Hyppää pääsisaltöön
Masterminds – Maisteriainesta

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Masterminds - Maisteriainesta
Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen ytimessä
3

Onko YAMK -tutkinto kuromassa kiinni maisterin tutkinnon etumatkaa?

Rea Sahlberg · 21.4.2021
Kuvituskuva
Kuva: Brenda Church (Unplash License)

YAMK- ja maisterin tutkinnolla on paikkansa työelämässä. Molempia tutkintoja arvostetaan hieman eri lähtökohdista. Nuorempana tutkintona YAMK-tutkinto on ollut altavastaajana suhteessa maisterin tutkintoon. Mielipidekeskustelujen pohjalta voidaan todeta, että YAMK-tutkintoa arvostetaan erityisesti sen työelämälähtöisyyden sekä hyvän työllistyvyyden ansiosta.

YAMK vastaan maisteri

Tarkastelin kasvatustieteiden Pro gradu- tutkielmassani verkkokeskusteluiden mielipidekirjoituksia YAMK- ja maisterin tutkinnon vastakkainasettelusta, arvottamisesta sekä mielipiteistä puolesta ja vastaan. Tulokset osoittavat, että molemmilla tutkinnoilla on paikkansa työelämässä.

Hauskinta tässä on se, että olen HR alalla ja näen jatkuvasti, miten yliopistolla rakennetut pilvilinnat romuttuvat kun ”amikset” painavat ohi.

Tutkielmani vahvimpina tuloksina nousivat myönteiset asenteet nimenomaan tutkintojen erilaisuuden rikkaudesta sekä ymmärrys tutkintojen saman tasoisuudesta eli rinnastettavuudesta. Mielipiteissä näkyi myös arvostus molempien tutkintojen hyvästä työllistyvyydestä. Tarkasteltaessa tuloksia voidaan todeta, että YAMK-tutkinnon jatkuva kehitystyö on ollut onnistunutta, koska mielipidekeskusteluista paljastui YAMK -tutkintoa arvostavia asenteita.

Eihän YAMK-tutkinnon idea ole akateemisuus vaan nimenomaan sen vastakohta?

YAMK-tutkintojen arvostus erityisesti käytännönläheisyyden ja työelämälähtöisyyden ansiosta toistui vahvana teemana mielipidekeskusteluissa. Tämä on linjassa Arene:n selvityksen kanssa. Siinä YAMK-opintojen parhaiksi puoliksi mainittiin aito työelämä- ja käytäntölähtöisyys.
Mielipidekeskustelujen pohjalta voidaan todeta ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valmistavan opiskelijoita niin erilaisiin ammatteihin, ettei voida arvioida kumman korkeakoulun tutkinto on parempi. Ammattikorkeakoulu koetaan työn saantia ajatellen usein järkevämmäksi vaihtoehdoksi kuin yliopisto. Tiettyihin ammatteihin yliopistosta ei voi valmistua ollenkaan.

Miksi pitää olla hierarkia? Eikö vain voi hyväksyä. että on kaksi korkeakoulutyyppiä? Toinen enemmän tutkiva ja tiedettä tekevä. Toinen taas huomattavasti käytännönläheisempi ja tietoa soveltava. Miksi näiden edes pitäisi kilpailla siitä kumpi on parempi?

Tutkielmani perusteella molemmilla tutkinnoilla on erinomainen (95-98%) työllistyvyys ja oma paikkansa työelämässä. Aiempi Ojalan ja Isopahkala-Bouret:n tutkimus on osoittanut YAMK-tutkinnon jäävän maisterin tutkinnon varjoon kilpailukykyisyydessä, mutta tutkinnon suorittaneet ovat olleet tyytyväisiä asiantuntijuutensa ja työllistyvyyteensä.

Miksi erilaisuus tekee korkeakouluista keskenään eriarvoisia?

Asenne maisterin tutkinnon arvottamisesta paremmaksi kuin YAMK-tutkinto vaikuttaa olevan mielipidekeskusteluissa jonkinlainen perusasetelma. Sitä toistetaan ja toistetaan muistutuksena muille kirjoittajille ja varsinkin YAMK-tutkinnon opiskelleille. Mielipidekeskustelujen perusteella tämä johtuu osin ihmisten tietämättömyydestä. Taustalla on myös väestössä vallitseva yleinen asenne maisterin tutkinnon oletettua paremmuutta kohtaan. Tämä on epäreilu asetelma arvottaa tutkintoja.

Eli suomeksi sanottuna tavallinen pulliainen arvostaa yliopistotutkintoa enemmän kuin AMK-tutkintoa.

Mielipidekeskusteluissa nousi esiin, että ammattikorkeakoulut ovat joustavampia kuin yliopistot, joissa pääaineen vaihtaminen kandi- ja maisterivaiheen välissä on käytännössä mahdotonta. Ammattikorkeakoulussa puolestaan tieto ei automaattisesti rakennu vanhan tiedon päälle, vaan osaamista voi suunnata ja laajentaa monin tavoin. YAMK-tutkinto voi antaa valmiudet johonkin ihan muuhun työhön. Esimerkiksi Tradenomi AMK voi hakeutua Sosiaali- ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen YAMK-koulutukseen tai Insinööri AMK voi hakeutua Julkisten hankintojen YAMK-koulutukseen.

Kehitystyötä tarvitaan edelleen

Mielipidekeskusteluiden perusteella aihe on ajankohtainen ja ihmisillä on selvästi tarve puhua siitä. YAMK-tutkinnon ja maisterin tutkinnon eroavaisuuksista johtuen tarvitaan kehitystyötä edelleen ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä. Näkökulmana tulee olla nimenomaan koulutuspoliittisen kokonaisuuden kehittäminen. Toivon, että opinnäytetyöni tulosten ja mielipidekeskusteluiden asenteiden esiin tuominen auttaa tutkintojen kehittämistyötä ja vahvistaa entisestään tutkintojen välistä selkeyttä ja arvostusta

Tekstissä olevat sitaatit kuuluvat aineistoon, joka on kerätty vuosien 2014 – 2020 välisenä aikana anonyymisti kirjoitetuista mielipidekeskusteluista eri verkkosivustoilta. Keskustelut sisältävät 18 – 800 kpl kirjoitettua mielipidettä per keskustelu. Itse en ole aloittanut mielipidekeskusteluiden tuotantoa, enkä ole myöskään ollut keskusteluissa missään vaiheessa mukana. Keskustelut ovat edelleen olemassa olevia ja jo päättyneitä. Tekstin sitaatit on poimittu havainnollistamaan verkkosivujen aineistoa.

Lähteet:

Arene. 2021. Ammattikorkeakoulutus työllistää erinomaisesti. [Verkkosivu] Arene: Ajankohtaista 22.1.2021.
Kelo, M. 2020. YAMK – Lisää osaamista, palkkaa ja uramahdollisuuksia [Verkkosivu] Metropolia-blogi 9.3.2020.
Koski. J. 2019. Onko korkeakoulutuksen duaalimalli keinotekoinen? [Verkkosivu] Arene-blogi 14.3.2019.
Ojala, K. & Isopahkala-Bouret, U. 2015. Ylemmän ammattikorkea-koulututkinnon ja maisterin tutkinnon suorittaneet työmarkkinoilla – tutkintojen statuserot, työkokemus ja työtehtävien eriytyminen kilpailuasetelman määrittäjinä. [PDF] Koulutuksen tutkimuskeskus. Jyväskylän yliopisto.
Sahlberg, R. 2021. Tutkimus Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja maisteri tutkinnon suhteesta mielipidekeskusteluissa. [PDF] Pro Gradu -tutkielma. Kasvatustieteen laitos. Turun yliopisto.
Aiheeseen liittyvä tutkimus:
Ojala, K. 2017. Ylemmät korkeakoulututkinnot työmarkkinoilla ja korkeakoulujärjestelmässä. [PDF] Väitöskirja. Kasvatustieteiden laitos. Turun yliopisto.

Rea Sahlberg, valmistuva kasvatustieteen maisteri, Artenomi AMK sekä Amo, on suorittanut ammattikorkeakoulututkinnon, ammatillisen opettajan pätevyyden ja akateemisen tutkinnon työn ohessa. Opiskeluni ovat olleet vastapainoa työlleni ja ovat näin ollen täydentäneet toisiaan erittäin hyödyllisesti vaativassa työssäni suuren työpajayhteisön lähiesihenkilönä. Olen saanut kaikissa korkeakouluissa erinomaista opetusta.

Rea Sahlberg-

Rea Sahlberg.

 

 

 

arvostusmielipideTyöllistyvyysVastakkain AsetteluYAMK-tutkinto

3 Kommenttia

  • Yliopisto- ja amk-tutkinnon omaava says: 22.4.2021 at 12:21

    Mielestäni iso osa yamk- ja yliopistotutkintojen ”vastaikkainasettelusta” johtuu nimenomaan ammattikorkeakouluista ja niiden viestinnästä. Tutkintoja viestitään kaikenlaisilla ”master-taso” ja muilla ”valmistutaan maistereiksi” termeillä, jolla pyritään yhdistämään mielikuvissa yamk-tutkinto yliopistojen maisteriohjelmiin, usein anglismeja viljellen. Yamk-opiskelijoiden lopputöiden arviointi ja vaaditut tutkimusmenetelmät ovat olleet hyvin monitahoisia, ja usein lopputyötä ohjaavan vaatimukset sekoittuvat tieteellisen tutkimuksen ja käytönnönläheisyyden kesken, vaikka käsittääkseni nimenomaan empiria ja käytännönläheisyys myös lopputöissä on ammattikorkeakoulussa on tavoitteena.

    Yamk-tutkinnon identiteetin luominen olisi tärkeää sen sijaan, että tutkintoa pyritään vertaamaan tiedeyliopistojen tutkintoon.

    Reply
  • Nimetön says: 29.4.2021 at 10:01

    Olen vahvasti samaa mieltä edellä olevan kirjoittajan kanssa. Ammattikorkeakoulujen tulisi välittömästi luopua näistä AMK maisteripuheista, ja keskittyä parantamaan yamk koulutuksen laatua. On aivan käsittämätöntä,että Yamk koulutuksen arvostuksen puutetta perustellaan sillä, ettei sen nimi ole maisteri. Eihän diplomi-insinöörikään ole maisteri. Yamk koulutuksen ongelmat ja arvostuksen puute liittyvät koulutuksen sisältöön, eivät sen nimeen.

    Reply
  • Nimetön says: 24.4.2022 at 21:17

    ”Tulokset osoittavat, että molemmilla tutkinnoilla on paikkansa työelämässä.”

    Tämän blogin kerrotaan pohjautuvan kirjoittajan pro gradu -tutkielmaan, jossa on tutkittu verkossa tuotettuja _mielipidekirjoituksia_ yamk- ja maisteritutkinnoista.

    Blogi on täynnä yllä olevan lainauksen kaltaisia perustelemattomia johtopäätöksiä, joiden yhteyttä käytettyyn aineistoon on hyvin vaikea lukijana ymmärtää. Ei kai verkkokeskustelujen mielipideteksteistä voida johtaa tietoa siitä, mikä on tutkinnon paikka työelämässä? Ei aineiston kautta ole pääsyä tällaiseen tietoon. Ihmiset puhuvat käytetyssä aineistossa mielipiteistään, eivät faktoista.

    Lisäksi blogi on täynnä paikkansa pitämätöntä tietoa. Kuten että kandin tutkinnon ja maisterin tutkinnon välissä ei voisi vaihtaa pääainetta. Tietyin varauksin, kyllä voi. Kirjoittaja kirjoittaa, että moneen ammattiin ei voi yliopistosta edes valmistua. Tämä on totta, mutta kirjoittaja jättää mainitsematta, että yhtälailla moneen ammattiin voi valmistua vain yliopistosta. Esimerkiksi lääkärit, luokanopettajat, farmaseutit, psykologit, puheterapeutit, ravintoterapeutit, sosiaalityöntekijät jne valmistuvat yliopistosta nimenomaan ammattiin.

    Tämä kirjoitus tuntuukin otsikkoa myöten lähinnä kirjoittajan omalta mielipidetekstiltä. Se on ihan ok, mutta se olisi reilua myöntää. Nyt lähinnä syntyy hassu vaikutelma, ettei kirjoittaja oikein hallitse aineistoaan ja tutkimusasetelmaansa.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • YAMK – Lisää osaamista, palkkaa ja uramahdollisuuksia
    YAMK – Lisää osaamista, palkkaa ja uramahdollisuuksia
    9.3.2020
  • Etävalintakokeet haastoivat henkilökunnan joukkuepeliin
    Etävalintakokeet haastoivat henkilökunnan joukkuepeliin
    27.10.2020
  • Sosiaaliala ja kestävä kehitys - Kestävää sosiaalialan työtä?
    Sosiaaliala ja kestävä kehitys - Kestävää sosiaalialan…
    9.1.2023

Metropolia Master's bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian YAMK-tutkintojen opiskelijoita, opettajia ja yhteistyökumppaneita. Aihepiirit käsittelevät laajasti ylemmän AMK-koulutuksen ajankohtaisia teemoja, työelämäyhteistyötä ja opiskelijoiden kokemuksia. We also blog in English! Check metropolia.fi/yamk

Masterminds – Maisteriainesta -blogin toimituskunta

Toimituskunta toimittaa Masterminds - Maisteriainesta -blogin sisällöt ennen julkaisua.

Toimituskunta on aloittanut työnsä 1.1.2022.

  • Raisa Varsta (päätoimittaja), tutkintovastaava, lehtori, p. 0400 171 517
  • Jukka Kesänen, yliopettaja, Jatkuvan oppimisen palvelut
  • Minna Kaihovirta, dialogipäällikkö
  • Iira Lankinen, yliopettaja
  • Riikka Wallin, julkaisuasiantuntija, TKI-palvelut
  • Zinaida Grabovskaia, tutkintovastaava, lehtori

Sähköpostiosoitteet:

Bloggaajan ohje (PDF)

Instructions for bloggers (PDF)

Master’s -tutkinnoista nettisivuillamme

Lue lisää Metropolian ylemmistä AMK-tutkinnoista

Uusimmat jutut

  • Sosiaaliala ja kestävä kehitys – Kestävää sosiaalialan työtä?

    9.1.2023
  • Designing for Sustainability in Berlin. A master´s study trip to “International Week on Sustainability 2022”

    16.12.2022
  • Creating a Roadmap to Digital Transformation: A strategic plan to overcome the barriers to digital acceleration

    12.12.2022

Arkisto

  • ▼ 2023 (1)
    • ▼ tammikuu (1)
      • Sosiaaliala ja kestävä kehitys - Kestävää sosiaalialan työtä?
  • ► 2022 (13)
    • ► joulukuu (4)
      • Designing for Sustainability in Berlin. A master´s study trip to “International Week on Sustainability 2022”
      • Creating a Roadmap to Digital Transformation: A strategic plan to overcome the barriers to digital acceleration
      • My Remote Studies in Procurement MBA
      • Corporate Ride-Sharing: Yet another promising option in sharing economy
    • ► marraskuu (5)
      • Mistä pitovoimaa kulttuurialan pätkittäin rakentuviin töihin?
      • Electric car batteries are considered “dead” when they still have 70% capacity. How to make electric car batteries live a second life.
      • Miten johtaa luovasti? Oivalluksia Mahdollisuuksien maisemia -tapahtumasta, osa 2.
      • Mitä on luova johtaminen? Oivalluksia Mahdollisuuksien maisemia -tapahtumasta, osa 1.
      • “Looking people in the eye & recognizing myself in them”
    • ► syyskuu (2)
      • Going for a semester abroad to Finland
      • Sähköprojektin elinkaarimalli
    • ► toukokuu (2)
      • Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelmasta potkua organisaation hankintatoiminnan kehittämiseen
      • Huurteen ja jään muodostuminen ilmanvaihtolaitteissa - piileekö vaara korkeuksissa?
  • ▼ 2021 (5)
    • ▼ syyskuu (1)
      • Seitsemän ydinosaamista - Musiikin YAMK-opiskelijat osaamista tunnistamassa
    • ▼ toukokuu (2)
      • Julkisen hankinnan peruskivet: hankinnan suunnittelu ja valmistelu
      • Todella upeeta – Absolutely FABULOS
    • ▼ huhtikuu (1)
      • Onko YAMK -tutkinto kuromassa kiinni maisterin tutkinnon etumatkaa?
    • ▼ tammikuu (1)
      • Will commercial drones occupy our urban sky?
  • ► 2020 (11)
    • ► joulukuu (1)
      • Älykäs liikkuminen – katsaus markkinatilanteeseen FABULOS-projektin näkökulmasta
    • ► marraskuu (1)
      • Pros and Cons of Self-direction
    • ► lokakuu (1)
      • Etävalintakokeet haastoivat henkilökunnan joukkuepeliin
    • ► syyskuu (1)
      • Työelämälähtöisyyttä, palvelumuotoilua ja itsensä ylittämistä koronakeväänä
    • ► elokuu (1)
      • Turning Public Services to Digital
    • ► kesäkuu (2)
      • Roadmap to the Market for a New Medical Device
      • Terveyserot uhka kuntien hyvinvoinnille
    • ► huhtikuu (1)
      • Kestävä kehitys - haaste terveydenhuollon organisaatioille
    • ► maaliskuu (1)
      • YAMK – Lisää osaamista, palkkaa ja uramahdollisuuksia
    • ► tammikuu (2)
      • Itseohjautuvuuskin tarvitsee johtajuutta!
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä tarvitaan tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
  • ► 2019 (21)
    • ► joulukuu (2)
      • UPWORTHY STUDY TRIP to Stuttgart, the Manufacturing Hub
      • Older employees open up a new horizon in service work
    • ► marraskuu (1)
      • Toimintatutkimus opinnäytetöissä
    • ► lokakuu (1)
      • Mobile telecom internal processes can be improved by combining Lean and Agile
    • ► syyskuu (2)
      • Toimintatutkimus menetelmänä
      • Investoi organisaation osaamispääomaan – Kehitä sisäistä liikkuvuutta
    • ► kesäkuu (3)
      • Live like a local – autenttisten kokemusten ja onnellisuuden jäljillä
      • Innovation is my focus
      • Hyvää palvelua ei nyhjästä tyhjästä
    • ► toukokuu (1)
      • The Dark Side of Statistics
    • ► huhtikuu (2)
      • Customer Experience is a Critical Topic for Business
      • Lisää laatua itsearvioinnilla
    • ► maaliskuu (2)
      • Yhteiskehittelyllä tuloksellisuutta kuntoutukseen
      • How to start building data-driven business culture?
    • ► helmikuu (2)
      • Naisyhdistyksiä tarvitaan yhtä paljon kuin ennenkin!
      • Kiertotalous + palvelukehitys = ?
    • ► tammikuu (5)
      • Tieto on kriittinen voimavara myös julkisissa ohjelmistorobotiikkahankinnoissa
      • 3UAS + 25 students + big challenges = CERN BootCamp 2018
      • How Can Your Company Achieve Invincible Competitive Advantage Through Customer-centricity
      • Establishing Global Transportation and Logistics for a Leading Finnish Company
      • How Robotic Process Automation (RPA) Can Enhance Modern Services
  • ► 2018 (18)
    • ► joulukuu (3)
      • New publication: Metropolia Master´s - Discussions on the development of work life
      • Uusi julkaisu: Metropolia Master´s - Keskusteluja työelämän kehittämisestä
      • Helping Sustainability: Consumer’s Influence Can Reach till the End of Supply Chain
    • ► marraskuu (3)
      • Aurinkosähkö kiinnostaa kiinteistön omistajia
      • CERN Bootcamp - A Different Learning Experience
      • We are in sharing business for 35 years already
    • ► lokakuu (2)
      • Master’s tason palliatiivisen hoidon asiantuntijoita tarvitaan
      • Terveyden edistämisen osaamista tulee vahvistaa
    • ► syyskuu (1)
      • Tulevaisuudessa tutkija on somesta tuttu
    • ► elokuu (1)
      • Roadmap to Your Education – Where Are You Now? Where You Want to be Next?
    • ► kesäkuu (2)
      • From Top-Down to Bottom-Up Management for IT Industry – What does it Mean?
      • A Master´s Thesis Study Found How Construction Business Sales Will Improve Significantly
    • ► toukokuu (1)
      • Ryhmäohjauksella vertaistukea terveydenhuoltoon?
    • ► huhtikuu (2)
      • Master’s projects are implemented and contribute to open innovation
      • A Master’s degree by any other name is still a Master’s degree
    • ► maaliskuu (2)
      • Vuorovaikutteinen johtaminen onnistuneen ikäjohtamisen edellytyksenä
      • Osaamaton hankintatoimi on julkisen sektorin vitsaus
    • ► helmikuu (1)
      • Strateginen hankintatoimi vaatii kehittämistä, ymmärrystä ja muutosrohkeutta
  • ► 2017 (14)
    • ► joulukuu (4)
      • Hyvät mittarit luovat pohjaa hankintatoimen suorituskyvylle
      • Jokainen yrityksen esimies on asiakaskokemuksen johtaja
      • Henkilöstön osaaminen luo menestystä
      • Why Master’s studies at Metropolia are OK for adult students
    • ► elokuu (1)
      • Kansainvälistä keskustelua maailmankansalaisuudesta ja kasvatuksesta
    • ► heinäkuu (1)
      • New perspectives from a study trip
    • ► kesäkuu (2)
      • Poimintoja Metropolia Master’sin keväästä
      • Kohtaamisia kulttuurituotannon kehittämistöiden äärellä
    • ► toukokuu (3)
      • Esimiesosaaminen karttuu monialaisessa ryhmässä
      • Kestävän rakentamisen koulutusta konttorilla, kotona ja kampuksella
      • Mentoroinnista kilpailukykyä ja arvoa itsensä johtamiseen
    • ► huhtikuu (1)
      • Digimarkkinointia vai insinööritiedettä?
    • ► helmikuu (2)
      • Terveysteknologia tarvitsee tuotekehitysosaajia
      • YAMK-opit kantavat pitkälle
  • ► 2016 (1)
    • ► joulukuu (1)
      • Moniäänisesti juhlavuoteen - Metropoliassa on tuotettu yli 2000 maisteritason tutkintoa

Avainsanat

Älykäs liikkuminen Arja Liinamo asiantuntija yamk business informatics Business Informatics Master’s Program Construction Business customer-centricity hankinnat hankintastrategia ICT development ilmastonmuutos Industrial Management Industrial Management Master’s program johtaminen Katriina Rantala-Nenonen koulutus kulttuurituotanto Marjatta Kelo master Master of Engineering Master's Thesis masterminds Masterminds blog Master’s degree Metropolia Metropolia AMK Metropolia Master's Metropolia UAS metropolia YAMK opinnäytetyö osaaminen Pirjo Koski service design Sharing economy sosiaaliala study trip talotekniikka terveyden edistäminen terveydenhuolto Toimintatutkimus yamk YAMK opinnäytetyö YAMK-tutkinto ylempi AMK Zinaida Grabovskaia

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

Metropolian blogit
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Tietosuojaseloste / Privacy Overview

Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

—--

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!