Hyppää pääsisaltöön
Uudistuva sosiaalialan osaaminen

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Uudistuva sosiaalialan osaaminen
Sosiaalialan opiskelijoiden ja opettajien yhteisblogi
0

Vertaisryhmä tukee jälkihuoltonuorten itsenäistymistä

Sosiaalialan bloggaajat · 23.6.2016

Lastensuojelun jälkihuollon tavoitteena on tukea nuorta ja hänen verkostoaan sijoituksen päättymisen jälkeen. Tällöin sosiaalityöntekijä laatii yhdessä asiakkaan ja hänen verkostonsa kanssa jälkihuoltosuunnitelman, johon kirjataan asiakkaan tarvitsemat palvelut ja tuki jälkihuollon aikana.

Jälkihuoltosuunnitelmassa huomioidaan elämän eri osa-alueet, kuten asuminen, toimeentulo, koulutus/työ, läheisverkosto sekä mahdolliset hoitotahot ja yhteistyökumppanit. Oman työntekijän antamien arjessa selviytymiseen ja itsenäisen elämän taitoihin liittyvien neuvonnan ja ohjauksen lisäksi jälkihuollossa voidaan käyttää erilaisia psykososiaalisen tuen muotoja, joita on esimerkiksi vertaisryhmätoiminta (Taskinen 2010: 153).

”Jälkihuolto on portti siihen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan”

Siirtymävaiheet ja aikuistumiseen liittyvä vastuun kantaminen omasta elämästä saattavat olla erityisen vaikeita nuorille, jotka ovat eläneet haasteellisissa oloissa. Vaikeudet voivat näkyä sosiaalisen tuen ja verkostojen puutteena, opiskeluun liittyvinä vaikeuksina ja työelämäkokemuksen ja -valmiuksien puutteina, tunneperäisinä ja psyykkisinä vaikeuksina tai runsaana päihteiden käyttönä. Nuorten toimijuutta tutkineen Tarja Juvosen mukaan kyse ei ole yksistään nuoren yksilöllisistä ominaisuuksista vaan tilanteeseen vaikuttavat yhtä lailla olemassa olevat resurssit tai yhteiskunnalliset rakennetekijät. (Juvonen 2015: 31.)

Mike Stein (esim. 2009) on kirjoittanut paljon nuorten siirtymävaiheista nuoruudesta aikuisuuteen nimenomaan sijaishuollosta itsenäiseen elämään siirtyvien nuorten aikuisten elämässä. Teksteissä todetaan, että sijaishuollossa asuneille tämä siirtymävaihe on usein lyhyt ja nopeatempoinen, jolloin nuoren siirtymä rajoitetusta sijaishuollosta täysivaltaiseen kansalaisuuteen voi olla varsin raju (Stein 2009: 31). Maritta Törrönen ja Teemu Vauhkonen ovat tutkimuksissaan löytäneet neljä itsenäistymisen kipukohtaa: 1) nuorella ei ole riittävästi taitoja huolehtia omasta kodistaan, 2) hän on menettänyt suhteensa sijaishuoltoon ja sukuunsa, 3) hänellä on vaikeuksia ylläpitää talouttaan ja selvitä vuokranmaksusta ja 4) hänen itsetuntonsa on alhainen. Nämä tekijät ilmenivät suhteessa luottamukseen, sillä nuorten luottamus läheisiin ihmisiin, yhteisöön ja yhteiskuntaan oli alhainen. (Törrönen – Vauhkonen 2012: 102.)

Muutokseen tähtäävä ja hyvinvointia vahvistava työ ovat sosiaalityön peruslähtökohtia. Kansainvälisen sosiaalityön määritelmän (IFSW) mukaan sosiaalityö on paitsi muutostyötä, myös elämänhallintaa ja itsenäistymistä sekä ihmisten toimintavoimaa kasvattavaa ongelmanratkaisutyötä, joka rakentuu arvoperustaan, jolla edistetään ihmisoikeuksien ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumista (Väisänen 2011: 177–178).

Vertaiskokemuksia peilaamalla nuori saa vahvistettua omaa identiteettiään

Vertaisryhmä voi toimia nuorelle sekä konkreettisten että sosiaalisten taitojen harjoittelupaikkana. Ryhmässä tapahtuvan vuorovaikutuksen avulla nuorella on mahdollisuus kyseenalaistaa ja muuttaa käsitystä itsestään ja muista, jolloin tapahtuu nuoren identiteetin kehitystä ja uudelleen rakentumista. Ryhmässä opitaan toimimaan yhdessä neuvoteltujen normien mukaisesti ja omaksutaan kulttuurisia tapoja, normeja ja sääntöjä, jotka puolestaan tukevat nuoren itsenäistymistä. (Huovila 2013: 33–34.)

Kaarina Mönkkönen on kirjoittanut, että jokainen uusi tilanne tarjoaa mahdollisuuden siirtyä totutusta roolista uuteen rooliin sekä testata omaksumiaan rooleja. Erilaiset roolit tukevat siten identiteetin rakentamisen mahdollisuuksia. Ryhmätoiminta voi Mönkkösen mukaan toimia myös vastavoimana nuoren mahdollisesti omaksumalle negatiiviselle ’itseään toteuttavalle ennusteelle’, jolloin nuori toimii muiden asettamin odotusten mukaisesti, ja jolloin poikkeavuus muodostaa leimaavan piirteen nuoren identiteetissä. (Mönkkönen 2007: 47–48.)

On sanottu, että kertomalla tarinaansa muille, voi tulla tietoiseksi omista asioistaan ja havaita, miten tarina resonoi kuulijoissa. Ryhmässä on mahdollista etsiä ja löytää uusia näkökulmia, joita vasten peilata omia kokemuksiaan. Tutkijat puhuvat emansipoitumisesta ja liittävät sen identiteettityöskentelyyn. Kirsi Nousiaisen mielestä identiteettityöskentely ja emansipaatio ovat edellytyksiä muutokseen tähtäävässä sosiaalityössä ja niiden tulisi olla tavoitteina asiakasryhmien kanssa työskentelyssä (Nousiainen 2015: 101–102).

Myös Susanna Hyväri näkee ryhmätoiminnan yhteyden emansipaatioon ja tiedostamiseen perustellen, että vertaisryhmätoiminnassa on mahdollista tuoda vapaasti esiin vaiennettuja ja piiloon jääneitä tilanteita ja tapahtumia. Hyvärin mukaan vertaiskokemusten peilaaminen luo mahdollisuuden omaksuttujen käsitystapojen ja näkemysten tutkimiseen ja uuden positiivisen identiteetin rakentamiseen (Hyväri 2005: 222–223.) Liisa Hokkasen ajatus emansipoitumisesta liittyy mahdollisuuteen saavuttaa parempi tilanne. Hänen mukaansa vertaisryhmässä on mahdollista toteutua subjektiuden ja tietoisuuden kasvamista, hallinnan- ja pystyvyydentunteen vahvistumista, sosiaalisen ja yhteiskunnallisen aseman kohentumista ja toimijuuden lujittumista. (Hokkanen 2014: 44.)

Vertaisryhmään kuuluminen edistää nuoren osallisuutta

Ryhmään kuuluminen ja jäsenyys yhteisöissä ja yhteiskunnassa edellyttävät hyväksyntää, mukaan ottamista ja luottamusta, jotta yksilön osallistumista ja voimaantumista voi tapahtua. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että yksilöllä on sosiaalisesti merkityksellisiä ja tärkeitä suhteita tai jäsenyyttä erilaisissa ryhmissä (vrt. Raivio ja Karjalainen 2013). Vertaisryhmä voi toimia ”sosiaalisena liimana” eli sosiaalisiin toimintaympäristöihin kiinnittäjänä. Tässä kiinnittymisessä oleellisia tekijöitä ovat yhteistoiminnallisuus ja kollektiivinen intentionaalisuus, joka sitoo yksilöt yhteen ja toimii pohjana sosiaalisille ryhmille, suhteille ja vuorovaikutukselle (Tollefsen 2014: 90.)

Osallisuudessa on keskeistä yhteenkuuluvuuden tunne sekä kokemus turvallisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta (Särkelä-Kukko 2014: 49). Vertaisryhmä voi näitä tunteita nuorelle mahdollistaa. Eila Jantusen mukaan useassa tutkimuksessa on tullut esiin se, että vertaisryhmään osallistujille merkityksellistä ovat olleet muun muassa tiedon saaminen toisilta samoin kokeneilta, mahdollisuus kuulua johonkin, kokemusten jakaminen, muiden auttaminen ja ongelmien selkiytyminen (Jantunen 2008: 25). Liisa Hokkanen näkee vertaisuuden olevan ihmisten keskinäistä samuutta jonkin asian, ominaisuuden tai elämäntilanteen suhteen ja vertaistuen olevan tästä yhteisyydestä kumpuavaa sosiaalista tukea ja autetuksi tulemisen rakennusainetta. Vertaistuki voi näin ollen olla voimaannuttavaa ja eheyttävää. (Hokkanen 2014: 71–72.)

Vertaistuen voima on nimenomaan vertaisuudessa, jolloin yksilökohtaisen kokemuksen ainutlaatuisuus korostuu ja jakamisen kohteena ovat vertaisten erilainen elämänhistoria koetusta vertaisasiasta. Tämän kokemustiedon tekee erityiseksi se, että se on vertaisten kokemaa ja elämässä koeteltua. (Hokkanen 2014: 218–219.)

Nuori on asiantuntija

Tämä artikkeli perustuu opinnäytetyöhön, jossa tarkasteltiin harkinnanvaraisen jälkihuoltopäätöksen saaneille nuorille suunnattua vertaisryhmää ja ryhmän merkitystä siihen osallistuneille nuorille. Opinnäytetyöllä pyrittiin hakemaan vastausta siihen, miten ryhmämuotoinen tuki auttaa harkinnanvaraisen jälkihuoltopäätöksen saaneita nuoria oman elämänsä ja itsenäistymisensä alkuun ja mitä uutta työntekijät voivat oppia nuorten tukemisesta.

Eräs opinnäytetyön nuorista kuvasi jälkihuoltoa porttina siihen mitä tulevaisuus tuo tullessaan pohtiessaan jälkihuollosta saamiaan palveluita. Portti-metafora on osuva. Ei ole yhdentekevää millaisin eväin nuori astuu portista ulos itsenäiseen elämään.

Vertaisryhmätoiminta on tärkeä tuki nuorten itsenäistymisen tukemisessa. Ryhmämuotoisella tuella pystytään saavuttamaan sellaisia tavoitteita mihin yksilöllisellä työllä ei ole mitenkään mahdollista päästä. Vertaisryhmässä mahdollistuu samaistuminen muiden nuorten elämään, vertaisuuden kokemus, hyväksytyksi tuleminen vertaisten joukossa ja vastavuoroinen jakaminen. Tällaista sosiaalista tukea ei yksilötapaamisilla pystytä tarjoamaan, vaikka kuinka työntekijä pyrkisi omalla empaattisuudellaan asettumaan nuoren asemaan.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että vaikka nuoret kokivat ryhmänohjaajien roolin tärkeäksi, nousi ”nuorilta nuorille” – tiedon saaminen selkeästi merkitykselliseksi. Merkittävää tässä oli paitsi vertaisilta saatu kokemustieto, myös kokemus siitä, etteivät he ole elämäntilanteidensa kanssa yksin. Lisäksi vertaisryhmässä mahdollistui lupa olla oma itsensä ilman leimautumisen pelkoa.

”Kyl se silleen vaikutti, et mulle tuli enemmän itseluottamusta kun sai sitä tukee ja silleen tunsi itsensä jotenkin hyväksytyksi, et ei kukaan silleen… niinku tuominnut sua.”

Camilla Peltola, sosionomi (ylempi AMK)

Tämä artikkeli pohjautuu opinnäytetyöhön: Peltola, Camilla 2016. Harkinnanvaraisen jälkihuoltopäätöksen saaneiden nuorten vertaisryhmä lastensuojelun avohuollossa. Metropolia Ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto.  Opinnäytetyö on luettavissa sähköisenä ammattikorkeakoulujen www.theseus.fi –tietokannasta.

Lähteet

Hokkanen, Liisa 2014. Autetuksi tuleminen. Valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta. Rovaniemi: Acta Universitatis Lapponiensis 278.

Huovila, Eija 2013. Identiteettiä rakentamassa – Alle 25-vuotiaiden helsinkiläisten nuorten kokemuksia perussosiaalityöstä. Sosiaalityön erikoistumiskoulutukseen kuuluva lisensiaatintutkimus. Marginalisaatiokysymysten sosiaalityön erikoisala. Sosiaalitieteidenlaitos. Helsingin yliopisto. Verkkodokumentti.

Hyväri, Susanna 2005. Vertaistuen ja ammattiauttamisen muuttuvat suhteet. Teoksessa Nylund, Marianne – Yeung, Anne Birgitta (toim.) Vapaaehtoistoiminta. Anti, arvot ja osallisuus. Tampere: Vastapaino.

Jantunen, Eila 2008. Osalliseksi tuleminen − masentuneiden vertaistukea jäsentävä substantiivinen teoria. Tampereen yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta, Hoitotieteen laitos. Lisensiaatintutkimus. Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja: A Tutkimuksia 18. Tampere: Juvenes Print.

Juvonen, Tarja 2015. Sosiaalisesti kontrolloitu, hauraasti autonominen. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, Julkaisuja 165. Helsinki.

Mönkkönen, Kaarina 2007. Vuorovaikutus – dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita Prima Oy.

Nousiainen, Kirsi 2015. Yhteisöt pitkäaikaisasunnottomien elämänkuluissa ja emansipatorisessa identiteettityössä. Teoksessa Väyrynen, Sanna – Kostamo-Pääkkö, Kaisa – Ojaniemi, Pekka (toim.) Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. EU: United Press Global.

Raivio, Helka – Karjalainen, Jarno 2013. Osallisuus ei ole keino tai väline, palvelut ovat! Osallisuuden rakentuminen 2010-luvun tavoite- ja toimintaohjelmissa. Teoksessa Era, Taina (toim.): Osallisuus – oikeutta vai pakkoa? Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 156. Tampere: Suomen yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Verkkodokumentti.

Stein, Mike 2009. Young people leaving care: transitions to adulthood. Teoksessa Petch, Alison (toim.): Managing Transitions: Support for Individuals at Key Points of Change. Bristol: The Policy Press. Verkkodokumentti.

Särkelä-Kukko, Mona 2014. Osallisuuden eriarvoisuus ja eriarvoistuminen. Mistä puhumme, kun puhumme osallisuudesta? Teoksessa Jämsén, Arja – Pyykkönen, Anne (toim.): Osallisuuden jäljillä. Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry. Saarijärvi: Saarijärven offset 2014. Verkkodokumentti.

Taskinen, Sirpa 2010. Lastensuojelulain soveltaminen. Helsinki: WSOYpro Oy.

Tollefsen, Deborah 2014. Social Ontology. Teoksessa Montuschi, Eleonora – Cartwright, Nancy (toim.): Philosophy of Social Science: A New Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Törrönen, Maritta – Vauhkonen, Teemu 2012. Itsenäistyminen elämänvaiheena – osallistava vertaistutkimus sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten hyvinvoinnista. SOS-Lapsikylä ry.

Väisänen, Raija 2011. Toivon ja epätoivon rajapinnoilla – näkökulmana ehkäisevä päihdesosiaalityö. Teoksessa Ruuskanen, Petri T. – Savolainen, Katri – Suonio, Mari (toim.): Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. EU: UNIPress.

 

 

+1
Camilla PeltolaitsenäistyminenjälkihuoltoLastensuojelunuoriOpinnäytetyötOsallisuussosionomi ylempi amkvertaisryhmä

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Henkilökohtainen budjetointi – hanke päättyy, mitä olemme oppineet?
      Henkilökohtainen budjetointi – hanke päättyy, mitä…
      19.3.2019
    • Lähituen merkitys sosiaalihuollon palveluissa
      Lähituen merkitys sosiaalihuollon palveluissa
      21.12.2020
    • ”Asiakas tarvii sen ihmisen”: onnistumisen tekijöistä lastensuojelussa ja lapsiperheiden sosiaalityössä
      ”Asiakas tarvii sen ihmisen”: onnistumisen…
      4.11.2020
    Sosiaalialan bloggaajat

    Sosiaalialan bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan YAMK- ja AMK-tutkinnon opiskelijoita, opettajia sekä yhteistyökumppaneita. Aihepiirit liittyvät hyvän elämän rakennuspuihin.

    Blogin toimituskunta

    • Katriina Rantala-Nenonen, päätoimittaja
      Lehtori, YTM
      ,
      p. 040 641 8303
    • Ninni Kurko-SeppänenNinni Kurko-Seppänen,
      koulutussuunnittelija,
      ,
      p. 040 194 8805
    • Eveliina Korpela
      Lehtori:suomen kieli ja viestintä, FT
      ,
      p. 040 641 8336

    Toimituskunta toimittaa blogin sisällöt ennen niiden julkaisua. Uudistuva sosiaalialan osaaminen –blogin toimituskunta on aloittanut työnsä 15.6.2018.

     

    Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogin bloggaajan ohje

     

    Löydät meidät myös Twitteristä: Uudistuva sosiaaliala

    Uusimmat postaukset

    • Nuorten pelaamiskokemukset puntarissa

      19.2.2021
    • Varhaiskasvatuksen laatua arvioidaan jatkuvasti – Kokemuksia kasvatuksen laadusta Kirkkonummelta

      15.2.2021
    • Lähituen merkitys sosiaalihuollon palveluissa

      21.12.2020

    Arkistot

    • ▼2021 (2)
      • ►helmikuu(2)
        • Nuorten pelaamiskokemukset puntarissa
        • Varhaiskasvatuksen laatua arvioidaan jatkuvasti - Kokemuksia kasvatuksen laadusta Kirkkonummelta
    • ►2020 (25)
      • ►joulukuu(4)
        • Lähituen merkitys sosiaalihuollon palveluissa
        • Sosiaalihuollon asiakkaiden lähitukitoiminnan kehittämistarpeet
        • Tuetaanko pienten lasten mielen hyvinvointia riittävästi?
        • Hyvinvointi kuuluu kaikille - palvelut kuntoon
      • ►marraskuu(1)
        • ”Asiakas tarvii sen ihmisen”: onnistumisen tekijöistä lastensuojelussa ja lapsiperheiden sosiaalityössä
      • ►lokakuu(2)
        • Työhyvinvoinnin ja hyvinvoinnin suhde
        • Ajatuksia johtajille – eväitä osaamista arvostavaan toimintakulttuuriin
      • ►syyskuu(2)
        • Hotellialalta mallia sosiaalialan johtamiseen
        • Empatiataidot edistävät työhyvinvointia
      • ►kesäkuu(2)
        • Verkkoja punotaan tulevaisuuden työhön – Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen hanke
        • Lastensuojelusta ja lapsiperheiden sosiaalityöstä saa puhua hyvää!
      • ►toukokuu(2)
        • Kiusaaminen on saatava nollaan
        • Miten saadaan kaikki lapset ja nuoret harrastamaan?
      • ►huhtikuu(3)
        • Sekava etuusjärjestelmä estää keikkatyötä
        • Motivoiko lähikoulun piha liikkumaan?
        • Toteutuuko viimein maksuton toisen asteen koulutus?
      • ►maaliskuu(2)
        • Asiakkaan ainutlaatuinen arki
        • Vantaalla koulukiusaamisen kitkemiseksi pohditaan uusia ratkaisuja
      • ►helmikuu(2)
        • Empathy – Is it too often taken for granted?
        • Itseohjautuvuudesta tuli trendi – mutta miten sitä edistetään Helsingin leikkipuistotoiminnassa?
      • ►tammikuu(5)
        • Lapsen osallisuutta voidaan vahvistaa taiteen ja kulttuurin avulla
        • Arviointi varhaiskasvatuksen kehittämisen lähtökohtana
        • Kohtaamisen voimaannuttavat vaikutukset asumissosiaalisessa työssä
        • Isät osalliseksi myös digitaalisesti
        • Ryhmäturvallisuuden tukemista tulisi lisätä koululuokissa
    • ►2019 (22)
      • ►joulukuu(5)
        • Hyvät tunnetaidot ovat hyvinvoivan työyhteisön avaintekijä
        • Vahvemmin mukana lapsen arjessa - Lapsen hyvän mielen työkalu
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
        • Kasvattajan toiminnan dokumentointi varhaiskasvatustyön kehittämisen tukena
        • Sosiaalialan työtehtävissä voidaan myös hyvin
      • ►marraskuu(1)
        • Lastensuojelun perhehoidossa kummittelee
      • ►lokakuu(2)
        • Itseohjautuvuuden kehittäminen lisää työhyvinvointia, asiakastyytyväisyyttä, tuottavuutta ja laatua sosiaali- ja terveysalalla
        • Suunta elämään löytyy tulevaisuutta hahmottamalla
      • ►kesäkuu(4)
        • Digitalisaatio asettaa uusia vaatimuksia sosiaalialalle
        • Henkilökohtainen budjetointi soveltuu sosiaalihuollon asiakkaan tarpeisiin
        • Lapsiperheköyhyys tulee näkyväksi Kelan perustoimeentulotukeen liittyvässä asiakastyössä
        • Valtakunnallista tahtotilaa etsimässä: lasten, nuorten ja perheiden palvelut muutoksessa
      • ►huhtikuu(4)
        • Ammatillista Empatiaa (QE) oppimassa
        • Motiivit toimia vapaaehtoisena Pelastakaa Lapset-järjestössä: "Yhtäkään lasta ei jätetä!"
        • Empatia osana ammatillista kasvua sosiaalialalla
        • Lisää laatua itsearvioinnilla
      • ►maaliskuu(1)
        • Henkilökohtainen budjetointi – hanke päättyy, mitä olemme oppineet?
      • ►helmikuu(3)
        • Ihminen sosiaalipalveluiden objektista täysivaltaiseksi kansalaiseksi – roolit muutoksessa
        • Rakenteet muokkaavat rooleja sosiaalipalveluja kehitettäessä
        • Tunteet (sosiaalialan) työssä
      • ►tammikuu(2)
        • Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
        • Työpajanuoret: oman osaamisen tunnistaminen edistää luottamusta tulevaisuuteen
    • ►2018 (13)
      • ►joulukuu(1)
        • Vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa opitaan tulevaisuuden työelämätaitoja
      • ►marraskuu(2)
        • Asiakkaan osallisuus - uhka vai mahdollisuus?
        • Omaishoitajan etätuella osallisuutta ja voimaa arkeen
      • ►elokuu(1)
        • Qualified Empathy – the new superpower! Can using aesthetic methods help you flourish?
      • ►kesäkuu(2)
        • Yhteisellä koulutuksella kohti parempaa yhteistyötä
        • Alle kouluikäisten lasten osallisuus UNICEF:n lapsiystävällinen kuntamallin kunnissa
      • ►toukokuu(2)
        • Moniammatillista yhteistyötä rakentamassa asiakaslähtöisesti
        • Työyhteisön viestinnän kehittäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii sitoutumista
      • ►huhtikuu(1)
        • Mitä opimme Skotlannin palvelujärjestelmästä ja toimintamalleista?
      • ►helmikuu(2)
        • Henkilökohtaisen budjetoinnin kokemuksista Metropolian koordinoimassa hankkeessa
        • Rousun laaja AATOS-artikkeli Lastensuojelun kulttuurisesta muutoksesta ja lastensuojelun tilasta
      • ►tammikuu(2)
        • Lastensuojelu mediassa. Vantaalla tehdään hyvää lastensuojelutyötä.
        • Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyö – tarua vai totta?
    • ►2017 (28)
      • ►joulukuu(4)
        • Qualified Empathy in Social Pedagogical work at Metropolia
        • Opas kaltoinkohtelun tunnistamiseen kotihoidon työntekijöille: Metropolian geronomi (AMK) opinnäytetyönä
        • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma pedagogisen johtajuuden tukena varhaiskasvatuksen arjessa
        • Monialaista yhteistyötä yhteisen asiakkaan hyväksi
      • ►marraskuu(2)
        • Sote-uudistus ja kansalaisen vapaus, vastuu ja oikeudet
        • Sosiaalialan (ylempi AMK) opiskelija on transversaalisten taitojensa vastuullinen kehittäjä
      • ►lokakuu(5)
        • Nollatuntisopimukset ja köyhyys
        • Pienten lasten tunteiden käsittely
        • Ei vain sitä mitä ”valintatalon hyllyltä” löytyy - uusia avauksia henkilökohtaisella budjetoinnilla
        • Omaishoitajan arkeen helpotusta myös uudesta teknologiasta
        • Osaamista kunniaväkivallan tunnistamiseen ja uhrien auttamiseen
      • ►syyskuu(2)
        • Haetaan hyviä sijaisvanhempia!
        • ”Mörkö” nimeltään Sote-uudistus
      • ►elokuu(1)
        • Varhaiskasvatus on varhaisen tuen palvelu, jonka rajaaminen asettaa perheet eriarvoiseen asemaan
      • ►heinäkuu(1)
        • Espoo yhteisöllisen asumisen edelläkävijäksi?
      • ►kesäkuu(1)
        • Kokemusasiantuntijat iäkkäiden omaishoitajien tukena
      • ►toukokuu(3)
        • Työelämä muuttuu, SOTE -uudistus etenee. Mitä se vaatii sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden osaajalta?
        • Osallisuutta asumispalveluihin – Yhteistä tekemistä, tuttuja ohjaajia ja mahdollisuutta vaikuttaa ruokaan
        • Lastensuojelun tukihenkilötoiminnan monet merkitykset entisten tuettavien kokemana
      • ►huhtikuu(1)
        • Peruskoulun mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäjänä
      • ►maaliskuu(3)
        • Työstä palautumisen keinot varhaiskasvatuksessa
        • Ammatillinen empatia sosiaalialan opinnoissa
        • Henkilökohtaisen budjetoinnin hankkeessa HB-kokeilut käynnistymässä asiakastyössä
      • ►helmikuu(2)
        • Päiväkeskustoiminta iäkkäiden elämänlaatua tukemassa
        • Numeroa isommat saappaat - opinnollistamista kesäaikaan Roihu 2016 -leirillä !
      • ►tammikuu(3)
        • Erityistä tukea tarvitsevan äidin imetys: Miten tukea imetystä sosiaalialan vauvaperhetyössä?
        • Kokemus arvokkaasta kohtaamisesta on osa vaikuttavaa perhetyötä
        • Henkilökohtainen budjetointi (HB) osana sote:n valinnanvapaus-mallia: Metropolia mukana HB:n kehittämisessä
    • ▼2016 (41)
      • ►joulukuu(2)
        • Ikäihmisten motivaatio toimia vapaaehtoisena ja olla ideoimassa erilaista toimintaa palvelutalossa
        • Lapsilähtöistä aikuisjohtoista arkea lastenkodissa -etnograafinen opinnäytetyötutkimus Metropoliassa
      • ►marraskuu(3)
        • Lastensuojelun koulutushaasteeseen on vastattu
        • Kun korkeakoulu pesiytyy työelämään – opinnollistamisesta hyötyvät kaikki. Kokemuksia Metropoliasta.
        • Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi: 17.11.2016 maksuton ja avoin seminaari. Järjestäjänä henkilökohtaista budjetointia kehittävä hanke.
      • ►lokakuu(2)
        • Metropolia kehittämässä henkilökohtaista budjetointia: asiakkaalla mahdollisuus valita
        • Varhaiskasvatuslaki – parempaa pedagogiikkaa vai epätasa-arvoa varhaiskasvatukseen?
      • ►syyskuu(5)
        • Palvelujärjestelmä ja ihmislähtöisyyden periaate
        • Uhanalainen Etelä-Savo: koulutuksen leikkauspäätösten vaikutukset
        • Päiväkotilasten vanhemmat mukaan päivähoidon arkeen ja talkoisiin
        • Henkilökohtaista budjetointimallia (HB) kehitetään: Miten sote-palvelujen asiakas voisi valita HB-mallin - 26.9.2016 seminaari
        • Työttömyyden invaasio: miten työtön ja työpaikka kohtaamaan?
      • ►elokuu(3)
        • Näin nuoria oikeasti palvellaan
        • Lapsilla on erilaiset oikeudet saada varhaiskasvatusta pääkaupunkiseudun kunnissa
        • Päätöksenteon vaikeus on ympäristöuhka
      • ►heinäkuu(2)
        • Sosiaalityön työvoimapulaa voidaan helpottaa: Rousu vastaa käytyyn keskusteluun
        • Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmaan tarvitaan myös vauvaperheiden näkökulmaa
      • ▼kesäkuu(3)
        • Ammattitaitoiset vammaistyön osaajat - edellytys kehitysvammaisen ihmisen itsensä näköiseen elämään
        • Hyvinvoinnin vaalimisella hyvään vanhuuteen
        • Vertaisryhmä tukee jälkihuoltonuorten itsenäistymistä
      • ►toukokuu(7)
        • Parantaako sote-uudistus ihmisten tasa-arvoista palvelujen saatavuutta kun siirrytään kuluttajavaltaan?
        • Nuoria muutti asumaan vanhusten palvelutaloon Helsingissä - mitä ihmettä?
        • Likainen bisnes kuriin, hyvä Migri ! - esimerkkinä Luona Oy:n toiminta.
        • Uusi varhaiskasvatuslaki: paljon odotuksia, valtavasti työtä - mitä jää loppujen lopuksi käteen?
        • Koulutuksesta leikkaamalla valtio säästää ensin vähän ja häviää sitten paljon
        • Kannelmäessä yhdistetään kouluja ja jaetaan suomi toisena kielenä -oppilaita tasaisemmin eri kouluihin
        • Iloa liikkumiseen – lisää hyvinvointia
      • ►huhtikuu(3)
        • Omaishoitajat tuovat säästöjä yhteiskunnalle
        • Lastensuojelua kehittämässä – opas yhteistyökäytäntöihin tulossa
        • Sosiaalisesti kestävää kasvatusta espoolaisissa päiväkodeissa
      • ►maaliskuu(3)
        • Maisteritason sosiaalialan osaajia Metropoliasta
        • Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki voimaan: lausuntokierroksella olleet lain muutosesitykset siirtyivät Sipilän hallituksen yhteiskuntapoliittiselle agendalle
        • Mikä mahdollistaa läheisten kanssa työskentelyn lastensuojelussa?
      • ►helmikuu(4)
        • Lastensuojelun perhetyö onnistuu tukemaan asiakasperheiden hyvinvoinnin muutosta
        • Lastensuojelun perhetyöllä saavutetaan muutoksia asiakasperheiden hyvinvoinnissa
        • Sosiaalialan ammattihenkilölakia ollaan jo muuttamassa: maisteritason sosionomi (ylempi AMK)-tutkinnon asema laissa
        • ”Vapaaehtoisia - mitäh?” - vapaaehtoistoiminta valtaa alaa myös sosiaalialan opetuksessa
      • ►tammikuu(4)
        • Näkyykö lapsi lastensuojelun lyhytaikaisessa perhehoidon työskentelyssä?
        • Läheisten merkitys korostuu muistisairaiden pärjäämisessä
        • Valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen vaikutuksista
        • Merkityksellinen ja hyvä vanhuus: Miten elää, toimia ja asua ikääntyneenä?
    • ►2015 (42)
      • ►joulukuu(6)
        • Suomalaista henkilökohtaista budjetointimallia kehitettävä osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan valinnanvapauslainsäädäntöä
        • Asiakaslähtöisyys on yhteistyötä
        • Sovittelija oppii sovittelemalla
        • Kansalaisaktiivisuus ja uudenlainen kaupunkikulttuuri: yhdessä tekemistä ja aitoa osallisuutta -myös sosiaalialalle?
        • Naapuriäidit - toimintamalli rantautuu Vantaalle
        • Digiä asiakastyöhön
      • ►marraskuu(3)
        • Helsingin asukastalojen toiminta jatkuu. Ainakin toistaiseksi. Taas.
        • Subjektiivinen päivähoito-oikeus
        • Varhaiskasvatukseen kaavaillut leikkaukset – lapset mukaan talkoisiin
      • ►lokakuu(3)
        • Lasten ja nuorten harrastamisen mahdollistaminen on investointi koko Suomen tulevaisuuteen
        • Omaishoitajien yhdenvertaisuus kuntien haasteena
        • Myös lastensuojeluun tarvitaan erikoistumiskoulutus, kuten nyt vaaditaan turvakodeissa työskenteleviltä
      • ►syyskuu(6)
        • Vaativaa vapaaehtoistyötä sovittelussa
        • Hyvinvointia lapsille, nuorille ja perheille Espoossa
        • Moniammatillinen yhteistyö nuorten palveluissa – miten ja miksi?
        • Ihmisten peruspalvelujen kilpailutuksessa sivuutetaan ihminen?
        • Mitä mieltä on täyttää kaatopaikat käyttökelpoisella ruoalla?
        • Espoo kehittää hyvinvointipalvelujen palvelutoria
      • ►elokuu(4)
        • Osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kotoutumista taiteen avulla myös Itä-Helsinkiin
        • Myös paperiton ihminen tarvitsee terveyspalveluja
        • Nuorten aloitteet kerran vuodessa Helsingin kaupunginvaltuustolle tiedoksi
        • Imatran mallia myös Helsinkiin
      • ►heinäkuu(2)
        • Vantaa kehittää asiakkaiden osallistumista palvelujen kehittämiseen - ei vain asiakastyytyväisyyskyselyjä
        • Sosiaalihuoltolaki ja asiakaslähtöisyys -jääkö vain sanahelinäksi?
      • ►kesäkuu(1)
        • Hyvinvointipalveluilla tukea yläkouluikäisten nuorten perheille Kirkkonummella
      • ►toukokuu(5)
        • Riittääkö pelkkä rakkaus kiintymyssuhteen rakentamiseen sijaisvanhemman ja sijoitetun lapsen välillä?
        • Valtuutettu kuntalaisen päätöksentekijänä?
        • Helsinki haluaa lisätä yksityisen päivähoidon määrää: toteutuuko perheiden yhdenvertaisuus ja miten taataan yksityisten palveluiden laatu?
        • Sipoossa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmalla edistetään kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia
        • Etsivä nuorisotyö etsii paikkaansa, mutta kenen ehdoilla?
      • ►huhtikuu(4)
        • Lastensuojelun tila Vantaalla: hätähuuto kuultiin
        • Helsinki mukaan Ohjaamo-hankkeeseen!
        • Psykologipalveluita varhaiskasvatuksen tueksi Nurmijärvelle
        • Palvelujen hankkijalla hankalaa: Vantaalla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankintojen käsikirja opastaa
      • ►maaliskuu(3)
        • Lapsen kohtaamiseen on oltava aikaa lastensuojelussa
        • Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki hyväksyttiin eduskunnassa 12.3.2015: ammatin harjoittamiseksi haetaan laillistamista 1.1.2016 lähtien.
        • Opiskelijan hyvinvointia ja koulukuraattorityön kehittämistä: Elisa Parikan master-opinnäytetyö
      • ►helmikuu(2)
        • Vanhusten kotihoivan laatu ja henkilöstöresurssit Raaseporissa
        • Koululaisten syrjäytymistä torjuvaa osallistamista monin keinoin
      • ►tammikuu(3)
        • Sosionomeilla on vahva varhaiskasvatuksen osaaminen
        • Kehittyvä varhaiskasvatus tarvitsee uuden lain
        • Perheiden kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä Helsingissä
    • ►2014 (60)
      • ►joulukuu(4)
        • Sosiaalityöhön vahvaa osaamista sosionomi ylempi AMK-tutkinnolla - ratkaisuja myös sosiaalityöntekijäpulaan
        • Lastensuojelun tila ja tulevaisuus Suomessa
        • Yhteisötaidetta leikkipuistoihin, osallisuutta kaupunkitilaan
        • Hyvä varhaiskasvatus edistää lapsen hyvinvointia
      • ►marraskuu(4)
        • Haaveissa oma perhe -Kun vanhemmalla on kehitysvamma tai laaja-alaisia oppimishäiriöitä
        • Master-tutkinnot (ylempi AMK) mukana uudistamassa sote-alan toimintaa: seminaarin 2.12.2014 tallenteet katsottavissa
        • Lastensuojelusta tukea ilman leimaamista
        • Ennaltaehkäisy ja varhainen tuki lastensuojelussa -vähemmän tulipalojen sammuttamista
      • ►lokakuu(5)
        • Hyvä, paha lastensuojelu?
        • Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaari 2.12.2014 klo 9-12.30 Metropolia Masters-verkosto
        • Lapsiperheille heidän tarvitsemiaan palveluja
        • Sosiaalihuoltolakia uudistetaan liian kiireellä ja salamyhkäisesti
        • Voiko sote-alan työtä tehdä aina vaan laadukkaammin, tehokkaammin ja paremmin?
      • ►syyskuu(3)
        • Lapsen subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen ei ole perusteltua
        • Kuka huolehtii vanhuksista - huoltovelvollisuudet ja perinnönjaot uusiksi?
        • Osallistuminen on sekä tavoite että toiminnan muoto päiväkodissa
      • ►elokuu(5)
        • Tervetuloa syksyn täydennyskoulutukseen
        • Sosiaalialan työssä edistetään voimaantumista
        • Moniammatillinen yhteistyö - jatkuva kehittämisen kohde!
        • Kehitysvammaiset lapset ja nuoret lastensuojelun tukitoimissa?
        • Miksi tieto ei kulje viranomaisten välillä - apua Hollannin ”liputusmallista” ?
      • ►kesäkuu(6)
        • Sosionomit näkyvämmäksi koulumaailmaan
        • Auttaja ensin?
        • Uusilla osallistumistavoilla päätöksenteko keskustelevammaksi ja läpinäkyvämmäksi
        • Myötä- ja vastamäessä – tukisuhteissa
        • ASKELIA KESTÄVÄN KEHITYKSEN POLULLA - lapsuudesta alkaen
        • Ihmisen kohtaaminen - hupeneva voimavara asiakastyössä?
      • ►toukokuu(6)
        • Pedagogiikan johtaminen ja sen vaikuttavuus Espoossa
        • Starttivalmennuksen opinnollistaminen tukee nuorta jatkokoulutukseen siirtymisessä
        • Poikien Talon sukupuolisensitiivinen työ lisää poikien hyvinvointia
        • ILTA-SANOMAT VÄÄRISTELEE PÄIVÄHOIDON TODELLISUUTTA
        • Hyvinvointia eurooppalaisittain? – sosiaalipoliittista pohdintaa EU- vaalien alla
        • Tietoa ja konkreettisia toimintamalleja haastavasti käyttäytyvien autismin kirjon henkilöiden vanhemmille
      • ►huhtikuu(12)
        • Perhetyön ryhmätoiminnan mahdollisuudet: vertaistukea ja palvelujärjestelmään vaikuttamista
        • Nuorten kokemuksia ammatillisesta kuntoutuskurssista - ”Tuntui niinku oikealta elämältä”
        • Sosiaalialan tutkimus, kehittäminen ja erikoistumiskoulutus sote-lain valmistelussa
        • Päihdekuntoutusta lapsiperheille
        • Lapsen huostaanotto - miten sen jälkeen vanhempia tuetaan?
        • Koulunuorisotyöntekijät tukevat oppilaiden koulunkäyntiä ohjaamalla osallisuustoimintaa ja olemalla arjessa läsnä
        • Kolme toivetta varhaiskasvatuslakiin
        • Työpaikkavalmentaja osatyökykyisen henkilön työllistymisen tukena
        • Onko jokaisella oikeus arvostavaan kohteluun työssään?
        • PÄIVÄHOITOON TULEE JATKOSSAKIN PANOSTAA
        • Ennakointidialogit verkosto- ja asiakastyössä
        • Mitä lapsi kertoo ja kenelle -osaammeko kuulla lasta?
      • ►maaliskuu(7)
        • Kahvittelu on tärkeä osa verkostotyötä
        • Miten Espoo pienentää vanhustenhuollon kustannuksia?
        • Varhaisuus on valttia! - Kohti toimivia lapsiperheiden palveluja.
        • Saattaen tukisuhteeseen
        • BENCHMARKING-MENETELMÄ TYÖYHTEISÖN KEHITTÄMISESSÄ
        • MIKÄ IHMEEN OSALLISUUS?
        • Ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelun ja työelämän yhteensovittaminen
      • ►helmikuu(5)
        • Oman elämänsä päähenkilöksi
        • Uusi varhaiskasvatuslaki – mieluummin huolella kuin kiireellä
        • TOIMEENTULOTUEN PERUSOSAN SIIRTÄMINEN KELAAN
        • HUUMEHOITOA TARVITAAN
        • Väkivallan kohtaaminen lastensuojelutyössä
      • ►tammikuu(3)
        • Mun perhe -dokumenttielokuvien TV-esitykset parhaillaan AVA:lla
        • Asiakaslähtöisyys sosiaalialalla?
        • Why Should You Participate in a Multicultural Project?
    • ►2013 (58)
      • ►joulukuu(2)
        • Tasavertainen vanhemmuus tukee isän hyvinvointia
        • Womenton työuramentorointi
      • ►marraskuu(4)
        • Asiantuntijamateriaalia yhteistyössä Metropolian opiskelijoiden kanssa Mun perhe-hankkeelle
        • Ikäihmisten ääntä ei kuulla asumispalveluissa
        • Osattomat pojat ja nuoret miehet
        • Lastensuojelun osaamisen parantaminen
      • ►lokakuu(7)
        • ”Tulospaine ja kasvottomuus eivät vain toimi ihmisten hädän kanssa”
        • Joutuuko nuori ottamaan liian varhain vastuun oman elämänsä kulusta?
        • Monikulttuurinen perhe koulun kasvatusympäristössä
        • Nuorten syrjäytyminen ilmiönä
        • CV-sukupolven työttömyys
        • Nuoret, yhteiskunta ja syrjäytyminen
        • Alkoholipolitiikka ja päihdetyön haasteet
      • ►syyskuu(5)
        • Oikeanlainen osaaminen kuhunkin työhön, myös sosiaalityöhön
        • Katsaus lastensuojelun kehittämismyrskyyn
        • Huono-osaisuuden vähentäminen
        • Kansalaisosallisuus ja lähidemokratia
        • ”Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku!” -vanhuspalvelulaki puntarissa
      • ►elokuu(4)
        • Mikä auttaa lapsia ja nuoria?
        • Pehmeitä aseita poikien väkivaltaa vastaan
        • Nuorten hyvinvoinnin tukeminen
        • Ihan tavallisten perheiden jaksaminen ja varhainen tukeminen
      • ►heinäkuu(2)
        • Olisiko asuinaluedemokratiasta apua köyhyysongelmiin?
        • Liian suuria päätöksiä liian varhain: Miksi yhteiskunta ei kannusta nuoria oman tulevaisuutensa huolelliseen suunnitteluun?
      • ►kesäkuu(8)
        • Vastaavan koulukuraattorin kelpoisuus uudessa oppilashuoltolakiehdotuksessa
        • KOULUSTA KIELTÄTYVÄ NUORI TARVITSEE LÄSNÄ OLEVAN AIKUISEN
        • PÄIVÄKOTIEN JA KOULUJEN RAKENTEITA ON RIKOTTAVA
        • Henkilökohtaisella budjetoinnilla vaihtoehtoja kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoimintaan
        • Sosiaalialan työntekijä – yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ihmisoikeustaistelija!
        • Suomen nuoret voivat entistä – paremmin
        • Ajatuksia palvelukulttuurin muutostarpeista
        • SYRJÄYTTÄÄKÖ NUORIA RAKKAUDEN PUUTE VAI YHTEISKUNNAN KEHNOT PALVELUT?
      • ►toukokuu(7)
        • Päihdeongelma ja asunnottomuus – ” Asunto on edellytys, jolta ponnistaa ”
        • Asiakkaan itsemääräämisoikeus vs. työntekijän määräämisoikeus
        • Pelastusrenkaita vai pysyviä ennaltaehkäiseviä palvelukokonaisuuksia perheille?
        • Kiusaaminen on vakava asia - siihen on puututtava entistä varhaisemmin!
        • Koulujärjestelmä- kuri vs. välittäminen?
        • Kuka kääntää kehityksen suunnan – ajatuksia kouluväkivallasta
        • Kynnykset pois – palvelu tilalle: kotipalvelu perheiden tukena
      • ►huhtikuu(12)
        • Rousu Kuntalehdessä 25.4.2013: Kuntien sosiaalityön työvoimapulaan on myös ratkaisuja
        • IHAN KUIN MEITÄ EI OLISI! -sosionomi (Ylempi AMK) osaaminen
        • Nuorten terapian rahat eivät riitä!
        • Kuka välittää?
        • Resurssit kohdalleen ennaltaehkäisevän lastensuojelun vahvistamiseksi!
        • Työttömien aktivointi ja kuntoutus ovat merkityksellisiä, vaikka ei työllistyisikään
        • Sä tiedät miltä musta tuntuu! -ammattiin opiskelevien nuorten hyvinvointi
        • ”On vaikea opettaa, kun pari oppilasta konttaa pitkin luokan lattiaa”
        • Lastensuojelussa tarvitaan kirkasta kommunikaatiota todellisuuden kanssa
        • Työvoimapalveluiden tuulet ovat puhaltaneet työpajoille saakka
        • Lastensuojelu kriisissä?
        • Varhaiskasvattajana toimivan sosionomin osaaminen 100 % käyttöön ennaltaehkäisevässä lastensuojelussa
      • ►maaliskuu(6)
        • Stereotyyppiset mediakuvastot sulkevat maahanmuuttajia kotoutumisen ulottumattomiin
        • Syrjäytymisen stereotypiaa
        • Onko työmarkkinoilla tilaa osatyökykyisille?
        • Arki lapsenkengissä?
        • Ylemmän amk-tutkinnon tuottama osaaminen käyttöön
        • Hyvä lapsuus
      • ►helmikuu(1)
        • Kirjoittajat ovat sosiaalialan opiskelijoita ja opettajia Metropolia ammattikorkeakoulusta

    avainsanat

    Ammatillinen koulutus asiakaslähtöisyys Asiakkaan oikeudet Ehkäisevä lastensuojelu Eija Raatikainen empatia Etiikka Henkilökohtainen budjetointi hyvinvointi Hyvinvointipolitiikka ikäihmiset Kasvatus Kehitysvammaisten palvelut Kelpoisuusehdot Koulu Lapsiperheiden palvelut Lastensuojelu Maahanmuuttaja Metropolia ammattikorkeakoulu nuoret Nuorten hyvinvointi Opinnäytetyöt Osaaminen Osallisuus Päihdepolitiikka Päivähoito Perhepolitiikka Sirkka Rousu Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen sosiaaliala sosionomi Sosionomi ylempi AMk-tutkinto Sote-uudistus Syrjäytyminen Työhyvinvointi Työllisyys Työttömyys Vaikuttavuus valinnanvapaus Vanhemmuus Varhaiskasvatus varhaiskasvatussuunnitelma vuorovaikutus Yhdenvertaisuus Ylempi amk-tutkinto

    Sosiaalinen hyvinvointi -osaamisalue Metropolia.fi-sivustolla

    Olemme laaja-alaisia sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntijoita ja uudistajia metropolialueella. Kehitämme ja uudistamme sosiaalialaa ja varhaiskasvatusta yhdessä työelämäkumppaniemme kanssa. Yhdistämme opetukseen luovasti tutkimuksia ja innovaatioita. Lisäksi ohjaamme opiskelijoita ratkomaan työelämän käytännön haasteita.

    Lue lisää ja kysy yhteistyömahdollisuuksista

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!