Masterminds – Maisteriainesta

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Masterminds - Maisteriainesta
Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen ytimessä

Selaile Tagia Metropolia Master’s

0

New perspectives from a study trip

Metropolia Master's bloggaajat · 4.7.2017
Kuva: Finnchat

The possibility to participate in a study trip is included in several Metropolia Master’s programmes. Study trips and international study modules as well as exchange programs strengthen the international competencies of Master’s students. Business Informatics student Laura Invenius wrote about a study trip to Berlin.

Innovation and Renewal course is a mandatory module for Business Informatics Master’s students. Luckily it included a two-day study trip to Berlin at the end of April 2017. The instructions stated that we needed to arrive to Berlin either on Wednesday evening or very early on Thursday and so we did! We had a WhatsApp group and people reported on regular intervals once they were arriving and so the excitement kept growing.

On Thursday, we had a visit to a local university and with Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin’s MBA students we did a group assignment together, in which we needed to innovate new business models for various companies. The discussion was vivid, both about the task, but also about the student life in Finland and Germany.

After the group presentations, a company named Futurice, introduced themselves. Originally from Finland, they are now located in various locations in Europe, and have changed their business model several times. They have an interesting concept and employee policy, trying to find different capabilities and skills and forming teams based on these.

On Friday, we visited Innovation Labs Berlin. It brings together startups in different phases and helps them through different challenges they might be facing. CEO Klaus Kammermeier told us about the startup scene in Berlin and why there are so many of them; living costs and quality of life in Berlin are good, the location in the center of Europe is excellent, those being the most important factors.

After a quick currywurst lunch and a visit to Brandenburg Tor, we headed to Finnchat. Finnchat is a Finnish company that provides chat services on company websites. They are well known in Finland already, and are now trying to get footstep in Germany. We made a group work around their sales and marketing funnel.

Quick visit to Kurfuerstendamm and then we had a fairwell dinner together at a very nice Italian restaurant in Mitte area. There was a lot of laughter and joy after an exciting program. Many of us stayed over the weekend and visited sights enjoying a sunny and warm spring weather.

Laura Invenius
Business Informatics student


See also:

Finnchat. com: Metropolian opiskelijat vierailulla Berliinissä

Student Evgenia Molchina’s blog: MBA Study Trip to Berlin

 

0
Berlinbusiness informaticsinternationalMetropolia Master'sstudentstudiesstudy trip
Kommentoi (0)
0

Mentoroinnista kilpailukykyä ja arvoa itsensä johtamiseen

Metropolia Master's bloggaajat · 3.5.2017

Osaaminen – tuo nykypäivän maaginen valttikortti. Sitä luodaan, sitä kehitetään, sitä arvostetaan yhä enemmän ja sen jakamisesta on tullut välttämätön tapa kasvattaa organisaatioiden kilpailukykyä. Mentorointi on yksi oiva osaamisen jakamisen menetelmä, jonka myötä yksilön osaamista kasvatetaan yhteisen oppimisen kautta. Mikä olisi sen hienompaa kuin kasvattaa omaa osaamista yhteistyössä muiden kollegoiden kanssa? Rentous, uusien asioiden oivaltaminen itse kokeilemalla tai epäonnistumisista oppiminen, kuuluvat kaikki mentorointityön hienouteen.

Keväällä 2017 valmistuneessa, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyössäni tarkastelin mentorointia osana teknologiateollisuusyritys Raute Oyj:n strategialähtöistä osaamisen kehittämistä. Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli luoda yhtenäinen ja systemaattinen mentorointiohjelman malli tukemaan kaikkia kohdeorganisaatiossa tapahtuvia mentorointeja. Ilman yhteisiä pelisääntöjä voi mentoroinnin tarkoitus ja ennen kaikkea siitä saatava hyöty jäädä strategisten tavoitteiden ulkopuoleiseksi toiminnaksi. Tällaisen mentoroinnin toteuttaminen ei tuottaisi kilpailukykyä minkäänlaiselle organisaatiolle. Siksi yhteiset pelisäännöt myös tässä muutoin hyvin rennostikin toteutettavassa osaamisen kehittämisen menetelmässä on otettava huomioon.

Ekonomi-lehden artikkelissa Osaamisen kehittäminen on investointi kilpailukykyyn on korostettu osaamisen kehittämistä strategialähtöisten ja pitkäjänteisten tavoitteiden mukaisesti. Tähän näkökulmaan myös toimintatutkimukseni tähtäsi muodostaen mentoroinnista vahvan osan kohdeorganisaation strategiaan sidottua osaamisen kehittämistyötä. Väitän pitkäjänteisen ja systemaattisen kehittämistyön osaamisen johtamisessa mahdollistavan organisaatioille niiden tavoitteleman kilpailuedun. Kilpailuedun, jossa erikoistuminen, esimerkiksi mentorointia hyödyntämällä, ja yksilöiden osaamisen arvostaminen ovat suuressa roolissa. Yksittäiset seminaaripäivät tai kerta vuoteen sisäisiin koulutuksiin osallistuminen eivät ole parhaimpia mahdollisia tapoja edistää suunnitelmallista kehittämisotetta, on kyse sitten yksilön tai yhteisöjen osaamisen kasvattamisesta.

Toimintatutkimuksen tuotos eli luotu mentorointiohjelman malli saavutti työlle asettamani tavoitteet ja mukaili maisteriohjelmassa vaadittuja opinnäytetyön kriteerejä mielestäni hyvin. Malli luotiin kohdeorganisaation työntekijöitä haastattelemalla, tutustumalla olemassa oleviin kirjallisiin lähteisiin mentoroinnista sekä hyödyntämällä benchmarking-menetelmää, jossa kohdeorganisaation mentorointia verrattiin kahden muun organisaation mentorointityöhön. Tärkeää opinnäytetyössä oli sen tuottama hyöty kohdeorganisaatiolle, jossa mentorointiohjelma jatkaa yhteisenä toimintatapana ja ohjaavana pelisääntönä organisaation arjessa. Teemahaastatteluista saatiin lisäksi hyödyllistä palautetta osaamisen johtamisen muiden osa-alueiden kehittämistyöhön.

Sen lisäksi, että opinnäytetyön tulokset kehittivät kohdeorganisaation toimintaa, sain luotua tutkimuskokonaisuuden, jonka toteutustapaa voidaan sellaisenaan hyödyntää myös muissa teknologiateollisuuden organisaatioissa. Tämän havaitseminen vaati asian tarkastelua kontekstin ulkopuolisesta näkökulmasta. Koska ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt toteutetaan nimenomaan toimintatutkimuksina, pääsee tutkija itse työstämään kehittämäänsä toimintamallia niin sanotusti “kädet savessa”. Juuri tämä oli yksi hienoimmista ja opettavaisimmista asioista koko opinnäytetyöprosessissa.

Toimintatutkijana työskentely opetti tarkastelemaan asioita ennen kaikkea asiakasystävällisestä näkökulmasta. Opin, kuinka tärkeää on itse päästä kokeilemaan ja testaamaan opiskeltavaa asiaa ja siten kokemuksen kautta oppimaan uutta. Jäykistä rakenteista luovuttiin ja annettiin mentoripareille valtaa johtaa itse itseään. Voisiko mentorointi olla siis osa itsensä johtamisen toimenpiteitä tämän päivän osaamista korostavissa organisaatioissa? Miksi ei! Uuden toimintatavan omaksumista ja kykyä nopeaan uudistumiseen voisi mielestäni kehittää lähestymällä ennakkoluulottomasti organisaation sisäisiä, itselle vielä vieraita toimintoja. Edellä mainitut taidot kun ovat tämän päivän menestyvän työntekijän ja organisaation valttikortteja.

 

Henna Sjögren
Tradenomi (ylempi AMK)
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma, Metropolia Ammattikorkeakoulu

 

0
liiketoimintamentorointiMetropolia Master'sopinnäytetyöosaaminenyamkylempi AMK
Kommentoi (0)
0

Digimarkkinointia vai insinööritiedettä?

Metropolia Master's bloggaajat · 3.4.2017

 

Kuluttajamarkkinointi on kiinnostavassa vaiheessa. Analytiikkatyökalujen avulla voidaan käytännössä selvittää yksittäisen kuluttajan nettikäyttäytymisestä lähes mitä tahansa – mikäli tämä on antanut siihen luvan, eikä vaivaudu hirveästi selauspolkuaan suojailemaan.  Niinhän se on, että keksit sallimalla verkkosivuston palvelu toimii paremmin ja maniostaja saa kohdennettua mainontansa tarkemmin.  Tämä on kaikkien etu. Kuluttaja näkee vain itselleen “sopivimmat” mainokset ja mainostaja kokee tavoittavansa kohderyhmänsä paremmin.  Niin mainonnan mittarit hänelle kertovat.

Tämän perusteella kaikkien pitäisi olla erittäin tyytyväisiä. Alkuvuodesta lukuisat tahot julkaisivat kuluttajatrendejään vuodelle 2017.  Kaiken Internet of Thingsin ja laajennetun- ja virtuaalitodellisuuden hypettämisen välissä pisti silmään digiajan kuluttajan entistäkin negatiivisempi suhtautuminen keskeyttävään markkinointiin.  Siis bannerit, videoiden alussa väkipakolla näytetyt spotit ja turhat muka sisältömarkkinoinnin avulla tehdyt somepäivitykset kuuluvat tähän kategoriaan.  Mikä niissä sitten ärsyttää, kun tietoa pitäisi kohdeyleisöstä olla enemmän kuin koskaan ennen?

Valitettavasti tämä kohdeyleisöstä kertova tieto pyörii valistuneen markkinointipäällikön ja mahdollisesti mediatoimiston työpöydällä. Valistunut markkinointipäällikkö käyttää tätä tietoa osoittaakseen markkinoinnin tehokkuutta ja mediatoimisto suojaa itsensä kertomalla, kuinka näiden lukujen valossa ollaan oikeassa kanavassa.  Mahdollisesti sisältö on insinööritieteen tarkkuudella riisuttu kaikesta “turhasta” kuten viihteellisistä elementeistä, sillä analytiikan perusteella tietyt elementit aiheuttavat positiivisen, ostopolulla eteenpäin vievän reaktion.  Poistetaan siis kaikki turha ja tehdään kustannustehokkaasti, nopeasti, edullisesti ja mielellään muutama versio, jotta voidaan testata.  Parempi vielä, kun kehitellään algoritmi, joka tuottaa mainoksen automaattisesti, ilman turhia välikäsiä.  Botti puhuu kuluttajalle.

Tämä jakamisen, linkitysten, sisällön tuotannon, vaikuttavuuden ja sitouttamisen mittaaminen on toki hyödyllistä ja tuottaa teknisesti hyviä tuloksia. Silti uskallan väittää, että harvassa ovat ne mainostajat, jotka oikeasti hyödyntävät kuluttajatietouttaan relevantin ja oikea-aikaisen sisällön tuottamiseen.  Tämä vaatii nimittäin resursseja eli rahaa, budjettia ja viitseliäisyyttä koko organisaatiolta.

Markkinointiosasto ei aina ole se oikea osasto viihdyttävän tai kiinnostavan sisällön tuottamiseen. Sisältö saattaa löytyä yllättävästä paikasta: joku organisaatiossa tietää jostakin asiasta enemmän, osaa tuottaa kiinnostavaa tekstiä, kuvaa tai videota ja kaiken lisäksi on kiinnostunut jakamaan tämän omassa sosiaalisessa verkostossaan.  Tämä “hiljainen”, markkinoinnilta ja viestinnältä ohi humpsahtava tieto tulee varmasti julkaistuksi, mutta brändin ja markkinointiorganisaation siitä tietämättä.  Kollegaa ei seurata, sisältö ei tule hyödynnetyksi ja tilaisuus menetetään.  Näitä menetettyjä tilaisuuksia on lukuisia, koska loppujen lopuksi brändin sosiaalisen median mittaristo kertoo sen, mitä sen halutaan kertovan: kuinka tehokkaasti markkinointiosasto sijoittaa sen budjettiin varatut rahat ja tuottaako tämä ROI riittävästi.

Näin insinööri voittaa ja digimarkkinointi muuttuu epäkiinnostavaksi, ärsyttäväksi hötöksi digitaaliseen universumiin.
 

Sari Männistö, MBA-opiskelija Metropoliassa, Business Informatics -ylemmässä AMK-tutkinto-ohjelmassa . Sarilla on vuosien kokemus mainostoimistotyöskentelystä ja mainonnan tehokkuuden mittaamisesta. Parantaakseen ammattitaitoaan hän aloitti Master’s-opinnot vuonna 2015 ja valmistuu toukokuussa. Männistö teki opinnäytetyönsä markkinoinnista sosiaalisen median kanavissa ja on lisäksi tutkinut paljon uusien teknologioiden vaikutusta markkinointiin ja sisällöntuotantoon.

 

 

1+
business informaticskoulutusMetropolia Master'syamkylempi AMK
Kommentoi (0)
Aiemmat postaukset
Metropolia Master's bloggaajat

Metropolia Master's bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian YAMK-tutkintojen opiskelijoita, opettajia ja yhteistyökumppaneita. Aihepiirit käsittelevät laajasti ylemmän AMK-koulutuksen ajankohtaisia teemoja, työelämäyhteistyötä ja opiskelijoiden kokemuksia. Metropolia Master's - maisteritason tutkinto ammattilaisen urakehitykseen! metropolia.fi/yamk


Masterminds – Maisteriainesta -blogin toimituskunta

  • Marjatta Kelo (päätoimittaja), kehityspäällikkö, p. +358 40 630 2191
  • Simo Ruuskanen, viestintäsuunnittelija, p. +358 40 768 7992
  • Raisa Varsta, lehtori, p. +358 40 017 1517
  • Pasi Lankinen, yliopettaja, p. +358 97 424 6313
  • Elina Ala-Nikkola, julkaisusuunnittelija, p. +358 50 401 3456
  • Minna Kaihovirta (asiantuntijajäsen), kehityspäällikkö, p. +358 40 138 8346

Sähköpostiosoitteet:

Toimituskunta toimittaa Masterminds - Maisteriainesta -blogin sisällöt ennen julkaisua. Toimituskunta on aloittanut työnsä 1.3.2018.



Haluaisitko julkaista Masterminds-blogissa? Ota yhteys toimituskuntaan täältä

Uusimmat postaukset

  • Older employees open up a new horizon in service work

    5.12.2019
  • Toimintatutkimus opinnäytetöissä

    27.11.2019
  • Mobile telecom internal processes can be improved by combining Lean and Agile

    22.10.2019

Arkisto

  • ▼2019 (20)
    • ▼joulukuu(1)
      • Older employees open up a new horizon in service work
    • ►marraskuu(1)
      • Toimintatutkimus opinnäytetöissä
    • ►lokakuu(1)
      • Mobile telecom internal processes can be improved by combining Lean and Agile
    • ►syyskuu(2)
      • Toimintatutkimus menetelmänä
      • Investoi organisaation osaamispääomaan – Kehitä sisäistä liikkuvuutta
    • ►kesäkuu(3)
      • Live like a local – autenttisten kokemusten ja onnellisuuden jäljillä
      • Innovation is my focus
      • Hyvää palvelua ei nyhjästä tyhjästä
    • ►toukokuu(1)
      • The Dark Side of Statistics
    • ►huhtikuu(2)
      • Customer Experience is a Critical Topic for Business
      • Lisää laatua itsearvioinnilla
    • ►maaliskuu(2)
      • Yhteiskehittelyllä tuloksellisuutta kuntoutukseen
      • How to start building data-driven business culture?
    • ►helmikuu(2)
      • Naisyhdistyksiä tarvitaan yhtä paljon kuin ennenkin!
      • Kiertotalous + palvelukehitys = ?
    • ►tammikuu(5)
      • Tieto on kriittinen voimavara myös julkisissa ohjelmistorobotiikkahankinnoissa
      • 3UAS + 25 students + big challenges = CERN BootCamp 2018
      • How Can Your Company Achieve Invincible Competitive Advantage Through Customer-centricity
      • Establishing Global Transportation and Logistics for a Leading Finnish Company
      • How Robotic Process Automation (RPA) Can Enhance Modern Services
  • ►2018 (18)
    • ►joulukuu(3)
      • New publication: Metropolia Master´s - Discussions on the development of work life
      • Uusi julkaisu: Metropolia Master´s - Keskusteluja työelämän kehittämisestä
      • Helping Sustainability: Consumer’s Influence Can Reach till the End of Supply Chain
    • ►marraskuu(3)
      • Aurinkosähkö kiinnostaa kiinteistön omistajia
      • CERN Bootcamp - A Different Learning Experience
      • We are in sharing business for 35 years already
    • ►lokakuu(2)
      • Master’s tason palliatiivisen hoidon asiantuntijoita tarvitaan
      • Terveyden edistämisen osaamista tulee vahvistaa
    • ►syyskuu(1)
      • Tulevaisuudessa tutkija on somesta tuttu
    • ►elokuu(1)
      • Roadmap to Your Education – Where Are You Now? Where You Want to be Next?
    • ►kesäkuu(2)
      • From Top-Down to Bottom-Up Management for IT Industry – What does it Mean?
      • A Master´s Thesis Study Found How Construction Business Sales Will Improve Significantly
    • ►toukokuu(1)
      • Ryhmäohjauksella vertaistukea terveydenhuoltoon?
    • ►huhtikuu(2)
      • Master’s projects are implemented and contribute to open innovation
      • A Master’s degree by any other name is still a Master’s degree
    • ►maaliskuu(2)
      • Vuorovaikutteinen johtaminen onnistuneen ikäjohtamisen edellytyksenä
      • Osaamaton hankintatoimi on julkisen sektorin vitsaus
    • ►helmikuu(1)
      • Strateginen hankintatoimi vaatii kehittämistä, ymmärrystä ja muutosrohkeutta
  • ▼2017 (14)
    • ►joulukuu(4)
      • Hyvät mittarit luovat pohjaa hankintatoimen suorituskyvylle
      • Jokainen yrityksen esimies on asiakaskokemuksen johtaja
      • Henkilöstön osaaminen luo menestystä
      • Why Master’s studies at Metropolia are OK for adult students
    • ►elokuu(1)
      • Kansainvälistä keskustelua maailmankansalaisuudesta ja kasvatuksesta
    • ▼heinäkuu(1)
      • New perspectives from a study trip
    • ►kesäkuu(2)
      • Poimintoja Metropolia Master’sin keväästä
      • Kohtaamisia kulttuurituotannon kehittämistöiden äärellä
    • ►toukokuu(3)
      • Esimiesosaaminen karttuu monialaisessa ryhmässä
      • Kestävän rakentamisen koulutusta konttorilla, kotona ja kampuksella
      • Mentoroinnista kilpailukykyä ja arvoa itsensä johtamiseen
    • ►huhtikuu(1)
      • Digimarkkinointia vai insinööritiedettä?
    • ►helmikuu(2)
      • Terveysteknologia tarvitsee tuotekehitysosaajia
      • YAMK-opit kantavat pitkälle
  • ►2016 (1)
    • ►joulukuu(1)
      • Moniäänisesti juhlavuoteen - Metropoliassa on tuotettu yli 2000 maisteritason tutkintoa

Avainsanat

business informatics CERN Bootcamp Construction Business customer-centricity hankintastrategia hankintatoimi hankintojen kustannukset Industrial Management Industrial Management Master’s program johtaja johtaminen kansainvälinen matkailu kiinteistöomistaja koulutus kulttuurituotanto Marjatta Kelo Master of Engineering Master's Thesis masterminds Masterminds blog Master’s degree Maturity Framework Metropolia Metropolia AMK Metropolia Master's Metropolia UAS metropolia YAMK Onnexi Oy opinnäytetyö Pirjo Koski plastic pollution pro-active sales rental services Robotic Process Automation service design Sharing economy talotekniikka Toimintatutkimus työhyvinvointi Veera Kouri yamk YAMK-tutkinto ylempi AMK ylempi amk-tutkinto Zinaida Grabovskaia

Master’s -tutkinnoista nettisivuillamme

Lue lisää Metropolian ylemmistä AMK-tutkinnoista

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

This website uses cookies to provide you with the best browsing experience.

Find out more or adjust your settings.

Masterminds - Maisteriainesta
Powered by GDPR plugin
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.