Olin viime syksynä Fullsteam Agencylla markkinoinnin harjoittelijana. Fullsteam Agency on yksi Suomen johtavista musiikkialan keikka-agentuureista. Yritys järjestää vuosittain satoja musiikkiin liittyviä tapahtumia aina festivaaleista pieniin klubikeikkoihin. Agentuuri tarkoittaa käytännössä yritystä, joka edustaa ja hoitaa asiakkaidensa asioita, eli tässä tapauksessa kyse on artistien keikkamyynnin ja -tuotantojen hoitamisesta.
En usko, että olen ainut, joka on alkanut kiinnittää huomiota musiikkialan agentuurien sometileihin ja etenkin niiden vähäiseen kiinnostavuuteen. Esimerkiksi Live Nationilla on ”oikealla” tilillään miltei 20 tuhatta seuraajaa Instagramissa, mutta Live Nation Agencylla vain vähän päälle 3 000. Fullsteamin somekanavien kanssa työskennellessäni huomasin myös, etteivät postaukset kerrytä kovinkaan paljon kommentteja tai tykkäyksiä, eli sitouta niiden näkijöitä tiliin ja tilin sisältöihin.
Mitä sitten voisi tehdä? Kuinka musiikkiagentuurista saisi houkuttelevan somessa?
Agentuurien somekanavien ydintehtävänä on tiedottaa tulevista keikoista ja toimia tietopankkina siitä, mitä on tulossa milloinkin minnekin. Tiedotustyötä on paljon, joten jo menneiden keikkojen fiilistely ja behind the scenes -materiaalien julkaisu tuntuu jäävän siksi minimiin. Tämä on sääli, sillä tässä mielestäni on yksi ydinasioista siihen, kuinka agentuurit saisivat erottauduttua muista musiikkialan toimijoista ja tarjottua seuraajilleen kiinnostavaa sekä exclusiivista sisältöä.
Muita oleellisia tekijöitä ovat mielestäni:
Vuorovaikutus
Todella yksinkertainen ja itsestään selvä asia, mutta nostan sen silti esiin: mitä aktiivisempi organisaatio itse on luomaan vuorovaikutusta, sitä helpompi myös seuraajien on siihen tarttua. Sama pätee myös asiakkaiden ja muiden alan organisaation somekanaviin. Aktiivisuus ruokkii aktiivisuutta ja myös esimerkiksi Instagramin algoritmit tuntuvat siitä pitävän.
Ihmiset ja tunteet tekevät sisällön
Asiat ovat kiinnostavia, mutta niin myös ihmiset asioiden takana. En edes tiedä kuinka monesta markkinointiin liittyvästä kirjasta olen lukenut lauseen: Ihmiset kiinnostavat organisaatioita enemmän, mutta se on täysin totta. Livemusiikki herättää myös ihmisissä paljon tunteita. Mikä olisikaan parempi tapa markkinoida sitä, kuin näyttää ne tunteet ja reaktiot, joita keikat ovat aiemmin aiheuttaneet.
Selkeys, fokus informaatiossa
Agentuurin ydintehtävä on siltikin toimia tiedotuskanavana eikä tämä saa kärsiä muita sisältöjä mietittäessä. Esimerkiksi edellisten keikkojen videomateriaalit toimivat varmasti paremmin seuraavan keikan markkinoinnissa, kuin pelkästään uuden keikkaleiskan postaaminen. Eri tekijöiden tulisikin tukea toisiaan, eikä ajautua sivuraiteille ja sivuuttaa ydintehtävää.
Toivon, että eri agentuurien työharjoittelijat/työntekijät pääsevät kehittämään somekanavien sisältöjä tälläisestä näkökulmasta. Potentiaalia kiinnostavan somesisällön tuottajaksi agentuureista nimittäin on, mutta se potentiaali tulisi valjastaa käyttöön. Keikkamarkkinoinnin ei tarvitse olla pelkkää keikkaleiskojen tuputtamista, vaan siihen voi keksiä luovempia toimintatapoja, jotka ajan mittaa rutinoituvat eivätkä enää tunnu sen työläämmiltä kuin muidenkaan sisältöjen teko.
Ei kommentteja