ihmishahmoa.

    Hanketulokset voi koota yhteen ThingLinkillä

    19.1.2023

Arkisto

  • ▼ 2023 (6)
    • ▼ tammikuu (6)
      • The Harmful Nature of Informed Assumptions
      • Psykologinen turvallisuus ja sen vahvistaminen työssä
      • Hanketulokset voi koota yhteen ThingLinkillä
      • Blogi on yksi kanava asiantuntijatiedon levittämisessä
      • Avoiding Service Design Theatre When Developing Projects
      • The Importance of Service Design in Organisations
  • ► 2022 (92)
    • ► joulukuu (6)
      • Vertaisuuden johtaminen ja rakentaminen työyhteisöissä
      • Yrittäjänaisten digiosaamista tukemassa
      • Tikissä-blogi 2022: kirjoittajien ja julkaisujen määrät kasvoivat
      • Mitä TKI-viestintä on?
      • Vapaaehtoistoiminnalla kohti sosiaalisesti kestävää huomista
      • Työyhteisöjen yhteisöllisyyden vahvistaminen taiteen ja luovuuden keinoin
    • ► marraskuu (9)
      • Miten saada kotihoitoon pitovoimaa?
      • Äänensävyn hyödyntäminen hankkeen viestinnässä
      • Yritysten toiminnan kehittämistyöskentelyn menetelmiä
      • Osaamisen kehittämisen prosessit tuottavat tuloksia yrityksissä
      • Co-Creating Student-Run Centers in Multicultural Contexts
      • Kotihoidon vetovoima huolena - ratkaiseeko sosiaalinen media rekrytoinneissa?
      • Toimiva hankeviestintä vaatii suunnittelua
      • Aito kiinnostus aiheeseen ja sisällöllinen motivaatio avaa ovet oppimiselle
      • Tulevaisuudessa kaikki toimialat voivat hyödyntää XR-teknologioita
    • ► lokakuu (5)
      • Miten johdetaan tulevaisuudenkestävää liiketoimintaa?
      • Asiantuntija viestijänä - miten saada oma ääni kuuluviin?
      • Kestävää kehitystä voi edistää jo innovaatioiden alkulähteillä
      • Kestävä kehitys näkyväksi yrityksissä
      • Kohti ennakointikyvykkyyttä
    • ► syyskuu (10)
      • Learning to Innovate Every Day - 10 Days 100 Challenges Event
      • Viestintä on vallankäyttöä - asiantuntija, tunne arvosi
      • Hyödynnettävyys hanketyössä: kaupallistamisen haasteet
      • Energia-alan voimakas murros vaatii jatkuvaa oppimista
      • Miten digitalisaatio haastaa työllistymistä?
      • Yrityseettisyys tekee organisaatiosta tuloksellisen
      • Vinkkejä hankkeen yleisötapahtuman tuottajalle
      • Sustainable wellbeing through inclusiveness in the construction industry
      • Mistä aloittaa hankkeen viestinnän suunnittelu?
      • Metadatan merkityksestä
    • ► elokuu (4)
      • Vihreä siirtymä vaatii kulttuurinmuutoksen myös työpaikoilla
      • Nimi leimaa työnhakijaa - asenteet vaikeuttavat maahanmuuttajien työllistymistä
      • Vuokratyön 7 vahvuutta ja 7 kehittämiskohdetta
      • Hyvis vai pahis - miten konflikti voi luoda uutta?
    • ► kesäkuu (4)
      • Iso-Britannia ja Horisontti Eurooppa - vesittävätkö poliittiset erimielisyydet tulevaisuuden eurooppalaista TKI-yhteistyötä?
      • Ennätysmäärä kirjoituksia julkaistu Tikissä keväällä 2022
      • Behind the Scenes of a Telehealth Innovation Project
      • Nostetta pääkaupunkiseudun innovaatiotoimintaan
    • ► toukokuu (8)
      • Hankeviestinnän osaamisen kehittymisestä hyötyvät kaikki
      • Maahanmuuttajien työllisyyden haasteet ammattikorkeakoulujen ratkottavana
      • Ristiriitoja hybridityössä - nääntyä vai kehittää?
      • Voimaa yhdessä tekemisestä – vaikuttava julkaiseminen, osa 3
      • Kotihoidon ammattilaiset  ja ammattikorkeakoulun opiskelijat kehittämiskumppaneina
      • Vauhti kiihtyy, työnkuvat muuttuvat
      • Stewardship in the New European Bauhaus
      • Hanketoiminnasta maksutonta apua yrityksen kehittämishaasteiden ratkomiseen
    • ► huhtikuu (12)
      • Ennakoi osaamista ja menesty
      • Ihmisten moninaisuuden näkökulmat hybridityön äärellä
      • Resilienssi, itsetuntemus ja näkökulman vaihto
      • Metropolian kansainvälinen akatemia yhdistää eri maista ja kulttuureista tulevia opiskelijoita
      • Finding Real Problems to Solve All Around Us
      • Miten innovaatiokeskittymä auttaa rakentamaan kestävää ja osallista tulevaisuutta?
      • Luottamuksen rakentaminen digitaalisessa toimintaympäristössä
      • Mentorointi oman toiminnan kehittämisen ja resilienssin työkaluksi luovilla aloilla
      • Suomalainen koulutusjärjestelmä tutuksi toiminnallisilla tehtävillä ja selkeillä kuvilla
      • Sakko vai pakolla rokottaminen? Kysymys oli ajankohtainen jo ennen pandemiaa
      • Why you need to learn Service Design
      • Pokémonin matka sosiaaliseksi innovaatioksi
    • ► maaliskuu (15)
      • Trust as a transversal skill
      • Neuvoja pienyrittäjälle pullonkaulojen ja kapeikkojen tunnistamiseen
      • Johtajuuden kestävyysnäkökulmat ihmisten johtamisessa 
      • Taiteilija taitonsa tuotteistajana
      • Purkkavirityksistä yhdenmukaisiin turvallisuustaitoihin - näyttämötyöturvallisuus läpäisee koko organisaation
      • Työssä jaksaminen sosiaali- ja terveysalalla
      • Sisäilmapartio innovoitiin ratkaisuksi monialaisena opiskelijayhteistyönä
      • Työn muutos ja johtajuuden haasteet vuonna 2022
      • Taiteilija yhteisöllisyyden rakentajana
      • This Meeting Could Have Been A Workshop
      • Hubin rakennuspiirustukset
      • Sattuipas samaan aikaan! Koronaa, hanketta, yrittäjyyttä ja digiä
      • Suhdekiemuroita - resilienssi ja kestävyys yritystoiminnassa
      • Selviytymisen strategioista ennakointiosaamiseen
      • Hankalasti tavoitettavat nuoret kohdataan jalkautuvalla autotyöllä
    • ► helmikuu (12)
      • Miten osallistaa kansalaiset ja kansalaisjärjestöt alueellisen innovaatiostrategian kehittämiseen?
      • Embedding Service Design in Higher Education
      • Ammattikorkeakoulun hanketoiminta on hyvä oppimisympäristö - TKIO toimintaa käytännössä, osa 2
      • Määränpäänä Eurooppa - mitä ottaa huomioon EU-hankevalmistelussa?
      • Tehokasta kuin leikkaussalissa! Muistilista varmistamaan kestävää keikkatyötä  
      • Vaikuttava hanketoiminta edistää hyvinvointia - osa 5: Älykkäät, käyttäjälähtöiset ratkaisut ja palvelut
      • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 4: Yrittäjyys- ja johtamisosaamisen edistäminen ja kehittäminen hyvinvointi- ja terveysalalla
      • Sirkkaa lautaselle ketterästi - yrittäjän kokemuksia elintarvikkeiden tuotteistamisesta
      • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia – osa 3: Osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen
      • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 2: Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
      • Vuorovaikutteinen johtajuus eettisen organisaatiokulttuurin rakentajana
      • Vaikuttava hanketoiminta edistää kestävää hyvinvointia - osa 1: mikä ihmeen innovaatiokeskittymä?
    • ► tammikuu (7)
      • Asiantuntijat ja opiskelijat kehittävät yhdessä palveluita - TKIO-toimintaa käytännössä, osa 1
      • Puumyönteisyys kannattaa pääkaupungissakin
      • Innovation Events in Three Parts: Design Sprints
      • Ihmisjohtaja huomioi työntekijöiden tunteet muutostilanteessa
      • Innovation Events in Three Parts: Hackathons
      • Osaaminen on kestävän työn perusta
      • Accelerating the evolution of mobility in the Baltic Sea Region with robot bus pilots
  • ► 2021 (64)
    • ► joulukuu (12)
      • Tutkitun tiedon teemavuosi 2021 oli Tikissä-blogin runsaudensarvi
      • Innovation Events in Three Parts: Service Jams
      • Toimintaympäristön kehittämistä yhdessä, asiakkaiden parhaaksi
      • Yrityksen resilienssi ja työntekijöiden jaksaminen vahvistuvat yhdessä
      • Hyvinvointia naisyrittäjille valmentavalla työotteella
      • Askelmerkkejä yritysten teknologisen muutoksen sparraamiseen
      • Kohti vaihtoehtoista tulevaisuutta — miksi nuori radikalisoituu?
      • Voiko verkkotyöpaja olla aidosti yhteisöllinen kokemus?
      • Innovation Events to Facilitate Teaching, Learning, and Shifting Mindsets
      • Strengthening youth’s trust in the future
      • Kestävää työtä resilienssiä ymmärtämällä
      • Onko sävellys innovaatio?
    • ► marraskuu (6)
      • Osaamisen johtaminen vahvistaa yritysten kilpailukykyä
      • Uutiset ovat suodatettua tietoa
      • Kestävä johtajuus rakentaa työhyvinvointia
      • Kohti turvallisempaa tulevaisuutta
      • Interprofessional Approach for Transversal Skills in Higher Education
      • Comparison of nursing students' health behaviour in four countries: China, Finland, Japan and Sri Lanka
    • ► lokakuu (4)
      • Onko yhteiskehittäminen vain kompromisseja?
      • Näin toteutat verkkojulkaisun
      • Nuorten osallisuus vahvistuu hävikkiruokatoiminnassa
      • Senioriliikkujan hyvä ravitsemus - osa 2
    • ► syyskuu (5)
      • Ikääntyneiden liikunta- ja hyvinvointi-palveluiden kehittäminen kannattaa
      • Senioriliikkujan hyvä ravitsemus - osa 1
      • Yrittäjä jatkuvan epävarmuuden keskellä
      • Uuteen EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakauteen yhä osaavampina
      • Viestinnän asiantuntijuus tukee tutkimustiedon yleistajuistamista
    • ► elokuu (4)
      • Hankkeiden välisellä viestintäyhteistyöllä kohti laajempaa vaikuttavuutta
      • Pienyrityksen strategiaa kirkastamassa
      • Asiantuntija ja julkinen verkkokeskustelu
      • Vahvaa vuorovaikutusosaamista tarvitaan tulevaisuuden hanketyössä
    • ► kesäkuu (4)
      • Tikissä-blogin kevät 2021
      • Tasapainottelemalla hyvinvointia työhön
      • Huomio tapahtumien turvallisuuteen - jos osaamista riittää
      • Miten yritykset voivat edistää itseohjautuvuutta?
    • ► toukokuu (7)
      • Nuoret liikkeelle pelillistämisen keinoin
      • Muotoiltu ammattilaisten käyttöön – vaikuttava julkaiseminen, osa 2
      • Viisi vinkkiä hankeviestintään
      • Fasilitoitu tuotekehittäminen kannustaa onnistumaan
      • Korona, yrittäjät ja ammattikorkeakoulu: tiekartta onnistuneeseen yhteistyöhön
      • Mikro-oppiminen tukee tehokkaasti oppimista työarjessa ja käytännössä
      • Selkeästi päätöksentekijöille – vaikuttava julkaiseminen, osa 1
    • ► huhtikuu (5)
      • Omatoimimalli pienyrityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
      • Liikkuminen kriisissä
      • Projektipäällikön kommunikaatiotaidoista
      • Perehdytys on osa onnistunutta rekrytointia
      • Suuri datamysteeri - datanhallintaa pakopelillistämässä  
    • ► maaliskuu (5)
      • Augmenting the participation in urban planning with XR technologies
      • Katse rohkeasti ammatilliseen koulutukseen
      • Tulevaisuussuuntautunutta ohjausta yksilöllisesti
      • Innovation in a pandemic world and beyond
      • Kyky innostua, ilo onnistua - työhyvinvoinnista voimaa kehittämiseen!
    • ► helmikuu (6)
      • Nuorten tulevaisuussuuntautuneelle ohjaamiselle on tarve poikkeuksellisena aikana ja sen jälkeen
      • Hankeviestintä ja resurssit
      • Ota oppia yrittäjästä
      • Näkökulmia prototyyppeihin
      • Asennekanvaasi tehostaa oppimista yritysvalmennuksissa
      • Kulttuurihyvinvointialan yhteistä ymmärrystä rakentamassa
    • ► tammikuu (6)
      • Pienyrittäjän uusi normaali?
      • Transport emission reduction goals in the light of energy consumption and charging of robot buses
      • Tinderistäkö vauhtia kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan monialaiselle verkostolle?
      • Saavutettava verkkosivujulkaisu palvelee laajasti kohderyhmiä
      • Kuntoutusalan osaamiskeskittymä osaamisen vauhdittajana
      • Innovaatio, joka sopii kaikille? 
  • ► 2020 (57)
    • ► joulukuu (7)
      • Tikissä-blogin vuosi 2020
      • Nuorten ryhmään osallistumiseen tai osallistumattomuuteen liittyviä tekijöitä
      • Make the World Yours - Learning in an Ecosystem Boosts Your Future Career
      • Ihminen edellä kohti kestävää tulevaisuutta
      • Hyvät, pahat pelit — tarkastelussa pelaamisen mielenterveysvaikutukset
      • Työntekijöiden näkökulmia tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaamiseen
      • Digi digi digi… Miksi pienyrittäjän kannattaa olla ajan hermolla?
    • ► marraskuu (5)
      • Arjen innovaatioita - arki 2.0
      • Common Risk Factor Approach as a Tool to Promote Oral Health care
      • Kuinka rakentaa avointa yhteistyötä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan?
      • Tekoälyn keskeiset ongelmat
      • Toivoa huomiseen - uskallusta tulevaan
    • ► lokakuu (6)
      • Vuorovaikutus etänä – miten luoda lauma ja aito yhteys yli fyysisen etäisyyden?
      • Tehdäänkö tulevaisuuden muotoilutyö virtuaalitodellisuudessa?
      • Luovuus voimavarana työelämässä
      • Päätökset verkossa eivät olekaan omiasi
      • Käteviä välineitä nuorten tulevaisuusohjaukseen
      • Minkälainen tutkimusaineisto kannattaisi tallentaa uudelleenkäyttöä varten?
    • ► syyskuu (4)
      • Kehittämisen yhteydessä pitää puhua tuotteistamisesta
      • Ilmastonmuutos nyt! Nuoret haastavat hankkeita toimimaan
      • Student recruitment online - How to develop long-term success in uncertainty?
      • Kannattaisiko minunkin ottaa käyttöön ORCiD-tunniste?
    • ► heinäkuu (2)
      • Hankeviestintä ja kriiseihin varautuminen
      • Developing reliable educational agent relationships in international student recruitment
    • ► kesäkuu (6)
      • Tutkimustietovaranto avaa tiedettä ja tutkimusta
      • 20th International Conference on Web Engineering ICWE’20 Successfully Completed
      • Innovaatioprojektilla kehitettiin HyMy-kylän markkinointia
      • Metropoliassa opiskelijoiden kulttuurista kompetenssia vahvistetaan kansainvälisillä projekteilla
      • Hankeviestintä ja medianäkyvyys
      • Terveyden edistäminen sairaanhoitajakoulutuksessa
    • ► toukokuu (7)
      • Yhdessä kehittäen kuntoutuksen osaamista - murroksessa oleva sosiaali- ja terveysala
      • Innovation Project Dosis
      • Uusia kestävämpiä liikkumispalveluja kokeilussa pääkaupunkiseudulla
      • Virtuaalisen ympäristön hyödyntäminen muotoilun opetuksessa
      • Seksuaalisuus ja mielenterveys nuoren ihmissuhteiden näkökulmasta
      • On luovuuden aika
      • Digitaalisuudesta uusi normaali — terveysalan ammattikorkeakoulutus toteutuu etänä ja läsnä
    • ► huhtikuu (5)
      • Syrjäytynyt tai syrjäytymisuhan alainen nuori?
      • Viisi askelta virtuaaliseen arviointipajaan
      • Tutkittavan suostumus ja opinnäytetyö
      • Toiminnallisia vai syrjäytyneitä nuoria?
      • Naisvähemmistöjä ja miesten mentäviä aukkoja - tasa-arvo ei vielä toteudu esitystekniikka-alalla
    • ► maaliskuu (5)
      • Henkilöstötuottavuus - tulevaisuuden johtamisvaade
      • Työn tulevaisuus: murroksesta uusiin tarinoihin
      • Logged in –dokumentti pakottaa huomaamaan yhteiskunnan syrjään työnnetyt
      • Kannustavaa puhetta nuorten vastavalmistuneiden työhön sitoutumiseksi
      • DOOMED – pelialan opiskelijoiden työllistymisvaikeudet
    • ► helmikuu (4)
      • Kirjoittamisen kynnyksistä
      • Tarkkaile innovaatioitasi
      • Hankeviestintä tuo tietoa tulevaisuudesta
      • Mikä ihmeen liikennelaboratorio?
    • ► tammikuu (6)
      • Tekoälyn etiikka pohdinnassa - tuhoisa terminaattori vai hellä hoivabotti?
      • Yrittäjää digittää – tukea tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
      • Reflektoida vai näivettyä – vuorovaikutusosaamisen merkitys työelämän kehittämisessä
      • Osaamisen kehittämisfoorumi: Suomalaisen työelämän hyviä käytäntöjä 2020
      • Opiskelijoiden ja yritysten monialainen innovaatiotoiminta - missä opettaja luuraa?
      • Painovoimaa!
  • ▼ 2019 (48)
    • ▼ joulukuu (5)
      • Työn itseohjautuvuus vaatii henkilöstölähtöisyyttä
      • Työntekijyysosaaminen avaimena työn muutokseen
      • Mitä on peliriippuvuus ja milloin siitä tulee elämänhallinnallinen ongelma?
      • Asiakkuuden johtaminen vie yrityksen menestykseen
      • Pelottavia innovaatioita
    • ▼ marraskuu (6)
      • SOTE-silta - Korkeakoulutetun maahanmuuttajan pätevöitymispolku -hanke
      • Kansainvälisillä eväillä kotimaisen yleisön jäljille
      • Collaborating in Urban SOS Project in Ghent, Belgium
      • Asiakkaan ja työntekijän roolit muutoksessa sosiaalialalla
      • Anna meidän olla…
      • Moninaisuuden johtaminen – kiistatonta liiketoimintaetua
    • ▼ lokakuu (5)
      • Sairaanhoitajaopiskelijat eri puolilla maailmaa - samanlaisia, mutta silti niin erilaisia
      • Projektin sisäinen viestintä on vuorovaikutusta
      • Yritysyhteistyö innovaatio-opinnoissa
      • Robottibussikokeilut Helsingissä tuottavat arvokasta tietoa
      • Virtual Writers' Room nuorten käsikirjoittajien tukena
    • ▼ syyskuu (4)
      • Hanke viestii, huomaako kukaan?
      • Olisiko aika tehdä ohjausryhmien vallankumous?
      • Korkeakoulukiinteistöstä älykampukseksi
      • Pitääkö innovaation aina olla uutta?
    • ▼ kesäkuu (6)
      • Mentorointi on oiva mahdollisuus
      • Tarkoitus ei pyhitä keinoja
      • Tulevaisuutta rakennetaan tänään
      • Tekoäly ehkäisee syrjäytymistä
      • Onko tutkimuksesi kohteena ihminen?
      • Projektipäällikön ajatuksia oppimisesta
    • ▼ toukokuu (6)
      • Toivon kipinöitä maahanmuuttajien opetukseen
      • Resilienssi lisää yritysten kehittymistä ja mahdollisuuksia
      • Langat käsissä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa
      • Onko sairaanhoitajan ammatti kutsumusammatti?
      • Opiskelijat mukaan innovaatiotoimintaan
      • Otetta elämään - miten kuulla nuorta?
    • ▼ huhtikuu (4)
      • Mikä nuorta urheilijaa motivoi?
      • Gamifying a path to well-being
      • Opetustaitoa oppimassa mielikuvitellen ja yhdessä pohtien
      • Vastaako koulutus sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuuden haasteisiin?
    • ▼ maaliskuu (4)
      • Haaveissa hyvä elämä
      • Pelastuuko printti?
      • Yritystoiminnan kehittäminen vaatii vuorovaikutusta
      • Asiantuntijan ja organisaation osaaminen kehittyy hanketyössä
    • ▼ helmikuu (4)
      • Projektipäällikkö jyrää kaikki?
      • Sakko, pakko, rokotus vai rokko?
      • Hoitotyön opiskelijat tutkittu: motivaatio kohdillaan, jaksaminen ei
      • Innovaatioista yrittäjyyteen
    • ▼ tammikuu (4)
      • XR cMOOC on yhteistoiminnallisen oppimisen virtuaalinen kohtauspaikka
      • Yhdessä yrittäjämäiseen ekosysteemiin 3AMK:ssa
      • Onko aikuinen liian vanha leikkimään?
      • Äänimaisemien ymmärrys kehittyy osallistavilla mobiilityöpajoilla
  • ► 2018 (42)
    • ► joulukuu (3)
      • Hanketulokset kaikkien käyttöön
      • Tuottavuutta ja työhyvinvointia toisiaan tukien
      • Nuorten miesten luottamus- ja epäluottamuskokemukset nuoren tulevaisuuden raamittajana
    • ► marraskuu (4)
      • Hyötypelikiihdyttämö pelialan yhteiskehittäjänä
      • Älynväläystä odottavan aika on pitkä
      • Opinnollistaminen avuksi työssäkäyvälle sosionomiopiskelijalle
      • Varmuutta työelämään Australian opeilla
    • ► lokakuu (6)
      • Opiskelijayhteisöä rakentavat, murentavat ja energisoivat merkitykselliset tunteet
      • Viheliäiset ongelmat haastavat meidät
      • Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria yhä enemmän
      • Työelämäyhteistyö luo työhyvinvointia
      • Ohjaaja ja ryhmä auttavat oppimaan
      • Tulevaisuuden tapahtumia toteuttavat osallistettu yleisö ja ammattimahdollistajat
    • ► syyskuu (4)
      • Odottamattomia aarteita luovuuden avulla
      • 10 DAYS 100 CHALLENGES - syväsukellusta tulevaisuuden työelämätaitoihin
      • Metropolian TKI-toiminnan arviointi
      • Hyvät ja huonot uudisteet
    • ► elokuu (2)
      • Tulevaisuusajattelu osaksi innovaatio-opintoja - kokemuksia Teiniminnotalkoot kehittämistyöstä
      • Vantaan asukkaat osallistuvat kaupunkisuunnitteluun VR-pelin avulla
    • ► kesäkuu (3)
      • Yhteiskehittämisellä moninaisuuden johtamiseen
      • Ideoiden vuoropuhelusta yhteiskehittelyyn
      • Luovuudella arjesta enemmän
    • ► toukokuu (5)
      • Yhdessä innovoiden tuotekehitystä tulevaisuuden tarpeisiin
      • Yrittäjänainen haluaa kasvaa
      • Työhyvinvointi arjessa - miten sitä tuotetaan?
      • Fasilitointi on mahdollisuus työyhteisön kehittämiseen
      • Miksi opinnollistaa palkatonta työtä?
    • ► huhtikuu (4)
      • Yhdeksän kysymystä sähköautoilusta
      • Ammattikorkeakoulujen avoimuudella vaikuttavuutta, tehokkuutta ja yhteiskunnallista hyötyä
      • Robottibussi tarvitsee toimivan reitin
      • Podcast - Pelastavatko tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot maailman?
    • ► maaliskuu (4)
      • Kampuskehittäminen - uusia näkökulmia
      • Tarinatyöpaja auttaa nuoria jakamaan tarinoita ja tunteita
      • Tunteet opetuksen ja ohjauksen kontekstissa korkeakoulussa
      • Rakentamisesta raunioiksi - kosteuden hallintaa rakennuksen koko elinkaaren ajan
    • ► helmikuu (4)
      • Innovaatio - mitä se on?
      • Unen laatu ja työstressi yhteydessä toisiinsa - miten sitä tutkitaan?
      • Yhdessä kehittäminen vaatii joustamista
      • Tiedettä kansankielelle - miten muutos mahdollistuu?
    • ► tammikuu (3)
      • Homepilkkujen viilausta - ratkaisuja rakennusten kosteusongelmiin?
      • Älyliikenne odottaa kypsymistään
      • Tikissä-toimituskunta innokkaana jakamaan hanketietoa
  • ► 2017 (17)
    • ► joulukuu (1)
      • Innostu monialaisesti - ratkaisun avain nuorten osallisuuteen?
    • ► marraskuu (2)
      • Tuliko Onni puun takaa? Lue uunituore julkaisu!
      • Työstä osaamista tulevaisuuteen
    • ► lokakuu (3)
      • Työhyvinvointia ja tuottavuutta lvi-, kiinteistöhuolto- ja isännöintialalle
      • Minun, meidän ja muiden johtaminen
      • Osuustoiminnasta ja verkostoitumisesta potkua yritystoimintaan
    • ► elokuu (1)
      • Yrittäjänainen: opettele olemaan itsellesi paras mahdollinen pomo!
    • ► kesäkuu (2)
      • Päätöspyörteissä
      • Yksin toimivat yrittäjänaiset verkostoituvat aktiivisesti
    • ► toukokuu (2)
      • Tuliko Onni puun takaa, löysikö Ilona työniloa?
      • Työhyvinvointia yhteisesti kehittämällä metsäkonealalla
    • ► huhtikuu (1)
      • Imuroin merkityksiä MinnoFestissä
    • ► maaliskuu (1)
      • Metropolian innovaatio-opintojen tuloksena tukea nuorille äideille
    • ► helmikuu (1)
      • Mobility Revolution – A Shift towards Urban Sustainability
    • ► tammikuu (3)
      • Onni tulee puun takaa!
      • Onnistunut yrittäjänaisten ilta!
      • Osaamista ja onnistumisen tukea yrittäjänaisille!
  • ► 2016 (16)
    • ► lokakuu (1)
      • Haluaisitko liikkua älykkäämmin?
    • ► syyskuu (2)
      • Voidaanko turvallinen synnytys taata 50 eurolla?
      • Hankkeen päättyessä
    • ► heinäkuu (1)
      • Havaitsin tänään hyttysen
    • ► kesäkuu (7)
      • Mitkä asiat kertovat, että TKI- opettajat onnistuvat työssään?
      • Puolisen vuotta jälkeenpäin
      • Kokeneita opettajia kouluttamassa
      • Mistä Onni tulee?
      • Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty (?)
      • “Alakko nää mua?”
      • Onko opinnäytetyön ohjauksessa pelisääntöjä?
    • ► toukokuu (3)
      • Tehdääkö TKI- työtä talkoilla?
      • Edistys antaa syyn elää?
      • Päräyttääkö innovaatiotoiminta?
    • ► huhtikuu (1)
      • Kulttuurin kouraisuja sydämessä
    • ► maaliskuu (1)
      • Kriittinen mieli ja kokeilukulttuuri

Avainsanat

ammattikorkeakoulu asiantuntija Dallaten FUTU hanke hankeviestintä hyvinvointi innovaatio innovaatio-opinnot innovaatiokeskittymä innovaatiot johtaminen kansainvälinen hanke Katse tulevaisuuteen kehittäminen Kestävä keikkatyö koulutus kumppanuushanke minno nuoret Oona Oona-hanke opiskelijat osaaminen osaamisen kehittäminen Peili-hanke resilienssi sosiaali- ja terveysala teknologia tki TKI-toiminta tulevaisuus Tuottavasti moninainen tuottavuus tutkimus työelämä työhyvinvointi työllistyminen työpaja Urbaania kasvua Vantaa viestintä vuorovaikutus yhteiskehittäminen Yrittäjänainen yrittäjyys

Hae sisältöä tästä blogista

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta Metropolia.fi-sivuilla

Ideoimme, rikastamme ja kehitämme käytäntöön uusia ratkaisuja yhteistyössä yritysten, julkisen sektorin, järjestöjen ja asukkaiden kanssa.

Tutustu hankkeisiimme

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

Metropolian blogit
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Tietosuojaseloste / Privacy Overview

Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

—--

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!