Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyöstä (tai sen puutteesta) on puhuttu jo vuosia. Ongelmakohtia on tiedostettu, mutta silti samat asiat nousevat puheeksi vuosi vuoden jälkeen, ilman merkittäviä parannuksia.
Lastensuojelun asiakkaista yhä suurempi osa käyttää myös lastenpsykiatrian palveluja. Jotta yhteistyö olisi sujuvaa, tarvitaan tietoa yhteistyökumppanin palveluista sekä ammatillisesta osaamisesta – mahdollisuuksista ja rajallisuuksista. Tiina Tuomela ja Anne Laamanen-Ho Hoang perehtyivät tähän aiheeseen sosionomi ylempi AMK:n opinnäytetyössään: Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhdyspinnoilla – arvioita moniammatillisesta yhteistyöstä, ja etsivät ratkaisuja yhteistyön parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksissa yhteisen koulutuksen merkitys moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta nousi vahvasti esiin. Yhteistyötä edistävänä tekijänä nähtiin yhteinen koulutus, yhteistyötä vaikeuttavat taas koulutuksen erilaiset viitekehykset.
Myös Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelman työryhmän loppuraportissa (2018) otetaan kantaa yhteistyön kehittämiseen koulutuksen avulla. Sen mukaan uudistuvan työelämän muuttuvia tarpeita tulisi kartoittaa ja koulutusta uudistaa osaamistarpeita vastaavaksi. Muutosohjelman yhdeksi tavoitteeksi onkin asetettu eri ammattikuntien yhteisten arvojen selkiyttäminen sekä yhteinen lapsikäsitys.
Koulutus hyödyttää monin tavoin
Koulutuksen voidaan ajatella hyödyttävän yhteistyön tekemistä monella eri tapaa. Yhteistyötaitojen harjoittelua tulisi sisällyttää jo ammattiopintoihin. On vaikeaa ryhtyä yhteistyöhön vastavalmistuneena ammattilaisena, mikäli ammattiopintojen aikana ei ole harjoiteltu dialogia tai tutustuttu yhteistyökumppanina toimivien ammattiryhmien ammatillisiin viitekehyksiin.
Moniammatillisen yhteistyön edistämiseksi tarvitaan muutosta koulutus- ja yhteiskuntapoliittisiin ratkaisuihin, jotta uudenlaisia yhteistyömalleja ja ammatillisia rajoja ylittävää työskentelyä voidaan opetella jo koulutusaikana.
Työelämässä eri ammattiryhmien yhteisellä täydennyskoulutuksella voidaan tukea yhteistyötä edistävien asioiden omaksumista. Yhteiset oppimistilanteet ovat erinomaisia tilaisuuksia verkostoitua, tutustua toisten työtapoihin sekä jakaa tietoa ja osaamista. Tällöin voidaan kehittää myös yhteisiä toimintatapoja, sekä lisätä vuorovaikutustaitoja. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on myös vaikuttaa asenteisiin lisäämällä ymmärrystä moniammatillisuudesta.
Koulutusten hyödyntäminen työelämässä
Opinnäytetyön tulosten mukaan yhteistyössä tarvitaan laajaa palveluymmärrystä. Tämä auttaisi hahmottamaan kokonaisuutta ja käyttämään asiakkaan tarpeisiin soveltuvia menetelmiä. Uusia yhteen sovitettavia palveluprosesseja kehitetään jatkuvasti. Se, että yhteistyö muotoutuu asiakkaan tarpeiden ympärille, asettaa haasteita yhteisten prosessien kehittämiselle.
Johdon kannattaisi hyödyntää yhteisiä koulutuksia menetelmien ja palvelujen yhteensovittamisessa. Säännölliset eri ammattiryhmien yhteiset työpajat edistäisivät yhteistyön parantamiseen kehitettyjen välineiden käyttöönottoa, sekä yhteistyöprosessien kehittämistä ja yhteensovittamista.
Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteisiä koulutuksia tulisi suunnitella siten, että ne sisältävät yhteisiin menetelmiin kouluttautumista ja osaamisen jakamista. Perustason työntekijöiden osaamista voitaisiin vahvistaa asiantuntija-avun ja konsultaation avulla. Tulosten mukaan perustason työntekijöillä on paljon osaamista, mutta lisää rohkeutta tarvitaan osaamisen hyödyntämiseksi. Koulutus ja konsultaatio lisäävät osaamista perustasolla, jolloin kuormitus erityispalveluissa vähenee.
Sosiaali- ja terveysalalla eletään nyt suurten uudistusten aikaa. Lasten ja perheiden muutosohjelman työryhmän loppuraportissa (Heinonen, Ikonen, Kaivosoja, Reina 2018) suositellaankin, että sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä ei tule enää kouluttaa yhteen staattiseen malliin, vaan ajatukseen jatkuvasta muutoksesta ja kehittyvästä toiminnasta. Uudistus- ja muutostarpeisiin voidaan vastata yhteisellä kouluttautumisella ja prosessien moniammatillisella kehittämisellä.
Tiina Tuomela, sosionomi (ylempi AMK)
Lähteet
Artikkeli perustuu vuonna 2018 valmistuneeseen opinnäytetyöhön: Laamanen-Ho Hoang, Anne & Tuomela, Tiina: Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhdyspinnoilla – arvioita moniammatillisesta yhteistyöstä. Metropolia ammattikorkeakoulu.
Heinonen, Olli-Pekka, Ikonen, Anna-Kaisa, Kaivosoja, Matti & Reina, Timo 2018. Yhdyspinnat yhteiseksi mahdollisuudeksi. Selvitys lapsi-, nuoriso- ja perhepalveluiden toteuttamiseen liittyvistä yhdyspinnoista muuttuvassa toimintaympäristössä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 8/2018. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Ei kommentteja