Metropolian suuhygienistien tutkinto-ohjelmassa haluamme olla aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja tuoda koulutustamme sekä ammattiamme näkyväksi. Metropolia_oralhygiene Instagram-tili on ollut käytössä nyt muutaman kuukauden.
Perehdyn tarkemmin siihen, miksi ja miten oppilaitos ja yksittäinen tutkintokoulutus on Instragramissa?
Suomalaiset somettavat ahkerasti
Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Suomalaisia Instagram-käyttäjiä on noin 1,4 miljoonaa1.
Instagramin suosio ja nopea kasvu perustuvat siihen, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvan avulla pystytään välittämään tunnelmia, tunteita, ajatuksia ja ideoita tavalla, johon teksti ei pysty. Instagramista saa tietoa kiinnostavista asioista ja sen avulla voi pysyä ajan tasalla uusista trendeistä ja ilmiöistä3.
#metropolia_oralhygiene
Aihetunnisteiden eli #hashtagien käyttö on olennainen osa Instagramin käyttöä. #hashtag kerää kaikki saman aihepiirin kuvat yhteen. Niiden avulla voi löytää uusia mielenkiintoisia tilejä ja käyttäjiä.
Mitä yritykset ja järjestöt tekevät Instagramissa?
Verkossa toimiminen on nykyään arkipäivää. Useat asiakkaat ovat sosiaalisessa mediassa ja selailevat sitä päivittäin. Tietoa etsitään verkosta. Monelle brändille Instagram onkin tehokas markkinointikanava4 .
Instagram tarjoaa yrityksille ainutlaatuista lisäarvoa, potentiaalista kuluttajahuomioimista sekä sitoutuneisuutta3. Yritykset kertovat Instagramissa kuvien ja lyhyiden videoiden avulla toiminnastaan ja tuotteistaan sekä esittelevät myös yrityksen työntekijöitä.
Instagramin avulla voidaan saavuttaa asiakkaat tehokkaammin ja laajemmin sekä vieläpä ilmaiseksi.
Suositun Instagram-käyttäjän ja yrityksen yhteistyö voi auttaa myymään paremmin yrityksen tuotteita ja palveluita. Tämä vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti tehokasta Instagramissa1.
Instagramissa toimivat kaiken ikäiset yksityishenkilöt, yritykset, kolmannen sektorin toimijat ja julkiset organisaatiot. Instagram kiehtoo ihmisiä ja sovelluksessa vietetäänkin aikaa 2-15 minuuttia kerrallaan useasti päivän aikana.2
Miksi oppilaitoksen kannattaa käyttää Instagramia?
Yrityksille ja järjestöille on siis hyötyä sosiaalisesta mediasta. Myös useat oppilaitokset ovat aktiivisia Instagramin käyttäjiä. Miksi ihmeessä?
- Verkostoitumisen vuoksi. Oppilaitos ja työelämä voivat kohdata Instagramissa. Voimme tavoittaa uusia kumppaneita ja luoda uusia innovatiivisia yhteistyöprojekteja.
- Työelämäyhteistyön edistämiseksi. Instagram voi toimia opetuksen ja työelämän toimintojen yhdistävänä tekijänä tarjoamalla mahdollisuuden nopeaan tiedon jakamiseen. Voimme kontaktoitua tehokkaammin työelämän kanssa sekä edistää myös yhteistyöyritysten ja -tahojen näkyvyyttä “tägäämällä” eli käyttämällä #hashtageja.
- Opetuksen ja osaamisen kehittämiseksi. Instagram tarjoaa paljon hyödyllisiä kuvia ja videoita, joita opiskelijat voivat katsoa ja opettajat hyödyntää opetuksessaan. Opettajat voivat ohjata opiskelijoita tutustumaan ajankohtaisiin materiaaleihin. Instagram voi edistää opiskelijan ammatillista kehittymistä.
Instagramin avulla voidaan myös markkinoida täydennyskoulutuksia ja asiantuntijoiden osaamista sekä lisätä tutkintojen vetovoimaisuutta.
Käytämme suuhygienistitutkinnossa Instagramia,
koska haluamme
- olla aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa
- kertoa koulutuksestamme ja tapahtumistamme
- tavoitella uusia yhteistyökumppaneita
- hyödyntää kuvien ja videoiden antia opetuksessa ja oppimisessa
- saada näkyvyyttä ammatillemme, tutkinnollemme sekä Metropolialle
- markkinoida koulutustamme ja saada lisää potentiaalisia hakijoita
- seurata yhteistyökumppaneidemme toimintaa
- seurata yhteistyöoppilaitosten sekä muiden oppilaitosten toimintaa
- olla ajan tasalla viimeisimmistä tapahtumista terveydenhoidon alalla
- kannustaa opettajia hyödyntämään sosiaalista mediaa opetuksessa
- kannustaa opiskelijoita seuraamaan hyödyllisiä ammattiin liittyviä tahoja
- lisätä väestön suunhoidon tietoutta
Innostan Sinua käyttämään Instagramia! Työasioista somettaminen on tätä päivää. Voit myös rakentaa itsestäsi brändin, kertoa työstäsi ja osaamisestasi sekä edistää Metropolian näkyvyyttä.
Täältä saat sometoimisto Kuulun vinkkejä miten voit aloittaa Instagramin käytön!
Kirjoittaja Johanna Manninen on suun terveydenhoitotyön lehtori ja digimentori Metropoliassa. Terveystieteilijä ja suuhygienisti. Someinnostaja ja digikannustaja.
Lue lisää suuhygienisti (AMK) -koulutuksesta
Lähteet:
1 Annalect 2017. Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa. Miten tehokasta vaikuttajamarkkinointi on, ja miten kuluttajat suhtautuvat siihen? Verkkodokumentti. <https://www.annalect.fi/research-instagram-influencer-marketing-finland/>. Luettu 16.4.2018.
2 Jumisko, J. 2014. Miten suomalaiset 18–29-vuotiaat käyttävät Instagramia? Laurea ammattikorkeakoulu, Liiketalouden koulutusohjelma, AMK-opinnäytetyö. Verkkodokumentti. <http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/79465/Jumisko_Jaana.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Luettu 16.4.2018.
3 Muurinen, J. 2014. Mikä on Instagram? – Instagram markkinointi yritykselle osa 1. Verkkodokumentti.<http://www.kuulu.fi/blogi/instagram-markkinointi-osa-1/>. Luettu 16.4.2018.
4 Pulkkinen, T. 2016. Miksi yrityksen kannattaa olla Instagramissa? Verkkodokumentti.
<http://www.kuulu.fi/blogi/miksi-yrityksen-kannattaa-olla-instagramissa>. Luettu 16.4.2018.
Ei kommentteja