Puotila-seura yhteistyökumppaneineen järjesti Varjagi-festivaalin 12.8.2017 Puotilan kartanolla. Festivaali oli viikinkiaiheinen, lapsiystävällinen koko perheen tapahtuma. Samaan aikaan kartanolla pidettiin myös keskiaikaiset markkinat, missä seppä ahjonsa kanssa loi aitoa tunnelmaa kartanon pihalle.
Tapahtumassa vieraili yli 3000 kävijää ja siihen oli vapaa pääsy. Ohjelmassa oli muun muassa: lapsille viikinkiaiheisia työpajoja, tutustumista aitoon viikinkiajan laivaan ”Sotkaan” ja viikinkien elämänmenoon rannan telttakylässä. Ohjelmasisältö toteutettiin pitkälti Helsingin kaupungin kulttuurikeskukselta saadun apurahan turvin. Koimme yhdessä tuotantotiimin kesken, että tapahtuman ohjelma oli hyvin onnistunut.
Toimin tapahtuman tuottajana ja syvennyin projektissa markkinointiin. Elina Saksala, Tuottajan Käsikirjassa kiteyttää markkinointiosaamisesta seuraavaa: ”Keskeisten markkinointikeinojen käyttö ja yhteensovittaminen, jotta mahdolliset asiakkaat saavat tietää toiminnastamme.” Projekti vahvisti markkinointiosaamistani ja sain arvokasta työkokemusta tuottajan työhön. Opin uutta uuden visuaalisen ilmeen luomisesta, tapahtuman ennakkomarkkinoinnista Facebookissa, sisäisen markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta yhteistyökumppaneiden kesken (yhdistysten julkaisut/tiedotteet), sekä menokoneisiin tapahtumatietojen päivityksistä. Havaittavaa on, että markkinointia tarvitaan läpi tuotannon elinkaaren, ei vain kolme viikkoa enne tapahtumaa.
Varjagi-festivaali tarjosi minulle haastavan ja monipuolisen oppimisympäristön. Tapahtuma antoi hyvin realistisen kuvan tapahtuman toteuttamisesta. Koin, että oli tärkeää nähdä ja saada kokea, miten tuotanto etenee valmiiksi tapahtumaksi alusta loppuun. Sain hyvää kokemusta projektin aikana vapaaehtoisten kanssa työskentelystä. Festivaalin tuottamisesta saa varmuutta tuleviin tuotantoihin ja osaa varmemmin ottaa seuraavat askeleet tuottajan työssä. –Elina Lehmusvuo 2016
Ei kommentteja