Palvelukehitys, palvelumuotoilu, kiertotalous ja asiakasymmärrys. Siinä ovat YAMK-opinnäytetyöni tiivistelmän avainsanat, jotka mielestäni kiteyttävät opinnäytetyöni hienosti. Kehitin opinnäytetyössäni uuden kiertotalouden asiantuntijapalvelun työnantajalleni ja tutustuin samalla ennalta minulle suhteellisen tuntemattomaan palvelukehityksen maailmaan. Kiertotalouden ymmärrys on palvelussa avainasemassa, joten tutustutaan ensin kiertotalouden käsitteeseen.
Kiertotalous muuttaa kulutusyhteiskuntaamme
Kiertotalous on uusi globaali talousmalli, joka haastaa perinteisen tuotelähtöisen logiikan. Kiertotalouden keskeisenä tavoitteena on säästää luonnonvaroja käyttämällä olemassa olevat resurssit fiksummin ja tehokkaammin. Kiertotaloudessa ei tuhlata materiaaleja ja omistamiseen sijaan käytetään palveluja: vuokrataan, jaetaan ja kierrätetään. Kiertotalouskulttuuriin siirtyminen on välttämätöntä maailmallemme, jonka kantokyky horjuu jatkuvan ylikulutuksen vuoksi: kulutamme enemmän luonnonvaroja kuin olisi kestävää.
Kiertotalouden sanotaan olevan suurin murros tuotannossa, kulutuksessa ja koko globaalissa taloudessa 250 vuoteen (Lacy & Rutqvist 2016). Kiertotalous luo uusia liiketoimintamalleja ja sen tuoma vuotuinen arvopotentiaali Suomen markkinoilla on varovaistenkin arvioiden mukaan 2-3M€, Euroopan mittakaavassa kyseessä on jopa 1800M€. Uusien liiketoimintamallien kautta voi Suomeen lisäksi syntyä jopa 75 000 uutta työpaikkaa. Uskon ja toivon, että meille kaikille sopii luonnonvarojen säästäminen ja uusien työpaikkojen syntyminen? (EK 2018, Sitra 2018.)
Nykyaikaisen palvelukehityksen kulmakivet
Kun ryhdyin kehittämään uutta palvelua, halusin ymmärtää palvelukehityksen taustaa ja sen muutokseen vaikuttavia tekijöitä. Itse palvelun kehittämiseen valitsin avukseni nykyaikaiset palvelukehitysmenetelmät ja -mallit. Tutustuin muun muassa Lean Service Creationiin, Lean Canvasiin, palvelumuotoiluun ja yhteiskehittämiseen, jotka inspiroivat kehittämään palvelua aidosti säilyttämällä asiakasymmärrys keskiössä.
Talousmallin muuttuessa tuotelähtöisestä logiikasta kiertotalouteen, on palvelukehityskin muuttunut perinteisestä palvelukehityksestä palvelumuotoiluun. Perinteisen palvelukehityksen hyödyntäessä markkinatutkimusta ja asiakaspalautetta, palvelumuotoilussa käyttäjät osallistuvat palveluiden kehitystyöhön, jotta lopputuloksena on asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukainen, sekä palvelun tuottajalle tehokas ja tunnistettava, palvelukokonaisuus (Miettinen 2011).
Useimmiten uusia palveluja kehitetään tiimissä, jossa on erilaista osaamista. Yhdellä voi olla osaamista markkinoinnista, toisella kehittämisestä ja kolmannella myynnistä. Tässä tapauksessa kehitin palvelua lähinnä itsekseni, mutta nykyaikaisen palvelukehityksen periaatteiden mukaisesti osallistin kehittämiseen myös kohdeorganisaation nykyasiakkaita. Haastattelin asiakkaita tutkimukseni alkupuolella, jotta ymmärsin heidän tarpeensa kiertotalouden palveluiden suhteen. Kehitin palvelua haastatteluissa esiin tulleiden tarpeiden valossa ja pyrin säilyttämään asiakasymmärryksen työni alusta loppuun asti.
Lopputuloksena työkalupakki ja kehittämiskokemusta
Opinnäytetyössäni kehitin kiertotalouden asiantuntijapalvelun työkalupakin vastaamaan kohdeorganisaation asiakkaiden tarpeisiin. Työkalupakin avulla voidaan auttaa kohdeorganisaation asiakkaita kehittämään heidän omaa liiketoimintaansa kiertotalouskulttuurin mukaisesti sekä löytämään juuri heidän liiketoimintansa kiertotalouspotentiaali. Opin opinnäytetyöprosessin aikana paljon niin kiertotaloudesta kuin palvelukehityksestä ja sain hyvää kokemusta, jota toivottavasti pääsen jatkossa hyödyntämään.
Veera Kouri
Kirjoittaja on valmistunut Metropolian Liiketoiminnan kehittämisen YAMK-tutkinto-ohjelmasta
Lähteet:
Elinkeinoelämän keskusliitto. Mikä ihmeen kiertotalous.
Lacy, Peter & Rutqvist, Jakob 2016. Waste to Wealth.
Miettinen, Satu 2011. Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Teknologiainfo Teknova Oy.
Sitra 2018. Kiertotalous.
Ei kommentteja