Väestöryhmien terveyserojen kaventaminen, ongelmien ja syrjäytymisen ehkäisy, varhainen tunnistaminen ja väestön itsehoitovalmiuksien lisääminen ovat isoja yhteiskunnallisia haasteita. Ne edellyttävät sote-alan työntekijöiltä nykyistä vahvempaa osaamista, työmenetelmien uudistamista ja niiden käyttöönottoa sekä monialaista yhteistyötä. Terveyden edistämisessä tulevaisuuden osaamistarpeen kärkinä tulevat olemaan muutoksen mahdollistaminen, terveyden edistämisen laaja-alainen tietoperusta sekä viestintä.
Ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa keskitytään juuri tällaisten työelämäosaamisten vahvistamiseen. Siksi tänä syksynä käynnistyykin Metropolia Ammattikorkeakoulussa Terveyden edistämisen YAMK -tutkinto-ohjelma, jossa opiskelun aloittaa 24 jonkin sote-alan aiemman tutkinnon omaavaa ammattilaista.
Terveyden edistäminen on monitieteinen asiantuntijuusalue
Terveyden edistämisellä tarkoitetaan yksilön tai yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä heidän oman terveytensä määrittämiseen ja kohentamiseen. Se on tavoitteellista ja välineellistä toimintaa hyvinvoinnin aikaansaamiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi. Terveyden edistäminen käsittää sosiaalisia, taloudellisia, ympäristöllisiä ja yksilöllisiä tekijöitä, jotka edistävät terveyttä.
Terveyden edistäminen on kehittynyt tieteenalana vuoden 1986 WHO:n Ottawan asiakirjan julkaisusta lähtien. Alan asiantuntijuuden tulee nojata tieteenalan kehittyneisiin teorioihin, malleihin ja näyttöön terveyden edistämisen hyvistä käytännöistä. (Thompson, Watson & Tilford 2018.)
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen hyviä ja näyttöön perustuvia käytäntöjä tulee kehittää ja tuoda käytännön toimintatavoiksi ja työmenetelmiksi. Avain laadukkaaseen ja vaikuttavaan terveyden edistämiseen ja sen kehittämiseen on pätevän työvoiman kouluttaminen sekä kehittäminen.
Millaista osaamista terveyden edistämisen asiantuntija tarvitsee?
Terveyden edistämisen kompetensseja ja koulutusta tulee kehittää näyttöön perustuvasti. Ydinkompetenssit ja ammatilliset standardit on määritelty vuosina 2009-2012 toteutetussa EU-projektissa 24 Euroopan maan sekä kansainvälisen Terveyden edistämisen järjestön (IUHPE) ammattilais- ja asiantuntijaryhmien toimesta (Barry, Battel-Kirk & Davison ym. 2012; IUHPE 2016). Ydinkompetenssit ja ammatilliset standardit pohjautuvat terveyden edistämisen toiminta-alueisiin, periaatteisiin ja arvioihin sekä näyttöön perustuvasta tieteenalasta johdettuihin teorioihin ja strategioihin, jotka määrittävät vaikuttavia terveyden edistämisen käytäntöjä (IUHPE 2016; Kuvio 1). Kompetenssimäärittelyt tarjoavat yhteisen vision vaikuttavan terveyden edistämisen osaamisesta ja kriteerejä on sovellettu useissa maissa koulutuksen ja osaamisen kehittämiseen.

Kuvio 1.
Kansainväliset terveyden edistämisen ydinkompetenssit ja ammatillisten standardien määrittelyt sovellettuna Suomen palvelujärjestelmään ja toimintakulttuuriin antavat hyvät lähtökohdat kehittää terveyden edistämisen asiantuntijan YAMK-tutkintokoulutusta. Kaikissa ydinkompetenssialueissa painottuu eri tieteenaloilta nouseva tietoperusta, monialainen yhteistyö, verkosto- ja yhteistyötaidot, näyttöön perustuvuus ja vaikuttavuus sekä kulttuurisensitiivisyys. Koulutuksen myötä vahvistuva terveyden edistämisen asiantuntijuusosaaminen on edellytys tulevaisuuden terveyden edistämisen haasteisiin vastaamiseksi.
Tulevaisuuden osaamisen kärjet
Metropolia ammattikorkeakoulu toteuttaa yhteistyössä Tallinnan yliopiston (Haapsalu College) kanssa EU Central Baltic -ohjelman rahoittamaa HPP -tutkimus- ja kehittämisprojektia (Health Promotion Programme 2016-2019), joka rakentuu IUHPE Terveyden edistämisen kompetenssimäärittelyiden ja molempien maiden ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkemyksiin tulevaisuuden terveyden edistämisen osaamisesta. Projektissa toteutetun kyselyn tulosten mukaan sekä suomalaiset että virolaiset vastaajat pitivät olennaisimpina kompetenssialueina tulevaisuudessa muutoksen mahdollistamista, terveyden edistämisen tietoperustaa ja viestintää (Matinheikki-Kokko & Liinamo 2017; Liinamo, Haarala & Matinheikki-Kokko 2018).
Terveyden edistämisen YAMK-ohjelmassa pilotoidaankin parhaillaan hankkeessa kehitettyjä opintokokonaisuuksia, joilla vastataan tutkimuksen esiin nostamiin tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Terveyttä tuotetaan lähes kaikessa yhteiskunnan toiminnassa. Laaja-alaisen terveyden edistämisen osaamisen tulee vastata monialaisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen haasteisiin. Ammattilaisten terveyden edistämisen osaaminen mahdollistaa terveyspotentiaalien käyttöön saamista. Vahvistuvat terveyden edistämisen kompetenssit voivat toimia terveyden edistämisen muutosajureina yhteiskunnassa.
Kirjoittajat:
Arja Liinamo, yliopettaja, tutkintovastaava (Terveyden edistäminen, YAMK), TtT, Th, Sosiaali- ja terveysala, Metropolia Ammattikorkeakeakoulu, Helsinki
Kaija Matinheikki-Kokko, yliopettaja, PST, Sosiaali- ja terveysala, Metropolia Ammattikorkeakeakoulu, Helsinki
Lähteet:
Barry, M., Battel-Kirk, B., Davison, H., Dempsey, C., Parish, R., Schipperen, M., Speller, V., Zan-den, van der, G. & Zilnyk, A. on behalf of the CompHP Partners (2012). The CompHP Project Handbooks. International Union for Health Promotion and Education (IUHPE), Paris. Retrieved April 2016 from: http://www.iuhpe.org/images/PROJECTS/ACCREDITATION/CompHP_Pro-ject_Handbooks.pdf
IUHPE 2016. Core Competencies and Professional Standards for Health Promotion Full version. International Union for Health Promotion and Health Education. April 2016. http://www.ukphr.org/wp-content/uploads/2017/02/Core_Competencies_Standards_linkE.pdf
Liinamo, A., Haarala, P. & Matinheikki-Kokko, K. 2018. Osaamisella voimavaroja terveyden edistämiseen. Terveydenhoitaja 2/2018.
Matinheikki-Kokko, K. & Liinamo, A. (2017). Terveyden edistämisen osaamisvaatimukset tulevaisuudessa. HPP – Health Promotion Programme HPP Survey. http://hpp.tlu.ee/fi/the-future-com-petence-demands-for-health-promotion/
Thompson S., Watson M. & Tilford S. (2018). The Ottawa Charter 30 years on: still an important standard for health promotion, International Journal of Health Promotion and Education, 56:2, 73-84, DOI: 10.1080/14635240.2017.1415765
Lisätietoa Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen -sivustolla
Ei kommentteja