Metropolia oli mukana Suomen itsenäisyysrahasto Sitran #Osaaminennäkyviin teemaviikoilla 30.8.-12.9. Sitra halusi nostaa keskusteluun osaamisen moninaisuuden ja tarjota työkaluja, joilla oman osaamisensa moninaisuuden voi tunnistaa ja tehdä näkyväksi itselle ja muille. Osaamista karttuu koulutusjärjestelmien sisällä eli opinnoissa, mutta myös niiden ulkopuolella esimerkiksi harrastuksissa, perhe-elämässä, vapaa-ajalla ja ihmissuhteissa – kaikkialla.
Musiikin YAMK-opiskelijoiden osaamispaletti
YAMK-tutkinnoissa koulutuksen lähtökohtana on tutkinnoissa ja työelämässä karttunut osaaminen ja työelämästä löytynyt kehittämistarve. Musiikin YAMK-tutkinnon uudet opiskelijat aloittivat opintonsa pohtimalla osaamistaan, jota he käyttävät omassa kehittämisprojektissaan ja aloittaessaan opinnäytetyön laatimista. Kaikilla YAMK-opiskelijoilla on pitkä kokemus omalta alaltaan musiikkielämän kentällä, tässä joukossa esimerkiksi johtamisesta, opettamisesta, muusikon ja free lancerin työstä, joillakin myös akateemisesta tutkimisesta tai termityöstä käsitteiden ja metatekstien parissa.
Mitä siis vahvaa asiantuntijuutta mukanaan kantavat ja uusien opintojen äärellä olevat opiskelijat tunnistivat henkilökohtaisiksi osaamisikseen? Keskusteluun virittäydyttiin siten, että jokainen pohti hetken itsekseen osaamistaan. Sen jälkeen keskusteltiin näistä tunnistetuista osaamisista – ei osaamattomuuksista, vertailuista eikä uusista osaamistavoitteista. Osaamisten teemoittelun on kirjoittaja tehnyt jälkikäteen keskustelun dokumentoinnista. Kaikki sanoitukset on poimittu keskustelusta ja julkaistu osallistujien luvalla.
1 Näkökulman ottamisen taito: Kokemus työelämästä on tuonut kyvyn ottaa asioihin tietoisesti erilaisia näkökulmia. Kokemus kasvattaa taitoa hyödyntää omaa intuitiota ja kartuttaa hiljaista tietämistä tai näkymätöntä osaamista. ”Vähän kaiken opiskelu” ja oppijaksi asettautumisen kyky avartavat ymmärrystä näkökulmien moninaisuudesta.
2 Olennaisen erottamisen taito: Valintojen osuva tekeminen näkyy lähteiden valinnassa ja niiden lukemisessa, oman kiinnostuksen ytimen tunnistamisessa ja siinä, mitä töissä pitää kulloinkin saada toteutumaan.
3 Oman työn sisällön hallinta osoittautui YAMK-opiskelijoilla testatuksi ja työn arjessa koetelluksi osaamiseksi, jonka moni mainitsi. Sisällön osaamiseen kuului myös oman työkentän historian tunteminen. Omaan työhön liittyvä osaaminen ja sen sanoittaminen tarkemmin erilaisiksi osaamisten sävyiksi voisi olla seuraavan keskustelun teema.
4 Vuorovaikutusosaaminen kuuluu joskus oman kehittämiskohteen syväosaamiseen. Moni tunnisti sen erityisenä osaamisena, joka tulee näkyväksi niin livekohtaamisissa, kuuntelemisessa ja haastattelemisessa kuin verkko-opetuksessa.
5 Halu kehittää ja kehittyä synnyttää monenlaisia osaamisia. Kehittämis- ja kehittymisosaaminen voi näkyä asettautumisena verkostoihin peilaamaan omaa ajattelua, joskus oman itsen tarkasteluna objektiivisesti, kokemusten kuunteluna, prosessioppimisena tai omaan juttuun omistautumisena.
6 Kyseenalaistamisosaaminen oli keskustelussa vain yhtenä mainintana. Tutkivassa kehittämistyössä kyseenalaistaminen on niin tärkeä ja mielenkiintoinen osaaminen, että nostan sen seitsemän ydinosaamisen joukkoon.
7 Taito saada valmiiksi: Valmiiksisaamisosaamista karttuu jopa suoranaisesta täystyrmäyksestä, kun siitä pääsee eteenpäin kohti työn loppuun saattamista. Siihen liittyy myös organisointitaito, soveltaminen, omaan tekemiseen luottaminen ja opinnäytetyön kohdalla kirjoittamistaito. Valmiiksi saamisen taitoa karttuu muusikoilla koko ajan: esiin on mentävä kun on keikka ja silloin on oltava valmista, oli miten oli.
Sanoituksista voi huomata, että sanat ja kieli, jolla osaamisesta puhutaan on erilaista kuin opetussuunnitelmien kuvaukset oppimisen tavoitteista. Osaamisen tunnistaminen avaa erilaisen oppimisprosessin kuin annettuihin tavoitteisiin pyrkiminen. Tunnistamalla omin sanoin osaamista syntyy joustavaa osaamista, joka lujittaa ammatti- ja osaamisidentiteettiä, osallisuutta ja aktiivista toimijuutta sekä tukee esimerkiksi työelämän siirtymissä.
Osaamisen eri tasot
Osaamisen tunnistaminen lisää paitsi henkilökohtaista hyvinvointia, myös yhteiskunnan elinvoimaa. Osaamisen tunnistamisella, näkyväksi tekemisellä ja hyödyntämisellä parannetaan koko yhteiskunnan tasolla uudistumis- ja kilpailukykyä. Henkilökohtainen osaaminen ja sen tunnistaminen kytkeytyy laajempiin yhteyksiin. Sitrassa on tutkittu osaamisen tunnistamisen haasteita ja mahdollisuuksia myös muista näkökulmista. Tutkijat Laura Paaso (OAMK), Johanna Ollila (Turun yliopisto, tulevaisuudentutkimus) ja Harri Ketamo (Headai Oy) esittelivät tulevaan Sitran julkaisuun tekemiään havaintoja webinaarissa 6.9.2021:
• Henkilökohtainen taso: Näkökulman siirtäminen vahvuuksiin ja osaamiseen tuo osaamisen hyvinvoinnin ja merkityksellisen elämän lähteeksi muutenkin kuin tulonhankintamielessä. Vaatimus jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen saattaa kuitenkin tuoda myös paineita omalle hyvinvoinnille.
• Yhteisöjen taso: Osaamisten kirjo on monenlainen eikä tutkimusdatasta ei ole löytynyt esimerkiksi kymmentä tärkeintä taitoa työhaastattelussa menestymiseen. Yleiset työelämätaidot ja eriyttävät taidot ovat kuitenkin tärkeitä. Toisaalta haaste olla ”hyvä tyyppi” – sosiaalinen, aktiivinen, innovatiivinen – saattaa lokeroittaa ajattelua ja jättää tärkeitä osaamisen alueita katveeseen.
• Eri näkökulmien kohtaaminen: Eräs työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaanto-ongelman juonteista on se, että osaamista sanoitetaan eri tavoin eikä osaamisia siksi tunnisteta. Osaaminen kuvataan eri sanoin esimerkiksi hakijan CVssä, työpaikkailmoituksissa, yrityksen palvelutarjonnassa, strategioissa tai kehittämistehtävissä. Uusilla teknologioilla on mahdollista auttaa erilaisia osaamisen sanoituksia kohtaamaan.
• Systeemien ja organisaatioiden taso: Osaaminen on investointi ja yhteiskunnan tärkeä henkinen infra, jota ei kannata rakentaa suppeaksi, putkimaiseksi. Myöskään elinikäinen oppiminen ei tarkoita nopeita osaamisratkaisuja ja kapeaa osaamista. Kestävä osaaminen on laaja-alaista, jokaisen omaan motivaatioon perustuvaa osaamista. Se on myös taitoa yhdistellä osaamisia luovasti henkilökohtaisella ja yhteisöjen tasolla.
• Väestörakenteen ja osaajapulan taso: Ammattikorkeakoulut sanoittavat oppimisen tavoitteita aktiivisesti yhdessä työelämän kanssa. On tarpeen pohtia erilaisilla aikajänteillä ja ennakoiden, mistä juuri nyt puhutaan? Mitä sanoja ja sanoituksia jää ehkä käyttämättä? Mitä osaamista kaikki muut tahot tuottavat? Osaaminen vanhenee ja uusia osaamistarpeita nousee työelämässä esiin.
Sitra tarjoaa paljon työkaluja oman osaamisen itsenäiseen tunnistamiseen ja kutsuu mukaan keskustelemaan osaamisen tunnistamisen kokemuksista ja haasteista.
Tartu haasteeseen ja tunnista, mitä kaikkea osaatkaan. Tutustu SITRAn materiaaleihin:
Työkaluja osaamisen tunnistamiseen
1 Kommentti
Kiitos Leena innostavasta ja kiinnostavasta kirjoituksesta, ja mahtavaa, että Metropoliakin oli mukana #OsaaminenNäkyviin-viikoilla!