Tiedonhakutaitoja tarvitaan koko opintojen ajan ja opintojen jälkeen työelämässä. Metropolian kirjasto tarjoaa tiedonhaun ohjausta monin erilaisin tavoin opintojen kaikissa vaiheissa. Mahdollisuuksia kehittää ja oppia tiedonhakutaitoja kannattaa hyödyntää, kun käytössäsi on alan asiantuntijat.
Tiedonhaun ohjaus tarkoittaa kirjaston verkkopalveluiden ja tietokantojen käytön opettamista. Kerromme, miten haetaan painettuja kirjoja, sähköisiä kirjoja sekä tutkimuksia ja artikkeleita kansallisista sekä kansainvälisistä tietokannoista. Korona-aikana tiedonhaun ohjaus siirtyi verkkoon kuten muukin opetus. Tällä hetkellä ohjausta toteutetaan monin tavoin lähi- ja etäopetuksena.
Opintojen alussa tutustutaan kirjastoon
Ensimmäisen kerran kohtaamme opiskelijat opintojen alkaessa. Silloin keskitymme kirjaston palvelujen esittelyyn sekä kirjaston käytön ohjeisiin. Huomiota kiinnitetään erityisesti Metropolian kirjaston tärkeimpien verkkopalveluiden, MetCat Finnan ja LibGuides-palvelun sisältöihin ja käyttöön. Uusien opiskelijoiden kirjastoon tutustuminen toteutuu monin eri tavoin; luentotyyppisesti paikan päällä tai verkon välityksellä etäillen.
Seppoilu
Pelillisiä keinoja käytetään oppimisen tukena. Hyödynnämme pelien ominaisuuksia käyttäjän sitouttamisessa opittavaan asiaan. Kirjaston pelit on toteutettu seppo.io -alustalla, ja siksi kirjaston peleistä käytetään usein nimitystä seppoilu.
Pelissä opiskelijat tutustuvat kirjastoon tehtävien avulla itsenäisesti tai pienryhmissä. Peliä voidaan pelata kirjastossa paikan päällä tai verkon kautta etänä. Pelialustana toimii kirjaston pohjakartta, johon on sijoitettu tehtäviä. Oikeista vastauksista ansaitaan pisteitä, ja oikea vastaus kerrotaan joka kysymyksen päätteeksi. Leikkimielinen kilpailu on selvästi ollut opiskelijoiden mieleen, ja tuonut oppimiseen iloa.
Keskellä kerrataan ja syvennetään osaamista
Toisena opiskeluvuotena tiedonhaun osaamista kerrataan ja syvennetään. Opiskelija oppii tuntemaan oman alansa tiedonlähteet, osaa hakea tietoa ja arvioida löytämäänsä. Ohjauksen sisällöt suunnitellaan yleensä yhdessä opettajan kanssa ja ne vaihtelevat koulutusaloittain.
Myllypuron kirjastossa on viikoittain tunnin klinikka tiedonhaun pulmia varten. Klinikka on matalan kynnyksen palvelu, jonne voi tulla esittämään tiedonhakuun liittyviä kysymyksiä. Päivystävä tietoasiantuntija ottaa klinikalle yhden asiakkaan tai ryhmän kerrallaan. Siten jokainen osallistuja saa henkilökohtaisen ajan ja tilan ongelmalleen. Kynnys kysyä apua ongelmaan on todennäköisesti pienempi kahden kesken kirjaston henkilökunnan kanssa, kuin isomman yleisön edessä. Vaikka klinikalla kysytään enimmäkseen opinnäytteeseen liittyviä kysymyksiä, voi sinne tulla missä vaiheessa opintojaan vain. Mikään kysymys ei ole liian pieni kysyttäväksi.
Ennen koronaa ja etätyöhön siirtymistä klinikka toimi paikan päällä kampuksella. Koronan myötä se siirrettiin verkkoon Zoomin välityksellä pidettäväksi. Toimivaksi havaittua käytäntöä on jatkettu, se on ekologista ja helpottaa arkea, jossa hybridiopiskelu ja -työskentely yhä jatkuu.
Opinnäytetyövaiheen tiedonhaun ohjaus on tärkeä osa valmistumista
Opinnäytetyövaiheessa opiskelija perehtyy tiedonhaun prosessiin, opinnäytetyöhön liittyvien tiedontarpeiden hahmottamiseen ja rajaamiseen. Ohjaus koostuu esimerkiksi tunnin mittaisesta luennosta ja puolen tunnin Q&A-osiosta. Aloitamme opinnäytetyön aiheen analysoinnista ja hakusanojen ideoimisesta. Tästä etenemme tietokantojen valitsemiseen, itse hakujen tekoon ja lopulta hakutuloksen arviointiin. Käymme läpi hakutekniikoita ja oman alan tietokantoja. Annamme myös vinkkejä tiedonhaun helpottamiseen, hakusanojen keksimiseen ja siihen kuinka opiskelija voi pitää kirjaa mitä hakuja on tehnyt. Tavoitteena on opinnäytetyö, jossa on laadukkaat ja asialliset lähteet sekä hyvä tietoperusta. ”AMKien laatua voidaan tarkastella myös sen mukaan, miten tasokkaita opinnäytetöiden lähdeluettelot ovat ja miten löydettyä tietoa käytetään.” (Perttula S. 2018)
Flippaus-Seppo
Olemme kehittäneet pelillisen tavan tutustuttaa sotealan opiskelijat etukäteen ohjauksen aiheisiin. Käänteisen oppimisen (flipped learning) idean mukaisesti opinnäytetyön tiedonhaun asiat tulevat opiskelijoille tutuksi jo ennen oppituntia. Silloin tiedon omaksuminen tunnilla on helpompaa. Kutsumme peliä Flippaus-Sepoksi. Peli on täysin virtuaalisella alustalla, joten opiskelija voi pelata sen missä ja milloin vain. Pelissä esitellään mm. sosiaali- ja terveysalan tietokantojen eroja sekä hakuoperaattorien logiikkaa ja käyttöä. Pelatessa opit tietämään, mitä tarkoittaa esimerkiksi ”viitetieto/reference” tai ”kokoteksti/full text”. Peli on otettu käyttöön syksyllä 2021.
Pääset pelaamaan osoitteessa https://seppo.io/ koodilla B9AA7E.
Tiedonhaun pakopeli
Myllypuron kampuksella voi tiedonhaun ohjaustunnille osallistumisen korvata pelaamalla tiedonhaun pakopelin. Pakopeli pelataan kirjastossa pienellä porukalla. Ideana on selviytyä ulos pakohuoneesta ratkomalla vihjeitä, koodeja ja arvoituksia. Samalla pelaajat tutustuvat opinnäytevaiheen tiedonhakuun. Pakohuoneesta ulos pääsemiseen on aikaa tunti. Peli otettiin käyttöön syksyllä 2020 ja se on ollut siitä lähtien erittäin suosittu.
Henkilökohtainen etäohjaus
Opinnäytetyövaiheessa opiskelijoilla on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista etäohjausta. Ajanvaraus tapahtuu e-lomakkeella. Kulttuurin alalle vastaava e-lomake on suunnitteilla, tällä hetkellä käytössä on yhteiskirjoittamisen alusta, jossa on valmiina kysymyksiä. Kun opiskelija on lisännyt verkkodokumenttiin vastauksensa, tietoasiantuntija kommentoi dokumentille ja kertoo lisävinkkejä.
Henkilökohtaiseen ohjaukseen tulevalta opiskelijalta edellytetään, että opinnäytetyön aihe on selvillä, hakusanoja on valmiiksi mietitty sekä suomeksi että englanniksi, ja joitakin hakuja on jo tehty. Näin säästyy aikaa, kun ohjaajalla ja ohjattavalla on käsitys siitä, mitä opiskelija tarvitsee ja mistä hän voisi hyötyä. Tarvittava aika vaihtelee puolesta tunnista reiluun tuntiin riippuen mm. opinnäytetyön aiheesta ja ohjaustarpeesta. Palvelu on suosittua. Etäohjausta hakeneet opiskelijat ovat selvästi hyötyneet ja päässeet eteenpäin opinnäytetyönsä tekemisessä.
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Perttula, S. Luotettavat lähteet – hyvä opinnäytetyön tietoperusta. Kreodi verkkolehti 17.9.2018
Ylitalo-Kallio, P. Pelaamalla kirjasto tutuksi. Hiiltä ja timanttia –blogi 17.11.2020.
Sallasmaa K. ja Karhumetsä P. Tekniikan alan tieto haltuun!. Tiedon janoa –blogi 9.9.2019.
Gaunt J. et al. 2009. Opas informaatiolukutaidon opetukseen. Theseus (pdf)
Ei kommentteja