Espoon sosiaali- ja terveyslautakunta pohjusti 14.4.2015 kokouksessaan investointeja vuosille 2016-2020. Yksi iso investointi koskee Länsimetron Matinkylän metroaseman välittömään läheisyyteen suunniteltua Ison Omenan/Matinkylän Palvelutoria. Palvelutorille on varattu toimitilat HUS laboratorioille, terveysasemalle, nuorisopoliklinikalle, neuvolalle, mielenterveyspalveluille sekä Kelalle. Metroaseman välittömässä läheisyydessä palvelee jo tällä hetkellä erilaisia yksittäisiä palveluntuottajia neuvolasta lastensuojelun avohuollon palveluihin.
Yksi Suomen ensimmäisiä hyvinvointipalveluiden keskittymiä 90-luvun laman jälkeen oli EKSOTEn malli. EKSOTE on perustanut hyvinvointiasemat jo neljälle paikkakunnalle ja tulokset ovat olleet positiivisia. Myös Heinolassa päättäjät pysähtyivät miettimään ratkaisuja kasvaneille lastensuojelumenoilla. Heinola palkkasi kymmenen työntekijää ja tulokset ovat lupaavia. Miltei kaikki uutisoinnit, joita olen lisäresurssien ja ennaltaehkäisevien mallien tiimoilta lukenut, ovat säästäneet rahaa ja ennen kaikkea aikaa.
Espoossa on viime vuosina siirrytty myös ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön malliin. Kaupunki on ajanut alas omia nuorisokotejaan ja perustanut niiden tilalle avohuollon tukitoimien tiimejä, jotka tekevät varhaisen vaiheen asiakastyötä perheiden kanssa. Keskimäärin asiakkuus kestää muutamia kuukausia ja tarvittaessa käytössä on esimerkiksi lyhytaikainen sijoittaminen laitokseen.
Isoin säästö lienee kuitenkin henkisen tason säästöt; kun ongelmiin puututaan varhaisessa vaiheessa, asioiden korjaaminen on paljon helpompaa kuin tilanteessa, jossa perheessä on jo vakavia ongelmia. Varhainen tuki on asiakasta aktivoivaa työtä, sillä asiakkaan lähtökohdista on helppo puhua ja asiakas pystyy paremmin sanottamaan, mihin asioihin kaipaa apua ja tukea ja mitkä asiat arjessa onnistuvat.
Palvelutori helpottaa arkea
Erilaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden yhdistäminen saman katon alle ja hyvien kulkuyhteyksien päähän tuo asiakkaille tasa-arvoa ja palvelutori helpottaa arkea, sillä samalla käynnillä voinee hoitaa useamman eri tahon asioita. Itse toivoisin, että eri palvelut yhdistettäisiin myös sähköisen asioinnin kautta, jolloin vaikkapa neuvolan terveydenhoitaja voisi luvan kanssa käydä läpi avohuollon sosiaalityön muistiota asiakasperheen tapaamisesta.
Varsinkin teini-ikäisillä lastensuojelun asiakkailla voi olla jo turtumista omaa elämää koskevan tiedon kertomiseen, sillä teini on saattanut olla tekemisissä kymmenien eri ammattilaisten kanssa; osa on vaihtunut työntekijästä toiseen ja osa on töissä toisen hallinnon alla. Kun asiakkuus yhdistettäisiin moniammatillisuuden nimissä myös sähköisellä puolella, kulkisi tieto eri toimijoiden välillä paremmin.
Espoossa otettiin vuodenvaihteessa 2015 käyttöön Tajua mut! -liputusmalli, jossa eri lasten ja nuorten kanssa toimivat työntekijät ja harrastuksien vetäjät voivat ilmaista huolen lapsesta liputtamalla lapsen. Toivon, että tämä hanke tuo toimijoita paremmin yhteen ja perheet saavat entistä paremmin apua tilanteisiinsa.
Satu Venhola, sosionomi ylempi AMK
Lisätietoa:
Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouspöytäkirja 14.4.2015. Verkossa.
Mallia Eksote:sta. Verkossa.
Matinkylän palvelutori. Verkossa.
Mikkelin lastensuojelumenot. Verkossa.
Säästö peruspalveluissa näkyy lastensuojelun budjetissa. Verkossa.
Heinolan malli säästää rahaa: Verkossa.
Espoon Tajua mut! –hanke. Verkossa.
Photo by vharjadi
Ei kommentteja