Meille on kirjastossa tärkeää kuulla, mitä sanottavaa asiakkailla on palveluistamme. Varsinkin nyt, kun olemme suunnitelleet uusia kirjastoja peräti kolmelle kampukselle. Haluamme, että uudet kirjastomme palvelevat asiakkaittemme tarpeita.

Yleensä kirjaston palveluihin ollaan kokonaisuutena tyytyväisiä. Siksi päätimme tänä vuonna perehtyä syvällisemmin kyselyssä saatuihin sanallisiin kommentteihin.
Tietoa kyselyn avulla
Kysyimme muiden ammattikorkeakoulukirjastojen kanssa yhteisvoimin asiakkaiden mielipiteitä kirjastojen palveluista ja tiloista. Verkkokysely toteutettiin keväällä 2017. Metropolian kirjasto sai peräti yli 2500 vastausta, mikä on loistava juttu. Kiitämme kaikkia vastanneita!
84% vastaajista piti Metropolian kirjaston palveluja kokonaisuutena melko tai erittäin hyvänä. Haluamme kuitenkin kehittyä ja siksi perehdyimme vastauksissa tarkemmin sanallisiin palautteisiin. Työstimme vastauksia työpajassa, jossa ryhmittelimme palautteita aiheen mukaisesti. Sen jälkeen jaoimme lajitellut palautteet niille tahoille kirjastossa, jotka voivat parhaiten niitä hyödyntää, kun kehittävät kirjaston palveluja.
- Tiloja koskevat palautteet menivät kirjaston kampussuunnitteluryhmälle
- Verkkopalveluja koskevat palautteet verkkopalvelukoordinaattorille
- Kokoelmia koskevat palautteet hankinnan ja luetteloinnin suunnitteluryhmälle ja niin edelleen.
Näin toimimalla haluamme varmistaa, että palautteista nousevat kehittämistarpeet huomioidaan kirjaston kehittämistyössä ja toimintamme kehittyy paremmin vastaamaan asiakkaidemme tarpeita.
Näihin asioihin asiakkaamme haluavat muutosta
Kirjaston kyselyjen vastauksissa on muutama kestoaihe, näin myös tänä vuonna. Näitä on muun muassa
- Lisää hiljaista työskentelytilaa
- Lisää ryhmätyötilaa
- Lisää tietokoneita
- Lisää kurssikirjoja
- Pidemmät aukioloajat
Tänä vuonna palautteissa kaivattiin myös verkkomaksamismahdollisuutta.
Toivomme, että kun pian toimimme neljällä kampuksella uusissa tai uudistuneissa kirjastotiloissa, ainakin tiloihin, laitteisiin ja aukioloaikoihin kohdistuva tyytymättömyys vähenee. Myös verkkomaksu on valmisteilla, julkaisuajankohdasta ei vielä ole tarkkaa tietoa.
Yleisiä sanallisia palautteita on nähtävillä kirjastoissa vielä lokakuun ajan.
Muistathan, että voit antaa meille palautetta ympäri vuoden! Voit antaa palautetta monella tavalla: verkkolomakkeella, chatissä tai paikan päällä kirjastossa.
Päivi Karhumetsä & Päivi Ylitalo-Kallio
Ei kommentteja