Joulukuu oli sopivasti tuloillaan kun mietin seuraavaa itsenäistä projektiani. Tiesin, että halusin tehdä ainakin yhden projektin liittyen markkinointiin. Joulukuu ja joulu yhdistyivät mielessäni heti ensimmäisenä eräänlaiseen joulukalenteriin sosiaalisessa mediassa.
Kysyin ystävältäni Annilta olisiko hän kiinnostunut, jos tekisin hänen parturi-kampaamolleen Hiustarinoitajoulukalenteriaiheisen somemarkkinointikampanjan. Sain vihreää valoa ja niin alkoi Hiustarinoita joulukalenterin suunnittelu ja ideointi. Somekanavina käytettiin yrityksen Facebookia ja Instagramia.
Lopputuloksena syntyi 24:n luukkua, eli 24 päivitystä sisältävä kampanja ajalle 1.12 – 24.12.2018. Kaikki sisältö mietittiin yhdessä Hiustarinoitayrityksen kanssa etukäteen valmiiksi, jonka pohjalta tehtiin aikataulu/käsikirjoitus. Kampanja sisälsi kuvaa, videota ja tekstiä.
Hiustarinoita sai huomiota omilla somekanavillaan, yrityksen asiakkaat saatiin osallistumaan aktiivisesti somessa. Asiakkailta saatiin tärkeää palautetta kyselyillä sekä esimerkiksi asiakkaiden ajanvarausta tehtiin heille helpommaksi suoralla klikkilinkillä.
Hiustarinoita oli tyytyväinen kampanjaan, se oli minulle tärkeintä. Paljon jäi totta kai vielä parannettavaa, ja hyvä niin – olisi kovin tylsää jos ei olisi enää mitään kehitettävää ja parannettavaa.
Somen eri kanavien tunteminen ja käyttäminen on oleellinen osa tämän päivän kulttuurituottajan työkalupakkia, joten halusin omalta osaltani syventää tällä projektilla omaa sosiaalisten medioiden osaamistani. Käytän itse töissä ollessani aina jotain somekanavaa viestintään tai markkinointiin.
Tekemällä oppii!
Janne Ballis
Ei kommentteja