Toimin Sosiaalisen median viestijänä Zodiakilla Veli Lehtovaaran Peltotiekeskustelu-nimisessä teoksessa osana ensimmäisen vuoden kulttuurituotannon opintoja. Käytössäni oli Zodiakin kanavista Instagram ja tanssijan oma Facebook-sivu, jolla pystyin julkaisemaan myös Zodiakin tekemään Facebook-tapahtumaan. Tehtäväni oli raikastaa Zodiakin sosiaalisen median ilmettä ja herättää henkiin käytännössä täysin toiminnasta pois ollut Facebook-sivu.
Miten tällaisesta tilanteesta pitäisi lähteä liikkeelle? Alkuun pääseminen tuntui hankalalta, sillä en ole aiemmin tehnyt sosiaalista mediaa tavoitteellisesti tai markkinoinnin näkökulmasta, vaikka koenkin olevani sulava sosiaalisen median käyttäjä. Keskustelin vastaavan tuottajan kanssa ja päätimme aloittaa kattavan suunnitelman tekemisestä.

Kuva: Clara Hermans
Minulle annettiin käyttöön valokuvaajan ottamia kuvia ja videoita teoksesta, joiden ympärille lähdin rakentamaan sisältöä päiväkohtaisesti. Instagramiin halusin lisätä visuaalisesti hienoja julkaisuja vähemmällä tekstimäärällä ja Facebookiin informatiivisempaa sisältöä. Käytössäni oli onneksi kuvien lisäksi runsaasti tekstimateriaalia ja koreografin haastattelu, jota sain hyödyntää vapaasti.
Markkinointiprojektini oli kokonaisuudessaan onnistunut, sillä sain Facebook-sivulle lisää tykkäyksiä ja esitykselle näkyvyyttä. Hiljaiseloa elänyt sivu sai myös uutta tuulta alleen. Instagramissa otin käyttöön Zodiakille uutena ominaisuutena tarinat-osuuden, johon voi lisätä kuvia tai videoita, jotka näkyvät seuraajille vuorokauden ajan. Tämä osoittautui hyväksi markkinointikeinoksi, sillä tarinoille kertyi paljon katsojia ja tarinan löytäminen Instagramin tietotulvassa on helpompaa kuin varsinaisen julkaisun.

Kuva: Clara Hermans
Opin projektista sosiaalisen median suunnittelua. En ollut aiemmin ymmärtänyt kuinka paljon hyvään somejulkaisuun saa käytettyä aikaa ja kuinka suunnitelmallista puuhaa se on. Facebookissa opin myös käyttämään uusia ominaisuuksia kuten julkaisun ajastusta ja sivun moderointityökalua. Kaiken toiminnan siirtyessä yhä enemmän nettiin, on tuottajan erityisesti hyödyllistä osata vastata haasteeseen.
Riina Laine
Ei kommentteja