Työskentely Leppävaaran asiakaspalvelutiskin takana oli vuosien saatossa koettu hankalaksi ja epäergonomiseksi. Toive uudesta asiakaspalvelualueesta oli ollut ilmassa jo useita vuosia. Myös työfysioterapeutti suositteli palvelutiskin uudistamista hankalien työasentojen vuoksi. Kesällä 2013 muutos vihdoin toteutui. Suunnitteluvaiheessa tehtiin benchmarkkausta, kuunneltiin sisustussuunnittelijoiden näkemyksiä ja ideoitiin omalla porukalla. Toteutusvaiheessa taas tarvittiin osaajia monenmoisiin purku- ja asennustöihin. Alla kuvasarja muodonmuutoksesta.
Nyt koko kirjasto tuntuu avaralta ja valoisalta ja tästä on tullut kehuja myös asiakkailta. Asiakaspalvelualue laajeni kun sijoitimme palautusautomaatin ja Toshiba monitoimilaitteen entisen tiskin alueelle. Uusi palvelutiskimme on kerännyt lyhyessä ajassa paljon ihastelevia kommentteja. Vaikuttaa myös siltä, että uuden tiskin takaa saa entistä paremmin kontaktin kirjaston asiakkaisiin ja olemme helpommin lähestyttäviä. Lisäksi työergonomian kannalta sähköpöytä mahdollistaa työnteon juuri sillä korkeudella mikä kullekin sopii, seisaaltaan tai istuen.
Kaiken kaikkiaan erinomainen ja onnistunut muutos!
Annika
p.s Kesällä Leppävaarassa siirryttiin Myyrmäen jalanjäljissä RFID-aikaan. Avuksi kirjojen tägitykseen saatiin mm. Jaana Myyrmäestä, joka sai kunnian tägittää viimeisen kirjan :). Kuvissa myös uudet lainaus- ja palautuspisteet automaatteineen.
2 Kommenttia
Tuo vanha tiski oli selkeästi mallia ”bunkkeri”. Uusi näyttää ihanan kevyeltä ja helposti lähestyttävältä. Korkeussäätö on ergonomian kannalta huippujuttu!
Totta, sähköpöydän korkeussäätö on todella hyvä asia, meillä Sofianlehdonkadun kirjastossa on ollut vastaava pari vuotta. Pitkä asiakaspalveluvuoro sujuu paremmin ja on myös mukavaa olla kirjaimellisesti enemmän samalla tasolla asiakkaiden kanssa :). Sähköpöytä mukautuu hyvin myös eripituisten työntekijöiden tarpeisiin.