Työskentelin kesällä 2020 Solar Filmsin tuottamassa Luokkakokous 3 – Sinkkuristeily -elokuvan tuotannossa. Kuvaukset järjestettiin kesä-elokuun aikana pääkaupunkiseudulla. Projektin tavoitteena oli tuoda markkinoille ammattitaitoisesti toteutettu kotimainen komedia, joka yltäisi yhdeksi Suomen parhaimmaksi komediaksi. Itse kuvauksien tavoitteena oli tehdä töitä hyvällä, ammattimaisella meiningillä ja saada kiitettävää materiaalia aikaiseksi. Kuvaukset onnistuivat hyvin, ja elokuvan sisällöstä tuli työryhmää miellyttävä kokonaisuus.
Esituotannossa työnimikkeeni oli tuotantoassistentti. Autoin tuotantoryhmää projektinhallinnassa, ja minun vastuullani oli myös harjoittelijoiden ja ajoneuvojen koordinoiminen. Keräsin tuotantoon tarvittavia työryhmän tietoja ja hoidin viestintää työryhmän kanssa sekä päivitin tuotantoinfon työryhmälle. Kuvauksissa toimin taas kolmantena apulaisohjaajana. Minulla oli vastuu näyttelijöistä ja avustajista. Kuvauksissa pidin huolen siitä, että näyttelijät ja avustajat olivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tein työsopimuksia avustajien kanssa ja pidin huolen, että he saivat kaiken oleellisen tiedon tuotannosta ja sen kulusta.
Syvennyin raportissani apulaisohjaamiseen sekä projektinhallintaan. Teoria yhdessä työkokemuksen kanssa antoi entistä kattavamman käsityksen tuotanto- ja apulaisohjausosastoista. Pohdin töissä ja raportissa paljon elokuvatuotantoa sekä tuotanto- ja apulaisohjausosastoiden työtehtäviä projektinhallinnan kautta.
Elokuvatuotanto on aina projekti, joka koostuu eri työvaiheista. Työvaiheet sisältävät suunnittelua, organisointia, johtamista sekä ongelmien ratkomista. Apulaisohjaajat ovat työntekijöitä, jotka hallitsevat elokuvatuotannon kokonaisuutta parhaan lopputuloksen takaamiseksi. Heidän työhönsä kuuluvat monet tuotannon työvaiheet, kuten projektin realistinen suunnittelu eli kokonaistavoitteiden hahmottaminen, aikataulutus, työnmäärän arviointi, budjetointi ja riskianalyysin tekeminen. Heidän tehtävänä on pysyä tuotannon tavoitteessa, annetuissa resurssiraameissa sekä johtaa työryhmää ja vastata työturvallisuudesta kuvauspaikalla. Apulaisohjaajat ovat vahvasti mukana projektin eri työvaiheissa.
Tulin töitä tehdessä ja teoriaan tutustuessa siihen tulokseen, että elokuvatuotannon vaiheita kannattaa ajatella projektinhallinnan kautta. Näin kokonaisuuden hahmottaminen on selkeämpää ja jokainen vaihe tulee suunnitelmallisemmin toteutettua. Aion ehdottomasti jatkossa hyödyntää työssäni apulaisohjausosastolla projektinhallinnan työvaiheita.
Ei kommentteja