Nykytanssin ja baletin kulttuuri on ollut keskuudessa niin kauan kuin muistamme. Sieltä on noussut suuria tähtiä ja vaikuttavia nimiä. Suomalaiset arvostavat kotimaista nykytanssiesitystä ja ulkomailla se on kiehtovaa ja ainutlaatuista. Showtanssi tai viihdetanssi ovat syystä tai toisesta ilmentyneet halpoina ja arvottomina ja tästä syystä myös palkat sekä työehtosopimukset ovat aikamoinen villi länsi kentällä toimiville.
Viimeisin projektini kulttuurituotannon opiskeluissa toteutui Suomen Tanssi ja Sirkus liitolle, jonne lähdimme toteuttamaan kaupallisen alan tanssijoiden palkkasuositustaulukkoa ja muistilistaa sopimusneuvotteluihin. Projektini sai alun lokakuussa 2017 , kun otin yhteyttä ammattiliittooni, joka on ollut minulle vuosia tanssialalla toimineena tukena ja apuna kiperissä tilanteissa. Kuvailin rehellisesti millainen tilanne tällä viihdemaailman tanssijoilla ja koreografeilla on sopimusneuvotteluissa. Kerroin että asialle on saatava jonkunlainen muutos ja haluan ottaa asian hoitaakseni, johon haluaisin ammattiliiton avuksi. On tärkeää että ammattiliitto on tällaisessa mukana, sillä se edesauttaa tulevaisuudessa sopimusneuvotteluja käydessä virallisen olemassa olevan datan esittämistä perusteluiksi.
Eräs opettaja kulttuurikoulutuksen aikana kummasteli ”showtanssi” sanan paheksumista. ”Sehän vain kertoo, että tehdään showta, joka on isoa, näyttävää ja kallista”. Kenties meidän kyseisen alan edustajien pitäisi ensin miettiä mistä moinen paheksunta on lähtöisin ja vain yhdessä muuttaa käsityksiä kuin taistella entistä vastaan. Showtanssijalta edellytetään monien tanssilajien taitamista, erilaisissa esitystilaisuuksissa ammattimaista toimimista, nopeaa omaksumiskykyä ja muuntautumiskykyä, stressinsietoa ja karismaa, joka kuitenkaan ei rajaa muuta ryhmää. Siinä on monta asiaa, jotka ansaitsivat arvostusta ja kunnioitusta. Sitten asiaan.
Kuten mainitsin show-alalla tai kutsun sitä kaupalliseksi alaksi, palkat ja työehtosopimusasiat ovat melkoista viidakkoa. Alalla kulkee paljon hiljaista tietoa, joka tulee tutuksi ja selkeämmäksi mitä enemmän ja kauemmin alalla tekee töitä. Tanssijoiden palkat useimmiten määrittelee koreografi, sillä hän neuvottelee tilaajan kanssa. Tämä henkilö voi olla tanssiryhmän edustaja, TV-ohjelman koreografi, artistin kiertue koreografi jne. Se ei poista kuitenkaan tosiasiaa, että tanssijan on pystyttävä myös itse vaatimaan oikeudenmukaista korvausta työstään.
Alalle nousee jatkuvasti uusia tanssijoita ja koreografeja ja jollei missään ole tarjolla selvitystä minimikorvauksista ja työehdoista niin emme voi olettaa tämän kaupallisen alan asioiden paranevan. Tämän vuoksi projekti oli tärkeä, sillä sen tavoitteina oli luoda tanssijoiden työn palkkasuositus taulukot erilaisista töistä sekä muistilistaa sopimusneuvotteluja varten. Tällaisella saamme alalle yhtenevän linjan työkorvauksista ja karsittua tietämättömän palkan polkemisen. Näillä kaupallisen alan ammattilainen saa itselleen varmuutta ja tukea yhteisöllisyydestä sekä arvokkaamman neuvotteluavun tuleviin töihin.
Katrin Vaskelainen
Ei kommentteja