Hyppää pääsisaltöön
Tulevaisuuden tuottajat

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tulevaisuuden tuottajat
Kulttuurituotannon opiskelijoiden blogi
4

Tuotantoharjoittelijana Kansallisoopperalla

Kaisla Pohjolainen, v. 2020 · 22.3.2023
Featured Video Play Icon

Kuvassa itse Turandot antamassa teloituskäskyä kosijalleen. Video: Suomen Kansallisooppera ja -baletti

 

Pitkäaikainen haaveeni toteutui, kun pääsin tuotantoharjoittelijaksi Kansallisoopperaan. Paikka avautui vielä niinkin hienon oopperan kuin Giacomo Puccinin Turandotin parista. 

Turandotin ohjausharjoitusperiodi alkoi joulukuussa 2022 ja noin seitsemän viikon aikana oli aamu- ja iltaharjoitukset kuutena päivänä viikossa joko päänäyttämöllä tai oopperatalon harjoitustiloissa. 

Tuottaja on aloittanut työnsä teoksen parissa jo kaksi ja puoli vuotta ennen ensi-iltaa. Produktiopäätöksestä ensi-iltaan tuottaja asettaa esityksen raameja paikalleen ja työskentelee yhdessä ohjaajan, suunnittelijoiden ja talon ammattilaisten kanssa. Siitä suunnitelmat siirtyvät tuotantoon, pukuluonnokset ommellaan rooliasuiksi ja pienoismalli rakennetaan täysikokoisiksi lavasteiksi.

Viimeisen kuuden viikon intensiivisellä harjoitusperiodilla teoksen parin vuoden työstö huipentuu: ohjaaja työskentee solistien kanssa harjoitussaleissa, kuoromestari kuorosalissa ja kapellimestari orkesterisalissa. Tämän jälkeen teos saatetaan valmiiksi näyttämölle tekniikan, valojen, pukujen ja kaikkien muiden osasten kanssa. Prosessiin osallistuu eri vaiheissa satoja ja satoja huippuammattilaisia suutareista näyttämötyöntekijöihin ja avustajista ammattioopperalaulajiin.

Kansallisooppera on tunnetusti asiantuntijaorganisaatio ja kulttuurituotannon opiskelijana harjoittelu oli merkittävä ja tärkeä kokemus ja tiedostin sen arvon. En oikein osannut odottaa, mitä minun oli opiskelijana tarkotus tehdä, sillä usein avustavissa rooleissa tuotantopuolella työtehtävät ovat luokkaa mitä tahansa maan ja taivaan väliltä.

Minulle annettiin oopperaan liittyviä tyypillisiä tuotantoassistentin tehtäviä. Opettelin lukemaan partituuria, minkä pohjalta loin kohtausluettelon, joka puolestaan on oopperatuottajan perustyökalu. Apuna oli partituuri sekä libretto, missä oli italiankielisen tekstin suomennokset, sekuntikello, vihko ja kynä. Kohtausluetteloon kirjataan järjestyksessä kohtauksen partituurin sivut, numero ja nimi, kohtauksen kesto, mitä tarinassa tapahtuu, mikä resitatiivi tai aaria on meneillään ja ketä solisteista, avustajista ja kuorosta, on ohjaajan vision mukaan näyttämöllä. 

Sovin viikoittain puvuston tarpeiden mukaan solistien kanssa aikoja pukusovituksille, avustin koelauluissa, hain tietoa arkistoista toisen produktion taiteelliselle työryhmälle ja olin mukana kaikissa Kansallisoopperan viikottaisissa tuotantokokouksissa. Tärkein työtehtäväni oli kuitenkin läsnäolo. Pyrin olemaan henkisesti aina läsnä ja keskityin imemään alan tietoa itseeni kuin sieni. Yksi harjoittelun kohokohdista oli ensi-iltapäivänä uuden käsiohjelman avaaminen: osajaossahan lukee minunkin nimi!

Alla muutamia havaintoja ja oppikokemuksia harjoittelustani:

Tässä organisaatiossa tuottajan työssä on paljon ennakoivaa, käytännönläheistä ongelmanratkaisua, missä pyritään aina ensisijaisesti toteuttamaan taiteellisen työryhmän toiveet. Produktiot ovat kuin joukkueurheilulaji, jossa kaikilla on yhteinen päämäärä ja kaikki osastot tekevät parhaansa yhteisen tavoitteen eteen. 

Oli erittäin mielenkiintoista seurata, miten 40 työryhmän ammattilaista pohtivat näitä ratkaisuja oman erityisosaamisensa puitteissa oopperan tuottaja Miia Lallukan johtamana. Haastattelin Miiaa ensimmäisenä kouluvuotenani ja oli hienoa nähdä, miten silloin puhutut asiat käytännössä nyt toteutuvat. 

Opin Miialta erityisesti 360-astetta kattavasta ennakoivasta ajattelutavasta ja kuinka kaikilla pienilläkin muutoksilla on seurannaisvaikutuksia. Tuottajana hyvä ajattelutapa on muistaa, että hätiköidyt päätökset mitä luultavimmin luovat uuden ongelman esimerkiksi ihan toiselle osastolle. Miia usein ottikin jonkun käsitellyn aiheen esiin ja kysyi, miten tuottajana asiaa lähestyisin.

Havainnoin harjoitteluni aikana, että esimieheni Miia toimii yhteistyössä taiteilijoiden kanssa. Kun työskentelee tiiviisti taiteellisen työryhmän kanssa, täytyy olla perillä siitä, mitä maailmassa ja yhteiskunnassa tapahtuu ja olla tässä ajassa elävä ihminen, jolla on näkemyksiä ja mielipiteitä. Taide ei ole oma saarekkeensa irrallaan muista, vaan se kuvastaa maailmaa ja aikaa, missä tapahtuu. Tuottajana Miia on proaktiivinen: hän kysyy, ehdottaa ja kyseenalaistaa asioita. Opin häneltä, että kun tuntee teoksen, on ihan luvallista ehdottaa asioita ystävällisesti taiteilijoille.

Ymmärsin harjoittelustani, että tulevaisuuden tuottajana oman pääoman: tiedollisen, taidollisen ja kulttuurisen kerryttäminen on todella tärkeää. Kansallisoopperalla monilla on yleissivistävä humanistinen tutkinto. Tämä selkeästi auttaa heitä ymmärtämään miksi organisaatio on olemassa, mikä on sen perustehtävä, mitä se tekee ja miten. Lopputulos on nähtävissä talon taiteellisesti korkeatasoisissa esityksissä.

https://oopperabaletti.fi/ohjelmisto-ja-liput/turandot/

kulttuurituottaja 2020OopperaTuotantoharjoittelija KansallisoopperallaTurandot

4 Kommenttia

  • secret fan says: 23.3.2023 at 11:58
    Reply
  • Sari Puurtinen says: 26.3.2023 at 12:27

    Hienoa Kaisla. Kiinnostavasti ja monipuolisesti avasit tuotantoharjoittelijan erilaisia työtehtäviä ja roolia moniammatillisessa työryhmässä. Tärkein taito, niinkuin kuvaat, on läsnäolo ja halu löytää konkreettisia ratkaisuja yhdessä huippuammattilaisten kanssa taiteellisesti korkeatasoisen teoksen luomiseksi. Harjoittelujakso on selkeästi ollut sinulle merkittävä askel ammattilaiseksi kasvun uralla.

    Reply
  • Kaija Steiner-Kiljunen says: 2.4.2023 at 20:46

    Kaisla, oli kiinnostavaa lukea kuvaustasi tuottajan roolista oopperan toteutuksen yhteydessä. Tehtävässä edellytetään ns. suuren kuvan hahmottamista, ennakointia ja toisaalta malttia muuttuvissa tilanteissa ratkaisuja tehtäessä. Olet hienosti oivaltanut, että yleissivistys, uteliaisuus ja elämänpituinen opiskelu ovat tuottajan työn tukipilareita.
    Kulttuurin parissa tehty työ on mielekästä ja palkitsevaa. Hyvällä polulla olet vahvasti etenemässä.

    Reply
    • Kaisla says: 6.4.2023 at 01:29

      Voi kiitos rakas Kaija! Kiitän kommentistasi, se lämmitti mieltä. Toivotan hyvää pääsiäistä ja tietysti kovasti terveisiä täältä Prahasta!

      Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Omaehtoisen pienfestivaalin järjestäminen
    Omaehtoisen pienfestivaalin järjestäminen
    26.4.2023
  • Tuottajana harrastajateatterissa
    Tuottajana harrastajateatterissa
    1.12.2020
  • Kuvataiteilijan työparina Mäntän Kuvataideviikoilla
    Kuvataiteilijan työparina Mäntän Kuvataideviikoilla
    31.5.2021

Kulttuurituotannon bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian kulttuurituotannon opiskelijoita. Blogeissa kurkistetaan kulissien taakse, esitellään tuotantoja ja ajankohtaisia kulttuuritapahtumia. Opiskelijat kertovat kulttuurituotannon opiskelusta Metropoliassa ja siitä mitä tuotannoissa sekä projekteissa tapahtuu.

Uusimmat jutut

  • Itsenäinen projekti 3: Toiminimen perustaminen, kevytyrittäjyys kulttuurialalla

    5.6.2023
  • Kokouksien ja juhlien tulevaisuuden palveluvalikoimaa värittää laadukas palvelukokemus

    26.5.2023
  • Kiinnostavan henkilöbrändin luominen

    23.5.2023

Arkisto

  • ▼ 2023 (24)
    • ▼ kesäkuu (1)
      • Itsenäinen projekti 3: Toiminimen perustaminen, kevytyrittäjyys kulttuurialalla
    • ▼ toukokuu (6)
      • Kokouksien ja juhlien tulevaisuuden palveluvalikoimaa värittää laadukas palvelukokemus
      • Kiinnostavan henkilöbrändin luominen
      • Kuuselan kulttuurikoulu uutta yhteisöllisyyttä luomassa
      • Tuottajan työssä Suomen Partiolaisissa
      • VR-, AR- ja MR-sisällöt osana fyysistä tapahtumaa – Mitä tapahtumajärjestäjän tulisi tietää XR-sisällöistä
      • Jalkapalloa hyvän asian puolesta
    • ▼ huhtikuu (9)
      • Espoonlahden kesätapahtumat - yhteisö etusijalla
      • Digimarkkinointia yläasteikäisille
      • Loistavan vapaaehtoispäivän johtaminen
      • Toimiva viestintä on jokaisen tuotannon A ja O
      • Mikä Mitäs Mitäs Mitäs?
      • Omaehtoisen pienfestivaalin järjestäminen
      • Joskus voi tehdä oikeita asioita, mutta väärään aikaan
      • Shadowplay – 40-vuotta – Indie-pioneerin juhlavuosi
      • Klassisen konserttituotannon pyörteissä
    • ▼ maaliskuu (7)
      • METKAn Speksi – vapaaehtoisia johtamassa
      • Kesä kuvauksissa - tuotantoharjoittelijana tv-tuotannossa
      • Omaehtoisuus, kyvykkyys ja yhteisöllisyys työelämässä
      • Tuotantoharjoittelijana Kansallisoopperalla
      • Toisen roska on toisen ilo
      • Tuottajat ekologisen Web3:n toimijoina
      • Kuinka tehdä agentuurista kiinnostava somessa?
    • ▼ helmikuu (1)
      • Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
  • ► 2022 (26)
    • ► joulukuu (1)
      • Rohkeasti pöhinän keskelle
    • ► marraskuu (1)
      • VegeXmasia tuottamassa
    • ► lokakuu (2)
      • periglitch ⊂ verkko - esitystaidetta epätyypillisessä ympäristössä | projektijohtaminen taiteellisena suunnittelijana
      • Tuurin Tärinät 2022
    • ► syyskuu (3)
      • Onnistunut perehdytys kiinnittää tapahtumateknisen osaajan organisaatioon
      • Kulttuurituottaja, näin teet hyvän sisältösuunnitelman
      • Bit1 vakuuttaa brändiuudistuksellaan
    • ► elokuu (3)
      • RatikkAppr6 on täällä taas!
      • Kulttuurin ja sotealan risteyksessä: vertaisohjaajakäsikirjan palvelumuotoilu ja tuottaminen
      • Juhlan tuntua Arabiassa
    • ► kesäkuu (3)
      • Kokemuksia keräämässä
      • Terveiset CIFAS: Producer's Academy 2022:sta
      • Gaalatunnelmaa Riihimäen Nuorisoteatterissa
    • ► toukokuu (3)
      • Vulvasta on vaikea puhua – etenkin poikkeusaikana
      • Sometusta lasten ja nuorten urheilutapahtumassa
      • Tarinat kulttuurituottajan taikavoimana
    • ► huhtikuu (3)
      • Markkinointialan kilpailujen kultaa metsästämässä
      • Aurinkoenergialla tuotettu bisse? – Ympäristö tarvitsee kulttuurituottajan osaamista
      • Terveisiä- näyttelyn tuotanto
    • ► maaliskuu (3)
      • Suuretkin tuotannot rakentuvat pienistä osista
      • Palvelumuotoilu tapahtumatuottajan työkaluna
      • Omaehtoinen tapahtumanjärjestäminen ja rahoituksen hankkiminen
    • ► helmikuu (1)
      • Itsensä johtaminen nopeatempoisessa ympäristössä
    • ► tammikuu (3)
      • Itsensä johtaminen – Yksinkertaista paperilla, vaikeaa käytännössä
      • Töitä työhyvinvoinnin eteen
      • Sosiaalinen media kirjan markkinoinnin välineenä
  • ► 2021 (38)
    • ► joulukuu (3)
      • Taiteilijan ja tuottajan keskinäinen suhde määrittyy jo opiskeluaikana
      • Siis mitä – kuunteleeko kukaan?
      • Visuaalinen viestintä tuottajan työkaluna
    • ► marraskuu (7)
      • Lasten paloturvallisuusosaamista voidaan kasvattaa tapahtumilla
      • Markkinoinnin maailmaa Paviljongissa
      • Kulttuurilaitos matkalla hiilineutrauliuteen
      • Kulttuurituottajat tekevät brändityötä!
      • Tunne Sävelet -lastenlaulukirja on saatettu painoon!
      • Kulttuurikesän täydeltä markkinointia ja itsensä johtamista
      • Tuottajat matkalla tulevaisuuteen!
    • ► lokakuu (2)
      • Viihdettä koronan aikaan eli miten pandemia muutti elokuva- ja tv-alan käytäntöjä
      • Sisällöntuotantoprojekti Instagramiin – aiheena vastuullisempi muoti
    • ► syyskuu (2)
      • Lahjoittajien sitouttaminen – Case: Roosa Nauha
      • Eräväsymystä - työajan seuranta oman jaksamisen mitoittamisessa
    • ► elokuu (4)
      • Elämyksellinen alueohjelmasisältö parantaa asiakaskokemusta festivaaleilla
      • Ulkoinen viestintä kolmannen sektorin tuotannossa: Höntsä - Silta Eteenpäin
      • Kulttuuritoimijoita yhdenvertaisuuden edistämisessä auttaisivat selkeät tavoitteet ja sanallistetut odotukset
      • Rakkaudesta lajiin - yksilön tapahtumaelämyksen vahvistamisessa virtuaalitapahtumissa
    • ► kesäkuu (1)
      • Itsensä kehittäminen reflektoinnin kautta
    • ► toukokuu (8)
      • Unelmat treenikämpän ulkopuolella. Kuinka harrastajabändi voi tuoda toimintaansa mukaan lisää ammattimaisuutta?
      • Kuvataiteilijan työparina Mäntän Kuvataideviikoilla
      • Hyvä viestintä takaa onnistuneen materiaalituotannon markkinointikampanjassa
      • Luovan alan työaikaresursointiin uusi malli
      • Kansainvälisiä demotouhuja UNESCO’n vuosikokouksessa
      • Markkinointikampanja korumerkille
      • Sitouttaminen haastaa luovan alan organisaatioita
      • Itsestään oppiminen kantapään kautta
    • ► huhtikuu (2)
      • Viisi vinkkiä parempaan itsensä johtamiseen
      • Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa
    • ► maaliskuu (6)
      • Tapahtumakoordinaattorina koiratapahtumassa
      • Valokuvanäyttelyn tuottaminen
      • Etätöihin sopeutuminen
      • Data-analyysia kulttuurituottajalle
      • A project abroad
      • Tuottajasta Twitch-striimaajaksi
    • ► helmikuu (2)
      • Opettajana korona
      • Liikkeellä marraskuussa 2020 – yksi vuoden ainoista livefestivaaleista
    • ► tammikuu (1)
      • Luovuus valloilleen somessa
  • ► 2020 (31)
    • ► joulukuu (3)
      • Luova prosessi tutuksi
      • Tuottajana harrastajateatterissa
      • Sisäinen viestintä etätyössä
    • ► marraskuu (5)
      • Kaksoisvoittoon palvelumuotoilulla
      • Amisten asialla – kiertuetyöntekijänä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitolla
      • Itsensä johtaminen – matka täydestä kalenterista tyhjiin sivuihin
      • Hanketuottamisen salat
      • Yhdistyksen apurahat haussa
    • ► lokakuu (5)
      • Aloittamisen vaikeus ja itsensä johtaminen
      • Hanketuottaja rakentaa ihmiselle merkityksellistä kulttuuritoimintaa
      • Untuvikosta Suomen suurimman XR-tapahtuman tuottajaksi
      • Sukellus hanketuottajuuden maailmaan
      • Hanketuottaminen on paljon enemmän kuin vain tuottamista
    • ► syyskuu (4)
      • Mitä sinä pelkäät?
      • Hostina Ruisrockissa 2019
      • Tapahtumasuunnittelua & trendejä
      • Varjagi-festivaali
    • ► elokuu (1)
      • Mitä kuuluu kulttuurille?
    • ► kesäkuu (3)
      • Romusta osaksi Slushin visuaalista ilmettä
      • Mainio tapa uusasiakashankintaan
      • Elämää opintojen aikana
    • ► toukokuu (3)
      • Tavoitteena hyvät (hää)bileet!
      • Muuri – toiminnallinen teos osana Helsinki Biennaalia
      • Risteilyjen täyteinen kevät – vai onko sittenkään
    • ► huhtikuu (4)
      • Kysytään tuotantopäälliköltä
      • Puhetta väkivaltaa vastaan
      • Väriä Helsingin yöelämään!
      • Vaikuttavaa nykyteatteria
    • ► maaliskuu (1)
      • Varrelle virran!
    • ► helmikuu (1)
      • Projektina tietopaketti Alakulttuurikeskus Loukon vapaaehtoisille
    • ► tammikuu (1)
      • Kulttuurituottaja klassisen musiikin konsertti-instituution ravistelijana
  • ► 2019 (57)
    • ► joulukuu (1)
      • Tuotantoassistenttina Warnerilla
    • ► marraskuu (8)
      • Solstice Festival - matka tunturin huipulle
      • Tuotantoharjoittelijana klassisen musiikin juhlassa
      • Kutu opiskelijat Koko Jazz Clubin sykkeessä
      • Kasetilla maailmankartalle
      • Vapaaehtoisten johtamista vihreämmän tapahtuman eteen
      • Tuotantoassistenttina Magnesia Festivalilla
      • Projektina verkkosivut henkilöbrändille
      • Tapahtumatuotannon yrittäjäksi
    • ► lokakuu (5)
      • Pää edellä syvään päähän – ensimmäinen tapahtumatuotantoni
      • Höntsäharrastamista helposti kaikkien saataville
      • Elokuvien ilosanomaa levittämässä
      • Höntsä-Fest 2018 – Jäähallille 45 päivässä!
      • Puistojuhlaa tuottamassa - Helsinki Pride 2019
    • ► syyskuu (5)
      • Tutkimusmatkalla XR:n maailmassa!
      • Tiimityötä TV-tuotannossa - Suurin pudottaja Suomi
      • BWWE - Best of Broadway and West End
      • Freelancerin verkkosivujen kehittäminen ja visuaalinen viestintä
      • E-urheilu - tuottajana tutkimassa uutta kasvavaa ilmiötä
    • ► elokuu (3)
      • Kiertuevastaavana vihreiden vaalikiertueella
      • Ensimmäinen projekti tuottajan kengissä
      • Vilkaisu hankemaailmaan
    • ► kesäkuu (9)
      • Tanssikoulun kilpailukoordinaattorin ajankäyttö hallintaan
      • Tapiola Sinfonietta – kaupunginorkesteri kiertueella
      • Tuotantosuunnittelun merkitys teatterituotannossa
      • XR Roadshow - kulttuurituottajat lisätyn todellisuuden sanansaattajina
      • Hankemaailmaan salsatanssin tahdissa
      • Hankkeen sponsorimaailmaan syventymässä
      • Rakkaudellista kohtaamista museossa
      • Kiasma—taiteilijan, yleisön & hermojen risteyskohta
      • Tuotantokoordinaattorina itseään johtamassa
    • ► toukokuu (10)
      • Metropolian 10-vuotisjuhlia tuottamassa
      • Esittävät taiteet lähemmäs yleisöä
      • Tulevaisuuden tuottajan taidot testissä
      • Tuottajana monitaiteisessa musiikkidraamassa
      • Viestintää Osuma-hankkeessa
      • Johtamiskokemuksia Slushista
      • Suunnitelmallista söpöyttä
      • Kokemuksia jooga- workshopista
      • Lasten luontosuhdetta vahvistetaan teatterin keinoin
      • Oppia voi myös teorian kautta
    • ► huhtikuu (4)
      • Ainutlaatuinen Seurasaaren Joulupolku muutoksen edessä!
      • Sosiaalisen median strategia kukkakaupalle
      • Oodi metsälle
      • Musiikki & Median kansainvälisen ohjelman projektinhallinnan palvelumuotoilu
    • ► maaliskuu (8)
      • Uudenlainen ruokailu tapahtuma – Food Trail
      • Tuottajuus + peliala = <3
      • Kutitus-taidefestivaali 3-7.10.2018 Espoon kulttuurikeskuksessa
      • Minustakin kulttuurituottajaksi?
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
    • ► helmikuu (2)
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Mitä ovia Helsinki ja Metropolia ovat avanneet kulttuurin kentällä itselleni
    • ► tammikuu (2)
      • Katutanssia brunssilla ja OuluSporassa
      • Sosiaalisen median joulukalenteri Hiustarinoita parturi-kampaamolle
  • ► 2018 (39)
    • ► joulukuu (1)
      • Suunnittelua, muutoksia ja uuden opettelua - markkinointikäsikirja tanssiryhmälle
    • ► marraskuu (2)
      • Analyysien ja tutkimuksien verkko
      • VITUIXMÄN - mutta vain nimellisesti
    • ► lokakuu (1)
      • Producing photography in the Big Apple
    • ► syyskuu (1)
      • ”Kuka teistä on se kulttuurituottaja?”
    • ► kesäkuu (9)
      • Klubikulttuuri ei kannusta naisia soittamaan levyjä
      • Kahvilan perustaminen - Unelmista todeksi
      • Aurinkoiset Kustaankartanon Festarit
      • Kustaankartanon festarit osana Helsinki-päivää 2018, ennen H-hetkeä.
      • Arctic15 Routen ensiesitys
      • Kallio Kukki auringossa!
      • Uutta ja ihmeellistä
      • Showtanssijoiden sopimukset ja palkat kuntoon!
      • Vapaaehtoistapahtumaa rakentamassa
    • ► toukokuu (7)
      • Tuottaja = monitoiminainen
      • "Näyttely vartissa" - Äänimaailma
      • Jälkikäsittely ja projektin päättäminen
      • Viimeistelyjä vailla
      • “NÄYTTELY VARTISSA” -KUVAUKSET KANSALLISMUSEOLLA
      • Kanditeatteri on saatu päätökseen!
      • TerveysCasino häikäisi Sairaanhoitajapäivillä 2018
    • ► huhtikuu (2)
      • Yhdessä, enemmän, uutta - Kliffa2018
      • Ruukkipäivää vietetään jälleen tänä vuonna Salossa
    • ► maaliskuu (16)
      • Bisnespolku alkaa muovautua
      • Ensimmäistä kertaa Arabian katufestivaalilla
      • Kesän ykkösfestarit Kustaankartanossa
      • Vapaaehtoisvoimin Suomen suurimmaksi katutaidetapahtumaksi
      • Kallio Kukkii
      • Peltotiekeskustelu 22.2.-3.3.2018
      • Kanditeatterin alkutaipaleet
      • Opiskelijat totettavat Metropolian 10 vuotisjuhlat
      • Kuvaukset nurkan takana
      • Arctic15 verkostoitumistapahtuman tuotannossa - alku fiiliksiä
      • Henkilökohtaisen motivaation löytöretkellä
      • Sometyöskentelyä Zodiakilla
      • Kansallismuseolla videoidaan näyttelyt varttiin
      • Katufestivaalien lastenohjelman uudistamista
      • Kulttuurituottaja rikkomassa perinteisen messuosaston rajoja
      • Kustaankartanon festivaali osana Helsinki-päivää 12.6.2018.

Avainsanat

Arabian katufestivaali cultural management festivaalituotanto hanke hanketuottaja hanketuottaminen itsenäinen projekti itsensä johtaminen johtaminen Kansallismuseo Kulttuurialan projektityö kulttuurintuotanto kulttuurituotanto Kulttuurituottaja kulttuurituottaja 18 Kulttuurituottaja 2016 kulttuurituottaja 2017 kulttuurituottaja 2019 kulttuurituottaja 2020 kulttuurituottaja YAMK kulttuurituottajat kutu14 Kutu15 kutu16 Kutu17 kutu18 markkinointi Metropolia metropolia ammattikorkeakoulu näyttely vartissa opastusvideo opiskelija palvelumuotoilu projekti projektityö sisällöntuotanto tanssi tanssitaide tapahtumatuotanto Tuottajat18 Tuottajat20 tv-tuotanto vapaaehtoistyö viestintä yhteishaku

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste