Hyppää pääsisaltöön
Tulevaisuuden tuottajat

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tulevaisuuden tuottajat
Kulttuurituotannon opiskelijoiden blogi
0

Klubikulttuuri ei kannusta naisia soittamaan levyjä

Kulttuurituotannon bloggaajat · 19.6.2018

Tämä blogikirjoitukseni pohjautuu tekemääni kulttuurituotannon AMK-opinnäytetyöhön Sukupuoliroolit suomalaisessa klubikulttuurissa. Opinnäytetyön tilaajana toimi LiveFIN ry ja tutkimuksessa on haastateltu alan toimijoita ja kartoitettu ongelmaa myös työpajassa. Työni on vapaasti luettavissa osoitteessa www.theseus.fi.

Tutkimusongelman avulla tarkoitus oli selvittää, kuinka tunnistaa sukupuolittuneen työelämän haasteet ja kehityskohdat musiikkiklubien toiminnassa tasa-arvoisemman klubikulttuurin saavuttamiseksi. Kiinnostukseni aiheeseen perustuu omiin kokemuksiini tapahtumien kävijänä, asiakkaana sekä järjestäjänä. Kulttuurituottajana koin tämän tutkimuksen suunnittelun, toteutuksen ja raportoinnin kiinnostavana ja omaa ammattitaitoani edelleen syventävänä.

Mistä johtuu, että suurin osa tapahtumissa ja klubeilla soittavista dj:istä on miespuolisia?

Musiikkiala on perinteisesti miesvoittoinen sekä järjestäjien että esiintyjien osalta. Miehet ja naiset on lokeroitu erilaisiin rooleihin, joiden takia miehet perinteisesti soittavat levymusiikkia tanssivalle yleisölle – joka koostuu naisista.  Kyse on meihin varhain iskostetuista asenteista, joiden kautta omaksumme tietynlaiset käyttäytymismallit ja sukupuoliroolit. Vallitseva kulttuuri on kasvattanut meidät siihen, että nimenomaan poikien kuuluu tykätä teknisistä asioista kuten autoista ja tietokoneista, samalla kun tytöt leikkivät nukeilla ja meikeillä. Dj:nä toimiminen voidaan nähdä tekniikkaa vaativana maskuliinisena asiana, sillä se vaatii jonkin verran eri ohjelmien ja laitteiden ymmärrystä.

Naispuoliset dj:t kokevat, että verrattuna heidän mieskollegoihinsa heidän täytyy nähdä kaksinkertainen vaiva menestyäkseen. Tämä johtuu siitä, että sekä yleisö että henkilökunta analysoivat heidän soittotekniikkaansa ja tyyliään analysoidaan paljon herkemmin kuin miesten. Tapahtumissa toimivat teknikot, kuten ääni- tai valomiehet, ovat saattaneet olla alalla pitkään ja tottua perinteisiin, jopa ”vanhoillisiin” rooleihin tapahtumaympäristössä. He, tai muu tapahtuman henkilökunta, eivät välttämättä ole tottuneet näkemään naisia soittamassa levyjä. Tämän vuoksi nais-dj:t joutuvat todistelemaan itseään ja kokemaan vähättelyä ja tytöttelyä sukupuolensa takia sekä useasti myös taistelemaan tasa-arvoisen palkan puolesta. Ennakkoluuloisia asenteita vallitsee myös asiakkaiden puolella. Naisia ei ole totuttu näkemään tapahtumassa tai klubilla soittamassa musiikkia, mikä saa yleisön kyseenalaistamaan naispuolisen dj:n kykyjä.

Dj:t työskentelevät usein itseoppineina, eikä työlle ole juuri minkäänlaista koulutusta. Miesten keskuudessa usein voimissaan oleva ”hyvävelikerho” kannustaakin miespuolisia kavereita kokeilemaan soittamista matalalla kynnyksellä, kun taas maskuliiniseen tilaan saapuminen voi vaatia paljon rohkeutta naispuoliselta henkilöltä. Myös naiset tarvitsevat yhteisön, jolta saada tukea ja kannustusta. Mikäli tapahtumissa tai klubi-illoissa ei ole yhtäkään naista edustettuna, voi olla vaikea inspiroitua ja lähteä yksin yrittämään musiikillisen kokemuksen ja klubitunnelman luomista levyjä soittamalla.

Opinnäytetyön kartoituksessa selvisi, että kuukauden aikana viidellä eri klubilla esiintyneistä dj:istä naisia oli keskimäärin 17 % ja live-esiintyjistä 18,8 %. Asiakaskyselyn mukaan 60,6 % koki suomalaisen klubikulttuurin olevan miesvoittoinen, ja 40,4 % toivoi klubilla soittavien esiintyjien olevan tasapuolisesti kaikkia sukupuolia. 83 % ei välittänyt siitä, mitä sukupuolta esiintyjät ovat. Klubikulttuurin toivottiin muuttuvan yhdenvertaisempaan suuntaan, ja erityisesti lisää naispuolisia tekijöitä haluttiin nähdä jatkossa enemmän. Myös turvallisuus oli asiakkaille tärkeää, ja ahdisteluun toivottiin puututtavan entistä tehokkaammin. Tapahtumien tekijöiden ja asiakkaiden näkemykset suomalaisesta klubikulttuurista ovat melko samankaltaiset ja he jakavat samanlaiset arvot ja toiveet.

”Kun itse järjestää tapahtumia, voi tilasta luoda mahdollisimman turvallisen ja vaikuttaa ilmapiiriin.” – Rebekka Yeboah, artisti ja dj

Haastatteluissa kävi ilmi, että myös itse tekijät kokevat Helsingin klubikulttuurin olevan, ainakin rakenteissa, miesvoittoinen. Kaikki naispuoliset haastatteluun osallistuvat henkilöt ovat kokeneet ennakkoluuloja, vähättelyä sekä tytöttelyä työurallaan. He ovat tarttuneet ongelmaan ja alkaneet järjestää tapahtumia itse. ”Kun itse järjestää tapahtumia, voi tilasta luoda mahdollisimman turvallisen ja vaikuttaa ilmapiiriin. Esiintyjänä asioihin ei pysty vaikuttamaan samalla tavalla”, haastatteluun osallistunut artisti ja dj Rebekka Yeboah sanoo. Myös miespuoliset haastateltavat kokivat, että suomalaisella klubikentällä on tilaa kaikenlaisille artisteille. Artisti ja dj Noah Kin kokee, että palautteen antaminen yksitoikkoisesta lineupista on tärkeää, ja konkreettisten numeroiden esittäminen tapahtumajärjestäjälle voi olla todella iso ”wake-up call”.

Sukupuolineutraalin taidekasvatuksen avulla näihin asenteisiin voidaan saada muutosta jo nuorella iällä. Tyttöjä ja poikia tulisi kasvattaa siten, että kaikesta saa olla kiinnostunut sukupuolesta huolimatta.  Roolimalleja täytyy olla kumpaakin sukupuolta, jotta lapsi tai nuori tietää, että hänkin voi ryhtyä ilman ennakkoluuloja alalle. Naisia tulisi kannustaa enemmän tekniseen tekemiseen kuten tässä tapauksessa levyjen soittamiseen.

Sekä promoottoreilla että klubikävijöillä on mahdollisuus vaikuttaa klubien sukupuolittu- neisuuteen. Vaatimalla sukupuolivähemmistöjä esiintyjäkaartiin yleisö voi tehdä selväksi, minkälaisia arvoja klubien toivotaan noudattavan. Promoottori puolestaan voi aktiivisesti vaikuttaa omien tapahtumiensa sukupuolijakaumaan tasa-arvoisilla artistivalinnoilla. Sukupuolten välinen tasa-arvo täytyy näkyä aina ruohonjuuritasolta johtoportaaseen asti ja raha-asioista tulee keskustella avoimesti sukupuolten välisten tuloerojen tasaamiseksi.

Tämän opinnäytetyön tutkimustietoa ja tuloksia voidaan käyttää klubitoiminnan kehittämiseen. Luodakseen turvallisen ja viihtyisän klubiympäristön järjestäjätahon täytyy tunnistaa kaikki mahdolliset uhat klubiympäristössä ja tehdä parhaansa niiden ennaltaehkäisemiseksi, mikä on tärkeä taito myös kulttuurituottajalle. Yhdenvertaisuutta voidaan edistää kaikenlaisessa tapahtumatuotannossa, kunhan sen perusteet vain ymmärretään.

Aino Niemi, kulttuurituottaja

klubikulttuurikulttuurituotantoopinnäytetyösukupuoliroolit

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Markkinoinnin maailmaa Paviljongissa
      Markkinoinnin maailmaa Paviljongissa
      26.11.2021
    • Risteilyjen täyteinen kevät – vai onko sittenkään
      Risteilyjen täyteinen kevät – vai onko sittenkään
      25.5.2020
    • Markkinointialan kilpailujen kultaa metsästämässä
      Markkinointialan kilpailujen kultaa metsästämässä
      27.4.2022

    Kulttuurituotannon bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian kulttuurituotannon opiskelijoita. Blogeissa kurkistetaan kulissien taakse, esitellään tuotantoja ja ajankohtaisia kulttuuritapahtumia. Opiskelijat kertovat kulttuurituotannon opiskelusta Metropoliassa ja siitä mitä tuotannoissa sekä projekteissa tapahtuu.

    Uusimmat jutut

    • METKAn Speksi – vapaaehtoisia johtamassa

      23.3.2023
    • Featured Video Play Icon

      Tuotantoharjoittelijana Kansallisoopperalla

      22.3.2023
    • Toisen roska on toisen ilo

      20.3.2023

    Arkisto

    • ▼ 2023 (6)
      • ▼ maaliskuu (5)
        • METKAn Speksi – vapaaehtoisia johtamassa
        • Tuotantoharjoittelijana Kansallisoopperalla
        • Toisen roska on toisen ilo
        • Tuottajat ekologisen Web3:n toimijoina
        • Kuinka tehdä agentuurista kiinnostava somessa?
      • ▼ helmikuu (1)
        • Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
    • ► 2022 (26)
      • ► joulukuu (1)
        • Rohkeasti pöhinän keskelle
      • ► marraskuu (1)
        • VegeXmasia tuottamassa
      • ► lokakuu (2)
        • periglitch ⊂ verkko - esitystaidetta epätyypillisessä ympäristössä | projektijohtaminen taiteellisena suunnittelijana
        • Tuurin Tärinät 2022
      • ► syyskuu (3)
        • Onnistunut perehdytys kiinnittää tapahtumateknisen osaajan organisaatioon
        • Kulttuurituottaja, näin teet hyvän sisältösuunnitelman
        • Bit1 vakuuttaa brändiuudistuksellaan
      • ► elokuu (3)
        • RatikkAppr6 on täällä taas!
        • Kulttuurin ja sotealan risteyksessä: vertaisohjaajakäsikirjan palvelumuotoilu ja tuottaminen
        • Juhlan tuntua Arabiassa
      • ► kesäkuu (3)
        • Kokemuksia keräämässä
        • Terveiset CIFAS: Producer's Academy 2022:sta
        • Gaalatunnelmaa Riihimäen Nuorisoteatterissa
      • ► toukokuu (3)
        • Vulvasta on vaikea puhua – etenkin poikkeusaikana
        • Sometusta lasten ja nuorten urheilutapahtumassa
        • Tarinat kulttuurituottajan taikavoimana
      • ► huhtikuu (3)
        • Markkinointialan kilpailujen kultaa metsästämässä
        • Aurinkoenergialla tuotettu bisse? – Ympäristö tarvitsee kulttuurituottajan osaamista
        • Terveisiä- näyttelyn tuotanto
      • ► maaliskuu (3)
        • Suuretkin tuotannot rakentuvat pienistä osista
        • Palvelumuotoilu tapahtumatuottajan työkaluna
        • Omaehtoinen tapahtumanjärjestäminen ja rahoituksen hankkiminen
      • ► helmikuu (1)
        • Itsensä johtaminen nopeatempoisessa ympäristössä
      • ► tammikuu (3)
        • Itsensä johtaminen – Yksinkertaista paperilla, vaikeaa käytännössä
        • Töitä työhyvinvoinnin eteen
        • Sosiaalinen media kirjan markkinoinnin välineenä
    • ► 2021 (38)
      • ► joulukuu (3)
        • Taiteilijan ja tuottajan keskinäinen suhde määrittyy jo opiskeluaikana
        • Siis mitä – kuunteleeko kukaan?
        • Visuaalinen viestintä tuottajan työkaluna
      • ► marraskuu (7)
        • Lasten paloturvallisuusosaamista voidaan kasvattaa tapahtumilla
        • Markkinoinnin maailmaa Paviljongissa
        • Kulttuurilaitos matkalla hiilineutrauliuteen
        • Kulttuurituottajat tekevät brändityötä!
        • Tunne Sävelet -lastenlaulukirja on saatettu painoon!
        • Kulttuurikesän täydeltä markkinointia ja itsensä johtamista
        • Tuottajat matkalla tulevaisuuteen!
      • ► lokakuu (2)
        • Viihdettä koronan aikaan eli miten pandemia muutti elokuva- ja tv-alan käytäntöjä
        • Sisällöntuotantoprojekti Instagramiin – aiheena vastuullisempi muoti
      • ► syyskuu (2)
        • Lahjoittajien sitouttaminen – Case: Roosa Nauha
        • Eräväsymystä - työajan seuranta oman jaksamisen mitoittamisessa
      • ► elokuu (4)
        • Elämyksellinen alueohjelmasisältö parantaa asiakaskokemusta festivaaleilla
        • Ulkoinen viestintä kolmannen sektorin tuotannossa: Höntsä - Silta Eteenpäin
        • Kulttuuritoimijoita yhdenvertaisuuden edistämisessä auttaisivat selkeät tavoitteet ja sanallistetut odotukset
        • Rakkaudesta lajiin - yksilön tapahtumaelämyksen vahvistamisessa virtuaalitapahtumissa
      • ► kesäkuu (1)
        • Itsensä kehittäminen reflektoinnin kautta
      • ► toukokuu (8)
        • Unelmat treenikämpän ulkopuolella. Kuinka harrastajabändi voi tuoda toimintaansa mukaan lisää ammattimaisuutta?
        • Kuvataiteilijan työparina Mäntän Kuvataideviikoilla
        • Hyvä viestintä takaa onnistuneen materiaalituotannon markkinointikampanjassa
        • Luovan alan työaikaresursointiin uusi malli
        • Kansainvälisiä demotouhuja UNESCO’n vuosikokouksessa
        • Markkinointikampanja korumerkille
        • Sitouttaminen haastaa luovan alan organisaatioita
        • Itsestään oppiminen kantapään kautta
      • ► huhtikuu (2)
        • Viisi vinkkiä parempaan itsensä johtamiseen
        • Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa
      • ► maaliskuu (6)
        • Tapahtumakoordinaattorina koiratapahtumassa
        • Valokuvanäyttelyn tuottaminen
        • Etätöihin sopeutuminen
        • Data-analyysia kulttuurituottajalle
        • A project abroad
        • Tuottajasta Twitch-striimaajaksi
      • ► helmikuu (2)
        • Opettajana korona
        • Liikkeellä marraskuussa 2020 – yksi vuoden ainoista livefestivaaleista
      • ► tammikuu (1)
        • Luovuus valloilleen somessa
    • ► 2020 (31)
      • ► joulukuu (3)
        • Luova prosessi tutuksi
        • Tuottajana harrastajateatterissa
        • Sisäinen viestintä etätyössä
      • ► marraskuu (5)
        • Kaksoisvoittoon palvelumuotoilulla
        • Amisten asialla – kiertuetyöntekijänä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitolla
        • Itsensä johtaminen – matka täydestä kalenterista tyhjiin sivuihin
        • Hanketuottamisen salat
        • Yhdistyksen apurahat haussa
      • ► lokakuu (5)
        • Aloittamisen vaikeus ja itsensä johtaminen
        • Hanketuottaja rakentaa ihmiselle merkityksellistä kulttuuritoimintaa
        • Untuvikosta Suomen suurimman XR-tapahtuman tuottajaksi
        • Sukellus hanketuottajuuden maailmaan
        • Hanketuottaminen on paljon enemmän kuin vain tuottamista
      • ► syyskuu (4)
        • Mitä sinä pelkäät?
        • Hostina Ruisrockissa 2019
        • Tapahtumasuunnittelua & trendejä
        • Varjagi-festivaali
      • ► elokuu (1)
        • Mitä kuuluu kulttuurille?
      • ► kesäkuu (3)
        • Romusta osaksi Slushin visuaalista ilmettä
        • Mainio tapa uusasiakashankintaan
        • Elämää opintojen aikana
      • ► toukokuu (3)
        • Tavoitteena hyvät (hää)bileet!
        • Muuri – toiminnallinen teos osana Helsinki Biennaalia
        • Risteilyjen täyteinen kevät – vai onko sittenkään
      • ► huhtikuu (4)
        • Kysytään tuotantopäälliköltä
        • Puhetta väkivaltaa vastaan
        • Väriä Helsingin yöelämään!
        • Vaikuttavaa nykyteatteria
      • ► maaliskuu (1)
        • Varrelle virran!
      • ► helmikuu (1)
        • Projektina tietopaketti Alakulttuurikeskus Loukon vapaaehtoisille
      • ► tammikuu (1)
        • Kulttuurituottaja klassisen musiikin konsertti-instituution ravistelijana
    • ► 2019 (57)
      • ► joulukuu (1)
        • Tuotantoassistenttina Warnerilla
      • ► marraskuu (8)
        • Solstice Festival - matka tunturin huipulle
        • Tuotantoharjoittelijana klassisen musiikin juhlassa
        • Kutu opiskelijat Koko Jazz Clubin sykkeessä
        • Kasetilla maailmankartalle
        • Vapaaehtoisten johtamista vihreämmän tapahtuman eteen
        • Tuotantoassistenttina Magnesia Festivalilla
        • Projektina verkkosivut henkilöbrändille
        • Tapahtumatuotannon yrittäjäksi
      • ► lokakuu (5)
        • Pää edellä syvään päähän – ensimmäinen tapahtumatuotantoni
        • Höntsäharrastamista helposti kaikkien saataville
        • Elokuvien ilosanomaa levittämässä
        • Höntsä-Fest 2018 – Jäähallille 45 päivässä!
        • Puistojuhlaa tuottamassa - Helsinki Pride 2019
      • ► syyskuu (5)
        • Tutkimusmatkalla XR:n maailmassa!
        • Tiimityötä TV-tuotannossa - Suurin pudottaja Suomi
        • BWWE - Best of Broadway and West End
        • Freelancerin verkkosivujen kehittäminen ja visuaalinen viestintä
        • E-urheilu - tuottajana tutkimassa uutta kasvavaa ilmiötä
      • ► elokuu (3)
        • Kiertuevastaavana vihreiden vaalikiertueella
        • Ensimmäinen projekti tuottajan kengissä
        • Vilkaisu hankemaailmaan
      • ► kesäkuu (9)
        • Tanssikoulun kilpailukoordinaattorin ajankäyttö hallintaan
        • Tapiola Sinfonietta – kaupunginorkesteri kiertueella
        • Tuotantosuunnittelun merkitys teatterituotannossa
        • XR Roadshow - kulttuurituottajat lisätyn todellisuuden sanansaattajina
        • Hankemaailmaan salsatanssin tahdissa
        • Hankkeen sponsorimaailmaan syventymässä
        • Rakkaudellista kohtaamista museossa
        • Kiasma—taiteilijan, yleisön & hermojen risteyskohta
        • Tuotantokoordinaattorina itseään johtamassa
      • ► toukokuu (10)
        • Metropolian 10-vuotisjuhlia tuottamassa
        • Esittävät taiteet lähemmäs yleisöä
        • Tulevaisuuden tuottajan taidot testissä
        • Tuottajana monitaiteisessa musiikkidraamassa
        • Viestintää Osuma-hankkeessa
        • Johtamiskokemuksia Slushista
        • Suunnitelmallista söpöyttä
        • Kokemuksia jooga- workshopista
        • Lasten luontosuhdetta vahvistetaan teatterin keinoin
        • Oppia voi myös teorian kautta
      • ► huhtikuu (4)
        • Ainutlaatuinen Seurasaaren Joulupolku muutoksen edessä!
        • Sosiaalisen median strategia kukkakaupalle
        • Oodi metsälle
        • Musiikki & Median kansainvälisen ohjelman projektinhallinnan palvelumuotoilu
      • ► maaliskuu (8)
        • Uudenlainen ruokailu tapahtuma – Food Trail
        • Tuottajuus + peliala = <3
        • Kutitus-taidefestivaali 3-7.10.2018 Espoon kulttuurikeskuksessa
        • Minustakin kulttuurituottajaksi?
        • Kulttuurituotannon opiskelijat
        • Kulttuurituotannon opiskelijat
        • Kulttuurituotannon opiskelijat
        • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • ► helmikuu (2)
        • Kulttuurituotannon opiskelijat
        • Mitä ovia Helsinki ja Metropolia ovat avanneet kulttuurin kentällä itselleni
      • ► tammikuu (2)
        • Katutanssia brunssilla ja OuluSporassa
        • Sosiaalisen median joulukalenteri Hiustarinoita parturi-kampaamolle
    • ▼ 2018 (39)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Suunnittelua, muutoksia ja uuden opettelua - markkinointikäsikirja tanssiryhmälle
      • ▼ marraskuu (2)
        • Analyysien ja tutkimuksien verkko
        • VITUIXMÄN - mutta vain nimellisesti
      • ▼ lokakuu (1)
        • Producing photography in the Big Apple
      • ▼ syyskuu (1)
        • ”Kuka teistä on se kulttuurituottaja?”
      • ▼ kesäkuu (9)
        • Klubikulttuuri ei kannusta naisia soittamaan levyjä
        • Kahvilan perustaminen - Unelmista todeksi
        • Aurinkoiset Kustaankartanon Festarit
        • Kustaankartanon festarit osana Helsinki-päivää 2018, ennen H-hetkeä.
        • Arctic15 Routen ensiesitys
        • Kallio Kukki auringossa!
        • Uutta ja ihmeellistä
        • Showtanssijoiden sopimukset ja palkat kuntoon!
        • Vapaaehtoistapahtumaa rakentamassa
      • ▼ toukokuu (7)
        • Tuottaja = monitoiminainen
        • "Näyttely vartissa" - Äänimaailma
        • Jälkikäsittely ja projektin päättäminen
        • Viimeistelyjä vailla
        • “NÄYTTELY VARTISSA” -KUVAUKSET KANSALLISMUSEOLLA
        • Kanditeatteri on saatu päätökseen!
        • TerveysCasino häikäisi Sairaanhoitajapäivillä 2018
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Yhdessä, enemmän, uutta - Kliffa2018
        • Ruukkipäivää vietetään jälleen tänä vuonna Salossa
      • ▼ maaliskuu (16)
        • Bisnespolku alkaa muovautua
        • Ensimmäistä kertaa Arabian katufestivaalilla
        • Kesän ykkösfestarit Kustaankartanossa
        • Vapaaehtoisvoimin Suomen suurimmaksi katutaidetapahtumaksi
        • Kallio Kukkii
        • Peltotiekeskustelu 22.2.-3.3.2018
        • Kanditeatterin alkutaipaleet
        • Opiskelijat totettavat Metropolian 10 vuotisjuhlat
        • Kuvaukset nurkan takana
        • Arctic15 verkostoitumistapahtuman tuotannossa - alku fiiliksiä
        • Henkilökohtaisen motivaation löytöretkellä
        • Sometyöskentelyä Zodiakilla
        • Kansallismuseolla videoidaan näyttelyt varttiin
        • Katufestivaalien lastenohjelman uudistamista
        • Kulttuurituottaja rikkomassa perinteisen messuosaston rajoja
        • Kustaankartanon festivaali osana Helsinki-päivää 12.6.2018.

    Avainsanat

    Arabian katufestivaali cultural management festivaalituotanto hanke hanketuottaja hanketuottaminen Helsinki-päivä Höntsä – silta eteenpäin! itsenäinen projekti itsensä johtaminen johtaminen Kansallismuseo korona Kulttuurialan projektityö kulttuurintuotanto kulttuurituotanto Kulttuurituottaja Kulttuurituottaja 2016 kulttuurituottaja 2017 kulttuurituottaja YAMK kulttuurituottaja16 kulttuurituottajat Kustaankartanon festivaali Kutu15 kutu16 Kutu17 kutu18 markkinointi Metropolia metropolia ammattikorkeakoulu näyttely vartissa opastusvideo opiskelija projekti projektityö sisällöntuotanto sosiaalinen media tanssitaide tapahtumatuotanto Tuottajat18 Tuottajat20 tv-tuotanto vapaaehtoistyö viestintä yhteishaku

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste