Mielipidekyselyissä kirjaston palveluihin ollaan yleisesti ottaen aika tyytyväisiä. Aukioloajat kuitenkin kuuluvat risujen kestosuosikkeihin: niitä halutaan pidemmiksi. Tähän haasteeseen päätettiin Leiritien kirjastossa vastata kokeilemalla itsepalveluaukioloa.
Kokeilu alkoi lokakuun alussa ja jatkuu vuoden loppuun. Kirjastossa voi arkisin jatkaa työskentelyä iltakahdeksaan saakka. Lauantaisin kirjastoon pääsee yhdeksän ja kolmen välillä. Asiakaspalvelupiste suljetaan kuten ennenkin: maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 18.30, tiistaisin ja torstaisin klo 17 sekä perjantaisin klo 15. Kirjastossa voi jatkaa työskentelyä, vaikka henkilökunta poistuu- kätevää, eikö?
Itsepalveluaikoina kirjastoon pääsee kulkutunnisteella. Toistaiseksi pääsy on rajattu Leiritien opiskelijoihin ja henkilökuntaan.
Kirjasto päivitettiin keväällä RFID-aikaan, mikä osaltaan mahdollisti kokeilun aloittamisen. Kirjastossa on automaatti, jolla voi sekä lainata että palauttaa. Varausten nouto muutettiin itsepalveluksi jo muutama vuosi sitten. Ovessa on sähkölukko ja opiskelijoilla kulkukortit, joten siltäkin osin oli homma kunnossa. Valvontakameratkin oli jo asennettuina. Ja RFID:n avulla saamme selville hälyporttien hälytysten syyn sekä voimme vaikka seurata hälytyksiä etänä.

Itsepalvelun infoseinämä asiakaspalvelupisteen edessä
Itsepalvelu on lähtenyt käyntiin mukavasti, suuria ongelmia emme ole kohdanneet. Kun kirjasto on itsepalvelulla, asiakaspalvelupisteen eteen laitetaan seinämä, johon on koottu itsepalveluun liittyvää informaatiota.
Itsepalveluaikoina kirjastossa voi
- Lainata ja palauttaa automaatilla
- Noutaa varauksia
- Käyttää kirjaston laitteita ja tiloja
Ensituntumalta vaikuttaa siltä, että eniten itsepalveluaikoina käytetään kirjaston tiloja, erityisesti kirjastossa olevia tietokoneita.
Itsepalvelusta toivotaan palautetta. Sitä varten asiakaspalvelupisteelle laitetaan aina palautelaatikko ja siihen viereen valmis lomake, jolla palautetta voi antaa. Ja totta kai palautetta saa antaa myös vapaamuotoisesti! Palautetta ei ole vielä juurikaan tullut, joten ehkä voimme olettaa itsepalvelun sujuvan hyvin. Hiljaisuus kertoo tyytyväisyydestä?
Päivi Ylitalo-Kallio
Ei kommentteja