Hyppää pääsisaltöön
Masterminds – Maisteriainesta

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Masterminds - Maisteriainesta
Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen ytimessä
0

Digimarkkinointia vai insinööritiedettä?

Metropolia Master's bloggaajat · 3.4.2017

 

Kuluttajamarkkinointi on kiinnostavassa vaiheessa. Analytiikkatyökalujen avulla voidaan käytännössä selvittää yksittäisen kuluttajan nettikäyttäytymisestä lähes mitä tahansa – mikäli tämä on antanut siihen luvan, eikä vaivaudu hirveästi selauspolkuaan suojailemaan.  Niinhän se on, että keksit sallimalla verkkosivuston palvelu toimii paremmin ja maniostaja saa kohdennettua mainontansa tarkemmin.  Tämä on kaikkien etu. Kuluttaja näkee vain itselleen “sopivimmat” mainokset ja mainostaja kokee tavoittavansa kohderyhmänsä paremmin.  Niin mainonnan mittarit hänelle kertovat.

Tämän perusteella kaikkien pitäisi olla erittäin tyytyväisiä. Alkuvuodesta lukuisat tahot julkaisivat kuluttajatrendejään vuodelle 2017.  Kaiken Internet of Thingsin ja laajennetun- ja virtuaalitodellisuuden hypettämisen välissä pisti silmään digiajan kuluttajan entistäkin negatiivisempi suhtautuminen keskeyttävään markkinointiin.  Siis bannerit, videoiden alussa väkipakolla näytetyt spotit ja turhat muka sisältömarkkinoinnin avulla tehdyt somepäivitykset kuuluvat tähän kategoriaan.  Mikä niissä sitten ärsyttää, kun tietoa pitäisi kohdeyleisöstä olla enemmän kuin koskaan ennen?

Valitettavasti tämä kohdeyleisöstä kertova tieto pyörii valistuneen markkinointipäällikön ja mahdollisesti mediatoimiston työpöydällä. Valistunut markkinointipäällikkö käyttää tätä tietoa osoittaakseen markkinoinnin tehokkuutta ja mediatoimisto suojaa itsensä kertomalla, kuinka näiden lukujen valossa ollaan oikeassa kanavassa.  Mahdollisesti sisältö on insinööritieteen tarkkuudella riisuttu kaikesta “turhasta” kuten viihteellisistä elementeistä, sillä analytiikan perusteella tietyt elementit aiheuttavat positiivisen, ostopolulla eteenpäin vievän reaktion.  Poistetaan siis kaikki turha ja tehdään kustannustehokkaasti, nopeasti, edullisesti ja mielellään muutama versio, jotta voidaan testata.  Parempi vielä, kun kehitellään algoritmi, joka tuottaa mainoksen automaattisesti, ilman turhia välikäsiä.  Botti puhuu kuluttajalle.

Tämä jakamisen, linkitysten, sisällön tuotannon, vaikuttavuuden ja sitouttamisen mittaaminen on toki hyödyllistä ja tuottaa teknisesti hyviä tuloksia. Silti uskallan väittää, että harvassa ovat ne mainostajat, jotka oikeasti hyödyntävät kuluttajatietouttaan relevantin ja oikea-aikaisen sisällön tuottamiseen.  Tämä vaatii nimittäin resursseja eli rahaa, budjettia ja viitseliäisyyttä koko organisaatiolta.

Markkinointiosasto ei aina ole se oikea osasto viihdyttävän tai kiinnostavan sisällön tuottamiseen. Sisältö saattaa löytyä yllättävästä paikasta: joku organisaatiossa tietää jostakin asiasta enemmän, osaa tuottaa kiinnostavaa tekstiä, kuvaa tai videota ja kaiken lisäksi on kiinnostunut jakamaan tämän omassa sosiaalisessa verkostossaan.  Tämä “hiljainen”, markkinoinnilta ja viestinnältä ohi humpsahtava tieto tulee varmasti julkaistuksi, mutta brändin ja markkinointiorganisaation siitä tietämättä.  Kollegaa ei seurata, sisältö ei tule hyödynnetyksi ja tilaisuus menetetään.  Näitä menetettyjä tilaisuuksia on lukuisia, koska loppujen lopuksi brändin sosiaalisen median mittaristo kertoo sen, mitä sen halutaan kertovan: kuinka tehokkaasti markkinointiosasto sijoittaa sen budjettiin varatut rahat ja tuottaako tämä ROI riittävästi.

Näin insinööri voittaa ja digimarkkinointi muuttuu epäkiinnostavaksi, ärsyttäväksi hötöksi digitaaliseen universumiin.
 

Sari Männistö, MBA-opiskelija Metropoliassa, Business Informatics -ylemmässä AMK-tutkinto-ohjelmassa . Sarilla on vuosien kokemus mainostoimistotyöskentelystä ja mainonnan tehokkuuden mittaamisesta. Parantaakseen ammattitaitoaan hän aloitti Master’s-opinnot vuonna 2015 ja valmistuu toukokuussa. Männistö teki opinnäytetyönsä markkinoinnista sosiaalisen median kanavissa ja on lisäksi tutkinut paljon uusien teknologioiden vaikutusta markkinointiin ja sisällöntuotantoon.

 

 

+1
business informaticskoulutusMetropolia Master'syamkylempi AMK

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Tulevaisuudessa tutkija on somesta tuttu
      Tulevaisuudessa tutkija on somesta tuttu
      13.9.2018
    • Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
      Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä…
      9.1.2020
    • Live like a local – autenttisten kokemusten ja onnellisuuden jäljillä
      Live like a local – autenttisten kokemusten ja…
      25.6.2019
    Metropolia Master's bloggaajat

    Metropolia Master's bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian YAMK-tutkintojen opiskelijoita, opettajia ja yhteistyökumppaneita. Aihepiirit käsittelevät laajasti ylemmän AMK-koulutuksen ajankohtaisia teemoja, työelämäyhteistyötä ja opiskelijoiden kokemuksia. Metropolia Master's - maisteritason tutkinto ammattilaisen urakehitykseen! metropolia.fi/yamk

    Masterminds – Maisteriainesta -blogin toimituskunta

    • Marjatta Kelo (päätoimittaja), kehityspäällikkö, p. +358 40 630 2191
    • Simo Ruuskanen, viestintäsuunnittelija, p. +358 40 768 7992
    • Raisa Varsta, lehtori, p. +358 40 017 1517
    • Pasi Lankinen, yliopettaja, p. +358 97 424 6313
    • Riikka Wallin, julkaisukoordinaattori, p. +358 40 869 1849
    • Minna Kaihovirta (asiantuntijajäsen), p. +358 40 138 8346

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Masterminds - Maisteriainesta -blogin sisällöt ennen julkaisua. Toimituskunta on aloittanut työnsä 1.3.2018.



    Haluaisitko julkaista Masterminds-blogissa? Ota yhteys toimituskuntaan täältä

    Master’s -tutkinnoista nettisivuillamme

    Lue lisää Metropolian ylemmistä AMK-tutkinnoista

    Uusimmat jutut

    • kuvituskuva

      Will commercial drones occupy our urban sky?

      14.1.2021
    • Robottibussi

      Älykäs liikkuminen – katsaus markkinatilanteeseen FABULOS-projektin näkökulmasta

      15.12.2020
    • ""

      Pros and Cons of Self-direction

      17.11.2020

    Arkisto

    • ▼2021 (1)
      • ►tammikuu(1)
        • Will commercial drones occupy our urban sky?
    • ►2020 (11)
      • ►joulukuu(1)
        • Älykäs liikkuminen – katsaus markkinatilanteeseen FABULOS-projektin näkökulmasta
      • ►marraskuu(1)
        • Pros and Cons of Self-direction
      • ►lokakuu(1)
        • Etävalintakokeet haastoivat henkilökunnan joukkuepeliin
      • ►syyskuu(1)
        • Työelämälähtöisyyttä, palvelumuotoilua ja itsensä ylittämistä koronakeväänä
      • ►elokuu(1)
        • Turning Public Services to Digital
      • ►kesäkuu(2)
        • Roadmap to the Market for a New Medical Device
        • Terveyserot uhka kuntien hyvinvoinnille
      • ►huhtikuu(1)
        • Kestävä kehitys - haaste terveydenhuollon organisaatioille
      • ►maaliskuu(1)
        • YAMK – Lisää osaamista, palkkaa ja uramahdollisuuksia
      • ►tammikuu(2)
        • Itseohjautuvuuskin tarvitsee johtajuutta!
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
    • ►2019 (21)
      • ►joulukuu(2)
        • UPWORTHY STUDY TRIP to Stuttgart, the Manufacturing Hub
        • Older employees open up a new horizon in service work
      • ►marraskuu(1)
        • Toimintatutkimus opinnäytetöissä
      • ►lokakuu(1)
        • Mobile telecom internal processes can be improved by combining Lean and Agile
      • ►syyskuu(2)
        • Toimintatutkimus menetelmänä
        • Investoi organisaation osaamispääomaan – Kehitä sisäistä liikkuvuutta
      • ►kesäkuu(3)
        • Live like a local – autenttisten kokemusten ja onnellisuuden jäljillä
        • Innovation is my focus
        • Hyvää palvelua ei nyhjästä tyhjästä
      • ►toukokuu(1)
        • The Dark Side of Statistics
      • ►huhtikuu(2)
        • Customer Experience is a Critical Topic for Business
        • Lisää laatua itsearvioinnilla
      • ►maaliskuu(2)
        • Yhteiskehittelyllä tuloksellisuutta kuntoutukseen
        • How to start building data-driven business culture?
      • ►helmikuu(2)
        • Naisyhdistyksiä tarvitaan yhtä paljon kuin ennenkin!
        • Kiertotalous + palvelukehitys = ?
      • ►tammikuu(5)
        • Tieto on kriittinen voimavara myös julkisissa ohjelmistorobotiikkahankinnoissa
        • 3UAS + 25 students + big challenges = CERN BootCamp 2018
        • How Can Your Company Achieve Invincible Competitive Advantage Through Customer-centricity
        • Establishing Global Transportation and Logistics for a Leading Finnish Company
        • How Robotic Process Automation (RPA) Can Enhance Modern Services
    • ►2018 (18)
      • ►joulukuu(3)
        • New publication: Metropolia Master´s - Discussions on the development of work life
        • Uusi julkaisu: Metropolia Master´s - Keskusteluja työelämän kehittämisestä
        • Helping Sustainability: Consumer’s Influence Can Reach till the End of Supply Chain
      • ►marraskuu(3)
        • Aurinkosähkö kiinnostaa kiinteistön omistajia
        • CERN Bootcamp - A Different Learning Experience
        • We are in sharing business for 35 years already
      • ►lokakuu(2)
        • Master’s tason palliatiivisen hoidon asiantuntijoita tarvitaan
        • Terveyden edistämisen osaamista tulee vahvistaa
      • ►syyskuu(1)
        • Tulevaisuudessa tutkija on somesta tuttu
      • ►elokuu(1)
        • Roadmap to Your Education – Where Are You Now? Where You Want to be Next?
      • ►kesäkuu(2)
        • From Top-Down to Bottom-Up Management for IT Industry – What does it Mean?
        • A Master´s Thesis Study Found How Construction Business Sales Will Improve Significantly
      • ►toukokuu(1)
        • Ryhmäohjauksella vertaistukea terveydenhuoltoon?
      • ►huhtikuu(2)
        • Master’s projects are implemented and contribute to open innovation
        • A Master’s degree by any other name is still a Master’s degree
      • ►maaliskuu(2)
        • Vuorovaikutteinen johtaminen onnistuneen ikäjohtamisen edellytyksenä
        • Osaamaton hankintatoimi on julkisen sektorin vitsaus
      • ►helmikuu(1)
        • Strateginen hankintatoimi vaatii kehittämistä, ymmärrystä ja muutosrohkeutta
    • ▼2017 (14)
      • ►joulukuu(4)
        • Hyvät mittarit luovat pohjaa hankintatoimen suorituskyvylle
        • Jokainen yrityksen esimies on asiakaskokemuksen johtaja
        • Henkilöstön osaaminen luo menestystä
        • Why Master’s studies at Metropolia are OK for adult students
      • ►elokuu(1)
        • Kansainvälistä keskustelua maailmankansalaisuudesta ja kasvatuksesta
      • ►heinäkuu(1)
        • New perspectives from a study trip
      • ►kesäkuu(2)
        • Poimintoja Metropolia Master’sin keväästä
        • Kohtaamisia kulttuurituotannon kehittämistöiden äärellä
      • ►toukokuu(3)
        • Esimiesosaaminen karttuu monialaisessa ryhmässä
        • Kestävän rakentamisen koulutusta konttorilla, kotona ja kampuksella
        • Mentoroinnista kilpailukykyä ja arvoa itsensä johtamiseen
      • ▼huhtikuu(1)
        • Digimarkkinointia vai insinööritiedettä?
      • ►helmikuu(2)
        • Terveysteknologia tarvitsee tuotekehitysosaajia
        • YAMK-opit kantavat pitkälle
    • ►2016 (1)
      • ►joulukuu(1)
        • Moniäänisesti juhlavuoteen - Metropoliassa on tuotettu yli 2000 maisteritason tutkintoa

    Avainsanat

    Arja Liinamo business informatics CERN Bootcamp Construction Business hankintastrategia hankintatoimi ICT development Industrial Management Industrial Management Master’s program johtaminen Katriina Rantala-Nenonen koulutus kulttuurituotanto Marjatta Kelo master Master of Engineering Master's Thesis masterminds Masterminds blog Master’s degree Metropolia Metropolia Master's Metropolia UAS metropolia YAMK opinnäytetyö osaaminen palvelumuotoilu Pirjo Koski Robotic Process Automation service design Sharing economy sosiaali-ja terveysala study trip terveyden edistäminen terveydenhuolto Toimintatutkimus työelämä työhyvinvointi ura yamk YAMK-tutkinto ylempi AMK ylempi amk-tutkinto ylempi ammattikorkeakoulututkinto Zinaida Grabovskaia

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!