Osa kulttuurituottajista työllistyy yrittäjinä. Kulttuurituottajan täytyy osata sanallistaa oma osaaminen ja luoda siitä myyvä kokonaisuus. Yrityksen perustamisessa kannattaa ottaa huomioon taloudellinen puoli liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä sekä suunnitella yritykselle sopiva mielenkiintoinen visuaalinen ilme. Tarkkaan laaditut suunnitelmat auttavat esimerkiksi starttirahan saamisessa ja löytämään keinot, kuinka saavuttaa asiakkaita.
Jo opiskelujen aikana olemme saaneet oppia, kuinka tehdään liiketoimintasuunnitelma, markkinointisuunnitelma sekä visuaalisen ilmeen suunnitelma. Halusin syventää osaamistani, jotta tulevaisuudessa mahdollisesti omaa yritystä perustaessa, tiedän mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon.
Ystäväni on kauneushoitoalalla ja suunnittelee avaavansa parin vuoden päästä omaa kauneushoitolaa. Huomasimme tämän olevan täydellinen tilaisuus minulle syventää osaamistani. Auttaisin ystävääni kauneushoitolan perustamisessa laatimalla hänelle liiketoimintasuunnitelman, taloudelliset laskelmat kuten kannattavuuslaskelman ja budjettilaskelman sekä visuaalisen ilmeen suunnitelman.
Huomasin nopeasti, kuinka paljon työtä tämä kaikki vaatii. Pelkästään liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat vaatisivat hyvin paljon aikaa, koska minun tarvitsisi perehtyä̈ minulle tuntemattomaan kauneudenhoitoalaan. Päätinkin tässä projektissa keskittyä yrityksen visuaalisen puolen suunnitteluun. Olin tyytyväinen päätökseen, sillä näin pystyin takaamaan laadukkaita tuloksia, joista olisi ystävälleni aidosti hyötyä. Projektissa syvennyin brändin visuaalisen ilmeen luomiseen.
Visuaalisen ilmeen suunnitelmassa hyödynsin oppeja, joita olin saanut visuaalisen viestinnän opintojaksolla. Suunnittelin ilmeen, sekä verkkosivut hahmopsykologian teoriaa käyttäen. Hahmopsykologiassa oppimisen taustalla on ihmisen oma oivallus ja siinä painotetaan kokonaisuutta osien sijaan. Hyödynsin hahmopsykologian kuutta eri hahmolakia, jotka ovat keskeisiä suunnittelun elementtejä. Samanlaisuuden sekä läheisyyden hahmolakeja käytin esimerkiksi verkkosivujen hinnaston välilehteä suunniteltaessa. Käytin yhtenäistä taustaväriä sekä samoja objekteja lähekkäin, jotta lukijan olisi helpompi hahmottaa toisiaan samankaltaiset hoidot. Näiden kahden hahmolain lisäksi neljä muuta ovat:
– muoto
– jatkuvuus
– sulkeutuvuus
– symmetria
Projekti vahvisti luottamustani omaan työnjälkeen ja pystynkin sanomaan visuaalisen viestinnän osaamiseni olevan hyvä. Itsenäinen työskentely vahvistui ja opin myymään omat ideani asiakkaalle. Projektin jälkeen kynnys hakea visuaalisen viestinnän työpaikkoihin laski.
Ei kommentteja