Hyppää pääsisaltöön
Tulevaisuuden tuottajat

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Tulevaisuuden tuottajat
Kulttuurituotannon opiskelijoiden blogi
1

Kulttuurituottajat tekevät brändityötä!

Janne Raudaskoski · 19.11.2021
"Suitcase" by Mamboman1 at Flickr.com is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

Brändi on yrityksen, tapahtuman, tuotteen, esiintyjän, paikan tai kunnan arvokas, ellei arvokkain pääoma. Kulttuurituottajan tulee miettiä brändiä, kun tehdään uutta festivaalia, toteutetaan konserttien sarjaa tai luodaan omalle yritykselle tarinaa tai artistille henkilöbrändiä. Työpaikkailmoituksissa näkee nykyisin kulttuurituottajan työnkuvia, jotka kytketään suoraan kunnan tai kaupungin brändityöhön.  Mitä me kulttuurin tuottajat voimme antaa esimerkiksi kuntien brändityöhön?

Kuntien vetovoima

Kuntien ja paikkojen vetovoimaan vaikuttaa esimerkiksi se, mitä paikoissa on, niin rakennettua kuin luonnonympäristöä. Vetovoimaan vaikuttaa myös, ketä paikassa asuu ja missä paikka sijaitsee.

Yhtenä kuntien vetovoimatekijänä vaikuttaa, mitä paikassa tapahtuu. Siihen mitä paikoissa tapahtuu, voimme me kulttuurituotannon ammattilaiset vaikuttaa ja se on myös brändityötä ja paikkabrändin kehittämistä.

Lähes kaikkien kuntien strategioissa puhutaan tällä hetkellä elinvoiman, vetovoiman ja pitovoiman kasvattamisesta. Näistä ”kuntakielen” muotisanoista puhutaan siksi, että kunnat kilpailevat samoista asukkaista, yrityksistä, matkailijoista, investoinneista ja tapahtumista.

Väestön ikääntyessä ja taloudellisen huoltosuhteen muuttuessa kunnille heikommaksi, tulevat kunnat väistämättä jakautumaan voittajiin ja häviäjiin. Toiset kunnat vetävät yrityksiä puoleensa ja toisissa kunnissa elinvoima hiipuu. Toisissa kunnissa väestö ikääntyy ja muuttotappio kasvaa, kun taas toiset kunnat vetävät lapsiperheitä puoleensa. Tietyt kunnat houkuttelevat matkailijoita ja toiset kunnat saavat todeta matkailurahojen menevän naapurikuntiin. Kuntien vetovoimaa pyritään kasvattamaan brändityöllä ja paikkabrändin kehittämisellä.

Ilmakitaraa, pessimismiä ja brändityötä

Kulttuurituottajat ovat sisältöjen ja tapahtumien ammattilaisia. Ammattitaitoamme kannattaa hyödyntää brändityössä. Moni paikan brändi onkin lähtenyt sisällöistä, joita tekevät kulttuurialan ihmiset.

Aknestik -yhtyeen laulusolisti Jukka Takalo ideoi aikoinaan Ouluun ilmakitaransoiton MM-kisat. Kansainvälinen media kiinnostui asiasta heti ja nykyisin Oulu mainostaa itseään ilmakitaransoiton pääkapunkina. Ilmakitaransoitto mainitaan useasti esimerkiksi Oulun kaupungin brändikäsikirjassa.

Puolanka taas on Kainuussa sijaitseva muuttotappiokunta, jossa on totuttu sanomaan ”mitäpä se hyvejää”, joka tarkoittanee ”mitäpä se kannattaa”. Paikalliset kulttuuri-ihmiset perustivat teeman mukaisesti pessimismipäivät. Pessimismistä on rakentunut kunnan brändi ja Puolanka tunnetaan nykyisin pessimismistä ympäri maailmaa.

Kulttuurisilla sisällöillä on vaikutusta kunnan brändiin ja kulttuuri itsessäänkin voi olla kunnan brändi. Kaikki tietävät esimerkiksi Kaustisen kansamusiikkifestivaaleistaan tai Savonlinnan oopperajuhlistaan. Pori Jazz tuo maineen lisäksi Porin alueelle tuloja vuosittain lähes 30 miljoonaa.

Kulttuuria on usein pidetty kuntien budjeteissa ylimääräisenä kulueränä, eikä sen arvoa välttämättä ole ymmärretty. Auttaisiko asiaa, jos me kulttuurituottajat pitäisimme enemmän meteliä kulttuurista osana kaupunkien ja kuntien brändiä? Osana elinvoiman, vetovoiman ja pitovoiman kasvattamista?

Kirjoittaja

Janne Raudaskoski on työskennellyt esiintyvänä taiteilijana, kulttuurialan yrittäjänä ja tuottajana. Viimeiset vuodet Janne on toiminut kunnassa kulttuurituottajana ja viestinnän koordinaattorina. Jannen ajatuksia lisää kulttuurituotannon YAMK–opinnäytetyöstä Kirkkaasti kauneinta Suomea? Sääksjärven paikkabrändin kehittäminen. 

 

brändikulttuurimatkailukulttuurituottaja YAMKpaikkabrändi

1 Kommentti

  • LM Hero says: 20.11.2021 at 10:57

    Todella oivalluttava blogi ja kiinnostavan kehitysprosessin avaava yamk-oppari!! Suositus! Brändityö on monialaista kunnissa. Veturiksi ja työn fasilitaattoriksi sopii hyvin kulttuurituottaja, jolla on laaja näkemys, hyvät osallistamisen fasilitoinnin keinot ja kehittämisen menetelmä- sekä asiakastuntemusta.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Rakkaudesta lajiin - yksilön tapahtumaelämyksen vahvistamisessa virtuaalitapahtumissa
    Rakkaudesta lajiin - yksilön tapahtumaelämyksen…
    13.8.2021
  • Aurinkoenergialla tuotettu bisse?  – Ympäristö tarvitsee kulttuurituottajan osaamista
    Aurinkoenergialla tuotettu bisse? – Ympäristö tarvitsee…
    26.4.2022
  • Romusta osaksi Slushin visuaalista ilmettä
    Romusta osaksi Slushin visuaalista ilmettä
    11.6.2020

Kulttuurituotannon bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian kulttuurituotannon opiskelijoita. Blogeissa kurkistetaan kulissien taakse, esitellään tuotantoja ja ajankohtaisia kulttuuritapahtumia. Opiskelijat kertovat kulttuurituotannon opiskelusta Metropoliassa ja siitä mitä tuotannoissa sekä projekteissa tapahtuu.

Uusimmat jutut

  • Toisen roska on toisen ilo

    20.3.2023
  • Kuvassa maapallo, josta kasvaa puu. Maapallon ympärillä neuroverkkoja muodostamassa avaruudellista tunnelmaa.

    Tuottajat ekologisen Web3:n toimijoina

    15.3.2023
  • Kuinka tehdä agentuurista kiinnostava somessa?

    1.3.2023

Arkisto

  • ▼ 2023 (4)
    • ▼ maaliskuu (3)
      • Toisen roska on toisen ilo
      • Tuottajat ekologisen Web3:n toimijoina
      • Kuinka tehdä agentuurista kiinnostava somessa?
    • ▼ helmikuu (1)
      • Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
  • ► 2022 (26)
    • ► joulukuu (1)
      • Rohkeasti pöhinän keskelle
    • ► marraskuu (1)
      • VegeXmasia tuottamassa
    • ► lokakuu (2)
      • periglitch ⊂ verkko - esitystaidetta epätyypillisessä ympäristössä | projektijohtaminen taiteellisena suunnittelijana
      • Tuurin Tärinät 2022
    • ► syyskuu (3)
      • Onnistunut perehdytys kiinnittää tapahtumateknisen osaajan organisaatioon
      • Kulttuurituottaja, näin teet hyvän sisältösuunnitelman
      • Bit1 vakuuttaa brändiuudistuksellaan
    • ► elokuu (3)
      • RatikkAppr6 on täällä taas!
      • Kulttuurin ja sotealan risteyksessä: vertaisohjaajakäsikirjan palvelumuotoilu ja tuottaminen
      • Juhlan tuntua Arabiassa
    • ► kesäkuu (3)
      • Kokemuksia keräämässä
      • Terveiset CIFAS: Producer's Academy 2022:sta
      • Gaalatunnelmaa Riihimäen Nuorisoteatterissa
    • ► toukokuu (3)
      • Vulvasta on vaikea puhua – etenkin poikkeusaikana
      • Sometusta lasten ja nuorten urheilutapahtumassa
      • Tarinat kulttuurituottajan taikavoimana
    • ► huhtikuu (3)
      • Markkinointialan kilpailujen kultaa metsästämässä
      • Aurinkoenergialla tuotettu bisse? – Ympäristö tarvitsee kulttuurituottajan osaamista
      • Terveisiä- näyttelyn tuotanto
    • ► maaliskuu (3)
      • Suuretkin tuotannot rakentuvat pienistä osista
      • Palvelumuotoilu tapahtumatuottajan työkaluna
      • Omaehtoinen tapahtumanjärjestäminen ja rahoituksen hankkiminen
    • ► helmikuu (1)
      • Itsensä johtaminen nopeatempoisessa ympäristössä
    • ► tammikuu (3)
      • Itsensä johtaminen – Yksinkertaista paperilla, vaikeaa käytännössä
      • Töitä työhyvinvoinnin eteen
      • Sosiaalinen media kirjan markkinoinnin välineenä
  • ▼ 2021 (38)
    • ▼ joulukuu (3)
      • Taiteilijan ja tuottajan keskinäinen suhde määrittyy jo opiskeluaikana
      • Siis mitä – kuunteleeko kukaan?
      • Visuaalinen viestintä tuottajan työkaluna
    • ▼ marraskuu (7)
      • Lasten paloturvallisuusosaamista voidaan kasvattaa tapahtumilla
      • Markkinoinnin maailmaa Paviljongissa
      • Kulttuurilaitos matkalla hiilineutrauliuteen
      • Kulttuurituottajat tekevät brändityötä!
      • Tunne Sävelet -lastenlaulukirja on saatettu painoon!
      • Kulttuurikesän täydeltä markkinointia ja itsensä johtamista
      • Tuottajat matkalla tulevaisuuteen!
    • ▼ lokakuu (2)
      • Viihdettä koronan aikaan eli miten pandemia muutti elokuva- ja tv-alan käytäntöjä
      • Sisällöntuotantoprojekti Instagramiin – aiheena vastuullisempi muoti
    • ▼ syyskuu (2)
      • Lahjoittajien sitouttaminen – Case: Roosa Nauha
      • Eräväsymystä - työajan seuranta oman jaksamisen mitoittamisessa
    • ▼ elokuu (4)
      • Elämyksellinen alueohjelmasisältö parantaa asiakaskokemusta festivaaleilla
      • Ulkoinen viestintä kolmannen sektorin tuotannossa: Höntsä - Silta Eteenpäin
      • Kulttuuritoimijoita yhdenvertaisuuden edistämisessä auttaisivat selkeät tavoitteet ja sanallistetut odotukset
      • Rakkaudesta lajiin - yksilön tapahtumaelämyksen vahvistamisessa virtuaalitapahtumissa
    • ▼ kesäkuu (1)
      • Itsensä kehittäminen reflektoinnin kautta
    • ▼ toukokuu (8)
      • Unelmat treenikämpän ulkopuolella. Kuinka harrastajabändi voi tuoda toimintaansa mukaan lisää ammattimaisuutta?
      • Kuvataiteilijan työparina Mäntän Kuvataideviikoilla
      • Hyvä viestintä takaa onnistuneen materiaalituotannon markkinointikampanjassa
      • Luovan alan työaikaresursointiin uusi malli
      • Kansainvälisiä demotouhuja UNESCO’n vuosikokouksessa
      • Markkinointikampanja korumerkille
      • Sitouttaminen haastaa luovan alan organisaatioita
      • Itsestään oppiminen kantapään kautta
    • ▼ huhtikuu (2)
      • Viisi vinkkiä parempaan itsensä johtamiseen
      • Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa
    • ▼ maaliskuu (6)
      • Tapahtumakoordinaattorina koiratapahtumassa
      • Valokuvanäyttelyn tuottaminen
      • Etätöihin sopeutuminen
      • Data-analyysia kulttuurituottajalle
      • A project abroad
      • Tuottajasta Twitch-striimaajaksi
    • ▼ helmikuu (2)
      • Opettajana korona
      • Liikkeellä marraskuussa 2020 – yksi vuoden ainoista livefestivaaleista
    • ▼ tammikuu (1)
      • Luovuus valloilleen somessa
  • ► 2020 (31)
    • ► joulukuu (3)
      • Luova prosessi tutuksi
      • Tuottajana harrastajateatterissa
      • Sisäinen viestintä etätyössä
    • ► marraskuu (5)
      • Kaksoisvoittoon palvelumuotoilulla
      • Amisten asialla – kiertuetyöntekijänä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitolla
      • Itsensä johtaminen – matka täydestä kalenterista tyhjiin sivuihin
      • Hanketuottamisen salat
      • Yhdistyksen apurahat haussa
    • ► lokakuu (5)
      • Aloittamisen vaikeus ja itsensä johtaminen
      • Hanketuottaja rakentaa ihmiselle merkityksellistä kulttuuritoimintaa
      • Untuvikosta Suomen suurimman XR-tapahtuman tuottajaksi
      • Sukellus hanketuottajuuden maailmaan
      • Hanketuottaminen on paljon enemmän kuin vain tuottamista
    • ► syyskuu (4)
      • Mitä sinä pelkäät?
      • Hostina Ruisrockissa 2019
      • Tapahtumasuunnittelua & trendejä
      • Varjagi-festivaali
    • ► elokuu (1)
      • Mitä kuuluu kulttuurille?
    • ► kesäkuu (3)
      • Romusta osaksi Slushin visuaalista ilmettä
      • Mainio tapa uusasiakashankintaan
      • Elämää opintojen aikana
    • ► toukokuu (3)
      • Tavoitteena hyvät (hää)bileet!
      • Muuri – toiminnallinen teos osana Helsinki Biennaalia
      • Risteilyjen täyteinen kevät – vai onko sittenkään
    • ► huhtikuu (4)
      • Kysytään tuotantopäälliköltä
      • Puhetta väkivaltaa vastaan
      • Väriä Helsingin yöelämään!
      • Vaikuttavaa nykyteatteria
    • ► maaliskuu (1)
      • Varrelle virran!
    • ► helmikuu (1)
      • Projektina tietopaketti Alakulttuurikeskus Loukon vapaaehtoisille
    • ► tammikuu (1)
      • Kulttuurituottaja klassisen musiikin konsertti-instituution ravistelijana
  • ► 2019 (57)
    • ► joulukuu (1)
      • Tuotantoassistenttina Warnerilla
    • ► marraskuu (8)
      • Solstice Festival - matka tunturin huipulle
      • Tuotantoharjoittelijana klassisen musiikin juhlassa
      • Kutu opiskelijat Koko Jazz Clubin sykkeessä
      • Kasetilla maailmankartalle
      • Vapaaehtoisten johtamista vihreämmän tapahtuman eteen
      • Tuotantoassistenttina Magnesia Festivalilla
      • Projektina verkkosivut henkilöbrändille
      • Tapahtumatuotannon yrittäjäksi
    • ► lokakuu (5)
      • Pää edellä syvään päähän – ensimmäinen tapahtumatuotantoni
      • Höntsäharrastamista helposti kaikkien saataville
      • Elokuvien ilosanomaa levittämässä
      • Höntsä-Fest 2018 – Jäähallille 45 päivässä!
      • Puistojuhlaa tuottamassa - Helsinki Pride 2019
    • ► syyskuu (5)
      • Tutkimusmatkalla XR:n maailmassa!
      • Tiimityötä TV-tuotannossa - Suurin pudottaja Suomi
      • BWWE - Best of Broadway and West End
      • Freelancerin verkkosivujen kehittäminen ja visuaalinen viestintä
      • E-urheilu - tuottajana tutkimassa uutta kasvavaa ilmiötä
    • ► elokuu (3)
      • Kiertuevastaavana vihreiden vaalikiertueella
      • Ensimmäinen projekti tuottajan kengissä
      • Vilkaisu hankemaailmaan
    • ► kesäkuu (9)
      • Tanssikoulun kilpailukoordinaattorin ajankäyttö hallintaan
      • Tapiola Sinfonietta – kaupunginorkesteri kiertueella
      • Tuotantosuunnittelun merkitys teatterituotannossa
      • XR Roadshow - kulttuurituottajat lisätyn todellisuuden sanansaattajina
      • Hankemaailmaan salsatanssin tahdissa
      • Hankkeen sponsorimaailmaan syventymässä
      • Rakkaudellista kohtaamista museossa
      • Kiasma—taiteilijan, yleisön & hermojen risteyskohta
      • Tuotantokoordinaattorina itseään johtamassa
    • ► toukokuu (10)
      • Metropolian 10-vuotisjuhlia tuottamassa
      • Esittävät taiteet lähemmäs yleisöä
      • Tulevaisuuden tuottajan taidot testissä
      • Tuottajana monitaiteisessa musiikkidraamassa
      • Viestintää Osuma-hankkeessa
      • Johtamiskokemuksia Slushista
      • Suunnitelmallista söpöyttä
      • Kokemuksia jooga- workshopista
      • Lasten luontosuhdetta vahvistetaan teatterin keinoin
      • Oppia voi myös teorian kautta
    • ► huhtikuu (4)
      • Ainutlaatuinen Seurasaaren Joulupolku muutoksen edessä!
      • Sosiaalisen median strategia kukkakaupalle
      • Oodi metsälle
      • Musiikki & Median kansainvälisen ohjelman projektinhallinnan palvelumuotoilu
    • ► maaliskuu (8)
      • Uudenlainen ruokailu tapahtuma – Food Trail
      • Tuottajuus + peliala = <3
      • Kutitus-taidefestivaali 3-7.10.2018 Espoon kulttuurikeskuksessa
      • Minustakin kulttuurituottajaksi?
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
    • ► helmikuu (2)
      • Kulttuurituotannon opiskelijat
      • Mitä ovia Helsinki ja Metropolia ovat avanneet kulttuurin kentällä itselleni
    • ► tammikuu (2)
      • Katutanssia brunssilla ja OuluSporassa
      • Sosiaalisen median joulukalenteri Hiustarinoita parturi-kampaamolle
  • ► 2018 (39)
    • ► joulukuu (1)
      • Suunnittelua, muutoksia ja uuden opettelua - markkinointikäsikirja tanssiryhmälle
    • ► marraskuu (2)
      • Analyysien ja tutkimuksien verkko
      • VITUIXMÄN - mutta vain nimellisesti
    • ► lokakuu (1)
      • Producing photography in the Big Apple
    • ► syyskuu (1)
      • ”Kuka teistä on se kulttuurituottaja?”
    • ► kesäkuu (9)
      • Klubikulttuuri ei kannusta naisia soittamaan levyjä
      • Kahvilan perustaminen - Unelmista todeksi
      • Aurinkoiset Kustaankartanon Festarit
      • Kustaankartanon festarit osana Helsinki-päivää 2018, ennen H-hetkeä.
      • Arctic15 Routen ensiesitys
      • Kallio Kukki auringossa!
      • Uutta ja ihmeellistä
      • Showtanssijoiden sopimukset ja palkat kuntoon!
      • Vapaaehtoistapahtumaa rakentamassa
    • ► toukokuu (7)
      • Tuottaja = monitoiminainen
      • "Näyttely vartissa" - Äänimaailma
      • Jälkikäsittely ja projektin päättäminen
      • Viimeistelyjä vailla
      • “NÄYTTELY VARTISSA” -KUVAUKSET KANSALLISMUSEOLLA
      • Kanditeatteri on saatu päätökseen!
      • TerveysCasino häikäisi Sairaanhoitajapäivillä 2018
    • ► huhtikuu (2)
      • Yhdessä, enemmän, uutta - Kliffa2018
      • Ruukkipäivää vietetään jälleen tänä vuonna Salossa
    • ► maaliskuu (16)
      • Bisnespolku alkaa muovautua
      • Ensimmäistä kertaa Arabian katufestivaalilla
      • Kesän ykkösfestarit Kustaankartanossa
      • Vapaaehtoisvoimin Suomen suurimmaksi katutaidetapahtumaksi
      • Kallio Kukkii
      • Peltotiekeskustelu 22.2.-3.3.2018
      • Kanditeatterin alkutaipaleet
      • Opiskelijat totettavat Metropolian 10 vuotisjuhlat
      • Kuvaukset nurkan takana
      • Arctic15 verkostoitumistapahtuman tuotannossa - alku fiiliksiä
      • Henkilökohtaisen motivaation löytöretkellä
      • Sometyöskentelyä Zodiakilla
      • Kansallismuseolla videoidaan näyttelyt varttiin
      • Katufestivaalien lastenohjelman uudistamista
      • Kulttuurituottaja rikkomassa perinteisen messuosaston rajoja
      • Kustaankartanon festivaali osana Helsinki-päivää 12.6.2018.

Avainsanat

Arabian katufestivaali cultural management festivaalituotanto hanke hanketuottaja hanketuottaminen Helsinki-päivä Höntsä – silta eteenpäin! itsenäinen projekti itsensä johtaminen johtaminen Kansallismuseo korona Kulttuurialan projektityö kulttuurintuotanto kulttuurituotanto Kulttuurituottaja Kulttuurituottaja 2016 kulttuurituottaja 2017 kulttuurituottaja 2019 kulttuurituottaja YAMK kulttuurituottaja16 kulttuurituottajat Kustaankartanon festivaali kutu14 Kutu15 kutu16 Kutu17 kutu18 markkinointi Metropolia metropolia ammattikorkeakoulu näyttely vartissa opastusvideo opiskelija projekti projektityö sosiaalinen media tanssitaide tapahtumatuotanto Tuottajat18 Tuottajat20 vapaaehtoistyö viestintä yhteishaku

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste