Moni on ehkä huomannut, että varausten tekeminen on helmikuun alusta lähtien toiminut MetCatissa vähän eri tavalla kuin aiemmin. MetCatiin on ilmestynyt valintapainikkeet: “Varaa lainassa oleva teos” ja “Varaa hyllyssä oleva kappale”.
Miksi?
Voyager-kirjastojärjestelmämme vuodenvaihteen päivityksen jälkeen vanha tapa tehdä varauksia ei enää toiminut kuten ennen. Aiemmin hyllyssä olevan kirjan varaaminen ei estänyt kirjan lainausta. Päivityksen jälkeen esti: jos asiakas A varasi paikalla olevaan kirjaan MetCatissa, esti se kirjan jokaisen paikalla olevan kappaleen lainauksen. Kirjaa ei voinut lainata, vaikka kirjoja olisi ollut hyllyssä kymmeniä. Melko kiusallista.
Varaussysteemi tukeutui järjestelmän ominaisuuteen, jota järjestelmätoimittaja piti bugina. Bugi oli ollut järjestelmässä vuosia, joten emme osanneet aavistaa, että se “korjataan” tässä version vaihdossa. Vaan niin kuitenkin kävi.
Ratkaisu löytyi rinnakkaisista systeemeistä
Pari viikkoa kului pohtien ja uutta ratkaisua etsien. Ja onneksi sellainen löytyi! Nyt käytössä on (järjestelmänäkökulmasta) kaksi varaussysteemiä rinnakkain: toinen lainassa, toinen hyllyssä oleville.
Lainassa olevien varaaminen
Lainassa olevien varaus kohdistuu koko teokseen niin, että varaajat saavat lainasta palautuvia kappaleita siinä järjestyksessä kuin ovat varauksia tehneet.
Hyllyssä olevien varaaminen
Hyllyssä oleviin kappaleisiin tehdään varaus kappalekohtaisesti. Kunkin paikalla hyllyssä olevan niteen kohdalla näkyy “Varaa hyllyssä oleva kappale”. Kun kappale on varattu, ei tekstiä näy. Varauksen voi siis tehdä vain yksi asiakas/nide.
Varaustyyppien välillä on “ristiintarkastus”, joka toimii käytännössä niin, että jos niteitä on paikalla yksikin kappale, onnistuu vain hyllyssä olevien varaaminen. Jos puolestaan kaikki ovat lainassa, onnistuu vain lainassa olevien varaus. Muutaman alkuyskähdyksen jälkeen tämä vaikuttaa toimivan hyvin.
Hyvin käyntiin
Vaikka muutos tehtiin kesken lukuvuoden, muutos ei tunnu tuottaneen ongelmia. Ainakaan asiaan liittyviä kysymyksiä ei ole meille kirjastoon asti juuri tullut. Muutos on ollut positiivinen myös kirjaston henkilökunnan näkökulmasta. Eli vaikka muutaman viikon ajan tilanne oli kaikkea muuta kuin hyvä, tehdyt muutokset ovat olleet lopulta kallistuneet positiivisen puolelle.
Erityiskiitokset Kansalliskirjastolle, joka auttoi joustavasti uuden systeemin käyttöönotossa!
🙂 Päivi Ylitalo-Kallio
P.S. Tarvittaessa varaamisessa auttavat tarkemmat ohjeet
Ei kommentteja