Metropolian kirjaston käyttöön on hankittu sähköisten aineistojen hallinnointipalvelu LibERM. ERM tulee sanoista ”Electronic Resource Management”. LM-tietopalvelujen LibERM-tuote täydentää kirjaston sähköisten palvelujen kirjoa.
LibERM on yhden luukun palvelu, johon voi tallentaa e-aineistojen kaikki hallinnointitiedot kuten lisenssitiedot, käyttöehdot , tilastot jne. Käyttöliittymää voi muokata kirjaston omien tarpeiden mukaisesti. LibERMillä on oma käyttäjäyhteisö, jonka puoleen voi pulmatilanteissa kääntyä. Myös palveluntarjoajan käyttäjätuki toimii nopeasti ja ottaa käyttäjien toiveita vastaan ja toteuttaa niitä.
Tietoa hankinnan ja asiakaspalvelun tueksi
Tilastot kertovat e-aineistojen käytöstä, joten niistä saadaan tärkeää tietoa mm. aineistohankintapäätösten tueksi. LibERM laskee hinnat eri aineistojen käytölle, mikäli aineistosta on tilastoja saatavilla. Myös kirjastomme e-aineistobudjettia hallinnoidaan LibERMissä.
Palvelua voi käyttää koko kirjaston henkilökunta. Kirjaston e-aineistotiimi hallinnoi palvelua ja mm. tiimiläisillä ja muutamalla muulla kirjastolaisella on hallintatunnukset. Muut kirjastolaiset kirjautuvat palveluun katselija-tunnuksilla.
Asiakaspalvelutilanteissa tarvittavia tietoja aineistoista löytyy LibERMistä helposti. Jo etusivu kertoo paljon, esim. hankitut aineistot, niiden sisällön, tilausjakson ja käyttöehdot eri tilanteissa jne. Tarkempia tietoja löytyy kunkin aineiston lisenssi-osiosta. Pulmatilanteissa asiointia helpottaa tieto yhteyshenkilöstä Metropoliassa ja palveluntarjoajan/välittäjän päässä.
Palvelu käyttöön projektina
Palvelun käyttöön saattaminen toteutettiin projektityönä. Aikaa tähän vaiheeseen kului noin kaksi kuukautta.Projektityöntekijäksi Leiritielle saatiin Leppävaaran toimipisteestä tietopalvelusihteeri Annika Juvonen. Hän tallensi palveluun Metropoliaan hankittavien maksullisten e-aineistojen perustiedot, käyttöehdot ja lisenssisopimukset sekä teki tarvittavat ohjeet kirjaston henkilökunnalle. Annika myös koulutti kirjaston henkilökuntaa LibERMin käyttöön maaliskuussa 2015.
LibERMin käyttöönottovaihe oli sekä projektityöntekijälle että e-aineistotiimiläisille hyödyllinen kokemus. E-aineistot tulivat laajemmalle piirille tutuiksi, perustietoja täydennettiin ja virheitäkin korjattiin. Palveluun liittyvä tietous kasvoi. Opittiin paljon toisiltamme. E-aineistojen hallintaprosessi on huomattavasti helpottunut, kun ei tarvitse enää pelata erilaisten Excel-taulukoiden kanssa. Ajan myötä odotetaan säästöä lisäksi e-aineistojen hallinnointiin käytettävässä ajassa.
Perustamisvaiheessa LibERMistä löytyy 73 aineistoa: 19 e-lehtipakettia, 16 e-kirjapakettia ja 38 muuta tietokantaa tai palvelua.
– Kaija
Ei kommentteja