Hyppää pääsisaltöön
Tulevaisuuden tuottajat

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tulevaisuuden tuottajat
Kulttuurituotannon opiskelijoiden blogi
1

Kahvilan perustaminen – Unelmista todeksi

Kulttuurituotannon bloggaajat · 17.6.2018

Moni haaveilee oman kahvilan perustamisesta. Mielikuvissa kahvilan omistaminen on ihanaa: on lämmin tunnelma, kahvin paahteinen tuoksu leijailee ilmassa, musiikki hellii korvia ja kahvila on täynnä iloisia asiakkaita. Ja mikä parasta, omassa kahvilassa kaikesta saa päättää itse. Unelmien täyttämä mieli kuitenkin sivuuttaa monta kahvilan perustamisessa huomioitavaa asiaa, ja lopulta unelma omasta ihanasta kahvilasta saattaakin kaatua byrokratian runtelemana.

Näihin moniin omasta kahvilasta haaveilijoihin kuulun myös minä itse. Olen pian valmistumassa kulttuurituottajaksi, ja tulevaisuuden suunnitelmat siintävät jo mielessä. Nyt jos koskaan, oman kahvilan perustaminen houkuttelee. Osana kulttuurituotannon opintojani päätinkin hieman testata unelmaani itsenäisen projektin kautta laatimalla haaveilleni konseptin ja laskemalla haaveideni hinnan. Toisin sanoen, kehitin haaveideni sekä muutamien menestyneiden kahviloiden benchmarkkauksen pohjalta kahvilakonseptin, jolle laadin liiketoimintasuunnitelman.

Koska en tahdo esitellä tarkkoja suunnitelmiani vielä tässä vaiheessa julkisesti, kerron seuraavaksi yleisemmin, mitä kaikkien kahvilasta haaveilevien kannattaa yritystä perustettaessa ottaa huomioon ja mitä kahvilan perustaminen todella vaatii.

 

 

Tarkkoja suunnitelmia unelmien tueksi

Kuten jo mainitsinkin, hyvin moni haaveilee oman kahvilan perustamisesta. Osana itsenäistä projektia osallistuin NewCo Helsingin järjestämään Kahvilan ja ravintolan perustajan -koulutuspäivään, jossa asia konkretisoitui: iso auditorio oli ääriään myöten täynnä asiasta kiinnostuneita.

Mikäli kahvila tosiaankin siintää haaveissa, kannattaa kahvilan perustamiseen tutustua rauhassa esimerkiksi erilaisten yritysoppaiden kautta. Moni taho tarjoaa opastusta ja neuvoja yrityksen ja myös oman kahvilan perustamiseen. Yksi näistä tahoista on mainitsemani Helsingissä toimiva NewCo Helsinki, joka tarjoaa erilaisia kursseja sekä henkilökohtaista ohjausta yrityksen perustamiseen.

Ensimmäinen tärkeä vaihe yrityksen perustamisessa on laatia huolellinen liiketoimintasuunnitelma: käsikirja yrityksen toiminnalle. LTS kokoaa yhteen yritystoiminnan perusajatuksen, kartoittaa toimialan markkinat, yrityksen tärkeimmät kilpailijat ja selventää yrityksen suunnitelmat pärjätä markkinoilla.

Toinen hyvin oleellinen asia yrityksen toiminnan kannalta on yrityksen rahoitus, joka liittyy vahvasti liiketoimintasuunnitelmaan. Ennen yrityksen perustamista tulee pohtia, millä pääomalla yritys käynnistetään ja millaiseen liikevaihtoon yritys pyrkii. Useimmiten uudet yritykset tuottavat voittoa vasta kolmen vuoden liiketoiminnan jälkeen, joten rahoitus kannattaa suunnitella tarkkaan.

Yksi kahvilan perustamisen kinkkisimmistä asioista on suuren alkupääoman tarve. Koska kahvilaa ei voi perustaa vain nettiin, vaan sille tarvitaan fyysiset tilat, ovat kustannukset myös sen mukaiset. Pelkkä tila sellaisenaan ei riitä, vaan tilaan joudutaan tekemään erilaisia hankintoja, kuten kalusteita ja astioita, remontoinneista puhumattakaan. Mikäli tilaa joudutaan remontoimaan valtavasti, kannattaa pohtia hyvin tarkkaan, onko tila oikeasti niin uniikki, että siihen kannattaa sijoittaa suuria panoksia.

Alkupääoman hankinta voikin siis olla suurin ongelma kahvilan perustamisen kannalta, mutta rahoituksesta neuvotellessa ja sitä hankkiessa kannattaa olla kuitenkin sitkeä. Mikäli rahoittaja ei heti innostu yrittäjän suunnitelmista, kannattaa laatia uusi suunnitelma ja sopia uusi tapaaminen rahoittajan kanssa. Rahoitus kyllä ratkeaa varmasti jollain tapaa, mikäli kahvilan ideassa todellakin on potentiaalia.

Kuten kahvilan ja ravintolan perustamiskurssilla opin, kolme tärkeintä asiaa kahvilan perustamisessa on sijainti, sijainti ja sijainti. Sijainti on kaikista merkittävimmässä roolissa kahvilan menestymisen kannalta, sillä vääränlainen toimintaidea väärällä alueella voi olla hyvin tuhoisaa yrityksen toiminnalle. Esimerkiksi talojen sisäpihalla olevaa kahvilaa ei välttämättä tahdota löytää, jolloin yrityksen on vaikea menestyä ilman hyvin suunniteltua ja toteutettua markkinointia. Sijainti voi jopa määrittää yrityksen toiminnan suunnan ja kohderyhmän, ja mikäli onkin mahdollista, kannattaa ensin etsiä sopiva sijainti kahvilalle, jonka jälkeen vasta alkaisi suunnittelemaan tarkemmin yrityksen toimintaideaa.

Vaikka kahvilan perustamiseen ja sen pyörittämiseen vaaditaankin paljon ponnisteluja, lopulta se kuitenkin palkitaan – ainakin mikäli yritys alkaa tuottamaan voittoa ja menestymään. Alkuvaiheessa kannattaa harkita tarkkaan, onko tämä todella oma juttu. Voi olla hyvä suunnitella ja laskeskella toiminnan kustannuksia ja pohtia, onko valmis ottamaan sellaisia riskejä. Mikäli harkinnan jälkeen on edelleen innoissaan, niin ehdottomasti unelmia kohti!

Itse yllätyin projektia tehdessäni todella suuresta alkupääoman tarpeesta, ja todellakin unelmani joutuivat koetukselle. Ensimmäinen ajatus laskelmieni jälkeen oli: ei ikinä. Saman tien ajattelin kuitenkin, että riskejä on otettava. Ja siitähän tässä on kyse. Mikäli tahtoo saavuttaa oman unelmansa, riskit ovat vain yksi ylitettävä este matkan varrella. Kun jaksaa tehdä töitä ahkerasti yrityksen eteen, on palkinto lopussa moninkertainen.

Nyt unelmia kohti ja omia siipiä kokeilemaan!

 

Kirjoittaja: Kirsi Ranta – Viittä vaille valmis kulttuurituottaja

itsenäinen projektikahvilan perustaminenKutu13liiketoimintasuunnitelmayrittäminen

1 Kommentti

  • Elina says: 16.9.2020 at 14:39

    Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Haaveissani on joku päivä perustaa oma kahvila, kunhan sopiva liiketila löytyy. Kuten kirjoitit, on sijainti äärimmäisen tärkeää.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
    Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
    15.2.2023
  • Visuaalinen viestintä tuottajan työkaluna
    Visuaalinen viestintä tuottajan työkaluna
    1.12.2021
  • Elämää opintojen aikana
    Elämää opintojen aikana
    4.6.2020

Kulttuurituotannon bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian kulttuurituotannon opiskelijoita. Blogeissa kurkistetaan kulissien taakse, esitellään tuotantoja ja ajankohtaisia kulttuuritapahtumia. Opiskelijat kertovat kulttuurituotannon opiskelusta Metropoliassa ja siitä mitä tuotannoissa sekä projekteissa tapahtuu.

Uusimmat jutut

  • Toisen roska on toisen ilo

    20.3.2023
  • Kuvassa maapallo, josta kasvaa puu. Maapallon ympärillä neuroverkkoja muodostamassa avaruudellista tunnelmaa.

    Tuottajat ekologisen Web3:n toimijoina

    15.3.2023
  • Kuinka tehdä agentuurista kiinnostava somessa?

    1.3.2023

Arkisto

  • ▼ 2023 (4)
    • ▼ maaliskuu (3)
      • Toisen roska on toisen ilo
      • Tuottajat ekologisen Web3:n toimijoina
      • Kuinka tehdä agentuurista kiinnostava somessa?
    • ▼ helmikuu (1)
      • Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
  • ► 2022 (26)
    • ► joulukuu (1)
      • Rohkeasti pöhinän keskelle
    • ► marraskuu (1)
      • VegeXmasia tuottamassa
    • ► lokakuu (2)
      • periglitch ⊂ verkko - esitystaidetta epätyypillisessä ympäristössä | projektijohtaminen taiteellisena suunnittelijana
      • Tuurin Tärinät 2022
    • ► syyskuu (3)
      • Onnistunut perehdytys kiinnittää tapahtumateknisen osaajan organisaatioon
      • Kulttuurituottaja, näin teet hyvän sisältösuunnitelman
      • Bit1 vakuuttaa brändiuudistuksellaan
    • ► elokuu (3)
      • RatikkAppr6 on täällä taas!
      • Kulttuurin ja sotealan risteyksessä: vertaisohjaajakäsikirjan palvelumuotoilu ja tuottaminen
      • Juhlan tuntua Arabiassa
    • ► kesäkuu (3)
      • Kokemuksia keräämässä
      • Terveiset CIFAS: Producer's Academy 2022:sta
      • Gaalatunnelmaa Riihimäen Nuorisoteatterissa
    • ► toukokuu (3)
      • Vulvasta on vaikea puhua – etenkin poikkeusaikana
      • Sometusta lasten ja nuorten urheilutapahtumassa
      • Tarinat kulttuurituottajan taikavoimana
    • ► huhtikuu (3)
      • Markkinointialan kilpailujen kultaa metsästämässä
      • Aurinkoenergialla tuotettu bisse? – Ympäristö tarvitsee kulttuurituottajan osaamista
      • Terveisiä- näyttelyn tuotanto
    • ► maaliskuu (3)
      • Suuretkin tuotannot rakentuvat pienistä osista
      • Palvelumuotoilu tapahtumatuottajan työkaluna
      • Omaehtoinen tapahtumanjärjestäminen ja rahoituksen hankkiminen
    • ► helmikuu (1)
      • Itsensä johtaminen nopeatempoisessa ympäristössä
    • ► tammikuu (3)
      • Itsensä johtaminen – Yksinkertaista paperilla, vaikeaa käytännössä
      • Töitä työhyvinvoinnin eteen
      • Sosiaalinen media kirjan markkinoinnin välineenä
  • ► 2021 (38)
    • ► joulukuu (3)
      • Taiteilijan ja tuottajan keskinäinen suhde määrittyy jo opiskeluaikana
      • Siis mitä – kuunteleeko kukaan?
      • Visuaalinen viestintä tuottajan työkaluna
    • ► marraskuu (7)
      • Lasten paloturvallisuusosaamista voidaan kasvattaa tapahtumilla
      • Markkinoinnin maailmaa Paviljongissa
      • Kulttuurilaitos matkalla hiilineutrauliuteen
      • Kulttuurituottajat tekevät brändityötä!
      • Tunne Sävelet -lastenlaulukirja on saatettu painoon!
      • Kulttuurikesän täydeltä markkinointia ja itsensä johtamista
      • Tuottajat matkalla tulevaisuuteen!
    • ► lokakuu (2)
      • Viihdettä koronan aikaan eli miten pandemia muutti elokuva- ja tv-alan käytäntöjä
      • Sisällöntuotantoprojekti Instagramiin – aiheena vastuullisempi muoti
    • ► syyskuu (2)
      • Lahjoittajien sitouttaminen – Case: Roosa Nauha
      • Eräväsymystä - työajan seuranta oman jaksamisen mitoittamisessa
    • ► elokuu (4)
      • Elämyksellinen alueohjelmasisältö parantaa asiakaskokemusta festivaaleilla
      • Ulkoinen viestintä kolmannen sektorin tuotannossa: Höntsä - Silta Eteenpäin
      • Kulttuuritoimijoita yhdenvertaisuuden edistämisessä auttaisivat selkeät tavoitteet ja sanallistetut odotukset
      • Rakkaudesta lajiin - yksilön tapahtumaelämyksen vahvistamisessa virtuaalitapahtumissa
    • ► kesäkuu (1)
      • Itsensä kehittäminen reflektoinnin kautta
    • ► toukokuu (8)
      • Unelmat treenikämpän ulkopuolella. Kuinka harrastajabändi voi tuoda toimintaansa mukaan lisää ammattimaisuutta?
      • Kuvataiteilijan työparina Mäntän Kuvataideviikoilla
      • Hyvä viestintä takaa onnistuneen materiaalituotannon markkinointikampanjassa
      • Luovan alan työaikaresursointiin uusi malli
      • Kansainvälisiä demotouhuja UNESCO’n vuosikokouksessa
      • Markkinointikampanja korumerkille
      • Sitouttaminen haastaa luovan alan organisaatioita
      • Itsestään oppiminen kantapään kautta
    • ► huhtikuu (2)
      • Viisi vinkkiä parempaan itsensä johtamiseen
      • Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa
    • ► maaliskuu (6)
      • Tapahtumakoordinaattorina koiratapahtumassa
      • Valokuvanäyttelyn tuottaminen
      • Etätöihin sopeutuminen
      • Data-analyysia kulttuurituottajalle
      • A project abroad
      • Tuottajasta Twitch-striimaajaksi
    • ► helmikuu (2)
      • Opettajana korona
      • Liikkeellä marraskuussa 2020 – yksi vuoden ainoista livefestivaaleista
    • ► tammikuu (1)
      • Luovuus valloilleen somessa
  • ► 2020 (31)
    • ► joulukuu (3)
      • Luova prosessi tutuksi
      • Tuottajana harrastajateatterissa
      • Sisäinen viestintä etätyössä
    • ► marraskuu (5)
      • Kaksoisvoittoon palvelumuotoilulla
      • Amisten asialla – kiertuetyöntekijänä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitolla
      • Itsensä johtaminen – matka täydestä kalenterista tyhjiin sivuihin
      • Hanketuottamisen salat
      • Yhdistyksen apurahat haussa
    • ► lokakuu (5)
      • Aloittamisen vaikeus ja itsensä johtaminen
      • Hanketuottaja rakentaa ihmiselle merkityksellistä kulttuuritoimintaa
      • Untuvikosta Suomen suurimman XR-tapahtuman tuottajaksi
      • Sukellus hanketuottajuuden maailmaan
      • Hanketuottaminen on paljon enemmän kuin vain tuottamista
    • ► syyskuu (4)
      • Mitä sinä pelkäät?
      • Hostina Ruisrockissa 2019
      • Tapahtumasuunnittelua & trendejä
      • Varjagi-festivaali
    • ► elokuu (1)
      • Mitä kuuluu kulttuurille?
    • ► kesäkuu (3)
      • Romusta osaksi Slushin visuaalista ilmettä
      • Mainio tapa uusasiakashankintaan
      • Elämää opintojen aikana
    • ► toukokuu (3)
      • Tavoitteena hyvät (hää)bileet!
      • Muuri – toiminnallinen teos osana Helsinki Biennaalia
      • Risteilyjen täyteinen kevät – vai onko sittenkään
    • ► huhtikuu (4)
      • Kysytään tuotantopäälliköltä
      • Puhetta väkivaltaa vastaan
      • Väriä Helsingin yöelämään!
      • Vaikuttavaa nykyteatteria
    • ► maaliskuu (1)
      • Varrelle virran!
    • ► helmikuu (1)
      • Projektina tietopaketti Alakulttuurikeskus Loukon vapaaehtoisille
    • ► tammikuu (1)
      • Kulttuurituottaja klassisen musiikin konsertti-instituution ravistelijana
  • ► 2019 (57)
    • ► joulukuu (1)
      • Tuotantoassistenttina Warnerilla
    • ► marraskuu (8)
      • Solstice Festival - matka tunturin huipulle
      • Tuotantoharjoittelijana klassisen musiikin juhlassa
      • Kutu opiskelijat Koko Jazz Clubin sykkeessä
      • Kasetilla maailmankartalle
      • Vapaaehtoisten johtamista vihreämmän tapahtuman eteen
      • Tuotantoassistenttina Magnesia Festivalilla
      • Projektina verkkosivut henkilöbrändille
      • Tapahtumatuotannon yrittäjäksi
    • ► lokakuu (5)
      • Pää edellä syvään päähän – ensimmäinen tapahtumatuotantoni
      • Höntsäharrastamista helposti kaikkien saataville
      • Elokuvien ilosanomaa levittämässä
      • Höntsä-Fest 2018 – Jäähallille 45 päivässä!
      • Puistojuhlaa tuottamassa - Helsinki Pride 2019
    • ► syyskuu (5)
      • Tutkimusmatkalla XR:n maailmassa!
      • Tiimityötä TV-tuotannossa - Suurin pudottaja Suomi
      • BWWE - Best of Broadway and West End
      • Freelancerin verkkosivujen kehittäminen ja visuaalinen viestintä
      • E-urheilu - tuottajana tutkimassa uutta kasvavaa ilmiötä
    • ► elokuu (3)
      • Kiertuevastaavana vihreiden vaalikiertueella
      • Ensimmäinen projekti tuottajan kengissä
      • Vilkaisu hankemaailmaan
    • ► kesäkuu (9)
      • Tanssikoulun kilpailukoordinaattorin ajankäyttö hallintaan
      • Tapiola Sinfonietta – kaupunginorkesteri kiertueella
      • Tuotantosuunnittelun merkitys teatterituotannossa
      • XR Roadshow - kulttuurituottajat lisätyn todellisuuden sanansaattajina
      • Hankemaailmaan salsatanssin tahdissa
      • Hankkeen sponsorimaailmaan syventymässä
      • Rakkaudellista kohtaamista museossa
      • Kiasma—taiteilijan, yleisön & hermojen risteyskohta
      • Tuotantokoordinaattorina itseään johtamassa
    • ► toukokuu (10)
      • Metropolian 10-vuotisjuhlia tuottamassa
      • Esittävät taiteet lähemmäs yleisöä
      • Tulevaisuuden tuottajan taidot testissä
      • Tuottajana monitaiteisessa musiikkidraamassa
      • Viestintää Osuma-hankkeessa
      • Johtamiskokemuksia Slushista
      • Suunnitelmallista söpöyttä
      • Kokemuksia jooga- workshopista
      • Lasten luontosuhdetta vahvistetaan teatterin keinoin
      • Oppia voi myös teorian kautta
    • ► huhtikuu (4)
      • Ainutlaatuinen Seurasaaren Joulupolku muutoksen edessä!
      • Sosiaalisen median strategia kukkakaupalle
      • Oodi metsälle
      • Musiikki & Median kansainvälisen ohjelman projektinhallinnan palvelumuotoilu
    • ► maaliskuu (8)
      • Uudenlainen ruokailu tapahtuma – Food Trail
      • Tuottajuus + peliala = <3
      • Kutitus-taidefestivaali 3-7.10.2018 Espoon kulttuurikeskuksessa
      • Minustakin kulttuurituottajaksi?
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
    • ► helmikuu (2)
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Mitä ovia Helsinki ja Metropolia ovat avanneet kulttuurin kentällä itselleni
    • ► tammikuu (2)
      • Katutanssia brunssilla ja OuluSporassa
      • Sosiaalisen median joulukalenteri Hiustarinoita parturi-kampaamolle
  • ▼ 2018 (39)
    • ▼ joulukuu (1)
      • Suunnittelua, muutoksia ja uuden opettelua - markkinointikäsikirja tanssiryhmälle
    • ▼ marraskuu (2)
      • Analyysien ja tutkimuksien verkko
      • VITUIXMÄN - mutta vain nimellisesti
    • ▼ lokakuu (1)
      • Producing photography in the Big Apple
    • ▼ syyskuu (1)
      • ”Kuka teistä on se kulttuurituottaja?”
    • ▼ kesäkuu (9)
      • Klubikulttuuri ei kannusta naisia soittamaan levyjä
      • Kahvilan perustaminen - Unelmista todeksi
      • Aurinkoiset Kustaankartanon Festarit
      • Kustaankartanon festarit osana Helsinki-päivää 2018, ennen H-hetkeä.
      • Arctic15 Routen ensiesitys
      • Kallio Kukki auringossa!
      • Uutta ja ihmeellistä
      • Showtanssijoiden sopimukset ja palkat kuntoon!
      • Vapaaehtoistapahtumaa rakentamassa
    • ▼ toukokuu (7)
      • Tuottaja = monitoiminainen
      • "Näyttely vartissa" - Äänimaailma
      • Jälkikäsittely ja projektin päättäminen
      • Viimeistelyjä vailla
      • “NÄYTTELY VARTISSA” -KUVAUKSET KANSALLISMUSEOLLA
      • Kanditeatteri on saatu päätökseen!
      • TerveysCasino häikäisi Sairaanhoitajapäivillä 2018
    • ▼ huhtikuu (2)
      • Yhdessä, enemmän, uutta - Kliffa2018
      • Ruukkipäivää vietetään jälleen tänä vuonna Salossa
    • ▼ maaliskuu (16)
      • Bisnespolku alkaa muovautua
      • Ensimmäistä kertaa Arabian katufestivaalilla
      • Kesän ykkösfestarit Kustaankartanossa
      • Vapaaehtoisvoimin Suomen suurimmaksi katutaidetapahtumaksi
      • Kallio Kukkii
      • Peltotiekeskustelu 22.2.-3.3.2018
      • Kanditeatterin alkutaipaleet
      • Opiskelijat totettavat Metropolian 10 vuotisjuhlat
      • Kuvaukset nurkan takana
      • Arctic15 verkostoitumistapahtuman tuotannossa - alku fiiliksiä
      • Henkilökohtaisen motivaation löytöretkellä
      • Sometyöskentelyä Zodiakilla
      • Kansallismuseolla videoidaan näyttelyt varttiin
      • Katufestivaalien lastenohjelman uudistamista
      • Kulttuurituottaja rikkomassa perinteisen messuosaston rajoja
      • Kustaankartanon festivaali osana Helsinki-päivää 12.6.2018.

Avainsanat

Arabian katufestivaali cultural management festivaalituotanto hanke hanketuottaja hanketuottaminen Höntsä – silta eteenpäin! itsenäinen projekti itsensä johtaminen johtaminen Kansallismuseo korona Kulttuurialan projektityö kulttuurintuotanto kulttuurituotanto Kulttuurituottaja Kulttuurituottaja 2016 kulttuurituottaja 2017 kulttuurituottaja YAMK kulttuurituottaja16 kulttuurituottajat Kutu15 kutu16 Kutu17 kutu18 markkinointi Metropolia metropolia ammattikorkeakoulu näyttely vartissa opastusvideo opiskelija palvelumuotoilu projekti projektityö sisällöntuotanto sosiaalinen media tanssi tanssitaide tapahtumatuotanto Tuottajat18 Tuottajat20 tv-tuotanto vapaaehtoistyö viestintä yhteishaku

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste