Elektroninen urheilu eli e-urheilu tai esport on videopelien kilpapelaamista.
Nuorten pelaamiseen liittyy paljon ennakkoluuloja ja se on yksi vanhempien huolenaihe. Yleinen käsitys lajista on perustunut mielikuvaan tietokonenörteistä, jotka ovat energiajuomien suurkuluttajia. Nyt E-urheilu on esillä viikoittain mediassa, ja pelaamisesta on tullut merkittävää liiketoimintaa maailmalla.
Kaavin kunta halusi lähteä tukemaan tätä nuorten keskuudessa suosittua harrastusta. Tammikuussa 2019 Kaavin nuorisotalolla järjestettiin lanit (= verkkopelitapahtuma) iltakahvilan yhteydessä. Nuorisotalo tarjosi innokkaille pelaajille tilan, jonne nuoret saivat tuoda omat pelikoneensa. Ilta oli suosittu. Lukuisten kyselyiden tuloksena päätettiin kesällä 2019 järjestää uusi ja isompi tapahtuma: KAAVIESPORT.
Tapahtuman tarkoituksena oli koota yhteen paikkakuntalaisia nuoria viettämään aikaa mieluisen tekemisen parissa. Tapahtumaan osallistuminen ei edellyttänyt pelaamista, joten se ei sulkenut osallistujia pois tapahtumasta. Nuoret kokivat tärkeänä sen, että he saivat tuoda itse omat laitteensa ja rakentaa itselleen oman pelipaikan. Pelipaikat olivat hyvin näyttäviä ja nuorten näköisiä. Tapahtumaa ei ollut aikataulutettu muuten kuin tapahtumassa pelattujen CS:GO ja Rocket League -turnausten osalta, jotta ne saatiin vietyä läpi suunnitellusti, ja nuoret saisivat riittävästi vapaata peliaikaa.
Projektin alkuvaiheessa tutustuin lajiin lukemalla alan kirjallisuutta ja nettiuutisia. E-urheilu näkyy mediassa koko ajan enemmän, esimerkiksi Telia Esports Seriesin televisioinnin myötä alan mediatunnettavuus on kasvanut räjähdysmäisesti. Sarjassa pelataan Counter Strike: Global Offensive -tietokonepeliä, eli CS:GO:ta, ja palkintopottina on yhteensä 40 000 euroa.
Yhtenä projektin suurimmista haasteista oli tapahtuman kohderyhmäsegmentin tavoittaminen, sillä tapahtuma oli uusi ja ilmainen. Tapahtumamarkkinointi päätettiin keskittää sosiaaliseen mediaan. Tapahtumalle perustettiin oma Instagram-profiili sekä Kuavin Kuhinoiden Facebook-tilille luotiin tapahtuma. Some-markkinoinnissa hyödynnettiin myös Kaavin nuorisotalon omaa IG- ja Snapchat-tilejä. Vastasin tapahtuman some-markkinoinnin suunnittelusta. Tuotan työkseni sisältöjä erään urheiluseuran some-kanaviin, joten tästä kokemuksesta oli minulle hyötyä.
Markkinointi onnistui hyvin. Tapahtumaan osallistui lähes 150 ihmistä, ja 48 konepaikkaa varattiin ennakkoilmoittautumisen yhteydessä.
Ilahduttavaa oli nähdä, että nuorten vanhempia oli paikalla tapahtumassa. He olivat selkeästi kiinnostuneita siitä, mitä nuoret tekevät. Tapahtuman tulevien vuosien jatko sai kyselyitä jo tapahtuman jälkeisenä aamuna. E-urheilutapahtuman järjestäminen oli toimiva keino tavoittaa nuoria kunnan nuorisotoimen näkökulmasta. Kunnassa nuorten harrastusmahdollisuudet ovat rajalliset, joten e-urheilun harrastamismahdollisuuksille on varmasti kysyntää.
Laura L. / Kutu17
Ei kommentteja