Syksyllä 2017 varhaiskasvatuksessa otettiin käyttöön uudet valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) eli tuttavallisesti uusi vasu. Ennen vasu on ollut vain suositus, mutta nyt vasu on velvoittava normiasiakirja. Vasun tuominen arkeen ja sen hyödyntäminen käytännön työssä on haastanut varhaiskasvatuksen ammattilaisia.
Työyhteisön toimiva viestintä tukee perustehtävän eli vasun mukaisen toiminnan toteuttamista.
Työelämän vaatimukset ovat kasvaneet jatkuvasti. Työyhteisöjen on kehityttävä, muututtava ja uudistuttava koko ajan. Myös jokainen työyhteisö on erilainen. Vuorovaikutus, yhteistyö, innovatiivisuus ja tehokkuus ovat nykypäivän työn tarpeita. Viestintä työyhteisössä muuttuu ja sitä on muutettava jatkuvasti yhteiskunnan, organisaatiorakenteiden ja tekniikan kehittyessä.
Viestintä on kaikkien työyhteisön jäsenten vastuulla. Varhaiskasvatuksen työyhteisön viestinnän kehittämisestä on tehty Sosionomi (ylempi AMK) opinnäytetyö, jossa selvitettiin kuinka työyhteisön viestintä toimii sekä kehitettiin työyhteisöjen viestinnän kehittämistä tukeva Viestintäpakki.
Viestintä varhaiskasvatusyksiköissä
Varhaiskasvatusyksiköissä henkilökunta viestii keskenään päivittäin. Viestintää tapahtuu kasvokkain, kokouksissa, sähköisesti ja erilaisten tiedotteiden kautta. Viestintä on vuorovaikutusta ja ihmisten välistä toimintaa. Se on sanallista ja sanatonta. Toisinaan viesti saavuttaa vastaanottajansa, toisinaan se häviää matkalla.
Opinnäytetyön mukaan työyhteisöt kokevat viestinnän onnistuneen silloin, kun tieto on muistettu kertoa, asia on koettu tärkeäksi, tieto on ollut sovitussa paikassa tai tietoa on vaihdettu kasvokkain rauhassa, sähköisesti tai yhteisen vihkon kautta.
Epäonnistumisia viestinnässä tapahtuu kun sopiva viestintäkanava puuttuu tai sen käyttö on puutteellista, kun sopimuksia ei noudateta, ei oteta vastuuta, on kiire, ei kirjata sopimuksia tai kun se on sähköistä, kasvokkaista tai ryhmien välistä.
Viestintäpakki viestinnän kehittämistä tukemaan
Varhaiskasvatuksen työyhteisöjen viestinnässä on kehitettävää ja kehittäminen on jatkuva prosessi. Jokaisella työyhteisöllä on omat tarpeensa ja viestintäkulttuurinsa. Tässä jokaisella työntekijällä on oma rooli. Viestintä vaatii yhteisten sopimusten luomista, sopimuksiin sitoutumista sekä niiden uudelleenarviointia. Työyhteisöt muuttuvat, henkilökunta vaihtuu ja viestinnän tarpeet muuttuvat. Se, mikä toimi viime vuonna, ei välttämättä toimi enää tänään.
Kehittämisprosessin onnistumista lisää koko työyhteisön sitoutuminen. Sitoutuminen taas edellyttää osallistumista ja osallisuutta. Viestinnän kehittäminen on koko työyhteisön prosessi, joka tarvitsee johtamista.
Myös teknologia ja erilaiset kanavat tarjoavat uusia mahdollisuuksia viestiä. Työyhteisöt tarvitsevat viestinnän järjestelyjä, koska ilman organisointia on seurauksena kaaos. Viestintäpakki on apuväline viestinnän kehittämiseen.
Opinnäytetyön kyselyn tulosten ja tapaamisissa hankitun materiaalin pohjalta rakennettiin yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa työyhteisön viestinnän kehittämistä tukeva Viestintäpakki- materiaali. Viestintäpakki on työyhteisöä osallistava ja sen hyödyntämismahdollisuudet ovat moninaiset.
Pakkia voi hyödyntää yksityiskohtaisen ja kokonaisvaltaisen viestinnän kehittämisprosessin toteuttamisessa työyhteisössä. Pakin sisältämään huoneentauluun kootaan juuri tässä yksikössä tehdyt sopimukset ja toimintatavat. Näin pakki toimii muistilistana sekä työyhteisölle että perehdyttämisvälineenä uusille jäsenille.
Pakki sisältää viestintätarpeita kartoittavia apukysymyksiä, sekä “ota tai jätä” -materiaalia. Sen avulla kuka tahansa työyhteisön jäsen voi saada Viestintäpakkia tutkimalla käsityksen siitä, miten viestintä yksikössä tapahtuu ja reflektoida omaa rooliaan viestijänä työyhteisössä.
Yksilön vastuu
Jokaisen työyhteisön jäsenen on hyvä pohtia omaa rooliaan viestijänä. Mikä on minun vastuuni viestijänä?
Otanko asioista selvää vai odotanko, että asiat tullaan kertomaan minulle? Kuinka kehitän itseäni? Millainen minun asenteeni on?
Annanko ja saanko palautetta työyhteisössä? Mitä minä tuon työyhteisöön? Kehittäminen ei ole kenenkään yksilön vastuulla, mutta jokaisen panosta tarvitaan.
Viestintäpakki on julkaistu opinnäytetyön liitteenä.
Jelena Kauppinen, sosionomi, ylempi AMK
Suvi Solansuu, sosionomi, ylempi AMK
Artikkeli perustuu opinnäytetyöhön: Kauppinen, Jelena – Solansuu, Suvi 2017: Työyhteisön viestinnän kehittäminen varhaiskasvatusyksikössä. Metropolia ammattikorkeakoulu, sosionomi, ylempi AMK. Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt löytyvät www.theseus.fi tietokannasta (ao.ammattikorkeakoulu ja ao.tutkinto).
Lähde: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Opetushallitus.
Ei kommentteja