Metropolian kirjaston verkkopalveluihin – verkkosivuille, MetCatiin, LibGuides -oppaisiin – on liitetty chat-palvelu. Palvelu on avoinna arkipäivisin, useimmiten ainakin kymmenen ja kahden välillä.
Kun chatin toisessa päässä on joku vastaamassa, näkyy verkkopalvelun oikeassa alalaidassa aktiivinen chat-ruutu.
Kun chatissä ei ole kukaan vastaamassa kysymyksiin, menevät ne kirjaston palvelupyyntöjärjestelmään – ihan kuin lähettäisit kysymyksen sähköpostilla. Ja vastaus tulee pienellä viiveellä – kun vain muistat jättää vastausosoitteen eli sp-osoitteen.
Chat-kysymykset vuonna 2015
Kysymyksiä tulee noin reilu sata kuukaudessa, tähän mennessä vilkkain kuukausi on ollut viime syyskuu: 196 chat-kysymystä eli keskimäärin yhdeksän kysymystä päivässä. Tammikuussa kysymyksiä tuli 98.
Asiakaspalvelun koko kirjo
Millaisia kysymyksiä chattiin sitten tulee? Kaikenlaista, kuten kirjaston asiakaspalvelussakin. Mutta toki verkossa kysymykset liittyvät usein jonkin verkkopalvelun käyttöön. MetCatiin liittyvät kysymykset ovat tyypillisesti aika käytännönläheisiä:
- kuinka löydän tietyn kirjan saatavuustiedon MetCatissa?
- kuinka teen varauksen?
- miksi en pääse kirjautumaan MetCatiin?
- mitä teen, kun en muista PIN-koodia?
- miksi en saa uusittua lainojani?
Monet kysymykset pyörivät e-aineistojen käytön ympärillä:
- miten käytän tietokantaa kotoa?
- miksi jokin tietokanta ei aukea?
- miksi jokin tietty aineisto ei avaudu tietokannassa?
- miten saan ladattua e-kirjan?
Paljon myös kysytään aukioloaikoihin tai yhteystietoihin liittyviä asioita. Tai minne lainoja voi palauttaa, kun kirjasto on suljettu.
Aina kysymykset eivät varsinaisesti liity kirjaston toimintaan, vaan tulostukseen, opinnäytetyöprosessiin tai valmistumiseen. Myös niihin pyrimme vastaamaan parhaan kykymme mukaan.
Siis eteen voi tulla kaikenlaista, kuten myös kirjaston tiskillä. Ei pääse käymään työ turhan tylsäksi. 🙂
Käytännön kysymyksiä ja vastauksia
Alla hieman konkretiaa eli erään tiistaisen chat-päivystysvuoron (klo 9 – 12) kysymykset ja lyhyiksi editoidut vastaukset. Usein chat-keskustelu on aika pitkä: asiakas kysyy kysymyksen, josta keskustelu lähtee etenemään niin, että kirjaston asiakaspalvelija kysyy tarkentavia kysymyksiä ja antaa ehdotuksia.
K: Onko kirjastolla tarjolla valmiita kyselylomakepohjia opinnäytetyön tekijälle?
V: Ei, kirjasto ei tarjoa valmiita kyselylomakepohjia. Niitä kyllä löytyy tutkimusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Ja aina voi vilkaista Theseuksesta: yleensä opinnäytetyön liitteenä on kyselylomake tai vaikka haastattelurunko – jos sellaisia on työssä käytetty.
K: Haluaisin tietää Myyrmäen kirjaston aukioloajat tänään.
V: Tiistaisin kirjastossa on asiakaspalvelu klo 10-17, omatoimiaika 8-20
K: Hei, jos laitan postissa teille VALMISTUMINEN/KÄYTÄNNÖN ASIAT-LOMAKKEEN, voitteko allekirjoittaa tuon kohdan että olen laittanut työni Theseukseen, en kerkeä aukioloaikoina käymään kirjastossa?
V: Tuo kohta valmistumislomakkeessa voidaan kuitata myös opintotoimistossa, Theseuksen työt ovat avoimesti verkossa kaikkien nähtävillä (pikaisen tarkistusprosessin jälkeen).
K: Minulla oli eilen eräpäivä kirjoilleni ja nyt maksuiksi on kertynyt 14e, joten en voi lainata kirjoja uudestaan. Kirjoja on suuri kasa, enkä tiedä millä saisin kuskattua ne kaikki koululle, niin onko maksua mahdollista maksaa esim. laskulla tms. jotta voisin uusia kirjat ilman turhaa kirjojen edestakaisin kuskausta? 🙂
V: Valitettavasti maksuja ei voi toistaiseksi maksaa kuin kirjastossa paikan päällä. Eikä ihan kaikkia kirjoja tarvitse ottaa mukaan kirjastoon, vain lyhytlainakokoelman erääntyneet lainat. (Tämä oli aika pitkä keskustelu).
K: Mistä saisin tietooni, löytyykö Soffarin kirjastosta Toimintaterapeuttiliitto Ry:n jäsenlehteä?
V: MetCatistahan tuo tieto löytyy. http://metcat.metropolia.fi
-Päivi Ylitalo-Kallio ja Raisa Karhu
Ei kommentteja