Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaari 2022 teki näkyväksi laaja-alaisten taitojen merkityksen uudistuvassa työelämässä. Seminaarin kantava teema oli transversaaliset taidot ja Metropolian kansainvälinen ITSHEC-hanke. YAMK-opiskelijaryhmä kertoi taitojen kehittymisestä osana sosiaalialan asiantuntijuutta.
Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaari on Metropolia Ammattikorkeakoulun ylemmän tutkintojen opiskelijoiden ja opettajien järjestämä seminaari. Vuonna 2022 järjestetty seminaari oli järjestyksessään yhdeksäs.
Seminaarin pääteemana oli uudistuva työelämä ja transversaaliset taidot. Transversaalisilla taidoilla tarkoitetaan kriittistä ja luovaa ajattelua, ihmissuhdetaitoja sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ja oppimaan oppimista. Taitojen sisällyttämistä sosiaali- ja terveysalan opintoihin kehitetään Metropolian kansainvälisessä Erasmus+ -rahoitteisessa ITSHEC-hankkeessa (Integration of transversal skills into health and social care higher education and curriculum (1). ITSHEC-hanketta toteuttavat Metropolia Ammattikorkeakoulu sekä kumppanikorkeakoulut ja yliopistot. Yhteistyökumppaneita ovat Espanjasta Universitat Pompeu Fabra, Escola Superior D’infermeria del Mar ja Immersium Studio Barcelona ja Kroatiasta University of Split. Hankkeen projektipäällikkö on PhD Nathàlia Rosa Universitat Pompeus Fabra -korkeakoulusta.
Transversaalit taidot muuttuvassa työelämässä
Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaarin ohjelma (2) sisälsi asiantuntijaluentoja ja opiskelijoiden paneelikeskustelun. Transversaalisten taitojen merkitys työelämässä korostui päivän puheenvuoroissa. Työterveyslaitoksen tutkimuspäällikkö Anu Järvensivu kertoi uudistuvasta työelämästä ja moninaisista urapoluista sekä siitä, miten muuttuva työelämä vaatii ketteryyttä ja joustavuutta erilaisista ratkaisuista toteuttaa etä- tai lähityötä tai oppia uutta. Työmuotoja on tulevaisuudessa enemmän ja mahdollisuus tehdä osa-aika, projekti- tai vuokratyötä voi nousta merkittäväksi. Myös taloussuhteiden vaikutukset saattavat vaikuttaa työntekijöiden työtehtävien ja uusien ammattinimikkeiden kehitykseen. Työelämässä saattaa muodostua lyhytkestoisesti toimivia tiimejä, jotka muotoutuvat taas uudelleen, kun tietty työtehtävä on saatu päätökseen. (3.) Laaja-alaisille ja siirrettäville eli transversaalisille taidoille on siis tarvetta substanssiosaamisen rinnalla.
Metropoliasta yliopettaja Eija Raatikainen ja lehtori Katriina Rantala-Nenonen kuvasivat transversaalisten taitojen sisällyttämistä sosiaalialan YAMK-tutkinnon ammatillisen kasvun opintoihin (4) sekä esittelivät hankkeessa kehitettyä transversaalisten taitojen pedagogista viitekehystä, joka sisältää osaamistavoitteet TS -taidoille sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa (5). Hankkeen projektipäällikkö Nathália Rosa kertoi hankkeessa tehdystä kartoituksesta, jossa selvitettiin transversaalisten taitojen tunnettuutta eri sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa hankkeen kohderyhmäkorkeakouluissa. Lopuksi sosionomi (YAMK) -opiskelijat kertoivat paneelikeskustelussaan, miten he olivat syventäneet osaamistaan transversaalisista taidoista ITSHEC-hankkeessa.
Opiskelijoiden käytännön kokemuksia
Opiskelijoiden paneelikeskustelu seminaaripäivän päätteeksi oli päivän parasta antia. Opiskelijat kuvasivat, miten he olivat omaksuneet transversaalisia taitoja opintojen aikana, mikä merkitys taidoilla on ja miten he aikovat hyödyntää oppimaansa tulevaisuudessa.
Opiskelijat kertoivat syventäneensä ymmärrystään TS-taidoista kansainvälisessä Barcelonan kumppanikorkeakoulun järjestämässä kesäkoulussa (6) sekä toteuttaessaan työhyvinvointipäivät HyMy-kylän opiskelijoille (7, 8). Barcelonan kesäkoulussa saaduista opeista opiskelijat olivat nauhoittaneet podcastin (9). Kaikissa toteutuksissa oli omat oppimiskokemuksensa. Yhteisesti opiskelijat kokivat itsetuntemuksen korostuvan TS-taitojen omaksumisessa ja olevan sen erityisen tärkeää sosiaalialan ammattilaisille.
Tulevaisuudessa koettiin taitojen olevan hyödyllisiä niin oman ammatillisen kehityksen, itsetuntemuksen, digitalisaation tai laajemmin oman elämän näkökulmasta.
Kirjoittaja
Toni Piispa, sosionomi ylempi AMK -opiskelija, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Lähteet
- Integration of transversal skills into health and social care higher education and curriculum. Viitattu 9.11.2022.
- Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaari. Muuttuva työelämä ja transversaaliset taidot sosiaali- ja terveysalalla. Seminaarin ohjelma. Viitattu 9.11.2022.
- Järvensivu, A. 2022. Muuttuvat työurat ja työnteon yhteisöt. Luento Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaarissa. 8.11.2022.
- Raatikainen, E. & Rantala-Nenonen, K. 2021. Transversaalit taidot ammatillisen kasvun jäsentäjänä. Teoksessa Jakonen, M., Houni, P., Mutanen, A., Halonen, I. & Aali, P. 2021. Työn järjestyksiä. YFI julkaisuja.11. Jyväskylän yliopisto.Viitattu 28.11.2022.
- Raatikainen, E & Rantala-Nenonen K. Pedagogical framework. In: Carrió M, Rosa N, coordinators. Learning strategies to promote transversal skills on health and social care studies: a methodological guide. Barcelona: ITSHEC; 2022. p. 7-20.
- “Transversal skills for humanization of technology for health and social wellbeing” – International Summer School by ITSHEC. News 26.7.2022. Viitattu 28.11.2022
- Rantala-Nenonen, K., Raatikainen, E., Juvonen-Jääskeläinen, H., Hyle, J., Leppäniemi, M. & Nurmi, T. 2022. Transversaaliset taidot ovat moniammatillisen työyhteisön perusta. Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogi. Viitattu 28.11.2022.
- Raatikainen, E., Rantala-Nenonen, K, Eloranta, N., Häärä, T., Pihlajaniemi, T., Pridham, M. & Raatikainen, M. 2022. Peer learning and cooperative learning support students’ transversal skills development in interprofessional and multicultural context. Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogi. Viitattu 28.11.2022.
- Ali-Alha, M., Ilomäki, I., Raatikainen, M. & Väänänen, S. 2022. Summer School Barcelonassa – Transversaaleja taitoja harjoittelemassa. MetroPodia Podcastit. Viitattu 28.11.2022.
Ei kommentteja