Miltä suomalainen XR-kenttä* näyttää vuonna 2019? Onko kentällä relevantteja työmahdollisuuksia tuottajalle? Entä miltä näyttää XR:n ja kulttuurin suhde?
Lähdimme tutkailemaan asiaa kolmen kulttuurituottajaopiskelijan voimin keväällä 2019, kun siltoja kulttuuri- ja teknologia-alojen välille rakentava Creathon-hanke värväsi minut sekä Julia Keinäsen tuottamaan informatiivista videopakettia tukemaan syksyllä 2019 starttaavaa “XR – uutta todellisuutta” -verkkokurssiaan. Kolmas kutulainen löytyi, kun keksimme värvätä Laura Madetojan toimittajaksemme ja kasvoiksemme. Laurahan päätyikin sitten tekemään opinäytetyönsä täysin keräämiimme haastattelumateriaaleihin perustuen. Työ löytyy netistä ja vastaa kysymyksiin tuottajan työmahdollisuuksista tällä saralla, suosittelen vilkaisemaan mikäli aihe kiehtoo.
Työnkuvaani kuuluivat tuotannolliset- ja organisointitehtävät sekä erityisesti kuvauskaluston operointi ja videomateriaalin raakaeditointi. Veikkaanpa, että näistä jälkimmäisistä tehtävistä karttuneet taidot tulevat olemaan yllättävän hyödyllisiä tulevaisuudessa itselleni ja uskoakseni lähes kelle tahansa tuottajalle. Pidin kameroiden ja mikkien kanssa puljaamista hauskana ja nautin sommittelusta, hauskaa vaihtelua normaaleihin läppäri- ja puhelinhommiin siis.
Ideana oli tuottaa rentoa, reportaasihenkistä materiaalia tietyllä pedagogisella pohjavireellä. Jotain, joka kohentaa verkkokurssia käyvän mielenkiintoa kaiken tuhdimman infon keskellä ja samalla täydentää opittua. Kyselimme kenttää tuntevilta parhaat vinkit keihin henkilöihin ja mihin firmoihin kannattaa ottaa yhteyttä ja saimmekin säädettyä tapaamiset yllättävän helposti yhteistyötahojen ollessa uskomattoman avuliaita.
Päädyimme lopulta vierailemaan kahdeksassa alan yrityksessä ympäri pk-seutua. Erilaista otantaa ja lähestymistapaa alaan löytyi paljonkin, kirurgian opetuksesta VR-teatterin kautta arcade-peleihin. Kiinnostavaa on se, että vaikka kulloinenkin aihe ei itsessään olisi kovinkaan kiinnostava, niin laadukkaasti sovellettu XR tuntuu tekevän siitä helposti vähän mielenkiintoisempaa. Kenties niin kutsuttu (arjen) pelillistäminen on tulevan päivän sana?
Jos haastatelluilta haluttaisiin hakea jotain yhtä vahvaa konsensusta, liittyisi se varmasti siihen, miten XR-teknologian potentiaaliset käyttötarkoitukset ovat niin laajat, ettei meillä ole vielä suurtakaan ymmärrystä niistä. Mielikuvitus ei vain riitä. Myös klisee siitä, että elämme suurta murroksen aikaa, oli vahvasti mukana haastatteluiden sanastossa. Tällä kertaa se näyttää kuitenkin pitävän paikkansa! Varsinkin maailmalla alan firmoihin sijoitetaan pääomaa avokätisesti, ja se yhdistettynä huippuosaajiin näyttää poikivan tuloksia nopeutuvaan tahtiin.
Erityisesti kolmelta jututtamaltamme erityisasiantuntijalta saimme kuitenkin myös tasapainottavia lausuntoja: kehitettävää kyllä riittää ennen kuin todellinen saumaton immersio* voidaan saavuttaa ja teknologioiden potentiaalia ulosmitata.
*XR = extended reality, siis VR- ja AR-teknologiat sekä muut samanhenkiset niin kutsutun todellisuuden jatkeet
*Immersio = uppoutuminen, eläytyminen
Ei kommentteja