Korkeakoulun näkökulmasta pieni panostaminen vertaistoiminnan kehittämiseen, maksaa itsensä helposti takaisin hyvinvoivina opiskelijoina, jotka saavat suoritettua tutkintonsa päätökseen. Opiskelijahyvinvointiin panostaminen kannattaa aina. Erityisen tärkeää se on korona-ajan jälkeen.
Seuraavat sitaatit kuvaavat hyvin Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKAn huhtikuussa 2020 tekemän kyselytutkimuksen tuloksia. Etäopetus ja poikkeustilanne vaikuttivat paljon opiskelijoiden opinnoista suoriutumiseen, henkiseen jaksamiseen ja opiskelumotivaatioon. (Tuomisto ym. 2020).
Hankala pysytellä samassa tahdissa omin päin. Tuntuu myös yksinäisemmältä, kun ei voi suoraan kysyä vinkkiä kaverilta vierestä.
Pelkkä etäopiskelu ei ole kovin motivoivaa. Pelkästään jo muutama opetuskerta viikossa (etäopetuksen lisäksi) nostaa motivaatiota, sillä yhteys opiskelukavereihin pysyy paremmin ja opettajat on tavoitettavissa pienemmällä kynnyksellä. Etäluennoilla on jotenkin isompi kynnys osallistua opetukseen…
Motivaatiota on täytynyt erityisellä tavalla kerätä itse, kun vertaistukea tai opetusta ei ole saanut ja kaikki työ on tehtävä itse.
Esittelen tässä kirjoituksessa Metropolia Ammattikorkeakoulussa suunnitellun Keltaisen liikennevalon vertaistoimintamallin. Mallissa pyritään vertaistoimintaa kehittämällä vaikuttamaan positiivisesti opiskelukykyyn, opiskelijoiden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen. Se pohjaa opiskelijahyvinvointipalveluiden liikennevalopalvelumalliin sekä matalan kynnyksen vertaistoiminnan kehittämiseen.
Nappaa matkaasi yksi tai useampi arkeen istuva käytänne!
Liikennevalopalvelumalli kuvaa palvelun tarvetta
Vertaistoiminnan kehittämisen taustana on ollut Metropolian Opiskeluhyvinvointipalveluissa käytössä oleva liikennevalopalvelumalli (Luukka ym. 2022). Sen ideana on, että ohjauspalvelut perustuvat opiskelijoiden tilanteeseen.
- Vihreän valon palveluiden opiskelijoilla opiskelukyky ja hyvinvointi ovat hyviä. Opinnot etenevät tavoitteellisesti ja myös hyvinvointikokemus on hyvä. Opetus, opinto-ohjaus ja erilaiset preventiiviset ohjaustoimet, kuten kampusten yhteisöllisyyden ylläpitäminen, ovat riittäviä toimenpiteitä edistämään opintoja. Palveluihin kuuluvat myös METKAn edunvalvonta ja opiskelijayhdistysten vapaa-ajan toiminta.
- Keltaisen valon palveluissa opiskelijoiden opiskelukyky ja hyvinvointi on alentunut tyydyttävälle tasolle. Opiskelija itse hakeutuu tai hänet ohjataan Opiskeluhyvinvointipalveluiden asiakkaaksi. Opintokuraattorit, opintopsykologit ja hyvinvointivalmentaja toteuttavat 1-5 ohjauskertaa. Tavoitteena on opiskelukyvyn kohentuminen, hyvinvoinnin edistäminen ja opintoihin takaisin kiinnittyminen. Yhteistyössä ovat mukana myös oppilaitospapit ja muut verkostokumppanit. Opiskelijoita voidaan ohjata edelleen sekä vihreän että punaisen valon palveluiden piiriin.
- Punaisen valon palveluissa opiskelijoiden opinnot etenevät heikosti tai ovat keskeytyneet. Opiskelijoiden hyvinvointikokemus on heikko. Opiskelija tarvitsee paljon tehostettuja tukitoimia (YTHS, muut sosiaali- ja terveyspalvelut, viranomaiset ja/tai järjestöpalvelut), jotta hän saisi takaisin opiskelukykynsä ja hyvinvointinsa sekä pystyisi jälleen kiinnittymään opintoihin.
Liikennepalvelumallia on kuvattu tarkemmin suomeksi Kestävää terveyttä ja hyvinvointia monialaisesti -blogin kirjoituksessa Liikennevalopalvelumalli edistämään opiskeluhyvinvointia Metropoliassa sekä englanniksi Traffic Light Service Model: a visual counselling tool in Metropolia Student Wellbeing Services -kirjoituksessa.
Matalan kynnyksen vertaistoiminta opiskelijoiden tukena
Opiskelijoille, joilla opiskelukyky ja hyvinvointi ovat edelleen hyvällä tai tyydyttävällä tasolla, tarjoaa monipuolinen vertaistoiminta mahdollisuuden opiskeluun, hyvinvoinnin ylläpitoon ja osallisuuden kokemuksiin.
Kehittämällä tutortoiminnan muotoja monipuolisemmiksi ja suuntaamalla tutoreiden tehtäviä resurssipulaa kärsiviin opiskelukyvyn tukitoimiin, voidaan saada aikaan suuria muutoksia palvelutarjonnassa ja samalla säästetään henkilöstön työaikaa asiantuntija-apua vaativiin tilanteisiin.
Olennainen vertaistoiminnan muoto on tutor-toiminta ja sen ympärille kiinnittyvät toiminnot. Metropoliassa METKAn tutortoimintaan on luotu perinteisen vertaistukitoiminnan rinnalle uudenlaisia rooleja:
- opintotutorit
- kerho-ohjaajat.
Lisäksi METKAlla on erityiset koulutukset kansainvälisten opiskelijoiden KV-tutoreille ja liikuntatutoreille.
Tutor-toimintaa hyödynnetään Metropoliassa opintojen etenemisen tukemiseen kouluttamalla opintotutoreita. Koulutus on ohjausosaamiseen ja opintopiiritoiminnan organisointiin keskittyvä tiivis koulutus. Tämän jälkeen METKA auttaa opintotutoreita opintopiirien järjestämisessä ja siitä tiedottamisesta. Opintotutorit sitoutuvat organisoimaan tutkinnon opiskelijoille opintopiiritoimintaa vähintään kerran kuukaudessa, lukujärjestykseen sijoitettavana ajankohtana. Opintopiirit muotoutuvat eri tutkinnoissa toimintatavoiltaan tarkoituksenmukaisesti. Yhdessä opintopiirissä voidaan tehdä yhdessä rästiin jääneitä tehtäviä ja opintojaksoja, toisessa keskittyä käytännön harjoituksiin ja kolmannessa kokoontua edistämään omaa opinnäytetyötä. Opintopiirejä järjestetään myös englanniksi kansainvälisten opintotutoreiden toimesta.
Myös yhteisöllisyyden lisäämiseen on kehitetty vertaistoimintaa. METKA järjestää kerho-ohjaajakoulutuksia, joilla saadaan ohjausosaamista omaavia opiskelijakerhojen vetäjiä kampuksille. Metropolian opiskelijoilla on mahdollisuus löytää omilta kampuksilta yhteisöllistä toimintaa salibandystä savitöihin ja lautapeli-illoista paritansseihin ilmaiseksi tai pienellä materiaalikustannuksella.
Vertaistoimintaan perustuu myös sosionomiopiskelijoiden tukiopiskelijatoiminta. Se on integroitu vapaaehtoistyön opintojaksoon. Tukiopiskelijatoimintaan mukaan lähtevät opiskelijat saavat MIELI ry:n järjestämän koulutuksen sekä työnohjauksellista tukea opintopsykologilta. Tukiopiskelijat tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua sitä haluaville opiskelijoille ja saavat itse samalla arvokasta asiakkaan kohtaamisen kokemusta.
Vastuutehtäviin sitoutuvia opiskelijoita kannustetaan ja palkitaan. Vertaistoimintaan mukaan lähteville opiskelijoille on tietyin ehdoin tarjolla opintopisteitä opiskelija-aktiivina toimimisesta ja kaikille työtodistus. Heille järjestetään METKAn toimesta keväällä kevätjuhlan tarjoiluineen kiitokseksi arvokkaasta työstä. Jatkossa opintotutoreille pyritään saamaan myös pieni rahallinen palkkio tehdystä työstä.
Keltaisen liikennevalon vertaistoiminta
Vertaistoimintaa kehittämällä ollaan Metropoliassa parhaillaan luomassa liikennevalopalvelumalliin pohjautuvaa Keltaisen liikennevalon vertaistoimintamallia (kuvio 1), jolla lisätään palveluiden saavutettavuutta ja edistetään opiskelijoiden välistä yhteisöllisyyttä ja solidarisuutta. Siinä yhdistyvät liikennevalopalvelumalli ja matalan kynnyksen vertaistoimintaan painottuva toiminta. Toiminnan suunnittelun keskiössä on ollut keltaisen valon palveluiden opiskelijoiden tarpeet.
Keltaisen liikennevalon vertaistoiminnan etuja:
- Kun pienemmät huolet ja haasteet voidaan ratkaista vertaisten tuella, saavat tehokkaita tukitoimia tarvitsevat opiskelijat varattua ajan asiantuntijoille helpommin.
- Vertaistoimintaa organisoimalla madalletaan kynnystä hakea apua opintojen etenemiseen ja oman hyvinvoinnin tukemiseen.
- Opiskelijoiden yhdessäoloa, kampusten viihtyisyyttä ja korkeakouluun kiinnittymistä tuetaan.
- Mahdollistetaan opintopisteiden kertyminen vertaistoiminnassa, ohjaustaitojen kehittyminen ja opintojen sujuva eteneminen.
- Vertaisopiskelijat, opintopiirien vetäjät ja kerhojen ohjaajat saavat onnistumisen kokemuksia ja työtodistuksen METKAlta.
- Opitaan hyvän työyhteisön pelisääntöjä ja toimivaa työkulttuuria.
Keltaisen liikennevalon vertaistoiminnassa, jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa toiminnallaan toisten arjen sujumiseen, hyvinvointiin ja kampusten yhteisöllisyyteen osoittamalla toisista välittämistä.
Kehittämistyö jatkuu. Tällä hetkellä Metropoliassa on:
- kaikille kampuksille avattu opiskelijoiden omat kampus lounge -tilat, joissa voi viettää yhdessä aikaa kahvia keitellen ja vaikkapa lautapelejä pelaillen
- eri liikuntahankkeiden rahoittamia rentoutumis- ja liikuntatiloja kampuksilla
- mahdollisuus tavata toisia metropolialaisia opiskelun ulkopuolella kerhotoiminnan, KV-kaverilounaiden ja VocaPolia-kuoron kautta.
Kaikkein tärkeintä kuitenkin on, että muistetaan kysyä vieressä kulkijalta aina välillä:
Hei, miten sulla menee? Tarvitsetko apua?
Kirjoittaja
Terhi Dahlman on kulttuurituotannon lehtori ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Metkasti Metropoliassa kohti kukoistusta -opiskeluhyvinvointihankkeen projektipäällikkö.
Lähteet
Luukka K., Arponen E., Kortelainen M., Mononen N., Sukselainen M., Väisänen M., Äijänen A. 2022. Liikennevalopalvelumalli edistämään opiskeluhyvinvointia Metropoliassa. Kestävää terveyttä ja hyvinvointia monialaisesti -blogi. Blogikirjoitus 14.11.2022. Luettu 2.2.2023.
Tuomisto, S., Samatar, N., Kosonen T. ja Levänen J. 2020. Koronan vaikutukset opiskelijoiden kokemana Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKAn raportti etäopiskelukyselyn tuloksista. (pdf) Helsinki: METKA. Luettu 2.2.2023.
Ei kommentteja