Hyppää pääsisaltöön
Uudistuva sosiaalialan osaaminen

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Uudistuva sosiaalialan osaaminen
Sosiaalialan opiskelijoiden ja opettajien yhteisblogi
0

Työhyvinvoinnin toteutuminen on tasapainoilua monen tekijän kanssa

Sanna Enroth · 4.11.2021

Työn, työympäristön sekä työn tekemisen tapojen jatkuvasti muuttuessa, on muistettava myös työntekijöiden työhyvinvointi ja jaksaminen. Tavoittelemme työkulttuuria, joka huomioi työntekijän terveyden, turvallisuuden ja kehittymisen unohtamatta työntekijän perhe-elämän ja työn tasapainoa. Jokainen on vastuussa omasta työkyvystään sekä omalta osaltaan myös työyhteisön hyvinvoinnista, mutta johtamisella on viime kädessä suuri vastuu ja merkitys työhyvinvoinnin toteutumiselle.

Myös sosiaalialalla jatkuva muutos on tullut jäädäkseen ja voidaksemme hyvin tässä muutoksessa, on meidän kiinnitettävä jatkuvasti huomiota myös työhyvinvointiimme. Jotta voimme kehittää työoloja, tulee meidän ensin tunnistaa ja nimetä ongelmakohdat työssämme sekä työyhteisöissä. Työhyvinvoinnin erityisessä huomioimisessa on tärkeää, että työyhteisössä rakennetaan ja kehitetään työhyvinvoinnin huomioivaa työkulttuuria.

Työhyvinvoinnin taustalla olevia malleja ja teorioita

Työhyvinvointi voidaan määritellä monin eri tavoin. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan työhyvinvointi on “kokonaisuus, jonka muodostavat työ ja sen mielekkyys, terveys, turvallisuus ja hyvinvointi” (Sosiaali- ja terveysministeriö n.d.). Työhyvinvointi ei ole myöskään vakaa tila vaan se vaihtelee työntekijä- ja tilannekohtaisesti. Työhyvinvointi onkin hyvin subjektiivinen kokemus ja sen edellytyksenä ovat työntekijän yksityisen elämän, perheen ja työn muodostaman elämänpiirin tasapaino. (Tarkkonen 2012: 13, 125–126; Virtanen & Sinokki 2014: 28.) Rauramon mukaan muun muassa työyhteisön työilmapiiri, motivoiva ja hyvä johtaminen sekä osaaminen ja ammattitaito edistävät työhyvinvointia (Rauramo 2012: 17). Rauramo korostaa työhyvinvoinnin portaat -mallissa työhyvinvoinnin taustalla olevia tekijöitä ja toimintamalleja. Tätä mallia voidaankin käyttää työvälineenä kehittämään sekä työntekijän että koko työyhteisön työhyvinvointia porras kerrallaan. (Rauramo 2012: 13–14.) Mankan & Mankan voimavaralähtöisessä mallissa taas työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ovat työkulttuuri ja toimintatavat, toimiva työympäristö, jatkuva kehittyminen, työn sisältö ja vaikutusmahdollisuudet sekä johtamisen laatu, työilmapiiri ja oma kokonaisvaltainen terveys. Lisäksi oleellisena tekijänä mainitaan asenteet, joiden läpi työntekijä katsoo ja peilaa omaa työyhteisöään. (Manka & Manka 2016: 76–77.)

Yksi tärkein työhyvinvointia tukeva tekijä on työn hallinta. Karasekin luoman työn vaatimusten ja hallinnan mallin mukaan työhyvinvoinnin edellytyksenä on, että työn vaatimusten ja hallinnan välillä on tasapaino. Mikäli työntekijän työn hallinta on vähäistä ja työ on henkisesti vaativaa, työntekijä kuormittuu. Työn liian suuret vaatimukset ovat työhyvinvoinnin toteutumista estävä tekijä. Työn vaatimuksista mm. juuri kiire, liiallinen työmäärä ja ristiriitaiset toimintamahdollisuudet heikentävät työn hallintaa. Karasek korostaa mallissaan sosiaalista tukea työhyvinvointia tukevana tekijä. Sosiaalinen tuki työssä merkitsee hyödyllistä esihenkilöltä tai työtoverilta saatua sosiaalista vuorovaikutusta, joka tukee työntekijän työhyvinvointia ja työn hallintaa. (Karasek & Theorell 1990: 31–40.)

Ryanin & Decin luoma itseohjautuvuusteoria lähestyy hyvinvointia kolmen perustarpeen: autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden kautta. Näiden perustarpeiden on todettu myös työelämässä olevan tärkeitä ja välttämättömiä työhyvinvoinnin ja motivaation toteutumiselle. Työhyvinvoinnin toteutumisen määräävinä tekijöinä voidaan pitää Ryanin & Decin itseohjautuvuusteorian kolmen perustarpeen toteutumista työssä, Martelan neljännen tarpeen hyväntekemisen toteutumista sekä sisäisen tai ulkoisen motivaation toteutumista. Itseohjautuvuusteorian peruskehyksen työelämässä muodostavat työntekijä ja se, miten työskentelyolosuhteet, kuten johtaminen ja toiminta tukevat tai estävät yksilön motivaation ja hyvinvoinnin toteutumista. (Rigby & Ryan 2018: 135–136; Martela & Jarenko 2014: 28.) Huomioitavaa tässä on, että johtajan rooli on merkittävä työntekijän kolmen perustarpeen sekä sisäisen motivaation toteutumisessa.

Johtaminen ja esihenkilön toiminta työhyvinvoinnin toteutumisen mahdollistajana

Hyvä johtaminen on myös työhyvinvoinnin johtamista ja esihenkilöllä on tässä tärkeä rooli. Johtamiseen liittyy myös eettisyys, joka on niin sosiaaliohjaajan työssä kuin myös koko työyhteisön toiminnassa tärkeä arvo. (Niiranen ym. 2010: 121, 152–153.) Työhyvinvointia tukevassa johtamisessa tärkeitä tekijöitä ovat mm. oikeudenmukaisuus, luottamus (Peiponen ym. 2003: 5), arvostus ja yhteistyökykyisyys (Virtanen & Sinokki 2014: 148–149). Tämän päivän ja tulevaisuuden johtamisessa painottuvat entistä enemmän inhimillisemmät tekijät ja tavoitellaan ihmisläheisempää ja itseohjautuvuutta tukevia johtamismalleja. Tällainen johtamismalli on mm. valmentava johtaminen. (Viitala & Jylhä 2019: 51, 53; Ristikangas & Ristikangas 2010: 13.)

Valmentava johtaminen perustuu erityisesti vastavuoroiselle luottamukselle ja hyvälle yhteistyölle (Ristikangas & Ristikangas 2010: 44). Sisäisen motivaation johtamisen perusta onkin juuri työntekijöihin luottaminen ja uskominen (Martela 2015: 1). Valmentava johtaja auttaa työntekijöitään kehittymään tukemalla heidän kasvuaan yksilöinä ja ammattilaisina sekä pääsemään tavoitteisiin. Lisäksi esihenkilöön liittyviä työhyvinvointia tukevia tekijöitä ovat rakentavan palautteen antaminen, vastuun antaminen, itsenäisyyden tukeminen, arvostava asenne, tasa-arvoisuus, auttaminen ja tukeminen sekä yksilön ja yhteisön voimavarojen tukeminen. (Ristikangas & Ristikangas 2010: 13.) Valmentava johtaminen vaikuttaa johtamismallilta, joka tukee juuri itseohjautuvuusteorian kolmen perustarpeen toteutumista.

Työhyvinvoinnin toteutumista estävät ja tukevat tekijät

Tarkastelin opinnäytetyössäni palveluasumisen sosiaaliohjaajien työhyvinvointia tukevia ja estäviä tekijöitä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tulosten mukaan työhyvinvointi muodostuu hyvin monenlaisista tekijöistä ja on monen eri tekijän summa. Työhyvinvointi on myös hyvin subjektiivinen kokemus ja ihmiset kokevat työhyvinvoinnin eri tavalla.

Työhyvinvointia estää mm. Työhyvinvointia tukee mm.
  • työntekijän huono terveys ja toimintakyky
    riittämätön osaaminen ja ammattitaidon puute
  • työyhteisön huono ilmapiiri
  • avun ja tuen puute
  • huono tiedonkulku
  • riittämättömät resurssit ja liian suuret tehokkuuden vaatimukset
  • haasteet asiakastyössä, jatkuvat keskeytykset
  • stressin ja kiireen kokeminen
  • esihenkilön antama riittämätön henkilökohtainen tuki ja huono kentän tuntemus
  • esihenkilön/johdon antaman arvostuksen, tunnustuksen ja luottamuksen puute
  • huono johtaminen ja vääränlainen vallankäyttö, kontrolli ja valvonta
  • eriarvoinen kohtelu
  • mielekäs työ
  • työntekijän hyvä terveys ja toimintakyky
  • itsenäisten päätösten tekeminen
  • perustehtävän selkeys
  • arvot ja eettisyys
  • osaaminen ja riittävä ammattitaito,
  • urakehitys
  • jatkuva itsensä kehittäminen
  • hyväntekeminen ja onnistumisen kokemukset
  • avoin, luottamuksellinen ja hyväksyvä
  • työilmapiiri
  • toimiva yhteistyö
  • avun ja tuen saaminen
  • riittävät resurssit
  • toimiva ja turvallinen työympäristö
  • sosiaalinen tuki
  • palkka

 

 

Esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisen keinoja

Opinnäytetyöni tavoitteena oli myös löytää tekijöitä, joilla esihenkilö voi tukea työhyvinvointia. Tulokset vahvistivat johtamisen olevan merkittävä työhyvinvoinnin lähde. Esihenkilöllä on myös ratkaiseva rooli työntekijöiden perustarpeiden tyydyttämisen tukemisessa ja korkeamman motivaation ja suorituskyvyn tavoittelemisessa. Työntekijöiden kokiessa johtajan tukevan heidän perustarpeitaan (autonomia, kyvykkyys ja yhteisöllisyys) heidän sitoutumisensa ja motivaationsa on myös korkeampaa. (Rigby & Ryan 2018: 140.) Tulosten mukaan johtamiseen liittyviä tukevia tekijöitä olivat mm.:

  • esihenkilön antama yksilöllinen ohjaus ja tuki
  • arvostus, tunnustus ja kunnioitus
  • keskinäinen luottamus, avoimuus ja aito välittäminen
  • esihenkilön osaaminen, ammattitaito ja tiedottaminen
  • oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo
  • palaute ja palkitseminen
  • esihenkilön oma toimintatapa, oman esimerkin ja suunnan näyttäminen ja läsnäolo.

Nämä johtamiseen liittyvät tukevat tekijät ovatkin juuri valmentavan johtamisen elementtejä.

Työkulttuuri, joka huomioi työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden, kasvun ja kehityksen, työntekijöiden sitoutumisen sekä työ- ja perhe-elämän tasapainon, voi olla avain kestävään työntekijöiden hyvinvoinnin ja organisaation hyvän suorituskyvyn saavuttamiseen (Kalliath & Kalliath 2012: 730). Myös kansantalouden kannalta on tärkeää, että työikäisten työ- ja toimintakyvystä, työurien pituudesta ja osakykyisten mahdollisuudesta osallistua työelämään huolehditaan (Sosiaali- ja terveysministeriö 2019: 17).

Työhyvinvointi on hyvin merkittävä ja kaikkia työssä olevia koskettava asia, jota ei tulisi missään vaiheessa unohtaa tai ohittaa. Jokainen työyhteisön jäsen voi omalla käytöksellään vaikuttaa työyhteisön ilmapiiriin ja kokemukseen siitä, millaisena työhyvinvointi koetaan. Lisäksi jokaisen työntekijän omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen antaa työhyvinvoinnin toteutumiselle hyvän perustan. Keskittymällä perustarpeiden kokemiseen ja varmistamalla niiden toteutuminen myös työelämässä sekä yhdistämällä tähän vielä ihmislähtöinen, valmentava johtaminen, esimiehen tuki ja tasapaino työn vaatimusten ja hallinnan välillä sekä turvalliset työolot, voidaan työntekijälle luoda hyvän työhyvinvoinnin toteutumisen mahdollisuudet. Unohtamatta riittävää ja kannustavaa korvausta vaativan ja tärkeän työn tekemisestä.

Kirjoittaja

Sanna Enroth, sosionomi (ylempi AMK), Metropolia Ammattikorkeakoulu

Kirjoitus perustuu Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöhön: Palveluasumisen sosiaaliohjaajien työhyvinvointi. Theseus

Lähteet

Kalliath, Thomas & Kalliath Parveen 2012. Changing work environments and employee wellbeing: an introduction. International Journal of Manpower, 33 (7). 729‒737.

Karasek, Robert & Theorell, Töres 1990. Healthy Work. Stress, Productivity and the Reconstruction of Working life. Published by Basic Books. Printed in the United States of America.

Manka, Marja-Liisa & Manka, Marjut 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.

Martela, Frank 2015. Ihmisiä ei johdeta excelillä – Ei edes tulevaisuudessa. 9.11.2015.

Martela, Frank & Jarenko Karoliina 2014. Sisäinen motivaatio – Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 3/2014. Helsinki.

Niiranen Vuokko & Seppänen-Järvelä Riitta & Sinkkonen Merja & Vartiainen Pirkko 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki Gaudeamus.

Peiponen, Arja & Koivisto, Taru & Muurinen, Seija & Rajalahti, Elina 2003. Hoitotyön vuosikirja 2004. Hoitotyön johtaminen ja työhyvinvointi. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Rauramo, Päivi 2012. Työhyvinvoinnin portaat, viisi vaikuttavaa askelta. 2. uudistettu painos. Porvoo: Bookwell Oy.

Rigby, C. Scott & Ryan M. Richard 2018. Self-Determination Theory in Human Resource Development: New Directions and Practical Considerations. FL USA. Australian Catholic University, North Sydney, Australia. Advances in Developing Human Resources 20 (2). 133‒147.

Ristikangas, Marjo-Riitta & Ristikangas, Vesa 2010. Valmentava johtajuus. Juva: WSOYpro.

Sosiaali- ja terveysministeriö 2019. Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 3/2019. Helsinki.

Tarkkonen, Juhani 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä. Periaatteet, rakenteet ja käytännöt. UNIpress.

Virtanen, Petri & Sinokki, Marjo 2014. Hyvinvointia työstä. Työhyvinvoinnin kehittyminen, perusta ja käytännöt. Helsinki: Tietosanoma Oy.

 

 

työhyvinvoinnin johtaminenTyöhyvinvointivalmentava johtaminen

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Empatiataidot edistävät työhyvinvointia
      Empatiataidot edistävät työhyvinvointia
      23.9.2020
    • Työhyvinvoinnin ja hyvinvoinnin suhde
      Työhyvinvoinnin ja hyvinvoinnin suhde
      26.10.2020
    • Yhteisöohjautuvuus vahvistaa tiimin resilienssiä
      Yhteisöohjautuvuus vahvistaa tiimin resilienssiä
      31.1.2023

    Sosiaalialan bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaalialan YAMK- ja AMK-tutkinnon opiskelijoita, opettajia sekä yhteistyökumppaneita. Aihepiirit liittyvät hyvän elämän rakennuspuihin.

    Blogin toimituskunta

    • Katriina Rantala-Nenonen,
      päätoimittaja
      Lehtori, YTM
      ,
      p. 040 641 8303
    • Jasmi Lassila,
      koulutussuunnittelija,

      p. 050 439 7439
    • Eveliina Korpela
      Lehtori:suomen kieli ja viestintä, FT
      ,
      p. 040 641 8336

    Toimituskunta toimittaa blogin sisällöt ennen niiden julkaisua. Uudistuva sosiaalialan osaaminen –blogin toimituskunta on aloittanut työnsä 15.6.2018.

    Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogin bloggaajan ohje (PDF)

    Uusimmat postaukset

    • VR todellisuuden hyödyntäminen opinnoissa tukee valmentautumista ennakoimattomiin asiakastilanteisiin

      7.2.2023
    • Yhteisöohjautuvuus vahvistaa tiimin resilienssiä

      31.1.2023
    • Sosiaalinen tuki lisää osallisuutta yhteiskuntaan

      27.1.2023

    Arkistot

    • ▼ 2023 (6)
      • ▼ helmikuu (1)
        • VR todellisuuden hyödyntäminen opinnoissa tukee valmentautumista ennakoimattomiin asiakastilanteisiin
      • ▼ tammikuu (5)
        • Yhteisöohjautuvuus vahvistaa tiimin resilienssiä
        • Sosiaalinen tuki lisää osallisuutta yhteiskuntaan
        • Palveluiden haasteet ratkotaan monialaisella yhteistyöllä ja resursseja vahvistamalla
        • Sosioemotionaalisten taitojen opetus alakoululla
        • Miltä näyttää varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä Helsingin kaupungilla?
    • ► 2022 (27)
      • ► joulukuu (2)
        • Neuvola median valokeilassa – Asiakkaiden kokemuksia neuvolatoiminnasta
        • Transversaalisia taitoja tarvitaan uudistuvassa työelämässä sosiaali- ja terveysaloilla
      • ► marraskuu (1)
        • Asiakkaan toimijuuden vahvistaminen vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksessa
      • ► lokakuu (1)
        • Tunteiden jakaminen keventää työkuormaa
      • ► syyskuu (1)
        • Kielitietoinen ohjaus ja selkokieli sosiaalialan ammattilaisen työkaluina
      • ► heinäkuu (3)
        • Peer learning and cooperative learning support students’ transversal skills development in interprofessional and multicultural context
        • Helsinki panostaa lasten ja nuorten osallisuuteen
        • Apua ajoissa pienten lasten vanhempien parisuhdeongelmiin
      • ► kesäkuu (7)
        • Etelä-Karjalan kiusaamisen puuttumismallin avulla on ratkottu kiusaamistapauksia kymmenissä kouluissa – Helsinki on päivittänyt myös omaa malliaan
        • Kokemus osallisuudesta kuuluu tasavertaisesti kaikille
        • Erityislasten oikeudet eivät toteudu nykyisin keinoin
        • Tehostetun palveluasumisen asiakasmaksujen yhtenäistäminen nosti asiakkaiden maksuja
        • Vakanssien muutoksella ratkaisua lastensuojelun avohuollon työvoimapulaan
        • Pedagogiset pakopelit traumainformoituun työotteeseen tutustumisen välineenä
        • Psykologisen- ja emotionaalisen turvallisuuden merkitys sosiaalialan työssä
      • ► toukokuu (4)
        • Saadaanko Helsingin päiväkoteihin lisää tilaa leikille ja oppimiselle?
        • Varhaiskasvatus on kriisissä – Miten varmistetaan pienten lasten hyvä hoito ja kasvatus?
        • Raskaana oleva päihteidenkäyttäjä tarvitsee koordinoitua tukea
        • Trust as a transversal skill
      • ► huhtikuu (1)
        • Transversaaliset taidot ovat moniammatillisen työyhteisön perusta
      • ► maaliskuu (4)
        • Antirasistisesta pedagogiikasta vauhtia yhdenvertaiselle opinpolulle
        • Vertaisneuvonnalla voidaan tukea nuorten asumista
        • Kuulla vai kuunnella? Ammattilaisena nuoren osallisuuden toteutumisessa
        • Sosiaalisten suhteiden vahvistaminen on avain syrjäytymisen kierteen katkaisussa
      • ► helmikuu (2)
        • Yksin lastaan odottavan naisen mielen hyvinvointiin vaikuttavat monet asiat
        • Ihmisille mahdollisuus arvopohjaisiin valintoihin – myös sote-alalla
      • ► tammikuu (1)
        • Rukous kirkon perheneuvojan voimaannuttajana
    • ▼ 2021 (22)
      • ▼ joulukuu (5)
        • Kaikki mukana - Asiakkaiden sekä työyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistämässä
        • Interprofessional Approach for Transversal Skills in Higher Education
        • Musiikkitapahtumilla voidaan lisätä osallisuutta
        • Yhteiskunnan digitalisoituminen haastaa ikääntyneiden osallisuutta
        • Seitsemän syytä pelata - Pelien hyöty sosiaali- ja terveysalalla
      • ▼ marraskuu (2)
        • Työhyvinvoinnin toteutuminen on tasapainoilua monen tekijän kanssa
        • Johtajana pirstaleisessa palvelujärjestelmässä - oppikirja sosiaalialan johtajuuden tueksi
      • ▼ lokakuu (1)
        • Uusintarikollisuuden ehkäisyyn tarvitaan yhteistyötä
      • ▼ syyskuu (1)
        • Koulukuraattori tukee tunne- ja kaveritaitojen harjoittelua
      • ▼ elokuu (1)
        • Sosiaalisten innovaatioiden avulla ratkaistaan arkisia haasteita
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Perehdytysmateriaali tuo näkyväksi työpaikan hiljaista tietoa
        • Nuorisoasunnot hyödyttävät koko yhteiskuntaa
        • Vauvaperheiden varhainen tuki on vahva panostus tulevaisuuteen
      • ▼ toukokuu (1)
        • Itseohjautuvan esihenkilötoiminnan kehittäminen yhdistystoiminnassa
      • ▼ huhtikuu (3)
        • Qualified Empathy: “from understanding to action”
        • Päihteinen raskaus – Onko sikiöllä oikeus päihdehoitoon?
        • Maahanmuuttajanaisten työttömyys on jopa viisikymmentä prosenttia
      • ▼ maaliskuu (3)
        • Valtaa sosiaalihuollon asiakkaille ja työntekijöille
        • Yksinäisyyden vähentäminen pitäisi linjata etsivän nuorisotyön tehtäväksi
        • Eläkkeensaajan asumistuki: esimerkki sosiaaliturvan metkuista
      • ▼ helmikuu (2)
        • Nuorten pelaamiskokemukset puntarissa
        • Varhaiskasvatuksen laatua arvioidaan jatkuvasti - Kokemuksia kasvatuksen laadusta Kirkkonummelta
    • ► 2020 (25)
      • ► joulukuu (4)
        • Lähituen merkitys sosiaalihuollon palveluissa
        • Sosiaalihuollon asiakkaiden lähitukitoiminnan kehittämistarpeet
        • Tuetaanko pienten lasten mielen hyvinvointia riittävästi?
        • Hyvinvointi kuuluu kaikille - palvelut kuntoon
      • ► marraskuu (1)
        • ”Asiakas tarvii sen ihmisen”: onnistumisen tekijöistä lastensuojelussa ja lapsiperheiden sosiaalityössä
      • ► lokakuu (2)
        • Työhyvinvoinnin ja hyvinvoinnin suhde
        • Ajatuksia johtajille – eväitä osaamista arvostavaan toimintakulttuuriin
      • ► syyskuu (2)
        • Hotellialalta mallia sosiaalialan johtamiseen
        • Empatiataidot edistävät työhyvinvointia
      • ► kesäkuu (2)
        • Verkkoja punotaan tulevaisuuden työhön – Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen hanke
        • Lastensuojelusta ja lapsiperheiden sosiaalityöstä saa puhua hyvää!
      • ► toukokuu (2)
        • Kiusaaminen on saatava nollaan
        • Miten saadaan kaikki lapset ja nuoret harrastamaan?
      • ► huhtikuu (3)
        • Sekava etuusjärjestelmä estää keikkatyötä
        • Motivoiko lähikoulun piha liikkumaan?
        • Toteutuuko viimein maksuton toisen asteen koulutus?
      • ► maaliskuu (2)
        • Asiakkaan ainutlaatuinen arki
        • Vantaalla koulukiusaamisen kitkemiseksi pohditaan uusia ratkaisuja
      • ► helmikuu (2)
        • Empathy – Is it too often taken for granted?
        • Itseohjautuvuudesta tuli trendi – mutta miten sitä edistetään Helsingin leikkipuistotoiminnassa?
      • ► tammikuu (5)
        • Lapsen osallisuutta voidaan vahvistaa taiteen ja kulttuurin avulla
        • Arviointi varhaiskasvatuksen kehittämisen lähtökohtana
        • Kohtaamisen voimaannuttavat vaikutukset asumissosiaalisessa työssä
        • Isät osalliseksi myös digitaalisesti
        • Ryhmäturvallisuuden tukemista tulisi lisätä koululuokissa
    • ► 2019 (22)
      • ► joulukuu (5)
        • Hyvät tunnetaidot ovat hyvinvoivan työyhteisön avaintekijä
        • Vahvemmin mukana lapsen arjessa - Lapsen hyvän mielen työkalu
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
        • Kasvattajan toiminnan dokumentointi varhaiskasvatustyön kehittämisen tukena
        • Sosiaalialan työtehtävissä voidaan myös hyvin
      • ► marraskuu (1)
        • Lastensuojelun perhehoidossa kummittelee
      • ► lokakuu (2)
        • Itseohjautuvuuden kehittäminen lisää työhyvinvointia, asiakastyytyväisyyttä, tuottavuutta ja laatua sosiaali- ja terveysalalla
        • Suunta elämään löytyy tulevaisuutta hahmottamalla
      • ► kesäkuu (4)
        • Digitalisaatio asettaa uusia vaatimuksia sosiaalialalle
        • Henkilökohtainen budjetointi soveltuu sosiaalihuollon asiakkaan tarpeisiin
        • Lapsiperheköyhyys tulee näkyväksi Kelan perustoimeentulotukeen liittyvässä asiakastyössä
        • Valtakunnallista tahtotilaa etsimässä: lasten, nuorten ja perheiden palvelut muutoksessa
      • ► huhtikuu (4)
        • Ammatillista Empatiaa (QE) oppimassa
        • Motiivit toimia vapaaehtoisena Pelastakaa Lapset-järjestössä: "Yhtäkään lasta ei jätetä!"
        • Empatia osana ammatillista kasvua sosiaalialalla
        • Lisää laatua itsearvioinnilla
      • ► maaliskuu (1)
        • Henkilökohtainen budjetointi – hanke päättyy, mitä olemme oppineet?
      • ► helmikuu (3)
        • Ihminen sosiaalipalveluiden objektista täysivaltaiseksi kansalaiseksi – roolit muutoksessa
        • Rakenteet muokkaavat rooleja sosiaalipalveluja kehitettäessä
        • Tunteet (sosiaalialan) työssä
      • ► tammikuu (2)
        • Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
        • Työpajanuoret: oman osaamisen tunnistaminen edistää luottamusta tulevaisuuteen
    • ► 2018 (13)
      • ► joulukuu (1)
        • Vapaaehtoistoiminnan harjoittelussa opitaan tulevaisuuden työelämätaitoja
      • ► marraskuu (2)
        • Asiakkaan osallisuus - uhka vai mahdollisuus?
        • Omaishoitajan etätuella osallisuutta ja voimaa arkeen
      • ► elokuu (1)
        • Qualified Empathy – the new superpower! Can using aesthetic methods help you flourish?
      • ► kesäkuu (2)
        • Yhteisellä koulutuksella kohti parempaa yhteistyötä
        • Alle kouluikäisten lasten osallisuus UNICEF:n lapsiystävällinen kuntamallin kunnissa
      • ► toukokuu (2)
        • Moniammatillista yhteistyötä rakentamassa asiakaslähtöisesti
        • Työyhteisön viestinnän kehittäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii sitoutumista
      • ► huhtikuu (1)
        • Mitä opimme Skotlannin palvelujärjestelmästä ja toimintamalleista?
      • ► helmikuu (2)
        • Henkilökohtaisen budjetoinnin kokemuksista Metropolian koordinoimassa hankkeessa
        • Rousun laaja AATOS-artikkeli Lastensuojelun kulttuurisesta muutoksesta ja lastensuojelun tilasta
      • ► tammikuu (2)
        • Lastensuojelu mediassa. Vantaalla tehdään hyvää lastensuojelutyötä.
        • Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyö – tarua vai totta?
    • ► 2017 (28)
      • ► joulukuu (4)
        • Qualified Empathy in Social Pedagogical work at Metropolia
        • Opas kaltoinkohtelun tunnistamiseen kotihoidon työntekijöille: Metropolian geronomi (AMK) opinnäytetyönä
        • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma pedagogisen johtajuuden tukena varhaiskasvatuksen arjessa
        • Monialaista yhteistyötä yhteisen asiakkaan hyväksi
      • ► marraskuu (2)
        • Sote-uudistus ja kansalaisen vapaus, vastuu ja oikeudet
        • Sosiaalialan (ylempi AMK) opiskelija on transversaalisten taitojensa vastuullinen kehittäjä
      • ► lokakuu (5)
        • Nollatuntisopimukset ja köyhyys
        • Pienten lasten tunteiden käsittely
        • Ei vain sitä mitä ”valintatalon hyllyltä” löytyy - uusia avauksia henkilökohtaisella budjetoinnilla
        • Omaishoitajan arkeen helpotusta myös uudesta teknologiasta
        • Osaamista kunniaväkivallan tunnistamiseen ja uhrien auttamiseen
      • ► syyskuu (2)
        • Haetaan hyviä sijaisvanhempia!
        • ”Mörkö” nimeltään Sote-uudistus
      • ► elokuu (1)
        • Varhaiskasvatus on varhaisen tuen palvelu, jonka rajaaminen asettaa perheet eriarvoiseen asemaan
      • ► heinäkuu (1)
        • Espoo yhteisöllisen asumisen edelläkävijäksi?
      • ► kesäkuu (1)
        • Kokemusasiantuntijat iäkkäiden omaishoitajien tukena
      • ► toukokuu (3)
        • Työelämä muuttuu, SOTE -uudistus etenee. Mitä se vaatii sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden osaajalta?
        • Osallisuutta asumispalveluihin – Yhteistä tekemistä, tuttuja ohjaajia ja mahdollisuutta vaikuttaa ruokaan
        • Lastensuojelun tukihenkilötoiminnan monet merkitykset entisten tuettavien kokemana
      • ► huhtikuu (1)
        • Peruskoulun mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäjänä
      • ► maaliskuu (3)
        • Työstä palautumisen keinot varhaiskasvatuksessa
        • Ammatillinen empatia sosiaalialan opinnoissa
        • Henkilökohtaisen budjetoinnin hankkeessa HB-kokeilut käynnistymässä asiakastyössä
      • ► helmikuu (2)
        • Päiväkeskustoiminta iäkkäiden elämänlaatua tukemassa
        • Numeroa isommat saappaat - opinnollistamista kesäaikaan Roihu 2016 -leirillä !
      • ► tammikuu (3)
        • Erityistä tukea tarvitsevan äidin imetys: Miten tukea imetystä sosiaalialan vauvaperhetyössä?
        • Kokemus arvokkaasta kohtaamisesta on osa vaikuttavaa perhetyötä
        • Henkilökohtainen budjetointi (HB) osana sote:n valinnanvapaus-mallia: Metropolia mukana HB:n kehittämisessä
    • ► 2016 (41)
      • ► joulukuu (2)
        • Ikäihmisten motivaatio toimia vapaaehtoisena ja olla ideoimassa erilaista toimintaa palvelutalossa
        • Lapsilähtöistä aikuisjohtoista arkea lastenkodissa -etnograafinen opinnäytetyötutkimus Metropoliassa
      • ► marraskuu (3)
        • Lastensuojelun koulutushaasteeseen on vastattu
        • Kun korkeakoulu pesiytyy työelämään – opinnollistamisesta hyötyvät kaikki. Kokemuksia Metropoliasta.
        • Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi: 17.11.2016 maksuton ja avoin seminaari. Järjestäjänä henkilökohtaista budjetointia kehittävä hanke.
      • ► lokakuu (2)
        • Metropolia kehittämässä henkilökohtaista budjetointia: asiakkaalla mahdollisuus valita
        • Varhaiskasvatuslaki – parempaa pedagogiikkaa vai epätasa-arvoa varhaiskasvatukseen?
      • ► syyskuu (5)
        • Palvelujärjestelmä ja ihmislähtöisyyden periaate
        • Uhanalainen Etelä-Savo: koulutuksen leikkauspäätösten vaikutukset
        • Päiväkotilasten vanhemmat mukaan päivähoidon arkeen ja talkoisiin
        • Henkilökohtaista budjetointimallia (HB) kehitetään: Miten sote-palvelujen asiakas voisi valita HB-mallin - 26.9.2016 seminaari
        • Työttömyyden invaasio: miten työtön ja työpaikka kohtaamaan?
      • ► elokuu (3)
        • Näin nuoria oikeasti palvellaan
        • Lapsilla on erilaiset oikeudet saada varhaiskasvatusta pääkaupunkiseudun kunnissa
        • Päätöksenteon vaikeus on ympäristöuhka
      • ► heinäkuu (2)
        • Sosiaalityön työvoimapulaa voidaan helpottaa: Rousu vastaa käytyyn keskusteluun
        • Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmaan tarvitaan myös vauvaperheiden näkökulmaa
      • ► kesäkuu (3)
        • Ammattitaitoiset vammaistyön osaajat - edellytys kehitysvammaisen ihmisen itsensä näköiseen elämään
        • Hyvinvoinnin vaalimisella hyvään vanhuuteen
        • Vertaisryhmä tukee jälkihuoltonuorten itsenäistymistä
      • ► toukokuu (7)
        • Parantaako sote-uudistus ihmisten tasa-arvoista palvelujen saatavuutta kun siirrytään kuluttajavaltaan?
        • Nuoria muutti asumaan vanhusten palvelutaloon Helsingissä - mitä ihmettä?
        • Likainen bisnes kuriin, hyvä Migri ! - esimerkkinä Luona Oy:n toiminta.
        • Uusi varhaiskasvatuslaki: paljon odotuksia, valtavasti työtä - mitä jää loppujen lopuksi käteen?
        • Koulutuksesta leikkaamalla valtio säästää ensin vähän ja häviää sitten paljon
        • Kannelmäessä yhdistetään kouluja ja jaetaan suomi toisena kielenä -oppilaita tasaisemmin eri kouluihin
        • Iloa liikkumiseen – lisää hyvinvointia
      • ► huhtikuu (3)
        • Omaishoitajat tuovat säästöjä yhteiskunnalle
        • Lastensuojelua kehittämässä – opas yhteistyökäytäntöihin tulossa
        • Sosiaalisesti kestävää kasvatusta espoolaisissa päiväkodeissa
      • ► maaliskuu (3)
        • Maisteritason sosiaalialan osaajia Metropoliasta
        • Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki voimaan: lausuntokierroksella olleet lain muutosesitykset siirtyivät Sipilän hallituksen yhteiskuntapoliittiselle agendalle
        • Mikä mahdollistaa läheisten kanssa työskentelyn lastensuojelussa?
      • ► helmikuu (4)
        • Lastensuojelun perhetyö onnistuu tukemaan asiakasperheiden hyvinvoinnin muutosta
        • Lastensuojelun perhetyöllä saavutetaan muutoksia asiakasperheiden hyvinvoinnissa
        • Sosiaalialan ammattihenkilölakia ollaan jo muuttamassa: maisteritason sosionomi (ylempi AMK)-tutkinnon asema laissa
        • ”Vapaaehtoisia - mitäh?” - vapaaehtoistoiminta valtaa alaa myös sosiaalialan opetuksessa
      • ► tammikuu (4)
        • Näkyykö lapsi lastensuojelun lyhytaikaisessa perhehoidon työskentelyssä?
        • Läheisten merkitys korostuu muistisairaiden pärjäämisessä
        • Valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen vaikutuksista
        • Merkityksellinen ja hyvä vanhuus: Miten elää, toimia ja asua ikääntyneenä?
    • ► 2015 (42)
      • ► joulukuu (6)
        • Suomalaista henkilökohtaista budjetointimallia kehitettävä osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan valinnanvapauslainsäädäntöä
        • Asiakaslähtöisyys on yhteistyötä
        • Sovittelija oppii sovittelemalla
        • Kansalaisaktiivisuus ja uudenlainen kaupunkikulttuuri: yhdessä tekemistä ja aitoa osallisuutta -myös sosiaalialalle?
        • Naapuriäidit - toimintamalli rantautuu Vantaalle
        • Digiä asiakastyöhön
      • ► marraskuu (3)
        • Helsingin asukastalojen toiminta jatkuu. Ainakin toistaiseksi. Taas.
        • Subjektiivinen päivähoito-oikeus
        • Varhaiskasvatukseen kaavaillut leikkaukset – lapset mukaan talkoisiin
      • ► lokakuu (3)
        • Lasten ja nuorten harrastamisen mahdollistaminen on investointi koko Suomen tulevaisuuteen
        • Omaishoitajien yhdenvertaisuus kuntien haasteena
        • Myös lastensuojeluun tarvitaan erikoistumiskoulutus, kuten nyt vaaditaan turvakodeissa työskenteleviltä
      • ► syyskuu (6)
        • Vaativaa vapaaehtoistyötä sovittelussa
        • Hyvinvointia lapsille, nuorille ja perheille Espoossa
        • Moniammatillinen yhteistyö nuorten palveluissa – miten ja miksi?
        • Ihmisten peruspalvelujen kilpailutuksessa sivuutetaan ihminen?
        • Mitä mieltä on täyttää kaatopaikat käyttökelpoisella ruoalla?
        • Espoo kehittää hyvinvointipalvelujen palvelutoria
      • ► elokuu (4)
        • Osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kotoutumista taiteen avulla myös Itä-Helsinkiin
        • Myös paperiton ihminen tarvitsee terveyspalveluja
        • Nuorten aloitteet kerran vuodessa Helsingin kaupunginvaltuustolle tiedoksi
        • Imatran mallia myös Helsinkiin
      • ► heinäkuu (2)
        • Vantaa kehittää asiakkaiden osallistumista palvelujen kehittämiseen - ei vain asiakastyytyväisyyskyselyjä
        • Sosiaalihuoltolaki ja asiakaslähtöisyys -jääkö vain sanahelinäksi?
      • ► kesäkuu (1)
        • Hyvinvointipalveluilla tukea yläkouluikäisten nuorten perheille Kirkkonummella
      • ► toukokuu (5)
        • Riittääkö pelkkä rakkaus kiintymyssuhteen rakentamiseen sijaisvanhemman ja sijoitetun lapsen välillä?
        • Valtuutettu kuntalaisen päätöksentekijänä?
        • Helsinki haluaa lisätä yksityisen päivähoidon määrää: toteutuuko perheiden yhdenvertaisuus ja miten taataan yksityisten palveluiden laatu?
        • Sipoossa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmalla edistetään kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia
        • Etsivä nuorisotyö etsii paikkaansa, mutta kenen ehdoilla?
      • ► huhtikuu (4)
        • Lastensuojelun tila Vantaalla: hätähuuto kuultiin
        • Helsinki mukaan Ohjaamo-hankkeeseen!
        • Psykologipalveluita varhaiskasvatuksen tueksi Nurmijärvelle
        • Palvelujen hankkijalla hankalaa: Vantaalla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankintojen käsikirja opastaa
      • ► maaliskuu (3)
        • Lapsen kohtaamiseen on oltava aikaa lastensuojelussa
        • Sosiaalihuollon ammattihenkilölaki hyväksyttiin eduskunnassa 12.3.2015: ammatin harjoittamiseksi haetaan laillistamista 1.1.2016 lähtien.
        • Opiskelijan hyvinvointia ja koulukuraattorityön kehittämistä: Elisa Parikan master-opinnäytetyö
      • ► helmikuu (2)
        • Vanhusten kotihoivan laatu ja henkilöstöresurssit Raaseporissa
        • Koululaisten syrjäytymistä torjuvaa osallistamista monin keinoin
      • ► tammikuu (3)
        • Sosionomeilla on vahva varhaiskasvatuksen osaaminen
        • Kehittyvä varhaiskasvatus tarvitsee uuden lain
        • Perheiden kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä Helsingissä
    • ► 2014 (60)
      • ► joulukuu (4)
        • Sosiaalityöhön vahvaa osaamista sosionomi ylempi AMK-tutkinnolla - ratkaisuja myös sosiaalityöntekijäpulaan
        • Lastensuojelun tila ja tulevaisuus Suomessa
        • Yhteisötaidetta leikkipuistoihin, osallisuutta kaupunkitilaan
        • Hyvä varhaiskasvatus edistää lapsen hyvinvointia
      • ► marraskuu (4)
        • Haaveissa oma perhe -Kun vanhemmalla on kehitysvamma tai laaja-alaisia oppimishäiriöitä
        • Master-tutkinnot (ylempi AMK) mukana uudistamassa sote-alan toimintaa: seminaarin 2.12.2014 tallenteet katsottavissa
        • Lastensuojelusta tukea ilman leimaamista
        • Ennaltaehkäisy ja varhainen tuki lastensuojelussa -vähemmän tulipalojen sammuttamista
      • ► lokakuu (5)
        • Hyvä, paha lastensuojelu?
        • Uudistuva sosiaali- ja terveysala -seminaari 2.12.2014 klo 9-12.30 Metropolia Masters-verkosto
        • Lapsiperheille heidän tarvitsemiaan palveluja
        • Sosiaalihuoltolakia uudistetaan liian kiireellä ja salamyhkäisesti
        • Voiko sote-alan työtä tehdä aina vaan laadukkaammin, tehokkaammin ja paremmin?
      • ► syyskuu (3)
        • Lapsen subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen ei ole perusteltua
        • Kuka huolehtii vanhuksista - huoltovelvollisuudet ja perinnönjaot uusiksi?
        • Osallistuminen on sekä tavoite että toiminnan muoto päiväkodissa
      • ► elokuu (5)
        • Tervetuloa syksyn täydennyskoulutukseen
        • Sosiaalialan työssä edistetään voimaantumista
        • Moniammatillinen yhteistyö - jatkuva kehittämisen kohde!
        • Kehitysvammaiset lapset ja nuoret lastensuojelun tukitoimissa?
        • Miksi tieto ei kulje viranomaisten välillä - apua Hollannin ”liputusmallista” ?
      • ► kesäkuu (6)
        • Sosionomit näkyvämmäksi koulumaailmaan
        • Auttaja ensin?
        • Uusilla osallistumistavoilla päätöksenteko keskustelevammaksi ja läpinäkyvämmäksi
        • Myötä- ja vastamäessä – tukisuhteissa
        • ASKELIA KESTÄVÄN KEHITYKSEN POLULLA - lapsuudesta alkaen
        • Ihmisen kohtaaminen - hupeneva voimavara asiakastyössä?
      • ► toukokuu (6)
        • Pedagogiikan johtaminen ja sen vaikuttavuus Espoossa
        • Starttivalmennuksen opinnollistaminen tukee nuorta jatkokoulutukseen siirtymisessä
        • Poikien Talon sukupuolisensitiivinen työ lisää poikien hyvinvointia
        • ILTA-SANOMAT VÄÄRISTELEE PÄIVÄHOIDON TODELLISUUTTA
        • Hyvinvointia eurooppalaisittain? – sosiaalipoliittista pohdintaa EU- vaalien alla
        • Tietoa ja konkreettisia toimintamalleja haastavasti käyttäytyvien autismin kirjon henkilöiden vanhemmille
      • ► huhtikuu (12)
        • Perhetyön ryhmätoiminnan mahdollisuudet: vertaistukea ja palvelujärjestelmään vaikuttamista
        • Nuorten kokemuksia ammatillisesta kuntoutuskurssista - ”Tuntui niinku oikealta elämältä”
        • Sosiaalialan tutkimus, kehittäminen ja erikoistumiskoulutus sote-lain valmistelussa
        • Päihdekuntoutusta lapsiperheille
        • Lapsen huostaanotto - miten sen jälkeen vanhempia tuetaan?
        • Koulunuorisotyöntekijät tukevat oppilaiden koulunkäyntiä ohjaamalla osallisuustoimintaa ja olemalla arjessa läsnä
        • Kolme toivetta varhaiskasvatuslakiin
        • Työpaikkavalmentaja osatyökykyisen henkilön työllistymisen tukena
        • Onko jokaisella oikeus arvostavaan kohteluun työssään?
        • PÄIVÄHOITOON TULEE JATKOSSAKIN PANOSTAA
        • Ennakointidialogit verkosto- ja asiakastyössä
        • Mitä lapsi kertoo ja kenelle -osaammeko kuulla lasta?
      • ► maaliskuu (7)
        • Kahvittelu on tärkeä osa verkostotyötä
        • Miten Espoo pienentää vanhustenhuollon kustannuksia?
        • Varhaisuus on valttia! - Kohti toimivia lapsiperheiden palveluja.
        • Saattaen tukisuhteeseen
        • BENCHMARKING-MENETELMÄ TYÖYHTEISÖN KEHITTÄMISESSÄ
        • MIKÄ IHMEEN OSALLISUUS?
        • Ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelun ja työelämän yhteensovittaminen
      • ► helmikuu (5)
        • Oman elämänsä päähenkilöksi
        • Uusi varhaiskasvatuslaki – mieluummin huolella kuin kiireellä
        • TOIMEENTULOTUEN PERUSOSAN SIIRTÄMINEN KELAAN
        • HUUMEHOITOA TARVITAAN
        • Väkivallan kohtaaminen lastensuojelutyössä
      • ► tammikuu (3)
        • Mun perhe -dokumenttielokuvien TV-esitykset parhaillaan AVA:lla
        • Asiakaslähtöisyys sosiaalialalla?
        • Why Should You Participate in a Multicultural Project?
    • ► 2013 (58)
      • ► joulukuu (2)
        • Tasavertainen vanhemmuus tukee isän hyvinvointia
        • Womenton työuramentorointi
      • ► marraskuu (4)
        • Asiantuntijamateriaalia yhteistyössä Metropolian opiskelijoiden kanssa Mun perhe-hankkeelle
        • Ikäihmisten ääntä ei kuulla asumispalveluissa
        • Osattomat pojat ja nuoret miehet
        • Lastensuojelun osaamisen parantaminen
      • ► lokakuu (7)
        • ”Tulospaine ja kasvottomuus eivät vain toimi ihmisten hädän kanssa”
        • Joutuuko nuori ottamaan liian varhain vastuun oman elämänsä kulusta?
        • Monikulttuurinen perhe koulun kasvatusympäristössä
        • Nuorten syrjäytyminen ilmiönä
        • CV-sukupolven työttömyys
        • Nuoret, yhteiskunta ja syrjäytyminen
        • Alkoholipolitiikka ja päihdetyön haasteet
      • ► syyskuu (5)
        • Oikeanlainen osaaminen kuhunkin työhön, myös sosiaalityöhön
        • Katsaus lastensuojelun kehittämismyrskyyn
        • Huono-osaisuuden vähentäminen
        • Kansalaisosallisuus ja lähidemokratia
        • ”Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku!” -vanhuspalvelulaki puntarissa
      • ► elokuu (4)
        • Mikä auttaa lapsia ja nuoria?
        • Pehmeitä aseita poikien väkivaltaa vastaan
        • Nuorten hyvinvoinnin tukeminen
        • Ihan tavallisten perheiden jaksaminen ja varhainen tukeminen
      • ► heinäkuu (2)
        • Olisiko asuinaluedemokratiasta apua köyhyysongelmiin?
        • Liian suuria päätöksiä liian varhain: Miksi yhteiskunta ei kannusta nuoria oman tulevaisuutensa huolelliseen suunnitteluun?
      • ► kesäkuu (8)
        • Vastaavan koulukuraattorin kelpoisuus uudessa oppilashuoltolakiehdotuksessa
        • KOULUSTA KIELTÄTYVÄ NUORI TARVITSEE LÄSNÄ OLEVAN AIKUISEN
        • PÄIVÄKOTIEN JA KOULUJEN RAKENTEITA ON RIKOTTAVA
        • Henkilökohtaisella budjetoinnilla vaihtoehtoja kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoimintaan
        • Sosiaalialan työntekijä – yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ihmisoikeustaistelija!
        • Suomen nuoret voivat entistä – paremmin
        • Ajatuksia palvelukulttuurin muutostarpeista
        • SYRJÄYTTÄÄKÖ NUORIA RAKKAUDEN PUUTE VAI YHTEISKUNNAN KEHNOT PALVELUT?
      • ► toukokuu (7)
        • Päihdeongelma ja asunnottomuus – ” Asunto on edellytys, jolta ponnistaa ”
        • Asiakkaan itsemääräämisoikeus vs. työntekijän määräämisoikeus
        • Pelastusrenkaita vai pysyviä ennaltaehkäiseviä palvelukokonaisuuksia perheille?
        • Kiusaaminen on vakava asia - siihen on puututtava entistä varhaisemmin!
        • Koulujärjestelmä- kuri vs. välittäminen?
        • Kuka kääntää kehityksen suunnan – ajatuksia kouluväkivallasta
        • Kynnykset pois – palvelu tilalle: kotipalvelu perheiden tukena
      • ► huhtikuu (12)
        • Rousu Kuntalehdessä 25.4.2013: Kuntien sosiaalityön työvoimapulaan on myös ratkaisuja
        • IHAN KUIN MEITÄ EI OLISI! -sosionomi (Ylempi AMK) osaaminen
        • Nuorten terapian rahat eivät riitä!
        • Kuka välittää?
        • Resurssit kohdalleen ennaltaehkäisevän lastensuojelun vahvistamiseksi!
        • Työttömien aktivointi ja kuntoutus ovat merkityksellisiä, vaikka ei työllistyisikään
        • Sä tiedät miltä musta tuntuu! -ammattiin opiskelevien nuorten hyvinvointi
        • ”On vaikea opettaa, kun pari oppilasta konttaa pitkin luokan lattiaa”
        • Lastensuojelussa tarvitaan kirkasta kommunikaatiota todellisuuden kanssa
        • Työvoimapalveluiden tuulet ovat puhaltaneet työpajoille saakka
        • Lastensuojelu kriisissä?
        • Varhaiskasvattajana toimivan sosionomin osaaminen 100 % käyttöön ennaltaehkäisevässä lastensuojelussa
      • ► maaliskuu (6)
        • Stereotyyppiset mediakuvastot sulkevat maahanmuuttajia kotoutumisen ulottumattomiin
        • Syrjäytymisen stereotypiaa
        • Onko työmarkkinoilla tilaa osatyökykyisille?
        • Arki lapsenkengissä?
        • Ylemmän amk-tutkinnon tuottama osaaminen käyttöön
        • Hyvä lapsuus
      • ► helmikuu (1)
        • Kirjoittajat ovat sosiaalialan opiskelijoita ja opettajia Metropolia ammattikorkeakoulusta

    avainsanat

    Ammatillinen koulutus asiakaslähtöisyys Asiakkaan oikeudet Ehkäisevä lastensuojelu Eija Raatikainen empatia Etiikka Henkilökohtainen budjetointi hyvinvointi Hyvinvointipolitiikka ikäihmiset Kasvatus Kehitysvammaisten palvelut Kelpoisuusehdot Kotihoito Koulu Lapsiperheiden palvelut Lastensuojelu Maahanmuuttaja Moniammatillinen yhteistyö nuoret Nuorten hyvinvointi Opinnäytetyöt Osaaminen Osallisuus Päivähoito Perhepolitiikka Sirkka Rousu Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen sosiaaliala sosionomi Sosionomi ylempi AMk-tutkinto Sote-uudistus Syrjäytyminen Työhyvinvointi Työllisyys Työttömyys Vaikuttavuus valinnanvapaus Vanhemmuus Varhaiskasvatus varhaiskasvatussuunnitelma vuorovaikutus Yhdenvertaisuus Ylempi amk-tutkinto

    Sosiaalinen hyvinvointi -osaamisalue Metropolia.fi-sivustolla

    Olemme laaja-alaisia sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntijoita ja uudistajia metropolialueella. Kehitämme ja uudistamme sosiaalialaa ja varhaiskasvatusta yhdessä työelämäkumppaniemme kanssa. Yhdistämme opetukseen luovasti tutkimuksia ja innovaatioita. Lisäksi ohjaamme opiskelijoita ratkomaan työelämän käytännön haasteita.

    Kysy lisää yhteistyömahdollisuuksista

    Katriina Rantala-Nenonen, Lehtori, YTM

    p. 040 641 8303

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!