Hyppää pääsisaltöön
Masterminds – Maisteriainesta

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Masterminds - Maisteriainesta
Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen ytimessä

Selaile Tagia palvelumuotoilu

0

Työelämälähtöisyyttä, palvelumuotoilua ja itsensä ylittämistä koronakeväänä

Metropolia Master's bloggaajat · 4.9.2020
Image by Hannah Busing, Unsplash License.

Kun ammattilaiset jatkavat opintojaan YAMK-tutkinnossa, opinnoissa tartutaan käytännön työelämän haasteisiin ja ratkotaan niitä yhteistyössä. Ryhmässä jokaisen vahvuuksille on käyttöä ja erilaisuus nähdään vahvuutena. Työelämän kehittäminen on opinnoissa keskeistä ja kaikkea aiemmin opittua hyödynnetään opinnoissa. Ryhmässä innostus ja innovatiivisuus lisääntyvät. Opinnot valmistavat meitä tarttumaan uusiin haasteisiin ja etenemään työurallamme.

“Pilvipalveluissa ryhmätöiden teko sujuu joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta”.

Mitä seuraa kun viisi erilaista aikuisopiskelijaa tapaavat Metropoliassa? He lyöttäytyvät yhteen ja nimeävät WhatsApp -ryhmänsä Kriisiryhmäksi. Ryhmää yhdistää innostus, ilon kautta tekeminen sekä palava halu opiskelemiseen ja työelämässä etenemiseen. Kriisiryhmä on hyödyntänyt ryhmäläisten erilaisuutta ja vahvuuksia. Jokaisen osaamiselle on löytynyt käyttöä. Meitä ei edes koronakevät hidastanut – päinvastoin! Etäkokoontumisista tuli osa arkea. Niiden avulla saimme tehtävät valmiiksi ja viimeistellyksi ajallaan.

Nykyteknologia mahdollistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien ryhmäläisten sujuvan yhteistyön. Metropolian tarjoamissa pilvipalveluissa ryhmätöiden teko sujuu joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta. Mielestämme erityisen hauskaa on ollut yhteiskirjoittaminen yhdistettynä ryhmäpuheluihin. Iloksemme olemme huomanneet e-kirjavalikoiman olevan aivan eri tasolla kuin perustutkintoa suoritettaessamme. Tästä oli merkittävää etua, kun koronan takia kirjastot suljettiin nopealla aikataululla. Opetuspäivät ovat tarjonneet keväällä vastapainoa työlle ja uutisvirralle.

“Odotustila ratkaisumme sai Testbed-tiimiltä huomionosoituksen”.

Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen -kurssilla parviäly osoittautui erittäin tärkeäksi, kun innovoimme uutta. Hiihtolomalla jalkauduimme Metropolian Myllypuron kampukselle tutustuaksemme Testbed-tiloihin ja kehittelemään ideoita. Valitettavasti emme päässeet sillä reissulla Testbed-tiloihin, mutta kiinnitimme huomioita odotustilaan, joka oli tylsä ja ankea – ihan niin kuin kaikki muutkin odotustilat! On kiinnostavaa huomata, miten idea lähtee kehittymään ja lentoon kun viisi hyvin erilaista ihmistä antaa siihen panoksensa.

Ryhmä tuotti kehittämisideoita ylitsevuotavan paljon. Tehtävänannosta teki miellyttävän se, että se tarjosi meille mahdollisuuden toimia luovasti ja innovoida uusia palveluja. Tiimityötaidoista oli apua, kun monia ajatuksia ja ideoita piti muuttaa yhteistä tavoitetta edistäväksi kokonaisuudeksi yhteistyössä muiden tiimin jäsenten kanssa.

Odotustila -innovaatiot saivat Metropolian Testbed-tiimiltä huomionosoituksen ja meidät palkittiin HIMSS-kongressin pääsylipuilla. Tämä kruunasi kevään ja antoi uskoa omaan tekemiseen ja innovaatiokykyihin. Keväällä kurssien päätösseminaareissa on ollut inspiroivaa saada nähdä toisten ryhmien tuotokset ja päästä keskustelemaan töistä sekä saada toisten opiskelijoiden palautetta omastaan. Seminaarien järjestelyt etäyhteydellä ovat olleet toimivia ja niitä soisi hyödynnettävän myös jatkossa.

“Kehitimme konkreettista työelämän prosessia”.

Laatu- ja turvallisuusprosessien kehittäminen -opintojakso oli mahdollisuus perehtyä aivan uudenlaiseen maailmaan. Valitsimme teemaksi prosessin mallintamisen ja kehittämisen. Kehitimme konkreettista työelämän prosessia mallintamalla viestin kulkua henkilökunnan ja asiakkaan välillä vankiterveydenhuollossa. Työn lopputulos on esitelty työnantajalle, joka otti työn kiinnostuneena vastaan. Tulevaisuuden visiossamme nämäkin ideat vielä joskus toteutuvat!

“…kaikenlainen altistuminen uusille tuulille tuo iloa ja hyvinvointia…”.

Jokaisen suoritetun kurssin myötä olemme huomanneet, että aiemmin opitusta on ollut hyötyä ja että olemme oppineet enemmän kuin olemme itse huomanneetkaan. Jokainen on voinut hyödyntää uutta osaamistaan myös työelämässä. Ylimääräisenä bonuksena on ollut mahdollisuus suorittaa koulun kautta kansainvälinen PMAF Project Management Foundation -sertifikaatti, kansainvälinen projektinhallinnan sertifikaatti.

Suosittelemme jokaiselle YAMK-opintoihin heittäytymistä. Sinnikkyydellä ja toisten tuella pääsee maaliin. Uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen on tärkeää, etenkin tällaisena aikana, kun tulevaisuuden työmarkkinat ja työtavat muokkautuvat nopeasti koko maailman ollessa sekaisin. Uudet ystävät ja kaikenlainen altistuminen uusille tuulille tuo iloa ja hyvinvointia elämään. Opettajilta saa opetuksen lisäksi tukea ja palautetta henkilökohtaiseen kehittymiseen. Odotamme kouluttautumisen tuovan uusia haasteita ja mahdollisuuksia edetä urallamme. Kun YAMK-tutkinto on maisteritasoinen tutkinto, odotamme koulutuksen arvostuksen näkyvän tulevaisuudessa myös palkassa.

Kirjoittajat

Tarja Kuntsi (geronomi (AMK), auktorisoitu seksuaalineuvoja), Amy Leppänen (bioanalyytikko (AMK)), Munir Musse (bioanalyytikko (AMK)), Susanna Pietiläinen (geronomi (AMK)) ja Leena Rautakorpi (terveydenhoitaja (AMK)) opiskelevat Metropoliassa Sosiaali- ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

Image by Hannah Busing, Unsplash License.

+3
kehittäminenkriisiryhmäMetropoliapalvelumuotoiluparviälytyöelämätyöelämälähtöisyysyamk
Kommentoi (0)
0

Kiertotalous + palvelukehitys = ?

Metropolia Master's bloggaajat · 5.2.2019
Kuvalähde: Free-Photos (Pixabay, CC0)

Palvelukehitys, palvelumuotoilu, kiertotalous ja asiakasymmärrys. Siinä ovat YAMK-opinnäytetyöni tiivistelmän avainsanat, jotka mielestäni kiteyttävät opinnäytetyöni hienosti. Kehitin opinnäytetyössäni uuden kiertotalouden asiantuntijapalvelun työnantajalleni ja tutustuin samalla ennalta minulle suhteellisen tuntemattomaan palvelukehityksen maailmaan. Kiertotalouden ymmärrys on palvelussa avainasemassa, joten tutustutaan ensin kiertotalouden käsitteeseen.

Kiertotalous muuttaa kulutusyhteiskuntaamme

Kiertotalous on uusi globaali talousmalli, joka haastaa perinteisen tuotelähtöisen logiikan. Kiertotalouden keskeisenä tavoitteena on säästää luonnonvaroja käyttämällä olemassa olevat resurssit fiksummin ja tehokkaammin. Kiertotaloudessa ei tuhlata materiaaleja ja omistamiseen sijaan käytetään palveluja: vuokrataan, jaetaan ja kierrätetään. Kiertotalouskulttuuriin siirtyminen on välttämätöntä maailmallemme, jonka kantokyky horjuu jatkuvan ylikulutuksen vuoksi: kulutamme enemmän luonnonvaroja kuin olisi kestävää.

Kiertotalouden sanotaan olevan suurin murros tuotannossa, kulutuksessa ja koko globaalissa taloudessa 250 vuoteen (Lacy & Rutqvist 2016). Kiertotalous luo uusia liiketoimintamalleja ja sen tuoma vuotuinen arvopotentiaali Suomen markkinoilla on varovaistenkin arvioiden mukaan 2-3M€, Euroopan mittakaavassa kyseessä on jopa 1800M€. Uusien liiketoimintamallien kautta voi Suomeen lisäksi syntyä jopa 75 000 uutta työpaikkaa. Uskon ja toivon, että meille kaikille sopii luonnonvarojen säästäminen ja uusien työpaikkojen syntyminen? (EK 2018, Sitra 2018.)

Nykyaikaisen palvelukehityksen kulmakivet

Kun ryhdyin kehittämään uutta palvelua, halusin ymmärtää palvelukehityksen taustaa ja sen muutokseen vaikuttavia tekijöitä. Itse palvelun kehittämiseen valitsin avukseni nykyaikaiset palvelukehitysmenetelmät ja -mallit. Tutustuin muun muassa Lean Service Creationiin, Lean Canvasiin, palvelumuotoiluun ja yhteiskehittämiseen, jotka inspiroivat kehittämään palvelua aidosti säilyttämällä asiakasymmärrys keskiössä.

Talousmallin muuttuessa tuotelähtöisestä logiikasta kiertotalouteen, on palvelukehityskin muuttunut perinteisestä palvelukehityksestä palvelumuotoiluun. Perinteisen palvelukehityksen hyödyntäessä markkinatutkimusta ja asiakaspalautetta, palvelumuotoilussa käyttäjät osallistuvat palveluiden kehitystyöhön, jotta lopputuloksena on asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukainen, sekä palvelun tuottajalle tehokas ja tunnistettava, palvelukokonaisuus (Miettinen 2011).

Useimmiten uusia palveluja kehitetään tiimissä, jossa on erilaista osaamista. Yhdellä voi olla osaamista markkinoinnista, toisella kehittämisestä ja kolmannella myynnistä. Tässä tapauksessa kehitin palvelua lähinnä itsekseni, mutta nykyaikaisen palvelukehityksen periaatteiden mukaisesti osallistin kehittämiseen myös kohdeorganisaation nykyasiakkaita. Haastattelin asiakkaita tutkimukseni alkupuolella, jotta ymmärsin heidän tarpeensa kiertotalouden palveluiden suhteen. Kehitin palvelua haastatteluissa esiin tulleiden tarpeiden valossa ja pyrin säilyttämään asiakasymmärryksen työni alusta loppuun asti.

Lopputuloksena työkalupakki ja kehittämiskokemusta

Opinnäytetyössäni kehitin kiertotalouden asiantuntijapalvelun työkalupakin vastaamaan kohdeorganisaation asiakkaiden tarpeisiin. Työkalupakin avulla voidaan auttaa kohdeorganisaation asiakkaita kehittämään heidän omaa liiketoimintaansa kiertotalouskulttuurin mukaisesti sekä löytämään juuri heidän liiketoimintansa kiertotalouspotentiaali. Opin opinnäytetyöprosessin aikana paljon niin kiertotaloudesta kuin palvelukehityksestä ja sain hyvää kokemusta, jota toivottavasti pääsen jatkossa hyödyntämään.

Veera Kouri

Kirjoittaja on valmistunut Metropolian Liiketoiminnan kehittämisen YAMK-tutkinto-ohjelmasta

Lähteet:

Elinkeinoelämän keskusliitto. Mikä ihmeen kiertotalous.

Lacy, Peter & Rutqvist, Jakob 2016. Waste to Wealth.

Miettinen, Satu 2011. Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Teknologiainfo Teknova Oy.

Sitra 2018. Kiertotalous.

Kuvalähde

+1
asiakasymmärrysasiantuntijapalveluKierrätysKiertotalousLuonnonvarojen säästäminenopinnäytetyöpalvelukehityspalvelumuotoiluVeera Kouri
Kommentoi (0)
Metropolia Master's bloggaajat

Metropolia Master's bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian YAMK-tutkintojen opiskelijoita, opettajia ja yhteistyökumppaneita. Aihepiirit käsittelevät laajasti ylemmän AMK-koulutuksen ajankohtaisia teemoja, työelämäyhteistyötä ja opiskelijoiden kokemuksia. Metropolia Master's - maisteritason tutkinto ammattilaisen urakehitykseen! metropolia.fi/yamk


Masterminds – Maisteriainesta -blogin toimituskunta

  • Marjatta Kelo (päätoimittaja), kehityspäällikkö, p. +358 40 630 2191
  • Simo Ruuskanen, viestintäsuunnittelija, p. +358 40 768 7992
  • Raisa Varsta, lehtori, p. +358 40 017 1517
  • Pasi Lankinen, yliopettaja, p. +358 97 424 6313
  • Riikka Wallin, julkaisukoordinaattori, p. +358 40 869 1849
  • Minna Kaihovirta (asiantuntijajäsen), p. +358 40 138 8346

Sähköpostiosoitteet:

Toimituskunta toimittaa Masterminds - Maisteriainesta -blogin sisällöt ennen julkaisua. Toimituskunta on aloittanut työnsä 1.3.2018.



Haluaisitko julkaista Masterminds-blogissa? Ota yhteys toimituskuntaan täältä

Uusimmat postaukset

  • kuvituskuva

    Will commercial drones occupy our urban sky?

    14.1.2021
  • Robottibussi

    Älykäs liikkuminen – katsaus markkinatilanteeseen FABULOS-projektin näkökulmasta

    15.12.2020
  • ""

    Pros and Cons of Self-direction

    17.11.2020

Master’s -tutkinnoista nettisivuillamme

Lue lisää Metropolian ylemmistä AMK-tutkinnoista

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Masterminds - Maisteriainesta
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.