Metropolian positiivisen psykologian opiskelijat harjoittelevat Via-vahvuuksiaan Helsingin Lapinlahden Lähteen hankkeessa, jonka kesäkyselyn kautta kaikki voivat osallistua ja vaikuttaa hyvinvointiin liittyvillä näkemyksillään. Opintokäynnillä kukin opiskelija keskittyy oman suunnitelmansa mukaan ja itselleen sopivana ajankohtana valitsemansa VIA-luonteenvahvuuden kehittämiseen. Harjoituksen pohjana on tutustuttu lähiopetuksessa positiivisessa psykologiassa keskeiseen VIA-teoriaan ja sen soveltavaan tutkimukseen. Kukin opiskelija tarkasteli ensin oman luonteensa vahvuuksia mm. VIA-vahvuuskyselyn kautta sekä lähiopetuksen vuorovaikutteisissa käytännön harjoituksissa. Blogin kesäsarjassa julkaistaan viikoittain toimitettuina opiskelijoiden huomioita ja pääosin opiskelijoiden kuvia opintoretkistään Lähteen tapahtumissa.
Lähdin tutustamaan Lapinlahden Lähteelle kauniina tiistaipäivänä. Tapahtumia oli paljon: erilaisia työpajoja, luentoja jne. Osallistuin hyvinvointikävelylle, joita lähti tasatunnein päärakennuksen porttien edestä. Kävely kesti reilu puoli tuntia. Valitsemani vahvuus, jota pyrin harjoittamaan kävelyn aikana, oli oppimisen ilo. Valitsin tämän, koska koen sen yhdeksi vahvuudeksi, joka itsellä ei ole kovinkaan vahvana, mutta jota haluaisin lisätä. Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka jaksavat lukea ja ovat jatkuvasti kiinnostuneita oppimaan uutta!
No niin, kävelylle lähdettiin siis oppiminen mielessä. Kun puhutaan oppimisen ilosta vahvuutena, liittyy siihen myös se sana ilo, eli oppimisen ei pidä tapahtua pakotetusti. Silloin se ei ole vahvuus. Kävelyn aikana pohdin erilaista oppimista. Mielestäni oppimista voi olla ainakin kolmenlaista, joita jokaista pystyin harjoittamaan. Tiedollinen oppiminen, johon lukeutuu esimerkiksi faktatiedot. Kävelyn aikana kerrottiin, milloin sairaala on rakennettu, keitä julkisuuden henkilöitä siellä on ollut, sairaalaympäristön suojelusta ja tarkasta suunnitelmasta, mitä kaikkea esimerkiksi saa istuttaa. Näistä asioista voi myös itse ottaa enemmän selvää. Sosiaalinen oppiminen on sellaista, mitä voimme oppia muista. Ohjaaja kysyi muutaman kysymyksen kävelyn aikana, ja vastauksien perusteella pystyin oppimaan jotain muista henkilöistä, vaikka he olivatkin tuiki tuntemattomia. Kolmanneksi on vielä taitojen oppiminen. Kävelyn aikana harjoiteltiin tietoisen kävelyn taitoa kuuloaistin avulla. Huomasin, että tietoisuustaitojen harjoittaminen toiminnan kautta sopii minulle. Aisteihin, tällä kertaa kuuloaistiin, keskittyminen lisäsi tietoisuutta tähän hetkeen. Tämänhän voisin helposti ujuttaa osaksi omaakin arkea liikkuessani paikasta toiseen!
Miten sitten harjoitin oppimisen ilon vahvuutta kävelyn aikana? Olin koko ajan kuulolla, mitä kerrottiin, ja pistin mieleeni mielenkiintoisia asioita, jotta voin ottaa enemmän selvää niistä. Esimerkiksi sairaalan historia kiinnostaa kovasti! Lisäksi kyselin muutamia lisäkysymyksiä saadakseni lisää tietoa. Knoppitietona mainittakoon, että Lapinlahden Lähde on alun perin ollut konkreettinen kaivo, josta ihmiset ovat hakeneet vettä aikana ennen vesijohtoja. Myös tietoinen läsnäolo ja ympärillä oleviin tapahtumiin keskittyminen lisäsi oppimista. Harjoittelin tietoisuustaitoja kävelyn aikana. Opin myös itsestäni ja siitä, kuinka miellyttävä ja viihtyisä Lähteen ympäristö oli minun mielestäni. Aurinkoinen ilma kruunasi kokemuksen!
Ei kommentteja