Hyppää pääsisaltöön
Uudistuva sosiaalialan osaaminen

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Uudistuva sosiaalialan osaaminen
Sosiaalialan opiskelijoiden ja opettajien yhteisblogi
3

”Vapaaehtoisia – mitäh?” – vapaaehtoistoiminta valtaa alaa myös sosiaalialan opetuksessa

Sosiaalialan bloggaajat · 1.2.2016

Vapaaehtoistoiminnasta on tullut olennainen osa sosiaali- ja terveysalan palveluja. Niinpä siihen liittyvää osaamista on tarpeellista kehittää myös osana opintoja. Pääkaupunkiseudulla ammattikorkeakoulut ja vapaaehtoistoiminnan organisaatiot ovatkin yhdistäneet voimansa vapaaehtoistoiminnan opinnollistamiseksi ja keskinäisen yhteistyönsä kehittämiseksi.

Vielä kymmenen vuotta sitten sosiaali- ja terveysalalle valmistuvat saattoivat kuulla sanan vapaaehtoistyö vain sivulauseessa. Tänä päivänä tilanne on toinen, kun vapaaehtoistoiminta tuntuu olevan ajankohtaisempaa kuin koskaan.

Leikattaessa sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksesta viitataan usein ”uudella tavalla tekemiseen” sekä vapaaehtoisten verkostojen hyödyntämiseen joko epäsuorasti tai suoraan. Toisaalta lähiyhteisöjen ja vertaistuen organisoiminen on tuonut moneen tilanteeseen uusia, toimivia ratkaisuja. Myös entistä terveempinä eläkkeelle jäävät suomalaiset kaipaavat usein vapaaehtoistoiminnasta tavoitteellista, mielekästä ja merkityksellistä tekemistä uuteen arkeensa.

Nykyisin kukaan, joka valmistuu sosiaali- ja terveysalalta, ei voi oudoksua ja ihmetellä vapaaehtoisten osallistumista palvelujen tuottamiseen. Päinvastoin, ammattiin valmistuvan pitää ymmärtää vapaaehtoistoiminnan asema ja toimintalogiikka: miten vapaaehtoisia rekrytoidaan, ohjataan ja motivoidaan sekä miten heidän työtään suunnitellaan. Usein tämä ei suju ilman omakohtaista kokemusta vapaaehtoisuudesta tai paneutumisesta aiheeseen esimerkiksi osana opintoja.

Oppilaitokset ovat viime vuosina heränneet vapaaehtoistoiminnan ajankohtaisuuteen. Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluista esimerkiksi DIAK AMK on palkannut vapaaehtoistyön koordinaattorin, Laurea AMK on linjannut, että jokaisella valmistuvalla tulee olla kokemusta vapaaehtoisuudesta, ja Metropolia AMK on kehittänyt vapaaehtoistoiminnan oppimista useissa hankkeissa. Myös Valikko – vapaaehtoistoiminnan organisaatioiden yhteistyöverkosto, on perustanut pääkaupunkiseudulla työryhmän oppilaitosyhteistyön kehittämiseksi.

Mutta voiko opiskelijoiden yhteydessä puhua vapaaehtoistoiminnasta, jos he saavat siitä opintopisteitä – onko se aidosti vapaaehtoista toimintaa? Entä voiko vapaaehtoistoiminnasta oppia riittävästi ammatillisuutta? Miten ratkaista kohtaanto-ongelma, että opiskelija löytäisi häntä kiinnostavan tehtävän kymmenistä ellei sadoista vaihtoehdoista ja organisaatiot sopivan opiskelijan? Odotusten, aikataulujen, tiedonvälityksen ja muiden käytäntöjen yhteensovittamisessa riittää vielä paljon tekemistä.

Vapaaehtoistoiminnasta oppiminen

Metropoliassa puhutaan opiskelijoiden ”vapaaehtoistoiminnan” sijaan ”vapaaehtoistoiminnasta oppimisesta”, mutta aihe vaatii vielä laajempaa keskustelua eri tahojen kesken. Keskustelua vaatii myös se, miten vapaaehtoistoiminnasta kertyvä opiskelijan osaaminen tunnistetaan ja arvioidaan. Kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi pilotoidaan Verkkovirta-hankkeessa pääkaupunkiseudun järjestöjen ja ammattikorkeakoulujen kesken myös Facebook-ryhmän toimivuutta ja hyödyllisyyttä.

mai salmenkangas 2016 (1)

(Kuva: Vapaaehtoistoiminnan organisaatiot ja ammattikorkeakoulut kehittivät keskinäistä yhteistyötään Verkkovirta-hankkeen järjestämässä seminaarissa tammikuun 2016 lopulla. )

ESR-rahoitteisessa Verkkovirta-hankkeessa (2015-2017) Metropolian vastuulla on erityisesti vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen kehittäminen. Tavoitteena on mm. koota tietoa erilaisista toimintamalleista, tukea toimivien yhteistyömuotojen rakentamista pääkaupunkiseudulle ja selvittää mahdollisuutta toteuttaa vapaaehtoistoiminnan opinnollistamista myös muualla kuin sosiaali- ja terveysalalla. Koska vapaaehtoistoiminnasta oppiminen on sisältynyt Metropolian sosionomiopiskelijoiden opetussuunnitelmaan jo vuodesta 2011 lähtien, nyt on myös hyvä aika tehdä yhteenvetoa opiskelijoiden oppimasta ja kehittää arviointikäytäntöjä.

Mahdollisuus oppia vapaaehtoistoiminnan toimintakontekstissa on saanut erityisen hyvää palautetta opiskelijoilta. Se on osoittautunut hyväksi ympäristöksi soveltaa teoriaa käytäntöön ja oppia sosiaalialan ammatillisia sisältöjä siinä missä erilaisia meta-taitojakin.

”Vapaaehtoistyöntekijä ylettyy sinne, mihin ei välttämättä tavallinen palkattu työntekijä ylety organisaation toimintasuunnittelun, normien ja talouden takia, syvemmälle yhden ihmisen elämän syövereihin,” kiteyttää yksi Metropolian opiskelijoista vapaaehtoistoiminnasta oppimisen kokemuksensa.

Mai Salmenkangas, sosiaalialan lehtori ja Verkkovirta-hankkeen koordinaattori Metropoliassa

Lue lisää:

  • Metropolian opas vapaaehtoistoiminnasta oppimisesta: http://kamu.metropolia.fi/wp-content/uploads/2014/12/vapaaehtois_KAMU_WEB.pdf
  • Verkkovirta-hanke: http://www.metropolia.fi/palvelut/hankeyhteistyo/tutkimus-ja-kehityshankkeet/verkkovirta/
  • Valikko-verkostot: http://www.kansalaisareena.fi/valikko
Kamu-hankeMai SalmenkangasOpinnollistaminenValikko-verkostotvapaaehtoistoiminnan opinnollistaminenvapaaehtoistoimintaVerkkovirta-hanke

3 Kommenttia

  • Pauli says: 16.1.2020 at 20.21

    Vapaaehtoistoiminta Metropoliassa tarkoittaa sitä, että opiskelijan on pakollisesti suoritettava vapaahehtoistyön harjoittelu osana opintokokonaisuuttaan. Toiminta ei perustu vapaaehtoisuuteen eikä se ole valinnainen opintojakso. Lisäksi opintojaksolle ei ole määrättyä paikkaa opetussuunnitelmassa vaan se suoritetaan yleensä toisen vuoden jälkeisenä aikana muiden kursien ohessa omalla ajalla, kuten vapaaehtoistyötä muutenkin kuuluisi tehdä.

    Opiskelijoilla, jotka ovat jo nykyään yhteiskunnan saksien uhreja olisi enemmän tarvetta palkalliselle työlle. Helppoa tämä on etenkin niillä, jotka ovat ehtineet työpaikan jo opintojen ohelle saamaan rahoittamaan opintoja. Käytän tätä esimerkkinä, sillä muuta todellisuutta en tiedä, kuten sitä miten opintotuella ilman lainaa muuten pärjäisi. Tiedän myös monen todenneen saman ja ottaneen iltatöitä opintojensa ohelle vaikka lainakin olisi. Kiirettä siis opiskelijalla iltaisin ja viikonloppuisin jo piisaa tarpeeksi opintojen ja työssäoppimisten ohelle ilman vielä ylimääräistä vapaaehtoistyön harjoittelua, joka on loroteltu opintokokonaisuuteen sinne ”minne tahansa ehtii suorittaa nurkkaan”.

    Vapaaehtoistyötä pääsee hyvällä lykyllä organisaatioon suorittamaan iltaisin muutaman tunnin kerrallaan viikossa pari kertaa kuukaudessa tehden arjesta äärimmäisen hankalaa toteuttaa jos haluaa ostaa uudet sukat hyllyynsä, pyykinpesuaineet vaatteille tai tonnikalat nuudeleihin. Metropolia vaatii pakollista vapaaehtoistyötä tehtäväksi 100-tuntia, sekä vapaaehtoistyöhön kirjallista perehtymistä sekä kirjallista raportointia. Näistä saa palkkioksi viisi opintopistettä. Aikaa tämän suorittamiseen ei rokoteta päivästä vaan siitä ylimääräisestä ajasta tehdä muuta mitä elämässään ehtii opiskelun lisäksi tehdä.

    Kuten tämä blogi kirjoitus kertoo, sosiaaliala hyödyntää enemmän ja enemmän vapaaehtoisten vilpittömyyttä tulla tekemään töitä ilmaiseksi kun varat on yhteiskunnan puolelta jäädytetty. Uskon, että eläkeläiselle vapaaehtoistyö voi olla suurenmoinen tapa saada tilaisuus sosiaalisoitua sekä puuhastella hyvän tahdon merkeissä, mutta opiskelijoille, jotka kituuttelevat opintotuen varassa sen ollessa ostovoimaltaan suomen historian pienin olemassa olo aikanaan on täysin järjetöntä. Tunteja tuntuu myös olevan mahdoton saada kokoon jos on hiukkaakaan ahkerampaa sorttia ja löytyy ammattikoulusta omattua työkokemusta ja työn teon mahdollisuutta välttää pahemmat kukkaro kuopat. Etenkin lähihoitaja opiskelijoiden on helppo värvääntyä saman alan töihin pullotuttamaan valtion verorahastoa alan työpulan vuoksi oman lompakkonsa lisäksi iltaisin vapaaehtoistyön sijaan.

    Pakollinen vapaaehtoistyön jakso on kaunis ajatus Metropolialta läikyttää hyväntahtoisuuden imagoa ja tutustuttaa opiskelijat vapaaehtoistyöhön, johon usea vapaaehtoinen ei muuta kautta sitoudu. Näin rahastot organisaatioissa, joissa vapaaehtoistyötä on säilyttävät marginaalinsa opiskelijoiden ajallisten resurssien kustannuksella. Joka tapauksessa tämä pakollinen työharjoittelun muoto saa vapaaehtoistyön muovautumaan pahamaisen piemeäksi pakkopullaksi sen sijaan, että siitä saisi hyvän tahtoista messias pylvästä muistoihinsa.

    Se että vapaaehtoistyötä täytyy tehdä pakolla on jo ideana väärä suunta vapaaehtoistyön ideologialle puhumattakaan siitä, että vapaaehtoispaikkojen tarjoamat työtunnit ovat pahimmillaan tunnin tai kahden verran viikossa. Sadan tunnin kerääminen tällä tahdilla kestää vuosia, etenkin jos oman koulun opetussuunnitelmassa olevan oppitunnin, toisen työssäoppimisen tai oman opintojen sivutyön tunnit tulevat tielle ensisijaisena toimintana. Sosiaalisesta elämästä puhumattakaan. Tämä saa helposti opiskelijan turhautumaan ja kiroamaan mokomaa pakollista palikkaa opinto jaksojen rivistössään tai pahimmassa tapauksessa jättämään leikin kesken siirtyen lukemaan sosiaalialaa toiseen opoinahjoon, jossa kyseistä opintojen osaa ei ole mahdollisesti osattu edes keksiä ajateltavan.

    Reply
  • Mai Salmenkangas says: 20.1.2020 at 15.41

    Kiitos kommentistasi. Olet oikeassa, että sosiaalialan opiskelijoille Vapaahtoistoiminnan harjoittelu on pakollinen osa opintoja. Siksi tutkinnossa onkin pidetty erityisen tärkeänä vapaaehtoisuuden toteutumista siten, että opiskelija saa itse valita – tietyillä kriteereillä – missä hän suorittaa harjoittelunsa joustavasti opintojen aikana. Muille Metropolian opiskelijoille opintojakso on vapaasti valittava. Lähivuosina tehdyllä, aikaisemmalla vapaaehtoistoiminnalla voi myös hyväksilukea osan opintojaksosta.

    Koska vapaaehtoistoiminnan merkitys sosiaali- ja terveysalalla on lisääntynyt ja oletettavasti lisääntyy tulevaisuudessa entisestään, alalle valmistuvien ammattilaisten omakohtainen ymmärrys vapaaehtoistyön luonteesta on arvokasta. Jotkut päätyvät tulevassa ammatissaan koordinoimaan vapaaehtoisten työtä ja monet muutkin tekemään yhteistyötä vapaaehtoisten kanssa.

    Vuosien varrella opiskelijoiden kanssa käytyjen epämuodollisten keskustelujen ja systemaattisten itsearviointiraporttien perusteella Vapaaehtoistoiminnan harjoittelu on tarjonnut monelle mahdollisuuden laajentaa näkemystään sosiaali- ja terveysalan työkentästä sekä vaikuttavia oppimiskokemuksia eri asiakasryhmien keskuudesta. Toki keskustelussa on toisinaan noussut esiin myös aikataulutukseen, logistiikkaan ja puutteelliseen vapaaehtoisten ohjaamiseen liittyvät haasteet.

    Yksittäisten tuntien sijasta joissakin organisaatioissa on mahdollista toteuttaa harjoittelu intensiivisemmin esimerkiksi viikonlopun kestävässä tapahtumassa tai viikon pituisella leirillä. Mikäli oma Vapaaehtoistoiminnan harjoittelusi on vielä kesken ja toivot ohjausta tällaisten vaihtoehtojen äärelle, voit mielellään olla yhteydessä harjoittelua ohjaavaan opettajaan.

    Reply
  • Pauli says: 5.3.2020 at 18.53

    Muille Metropolian opiskelijoille vapaaehtoistyön harjoittelu on osana valinnaisia opintoja. Silloin vapaaehtoisuuden ideologia kukoistaa. Sosiaalialan opiskelijoiden pakollista harjoittelua perustellaan sillä, että leikattaessa sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksessa viitataan ”uudella tekemiseen” ja vapaaehtoisten hyödyntämiseen. Tämä saa vatsani jylläämään ja kurkkuni kakomaan suorastaan jo koko alalle uudistuvaa vapaaehtoisten altruistisen luonteen suoraa hyväksikäyttöä yhteiskunnassa. Opiskelijoiden alalle hakemisen piirrettä ”halua auttaa” käytetään hyväksi.
    Olen ymmärtänyt vapaaehtoisuuden merkityksellisyydessä sen, että ”hyväsydämisten” ihmisten kuten vanhusten tai esimerkiksi työttömän halukkuutta tehdä hyvää järjestelmällisesti ja tiedostavasti heidän paljon ”vapaan ajan ohella” tarkkaan valituin sanoin ”hyödynnetään” Metropoliassa.
    Tietenkin kun auttamisammatista puhutaan ja etenkin sosiaalialasta, joka on alkanut vapaaehtoistoiminnasta ja ruokakojuista niin ei tarvitse edes esittää yllättynyttä, että näin ollaan alettu toimimaan. Itseämme tietenkin voimme ainoastaan syyttää kun olemme alan valinneet koodarin, lääkärin, insinöörin tai muun alan sijasta, jossa moinen pakollinen harjoittelu ammatissa koulun opintopisteiden puolesta muiden opintojen ohessa teilattaisiin loukattuina avarasta akkunasta ulos samoin tein.
    Mutta, se että samaa arvostusta kuin Ilkka Insinööri saisi Sasi Sossu auttaja-ammatissaan ei tule lähimainkaan toteutumaan kun Sari Sossu tekee työnsä vieläkin ilmaiseksi ja jopa pakonuhalla vapaaehtoisleimalla. Tulevaisuudessa tämän katsomaan myös tässä blogissa olevien kommenttien mukaan lisääntyvän entisestään, että sosiaali ja terveyspalveluissa palkallisesta työstä leikataan. Koodarit ja insinöörit tienaavat tonninsa automatisoiden palveluita ja ala siirtyy vapaaehtoispainotteisemmaksi. Se tekee joka haluaa tehdä. Auttamisasenteella alalle hakeudutaan jostain kutsumuksesta tehdä hyvää. Metropolian harjoittelu viestittää siitä, että suostutaan tekemään pakonomaisestikin töitä alalla, jotta työ tulisi tehdyksi alaan kohdistuvista leikkauksista huolimatta.

    Ammattikorkeakoulujen opiskelijat suorittavat jo opintojaan ja työssäoppimisissan. Todettavasti myös monilla on ohessa perheen kanssa oleskelua, sosiaalista elämää tai töitä jo valmiiksi. Ajan kaivertaminen sadalle tunnille satunnaisiin arjen koloihin on jo työ itsessään harjoittelua suorittaessa. Lisäksi yhteiskunta on fiksusti päättänyt, että opiskelijan valmistuttua määrä-ajassa saa lainansa puolitettua valtiolle. Metropolian vapaaehtoistyön harjoittelun rokottaminen oman elämän muista kuplastoista vie tunneittain jo enemmän resursseja kuin itse tehty tuntimäärä vapaaehtoishommissa. Tunteja voi kerryttää viisi kuukaudessa tai enemmän tai vähemmän. Viikon pituisia leirejä voi koittaa rokottaa loma-ajoilta, jos ei kesätöitä löydy, mutta silloin saat olla syömättä, jollet pysty käymään leirin ohella töissä tai selitä hyvin tarkasti kelalle tilannettasi. Puhumattakaan siitä, että leiripaikkoja saa hakea kuin oikeata työpaikkaa. Ehdotan opiskelijalle mielummin tässä tapauksessa panostusta oikean työpaikan etsimiseen vapaaehtoistyöpaikan sijaan. Varsinkin kun opintolainaa täytyy tulevaisuudessa maksaa. Milleniaali sukupolven olisi hyvä myös kerryttää eläkerahansa sijoittamisella ja pankkeihin rahan säästämisellä eläkepäivilleen, koska sosiaali – ja terveyspalveluiden leikkaukset eivät takaa eläkettä ja vähenemissä päin edes palkallisia työpaikkoja vapaaehtoistyön lisääntyessä. Tämä näkyy Metropolialla jo opintovaiheessa.

    Osa opiskelijoista näyttävästi on kuitenkin raportoinut vapaaehtoistyön olleen kiva kivi kokemus kokoelmassaan. Aikaa siis silloin notkotella tunti tai kaksi järjestön, organisaation tai muun vapaaehtoistoimen nurkilla opintojen ohessa on ollut. Tunnit saa myös hyväksi luettua, jos on ollut hyvä sydämisellä ja ahkeralla tuulella tai muuten vaan ollut luppo aikaa tehdä tunnit aiemmin ennen opintoja. Jos taas on ollut palkallisessa työssä vaikka ihan alallakin, niin kokemuksista ei heru kiitosta vapaaehtoistyölle ja saat tehdä työtä lisää saadaksesi opintopisteet kokoon valmistumista varten. Tämä täytyy myös vuoden 2014 jälkeen aloittaneiden tehdä pikapikaa, sillä kello tikittää ja ajan loppuessa saa maksaa täydet tonnit valtiolle takaisin siitä, että et tehnyt vapaehtoistöitäsi ajoissa.

    Ymmärrettävää on, että vapaaehtoistöitä tekemällä saa kerrytettyä näkökulmaa yhteiskunnan eri kolkoista, joissa ihmisiä autetaan. Ja myönnän itsekin oppineeni paikoista paljon, mutta se raivoisa hirviö, joka on saanut olemassa olonsa ”pakollisuudesta” saa pienimmätkin kajahdukset hyväntahtoisuudesta katoamaan. Vapaaehtoistyö on hyvä, mutta vapaaehtoiseksi heittäytyvälläkin on rajansa omassa antamisessaan. Omasta perhe ajasta, sosiaalisesta elämästä tai oman talouden säilymisen vuoksi tehdystä palkkatyöstä kun lähtee rutistamaan itseään vapaaehtoiseksi töihin kokee mielenterveys heittelyitä helpolla. Minkä vuoksi opiskelijoita, jotka ovat jo valmiiksi taloudellisesti köyhyysrajan alla sekä ajallisesti ja toiminnallisesti kuormittuneita, vaaditaan viimeisetkin resurssit muusta ylimääräisestä ajasta. Opiskelijat tuntevat lomat huonosti, sillä ne usein menee töitä tehdessä, perheeseen keskittyessä tai muiden elämän verkostojen ylläpitämisessä. Vapaaehtoistyön suorittaminen onnistuu ainoastaan iltaisin tai aamuisin ennen opintoja/töitä tai loma-aikoina. Tunteja on 100-tuntia, joten tämä vastaa n. kahta ja puolta viikkoa tehtyä työtä. Kuukauden lomastakin se on jo puolet.

    Vapaaehtoistoimintaa on vaikea saada suorittaa missään paria tuntia enenpää. Valta osa tarjoaa ainoastaan kerta luontoisia vapaaehtoiskeikkoja. Se raivostuttaa harjoittelussa, kun paikan etsintään kuluu tunteja ja paikan saatua se onkin kerrasta poikki eikä satunnaisia tunteja saa sisällyttää harjoitteluun kun minimi on 20-tuntia. Näitä tullut selattua jo muistakin Suomen kaupungeista, mutta hankalaksi menee. Haastatteluun päästyä usein vastaanotto paikassakin toteaa, että onpa paljon tunteja vapaaehtoistyössä suoritettavaksi ja sitten lähdetään miettimään joustavuutta tuntimääriin.

    Metropolia pyrkii opiskelijoiden saavan kokemuksia vapaaehtoistyön merkityksestä yhteiskunnassa. Olen itse suorittanut 80% harjoittelusta, kirvein, virnein ja raivoin. Muutama merkityksellisyyden hujahdus sitä kait on mahtunut kokiessaan messias syndroomaa auttamisroolista ilman palkkiota, mutta olen seuraavana päivänä asiaa kironnut kun 9.00.16.30 työpäivän/koulupäivän jälkeen lähdet vielä muutamaksi tunniksi auttelemaan sosiaalipalveluita koulun arvosanojen saamiseksi, koska koulu pakottaa. Motivaatiota on vaikea raastaa, koska se kuormittaa jaksamista omien opintojen tai täysistä työpäivistä. Ja jopa päin vastoin, saa tunteen pintaa, että nyt täytyy juosta alalta pois.

    Ammattikorkeakouluun hakeutuu usein myös nuoria-aikuisia, joiden elämän tilanteeseen kuuluu sosiaalisten suhteiden luominen, perheen aloittaminen ja verkostoituminen. Vapaaehtoistyöstä voi toki löytyä apuja, mutta sosiaali -ja terveysalalla osa koulutukseen hakeneista ei tule lukion vaan ammattikoulun kautta, ja on jopa jo työssä käyvä. Silloin etenkin on hankalaa lähteä tekemään hyvää tahtoaan ylimääräistä työtä alalla, varsinkin jos on jo kokemusta, mutta Metropolian vaatimus työn vapaaehtoisuutta kohtaan ei vastaa oppilaitoksen odotuksia. Lisäksi Ilkka Insinööri säilyttää vapauden pysyä asiassa pää kirjassa tai töissä tienaten. Sari Sossu taas pakon irveestä käyttää loputkin empatiansa altruistisesta auttaja luonteestaan niin varmasti osaa olla burn out lomalla valmistuttuaan ammattiin. Sitten marginaali ryhmät pääsevät taas pohtimaan kun sossu ei osaa auttaa ja avun laatu kärsii.

    Auttamisella ja avunannolla on rajansa. Auttamisammatit ovat kutsumus ammatteja ja sitä saa pohtia itsekseen, että mihin sitä on tullut opiskelu vuodet käytettyä, mutta vapaaehtoistyön harjoittelu Metropolia todella vetää rajan siihen, että olisiko parempi empatiat säästää vapaaehtoisesti muuhun osoitteeseen.

    Pitäkää vapaaehtoistyö vapaaehtoisena ja rakentakaa sosiaali ja terveysalasta arvostettu sekä palkittu ammattiryhmä.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Kaikki mukana -  Asiakkaiden sekä työyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistämässä
    Kaikki mukana - Asiakkaiden sekä työyhteisöjen…
    29.12.2021
  • Transversaalisia taitoja tarvitaan uudistuvassa työelämässä sosiaali- ja terveysaloilla
    Transversaalisia taitoja tarvitaan uudistuvassa työelämässä…
    8.12.2022
  • Hyvinvointi kuuluu kaikille - palvelut kuntoon
    Hyvinvointi kuuluu kaikille - palvelut kuntoon
    9.12.2020

Sosiaalialan bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaalialan YAMK- ja AMK-tutkinnon opiskelijoita, opettajia sekä yhteistyökumppaneita. Aihepiirit liittyvät hyvän elämän rakennuspuihin.

Blogin toimituskunta

  • Katriina Rantala-Nenonen,
    päätoimittaja
    Lehtori, YTM
    ,
    p. 040 641 8303
  • Jasmi Lassila,
    koulutussuunnittelija,

    p. 050 439 7439
  • Eveliina Korpela
    Lehtori:suomen kieli ja viestintä, FT
    ,
    p. 040 641 8336

Toimituskunta toimittaa blogin sisällöt ennen niiden julkaisua. Uudistuva sosiaalialan osaaminen –blogin toimituskunta on aloittanut työnsä 15.6.2018.

Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogin bloggaajan ohje (PDF)

Uusimmat postaukset

  • Yhteisöohjautuvuus vahvistaa tiimin resilienssiä

    31.1.2023
  • Sosiaalinen tuki lisää osallisuutta yhteiskuntaan

    27.1.2023
  • Palveluiden haasteet ratkotaan monialaisella yhteistyöllä ja resursseja vahvistamalla

    25.1.2023

Arkistot

  • ▼ 2023 (5)
    • ▼ tammikuu (5)
      • Yhteisöohjautuvuus vahvistaa tiimin resilienssiä
      • Sosiaalinen tuki lisää osallisuutta yhteiskuntaan
      • Palveluiden haasteet ratkotaan monialaisella yhteistyöllä ja resursseja vahvistamalla
      • Sosioemotionaalisten taitojen opetus alakoululla
      • Miltä näyttää varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä Helsingin kaupungilla?
  • ► 2022 (27)
    • ► joulukuu (2)
      • Neuvola median valokeilassa – Asiakkaiden kokemuksia neuvolatoiminnasta
      • Transversaalisia taitoja tarvitaan uudistuvassa työelämässä sosiaali- ja terveysaloilla
    • ► marraskuu (1)
      • Asiakkaan toimijuuden vahvistaminen vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksessa
    • ► lokakuu (1)
      • Tunteiden jakaminen keventää työkuormaa
    • ► syyskuu (1)
      • Kielitietoinen ohjaus ja selkokieli sosiaalialan ammattilaisen työkaluina
    • ► heinäkuu (3)
      • Peer learning and cooperative learning support students’ transversal skills development in interprofessional and multicultural context
      • Helsinki panostaa lasten ja nuorten osallisuuteen
      • Apua ajoissa pienten lasten vanhempien parisuhdeongelmiin
    • ► kesäkuu (7)
      • Etelä-Karjalan kiusaamisen puuttumismallin avulla on ratkottu kiusaamistapauksia kymmenissä kouluissa – Helsinki on päivittänyt myös omaa malliaan
      • Kokemus osallisuudesta kuuluu tasavertaisesti kaikille
      • Erityislasten oikeudet eivät toteudu nykyisin keinoin
      • Tehostetun palveluasumisen asiakasmaksujen yhtenäistäminen nosti asiakkaiden maksuja
      • Vakanssien muutoksella ratkaisua lastensuojelun avohuollon työvoimapulaan
      • Pedagogiset pakopelit traumainformoituun työotteeseen tutustumisen välineenä
      • Psykologisen- ja emotionaalisen turvallisuuden merkitys sosiaalialan työssä
    • ► toukokuu (4)
      • Saadaanko Helsingin päiväkoteihin lisää tilaa leikille ja oppimiselle?
      • Varhaiskasvatus on kriisissä – Miten varmistetaan pienten lasten hyvä hoito ja kasvatus?
      • Raskaana oleva päihteidenkäyttäjä tarvitsee koordinoitua tukea
      • Trust as a transversal skill
    • ► huhtikuu (1)
      • Transversaaliset taidot ovat moniammatillisen työyhteisön perusta
    • ► maaliskuu (4)
      • Antirasistisesta pedagogiikasta vauhtia yhdenvertaiselle opinpolulle
      • Vertaisneuvonnalla voidaan tukea nuorten asumista
      • Kuulla vai kuunnella? Ammattilaisena nuoren osallisuuden toteutumisessa
      • Sosiaalisten suhteiden vahvistaminen on avain syrjäytymisen kierteen katkaisussa
    • ► helmikuu (2)
      • Yksin lastaan odottavan naisen mielen hyvinvointiin vaikuttavat monet asiat
      • Ihmisille mahdollisuus arvopohjaisiin valintoihin – myös sote-alalla
    • ► tammikuu (1)
      • Rukous kirkon perheneuvojan voimaannuttajana
  • ► 2021 (22)
    • ► joulukuu (5)
      • Kaikki mukana - Asiakkaiden sekä työyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistämässä
      • Interprofessional Approach for Transversal Skills in Higher Education
      • Musiikkitapahtumilla voidaan lisätä osallisuutta
      • Yhteiskunnan digitalisoituminen haastaa ikääntyneiden osallisuutta
      • Seitsemän syytä pelata - Pelien hyöty sosiaali- ja terveysalalla
    • ► marraskuu (2)
      • Työhyvinvoinnin toteutuminen on tasapainoilua monen tekijän kanssa
      • Johtajana pirstaleisessa palvelujärjestelmässä - oppikirja sosiaalialan johtajuuden tueksi
    • ► lokakuu (1)
      • Uusintarikollisuuden ehkäisyyn tarvitaan yhteistyötä
    • ► syyskuu (1)
      • Koulukuraattori tukee tunne- ja kaveritaitojen harjoittelua
    • ► elokuu (1)
      • Sosiaalisten innovaatioiden avulla ratkaistaan arkisia haasteita
    • ► kesäkuu (3)
      • Perehdytysmateriaali tuo näkyväksi työpaikan hiljaista tietoa
      • Nuorisoasunnot hyödyttävät koko yhteiskuntaa
      • Vauvaperheiden varhainen tuki on vahva panostus tulevaisuuteen
    • ► toukokuu (1)
      • Itseohjautuvan esihenkilötoiminnan kehittäminen yhdistystoiminnassa
    • ► huhtikuu (3)
      • Qualified Empathy: “from understanding to action”
      • Päihteinen raskaus – Onko sikiöllä oikeus päihdehoitoon?
      • Maahanmuuttajanaisten työttömyys on jopa viisikymmentä prosenttia
    • ► maaliskuu (3)
      • Valtaa sosiaalihuollon asiakkaille ja työntekijöille
      • Yksinäisyyden vähentäminen pitäisi linjata etsivän nuorisotyön tehtäväksi
      • Eläkkeensaajan asumistuki: esimerkki sosiaaliturvan metkuista
    • ► helmikuu (2)
      • Nuorten pelaamiskokemukset puntarissa
      • Varhaiskasvatuksen laatua arvioidaan jatkuvasti - Kokemuksia kasvatuksen laadusta Kirkkonummelta
  • ► 2020 (25)
    • ► joulukuu (4)
      • Lähituen merkitys sosiaalihuollon palveluissa
      • Sosiaalihuollon asiakkaiden lähitukitoiminnan kehittämistarpeet
      • Tuetaanko pienten lasten mielen hyvinvointia riittävästi?
      • Hyvinvointi kuuluu kaikille - palvelut kuntoon
    • ► marraskuu (1)
      • ”Asiakas tarvii sen ihmisen”: onnistumisen tekijöistä lastensuojelussa ja lapsiperheiden sosiaalityössä
    • ► lokakuu (2)
      • Työhyvinvoinnin ja hyvinvoinnin suhde
      • Ajatuksia johtajille – eväitä osaamista arvostavaan toimintakulttuuriin
    • ► syyskuu (2)
      • Hotellialalta mallia sosiaalialan johtamiseen
      • Empatiataidot edistävät työhyvinvointia
    • ► kesäkuu (2)
      • Verkkoja punotaan tulevaisuuden työhön – Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen hanke
      • Lastensuojelusta ja lapsiperheiden sosiaalityöstä saa puhua hyvää!
    • ► toukokuu (2)
      • Kiusaaminen on saatava nollaan
      • Miten saadaan kaikki lapset ja nuoret harrastamaan?
    • ► huhtikuu (3)
      • Sekava etuusjärjestelmä estää keikkatyötä
      • Motivoiko lähikoulun piha liikkumaan?
      • Toteutuuko viimein maksuton toisen asteen koulutus?
    • ► maaliskuu (2)
      • Asiakkaan ainutlaatuinen arki
      • Vantaalla koulukiusaamisen kitkemiseksi pohditaan uusia ratkaisuja
    • ► helmikuu (2)
      • Empathy – Is it too often taken for granted?
      • Itseohjautuvuudesta tuli trendi – mutta miten sitä edistetään Helsingin leikkipuistotoiminnassa?
    • ► tammikuu (5)
      • Lapsen osallisuutta voidaan vahvistaa taiteen ja kulttuurin avulla
      • Arviointi varhaiskasvatuksen kehittämisen lähtökohtana
      • Kohtaamisen voimaannuttavat vaikutukset asumissosiaalisessa työssä
      • Isät osalliseksi myös digitaalisesti
      • Ryhmäturvallisuuden tukemista tulisi lisätä koululuokissa
  • ► 2019 (22)
    • ► joulukuu (5)
      • Hyvät tunnetaidot ovat hyvinvoivan työyhteisön avaintekijä
      • Vahvemmin mukana lapsen arjessa - Lapsen hyvän mielen työkalu
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
      • Kasvattajan toiminnan dokumentointi varhaiskasvatustyön kehittämisen tukena
      • Sosiaalialan työtehtävissä voidaan myös hyvin
    • ► marraskuu (1)
      • Lastensuojelun perhehoidossa kummittelee
    • ► lokakuu (2)
      • Itseohjautuvuuden kehittäminen lisää työhyvinvointia, asiakastyytyväisyyttä, tuottavuutta ja laatua sosiaali- ja terveysalalla
      • Suunta elämään löytyy tulevaisuutta hahmottamalla
    • ► kesäkuu (4)
      • Digitalisaatio asettaa uusia vaatimuksia sosiaalialalle
      • Henkilökohtainen budjetointi soveltuu sosiaalihuollon asiakkaan tarpeisiin
      • Lapsiperheköyhyys tulee näkyväksi Kelan perustoimeentulotukeen liittyvässä asiakastyössä
      • Valtakunnallista tahtotilaa etsimässä: lasten, nuorten ja perheiden palvelut muutoksessa
    • ► huhtikuu (4)
      • Ammatillista Empatiaa (QE) oppimassa
      • Motiivit toimia vapaaehtoisena Pelastakaa Lapset-järjestössä: "Yhtäkään lasta ei jätetä!"
      • Empatia osana ammatillista kasvua sosiaalialalla
      • Lisää laatua itsearvioinnilla
    • ► maaliskuu (1)
      • Henkilökohtainen budjetointi – hanke päättyy, mitä olemme oppineet?
    • ► helmikuu (3)
      • Ihminen sosiaalipalveluiden objektista täysivaltaiseksi kansalaiseksi – roolit muutoksessa
      • Rakenteet muokkaavat rooleja sosiaalipalveluja kehitettäessä
      • Tunteet (sosiaalialan) työssä
    • ► tammikuu (2)
      • Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
      • Työpajanuoret: oman osaamisen tunnistaminen edistää luottamusta tulevaisuuteen
  • ► 2018 (13)
    • ► joulukuu (1)
      • Vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa opitaan tulevaisuuden työelämätaitoja
    • ► marraskuu (2)
      • Asiakkaan osallisuus - uhka vai mahdollisuus?
      • Omaishoitajan etätuella osallisuutta ja voimaa arkeen
    • ► elokuu (1)
      • Qualified Empathy – the new superpower! Can using aesthetic methods help you flourish?
    • ► kesäkuu (2)
      • Yhteisellä koulutuksella kohti parempaa yhteistyötä
      • Alle kouluikäisten lasten osallisuus UNICEF:n lapsiystävällinen kuntamallin kunnissa
    • ► toukokuu (2)
      • Moniammatillista yhteistyötä rakentamassa asiakaslähtöisesti
      • Työyhteisön viestinnän kehittäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii sitoutumista
    • ► huhtikuu (1)
      • Mitä opimme Skotlannin palvelujärjestelmästä ja toimintamalleista?
    • ► helmikuu (2)
      • Henkilökohtaisen budjetoinnin kokemuksista Metropolian koordinoimassa hankkeessa
      • Rousun laaja AATOS-artikkeli Lastensuojelun kulttuurisesta muutoksesta ja lastensuojelun tilasta
    • ► tammikuu (2)
      • Lastensuojelu mediassa. Vantaalla tehdään hyvää lastensuojelutyötä.
      • Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyö – tarua vai totta?
  • ► 2017 (28)
    • ► joulukuu (4)
      • Qualified Empathy in Social Pedagogical work at Metropolia
      • Opas kaltoinkohtelun tunnistamiseen kotihoidon työntekijöille: Metropolian geronomi (AMK) opinnäytetyönä
      • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma pedagogisen johtajuuden tukena varhaiskasvatuksen arjessa
      • Monialaista yhteistyötä yhteisen asiakkaan hyväksi
    • ► marraskuu (2)
      • Sote-uudistus ja kansalaisen vapaus, vastuu ja oikeudet
      • Sosiaalialan (ylempi AMK) opiskelija on transversaalisten taitojensa vastuullinen kehittäjä
    • ► lokakuu (5)
      • Nollatuntisopimukset ja köyhyys
      • Pienten lasten tunteiden käsittely
      • Ei vain sitä mitä ”valintatalon hyllyltä” löytyy - uusia avauksia henkilökohtaisella budjetoinnilla
      • Omaishoitajan arkeen helpotusta myös uudesta teknologiasta
      • Osaamista kunniaväkivallan tunnistamiseen ja uhrien auttamiseen
    • ► syyskuu (2)
      • Haetaan hyviä sijaisvanhempia!
      • ”Mörkö” nimeltään Sote-uudistus
    • ► elokuu (1)
      • Varhaiskasvatus on varhaisen tuen palvelu, jonka rajaaminen asettaa perheet eriarvoiseen asemaan
    • ► heinäkuu (1)
      • Espoo yhteisöllisen asumisen edelläkävijäksi?
    • ► kesäkuu (1)
      • Kokemusasiantuntijat iäkkäiden omaishoitajien tukena
    • ► toukokuu (3)
      • Työelämä muuttuu, SOTE -uudistus etenee. Mitä se vaatii sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden osaajalta?
      • Osallisuutta asumispalveluihin – Yhteistä tekemistä, tuttuja ohjaajia ja mahdollisuutta vaikuttaa ruokaan
      • Lastensuojelun tukihenkilötoiminnan monet merkitykset entisten tuettavien kokemana
    • ► huhtikuu (1)
      • Peruskoulun mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäjänä
    • ► maaliskuu (3)
      • Työstä palautumisen keinot varhaiskasvatuksessa
      • Ammatillinen empatia sosiaalialan opinnoissa
      • Henkilökohtaisen budjetoinnin hankkeessa HB-kokeilut käynnistymässä asiakastyössä
    • ► helmikuu (2)
      • Päiväkeskustoiminta iäkkäiden elämänlaatua tukemassa
      • Numeroa isommat saappaat - opinnollistamista kesäaikaan Roihu 2016 -leirillä !
    • ► tammikuu (3)
      • Erityistä tukea tarvitsevan äidin imetys: Miten tukea imetystä sosiaalialan vauvaperhetyössä?
      • Kokemus arvokkaasta kohtaamisesta on osa vaikuttavaa perhetyötä
      • Henkilökohtainen budjetointi (HB) osana sote:n valinnanvapaus-mallia: Metropolia mukana HB:n kehittämisessä
  • ▼ 2016 (41)
    • ▼ joulukuu (2)
      • Ikäihmisten motivaatio toimia vapaaehtoisena ja olla ideoimassa erilaista toimintaa palvelutalossa
      • Lapsilähtöistä aikuisjohtoista arkea lastenkodissa -etnograafinen opinnäytetyötutkimus Metropoliassa
    • ▼ marraskuu (3)
      • Lastensuojelun koulutushaasteeseen on vastattu
      • Kun korkeakoulu pesiytyy työelämään – opinnollistamisesta hyötyvät kaikki. Kokemuksia Metropoliasta.
      • Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi: 17.11.2016 maksuton ja avoin seminaari. Järjestäjänä henkilökohtaista budjetointia kehittävä hanke.
    • ▼ lokakuu (2)
      • Metropolia kehittämässä henkilökohtaista budjetointia: asiakkaalla mahdollisuus valita
      • Varhaiskasvatuslaki – parempaa pedagogiikkaa vai epätasa-arvoa varhaiskasvatukseen?
    • ▼ syyskuu (5)
      • Palvelujärjestelmä ja ihmislähtöisyyden periaate
      • Uhanalainen Etelä-Savo: koulutuksen leikkauspäätösten vaikutukset
      • Päiväkotilasten vanhemmat mukaan päivähoidon arkeen ja talkoisiin
      • Henkilökohtaista budjetointimallia (HB) kehitetään: Miten sote-palvelujen asiakas voisi valita HB-mallin - 26.9.2016 seminaari
      • Työttömyyden invaasio: miten työtön ja työpaikka kohtaamaan?
    • ▼ elokuu (3)
      • Näin nuoria oikeasti palvellaan
      • Lapsilla on erilaiset oikeudet saada varhaiskasvatusta pääkaupunkiseudun kunnissa
      • Päätöksenteon vaikeus on ympäristöuhka
    • ▼ heinäkuu (2)
      • Sosiaalityön työvoimapulaa voidaan helpottaa: Rousu vastaa käytyyn keskusteluun
      • Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmaan tarvitaan myös vauvaperheiden näkökulmaa
    • ▼ kesäkuu (3)
      • Ammattitaitoiset vammaistyön osaajat - edellytys kehitysvammaisen ihmisen itsensä näköiseen elämään
      • Hyvinvoinnin vaalimisella hyvään vanhuuteen
      • Vertaisryhmä tukee jälkihuoltonuorten itsenäistymistä
    • ▼ toukokuu (7)
      • Parantaako sote-uudistus ihmisten tasa-arvoista palvelujen saatavuutta kun siirrytään kuluttajavaltaan?
      • Nuoria muutti asumaan vanhusten palvelutaloon Helsingissä - mitä ihmettä?
      • Likainen bisnes kuriin, hyvä Migri ! - esimerkkinä Luona Oy:n toiminta.
      • Uusi varhaiskasvatuslaki: paljon odotuksia, valtavasti työtä - mitä jää loppujen lopuksi käteen?
      • Koulutuksesta leikkaamalla valtio säästää ensin vähän ja häviää sitten paljon
      • Kannelmäessä yhdistetään kouluja ja jaetaan suomi toisena kielenä -oppilaita tasaisemmin eri kouluihin
      • Iloa liikkumiseen – lisää hyvinvointia
    • ▼ huhtikuu (3)
      • Omaishoitajat tuovat säästöjä yhteiskunnalle
      • Lastensuojelua kehittämässä – opas yhteistyökäytäntöihin tulossa
      • Sosiaalisesti kestävää kasvatusta espoolaisissa päiväkodeissa
    • ▼ maaliskuu (3)
      • Maisteritason sosiaalialan osaajia Metropoliasta
      • Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki voimaan: lausuntokierroksella olleet lain muutosesitykset siirtyivät Sipilän hallituksen yhteiskuntapoliittiselle agendalle
      • Mikä mahdollistaa läheisten kanssa työskentelyn lastensuojelussa?
    • ▼ helmikuu (4)
      • Lastensuojelun perhetyö onnistuu tukemaan asiakasperheiden hyvinvoinnin muutosta
      • Lastensuojelun perhetyöllä saavutetaan muutoksia asiakasperheiden hyvinvoinnissa
      • Sosiaalialan ammattihenkilölakia ollaan jo muuttamassa: maisteritason sosionomi (ylempi AMK)-tutkinnon asema laissa
      • ”Vapaaehtoisia - mitäh?” - vapaaehtoistoiminta valtaa alaa myös sosiaalialan opetuksessa
    • ▼ tammikuu (4)
      • Näkyykö lapsi lastensuojelun lyhytaikaisessa perhehoidon työskentelyssä?
      • Läheisten merkitys korostuu muistisairaiden pärjäämisessä
      • Valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen vaikutuksista
      • Merkityksellinen ja hyvä vanhuus: Miten elää, toimia ja asua ikääntyneenä?
  • ► 2015 (42)
    • ► joulukuu (6)
      • Suomalaista henkilökohtaista budjetointimallia kehitettävä osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan valinnanvapauslainsäädäntöä
      • Asiakaslähtöisyys on yhteistyötä
      • Sovittelija oppii sovittelemalla
      • Kansalaisaktiivisuus ja uudenlainen kaupunkikulttuuri: yhdessä tekemistä ja aitoa osallisuutta -myös sosiaalialalle?
      • Naapuriäidit - toimintamalli rantautuu Vantaalle
      • Digiä asiakastyöhön
    • ► marraskuu (3)
      • Helsingin asukastalojen toiminta jatkuu. Ainakin toistaiseksi. Taas.
      • Subjektiivinen päivähoito-oikeus
      • Varhaiskasvatukseen kaavaillut leikkaukset – lapset mukaan talkoisiin
    • ► lokakuu (3)
      • Lasten ja nuorten harrastamisen mahdollistaminen on investointi koko Suomen tulevaisuuteen
      • Omaishoitajien yhdenvertaisuus kuntien haasteena
      • Myös lastensuojeluun tarvitaan erikoistumiskoulutus, kuten nyt vaaditaan turvakodeissa työskenteleviltä
    • ► syyskuu (6)
      • Vaativaa vapaaehtoistyötä sovittelussa
      • Hyvinvointia lapsille, nuorille ja perheille Espoossa
      • Moniammatillinen yhteistyö nuorten palveluissa – miten ja miksi?
      • Ihmisten peruspalvelujen kilpailutuksessa sivuutetaan ihminen?
      • Mitä mieltä on täyttää kaatopaikat käyttökelpoisella ruoalla?
      • Espoo kehittää hyvinvointipalvelujen palvelutoria
    • ► elokuu (4)
      • Osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kotoutumista taiteen avulla myös Itä-Helsinkiin
      • Myös paperiton ihminen tarvitsee terveyspalveluja
      • Nuorten aloitteet kerran vuodessa Helsingin kaupunginvaltuustolle tiedoksi
      • Imatran mallia myös Helsinkiin
    • ► heinäkuu (2)
      • Vantaa kehittää asiakkaiden osallistumista palvelujen kehittämiseen - ei vain asiakastyytyväisyyskyselyjä
      • Sosiaalihuoltolaki ja asiakaslähtöisyys -jääkö vain sanahelinäksi?
    • ► kesäkuu (1)
      • Hyvinvointipalveluilla tukea yläkouluikäisten nuorten perheille Kirkkonummella
    • ► toukokuu (5)
      • Riittääkö pelkkä rakkaus kiintymyssuhteen rakentamiseen sijaisvanhemman ja sijoitetun lapsen välillä?
      • Valtuutettu kuntalaisen päätöksentekijänä?
      • Helsinki haluaa lisätä yksityisen päivähoidon määrää: toteutuuko perheiden yhdenvertaisuus ja miten taataan yksityisten palveluiden laatu?
      • Sipoossa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmalla edistetään kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia
      • Etsivä nuorisotyö etsii paikkaansa, mutta kenen ehdoilla?
    • ► huhtikuu (4)
      • Lastensuojelun tila Vantaalla: hätähuuto kuultiin
      • Helsinki mukaan Ohjaamo-hankkeeseen!
      • Psykologipalveluita varhaiskasvatuksen tueksi Nurmijärvelle
      • Palvelujen hankkijalla hankalaa: Vantaalla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankintojen käsikirja opastaa
    • ► maaliskuu (3)
      • Lapsen kohtaamiseen on oltava aikaa lastensuojelussa
      • Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki hyväksyttiin eduskunnassa 12.3.2015: ammatin harjoittamiseksi haetaan laillistamista 1.1.2016 lähtien.
      • Opiskelijan hyvinvointia ja koulukuraattorityön kehittämistä: Elisa Parikan master-opinnäytetyö
    • ► helmikuu (2)
      • Vanhusten kotihoivan laatu ja henkilöstöresurssit Raaseporissa
      • Koululaisten syrjäytymistä torjuvaa osallistamista monin keinoin
    • ► tammikuu (3)
      • Sosionomeilla on vahva varhaiskasvatuksen osaaminen
      • Kehittyvä varhaiskasvatus tarvitsee uuden lain
      • Perheiden kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä Helsingissä
  • ► 2014 (60)
    • ► joulukuu (4)
      • Sosiaalityöhön vahvaa osaamista sosionomi ylempi AMK-tutkinnolla - ratkaisuja myös sosiaalityöntekijäpulaan
      • Lastensuojelun tila ja tulevaisuus Suomessa
      • Yhteisötaidetta leikkipuistoihin, osallisuutta kaupunkitilaan
      • Hyvä varhaiskasvatus edistää lapsen hyvinvointia
    • ► marraskuu (4)
      • Haaveissa oma perhe -Kun vanhemmalla on kehitysvamma tai laaja-alaisia oppimishäiriöitä
      • Master-tutkinnot (ylempi AMK) mukana uudistamassa sote-alan toimintaa: seminaarin 2.12.2014 tallenteet katsottavissa
      • Lastensuojelusta tukea ilman leimaamista
      • Ennaltaehkäisy ja varhainen tuki lastensuojelussa -vähemmän tulipalojen sammuttamista
    • ► lokakuu (5)
      • Hyvä, paha lastensuojelu?
      • Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaari 2.12.2014 klo 9-12.30 Metropolia Masters-verkosto
      • Lapsiperheille heidän tarvitsemiaan palveluja
      • Sosiaalihuoltolakia uudistetaan liian kiireellä ja salamyhkäisesti
      • Voiko sote-alan työtä tehdä aina vaan laadukkaammin, tehokkaammin ja paremmin?
    • ► syyskuu (3)
      • Lapsen subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen ei ole perusteltua
      • Kuka huolehtii vanhuksista - huoltovelvollisuudet ja perinnönjaot uusiksi?
      • Osallistuminen on sekä tavoite että toiminnan muoto päiväkodissa
    • ► elokuu (5)
      • Tervetuloa syksyn täydennyskoulutukseen
      • Sosiaalialan työssä edistetään voimaantumista
      • Moniammatillinen yhteistyö - jatkuva kehittämisen kohde!
      • Kehitysvammaiset lapset ja nuoret lastensuojelun tukitoimissa?
      • Miksi tieto ei kulje viranomaisten välillä - apua Hollannin ”liputusmallista” ?
    • ► kesäkuu (6)
      • Sosionomit näkyvämmäksi koulumaailmaan
      • Auttaja ensin?
      • Uusilla osallistumistavoilla päätöksenteko keskustelevammaksi ja läpinäkyvämmäksi
      • Myötä- ja vastamäessä – tukisuhteissa
      • ASKELIA KESTÄVÄN KEHITYKSEN POLULLA - lapsuudesta alkaen
      • Ihmisen kohtaaminen - hupeneva voimavara asiakastyössä?
    • ► toukokuu (6)
      • Pedagogiikan johtaminen ja sen vaikuttavuus Espoossa
      • Starttivalmennuksen opinnollistaminen tukee nuorta jatkokoulutukseen siirtymisessä
      • Poikien Talon sukupuolisensitiivinen työ lisää poikien hyvinvointia
      • ILTA-SANOMAT VÄÄRISTELEE PÄIVÄHOIDON TODELLISUUTTA
      • Hyvinvointia eurooppalaisittain? – sosiaalipoliittista pohdintaa EU- vaalien alla
      • Tietoa ja konkreettisia toimintamalleja haastavasti käyttäytyvien autismin kirjon henkilöiden vanhemmille
    • ► huhtikuu (12)
      • Perhetyön ryhmätoiminnan mahdollisuudet: vertaistukea ja palvelujärjestelmään vaikuttamista
      • Nuorten kokemuksia ammatillisesta kuntoutuskurssista - ”Tuntui niinku oikealta elämältä”
      • Sosiaalialan tutkimus, kehittäminen ja erikoistumiskoulutus sote-lain valmistelussa
      • Päihdekuntoutusta lapsiperheille
      • Lapsen huostaanotto - miten sen jälkeen vanhempia tuetaan?
      • Koulunuorisotyöntekijät tukevat oppilaiden koulunkäyntiä ohjaamalla osallisuustoimintaa ja olemalla arjessa läsnä
      • Kolme toivetta varhaiskasvatuslakiin
      • Työpaikkavalmentaja osatyökykyisen henkilön työllistymisen tukena
      • Onko jokaisella oikeus arvostavaan kohteluun työssään?
      • PÄIVÄHOITOON TULEE JATKOSSAKIN PANOSTAA
      • Ennakointidialogit verkosto- ja asiakastyössä
      • Mitä lapsi kertoo ja kenelle -osaammeko kuulla lasta?
    • ► maaliskuu (7)
      • Kahvittelu on tärkeä osa verkostotyötä
      • Miten Espoo pienentää vanhustenhuollon kustannuksia?
      • Varhaisuus on valttia! - Kohti toimivia lapsiperheiden palveluja.
      • Saattaen tukisuhteeseen
      • BENCHMARKING-MENETELMÄ TYÖYHTEISÖN KEHITTÄMISESSÄ
      • MIKÄ IHMEEN OSALLISUUS?
      • Ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelun ja työelämän yhteensovittaminen
    • ► helmikuu (5)
      • Oman elämänsä päähenkilöksi
      • Uusi varhaiskasvatuslaki – mieluummin huolella kuin kiireellä
      • TOIMEENTULOTUEN PERUSOSAN SIIRTÄMINEN KELAAN
      • HUUMEHOITOA TARVITAAN
      • Väkivallan kohtaaminen lastensuojelutyössä
    • ► tammikuu (3)
      • Mun perhe -dokumenttielokuvien TV-esitykset parhaillaan AVA:lla
      • Asiakaslähtöisyys sosiaalialalla?
      • Why Should You Participate in a Multicultural Project?
  • ► 2013 (58)
    • ► joulukuu (2)
      • Tasavertainen vanhemmuus tukee isän hyvinvointia
      • Womenton työuramentorointi
    • ► marraskuu (4)
      • Asiantuntijamateriaalia yhteistyössä Metropolian opiskelijoiden kanssa Mun perhe-hankkeelle
      • Ikäihmisten ääntä ei kuulla asumispalveluissa
      • Osattomat pojat ja nuoret miehet
      • Lastensuojelun osaamisen parantaminen
    • ► lokakuu (7)
      • ”Tulospaine ja kasvottomuus eivät vain toimi ihmisten hädän kanssa”
      • Joutuuko nuori ottamaan liian varhain vastuun oman elämänsä kulusta?
      • Monikulttuurinen perhe koulun kasvatusympäristössä
      • Nuorten syrjäytyminen ilmiönä
      • CV-sukupolven työttömyys
      • Nuoret, yhteiskunta ja syrjäytyminen
      • Alkoholipolitiikka ja päihdetyön haasteet
    • ► syyskuu (5)
      • Oikeanlainen osaaminen kuhunkin työhön, myös sosiaalityöhön
      • Katsaus lastensuojelun kehittämismyrskyyn
      • Huono-osaisuuden vähentäminen
      • Kansalaisosallisuus ja lähidemokratia
      • ”Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku!” -vanhuspalvelulaki puntarissa
    • ► elokuu (4)
      • Mikä auttaa lapsia ja nuoria?
      • Pehmeitä aseita poikien väkivaltaa vastaan
      • Nuorten hyvinvoinnin tukeminen
      • Ihan tavallisten perheiden jaksaminen ja varhainen tukeminen
    • ► heinäkuu (2)
      • Olisiko asuinaluedemokratiasta apua köyhyysongelmiin?
      • Liian suuria päätöksiä liian varhain: Miksi yhteiskunta ei kannusta nuoria oman tulevaisuutensa huolelliseen suunnitteluun?
    • ► kesäkuu (8)
      • Vastaavan koulukuraattorin kelpoisuus uudessa oppilashuoltolakiehdotuksessa
      • KOULUSTA KIELTÄTYVÄ NUORI TARVITSEE LÄSNÄ OLEVAN AIKUISEN
      • PÄIVÄKOTIEN JA KOULUJEN RAKENTEITA ON RIKOTTAVA
      • Henkilökohtaisella budjetoinnilla vaihtoehtoja kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoimintaan
      • Sosiaalialan työntekijä – yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ihmisoikeustaistelija!
      • Suomen nuoret voivat entistä – paremmin
      • Ajatuksia palvelukulttuurin muutostarpeista
      • SYRJÄYTTÄÄKÖ NUORIA RAKKAUDEN PUUTE VAI YHTEISKUNNAN KEHNOT PALVELUT?
    • ► toukokuu (7)
      • Päihdeongelma ja asunnottomuus – ” Asunto on edellytys, jolta ponnistaa ”
      • Asiakkaan itsemääräämisoikeus vs. työntekijän määräämisoikeus
      • Pelastusrenkaita vai pysyviä ennaltaehkäiseviä palvelukokonaisuuksia perheille?
      • Kiusaaminen on vakava asia - siihen on puututtava entistä varhaisemmin!
      • Koulujärjestelmä- kuri vs. välittäminen?
      • Kuka kääntää kehityksen suunnan – ajatuksia kouluväkivallasta
      • Kynnykset pois – palvelu tilalle: kotipalvelu perheiden tukena
    • ► huhtikuu (12)
      • Rousu Kuntalehdessä 25.4.2013: Kuntien sosiaalityön työvoimapulaan on myös ratkaisuja
      • IHAN KUIN MEITÄ EI OLISI! -sosionomi (Ylempi AMK) osaaminen
      • Nuorten terapian rahat eivät riitä!
      • Kuka välittää?
      • Resurssit kohdalleen ennaltaehkäisevän lastensuojelun vahvistamiseksi!
      • Työttömien aktivointi ja kuntoutus ovat merkityksellisiä, vaikka ei työllistyisikään
      • Sä tiedät miltä musta tuntuu! -ammattiin opiskelevien nuorten hyvinvointi
      • ”On vaikea opettaa, kun pari oppilasta konttaa pitkin luokan lattiaa”
      • Lastensuojelussa tarvitaan kirkasta kommunikaatiota todellisuuden kanssa
      • Työvoimapalveluiden tuulet ovat puhaltaneet työpajoille saakka
      • Lastensuojelu kriisissä?
      • Varhaiskasvattajana toimivan sosionomin osaaminen 100 % käyttöön ennaltaehkäisevässä lastensuojelussa
    • ► maaliskuu (6)
      • Stereotyyppiset mediakuvastot sulkevat maahanmuuttajia kotoutumisen ulottumattomiin
      • Syrjäytymisen stereotypiaa
      • Onko työmarkkinoilla tilaa osatyökykyisille?
      • Arki lapsenkengissä?
      • Ylemmän amk-tutkinnon tuottama osaaminen käyttöön
      • Hyvä lapsuus
    • ► helmikuu (1)
      • Kirjoittajat ovat sosiaalialan opiskelijoita ja opettajia Metropolia ammattikorkeakoulusta

avainsanat

Ammatillinen koulutus asiakaslähtöisyys Asiakkaan oikeudet Ehkäisevä lastensuojelu Eija Raatikainen empatia Etiikka Henkilökohtainen budjetointi hyvinvointi Hyvinvointipolitiikka ikäihmiset Kasvatus Kehitysvammaisten palvelut Kelpoisuusehdot Kotihoito Koulu Köyhyys Lapsiperheiden palvelut Lastensuojelu Maahanmuuttaja Moniammatillinen yhteistyö nuoret Nuorten hyvinvointi Opinnäytetyöt Osaaminen Osallisuus Päivähoito Perhepolitiikka Sirkka Rousu Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen sosiaaliala sosionomi Sosionomi ylempi AMk-tutkinto Sote-uudistus Syrjäytyminen Tukihenkilö Työhyvinvointi Työllisyys Työttömyys valinnanvapaus Vanhemmuus Varhaiskasvatus vuorovaikutus Yhdenvertaisuus Ylempi amk-tutkinto

Sosiaalinen hyvinvointi -osaamisalue Metropolia.fi-sivustolla

Olemme laaja-alaisia sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntijoita ja uudistajia metropolialueella. Kehitämme ja uudistamme sosiaalialaa ja varhaiskasvatusta yhdessä työelämäkumppaniemme kanssa. Yhdistämme opetukseen luovasti tutkimuksia ja innovaatioita. Lisäksi ohjaamme opiskelijoita ratkomaan työelämän käytännön haasteita.

Kysy lisää yhteistyömahdollisuuksista

Katriina Rantala-Nenonen, Lehtori, YTM

p. 040 641 8303

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

Metropolian blogit
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Tietosuojaseloste / Privacy Overview

Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

—--

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!