Pyöräily on erinomaista terveys- ja hyötyliikuntaa. Pyöräily on tehokasta ja nivelille ystävällistä liikuntaa. Se ylläpitää ja kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä, alaraajojen lihaskuntoa ja nivelten liikkuvuutta. Pyöräillessä valtaosan työstä tekee kehon suurimmat lihakset, reisilihakset. Niiden rasittaminen nostaa nopeasti sykettä, tehostaa hengitystä ja kuluttaa runsaasti energiaa. Pyöräily on erinomainen laji niin liikuntaa aloitteleville, kuin jo enemmän liikuntaa harrastaneille. Pyöräilyn kuormitusta on helppo säädellä. Pyöräilyä voi harrastaa joko peruskestävyyttä rakentaen tai vauhdikkaasti hikoillen vauhtikestävyyttä vahvistaen. 1
Pyöräily osaksi arki- ja työmatkaliikuntaa
Terveyden edistämisen näkökulmasta liikkuminen kannattaa ottaa osaksi arkea. Nykyisin työn fyysinen kuormittavuus on vähentynyt ja elämäntapamme on muuttunut entistä kevyemmäksi ja se edistää liikkumattomuutta ja istumme aiempaa enemmän. Esim. pyöräilyn voi erinomaisesti yhdistää arki- tai työmatkaliikuntaan. Työmatkaliikunnan terveyshyödyt ovat kiistattomat. Kestävyyskunto paranee, mieli virkistyy, jaksat paremmin töissä ja vapaa- ajalla, saavutat helpommin terveysliikunnan suositusten minimimäärän (vähintään 2.5h reipasta liikuntaa viikossa) ja vähennät istumisen määrää päivä ja viikko tasolla. Lisäksi yksityisautojen määrä liikenteessä vähenee, liikenneturvallisuus paranee, ilma ja melu saasteet vähenevät. Alle 5km matkoilla kaupunki alueella pyörä on nopein kulkuneuvo. Pyöräilyllä on kaikista liikennemuodoista positiivisin vaikutus sekä yksilöön, yhteiskuntaan, kansanterveyteen että talouteen. 2,3,4.
Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset
Pyöräilyllä on myönteisiä vaikutuksia ihmisten fyysiseen aktiivisuuteen ja sitä kautta terveydenhuollon kustannuksiin, kaupunkikuvaan, liikenteen tilantarpeeseen, ilmanlaatuun ja meluun. Mm. Helsingin kaupungin vuonna 2014 tekemän kustannusarvion mukaan 20 miljoonan euron vuosittaisilla pyörätieinvestoinneilla saavutettaisiin vuoteen 2025 mennessä 30% lisäys pyöräiltyihin kilometreihin. Hyödyt koostuvat terveyshyödyistä ja aikasäästöistä, jotka johtuvat pyöräilyn nopeutumisesta. 5.
Pyöräilyn edistäminen kunnissa
Pyöräilyn edistäminen vaatii yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Valtion eri toimijoiden lisäksi kunnat, maakunnat ja erilaiset järjestöt ovat tärkeässä roolissa. Valtion tasolla pyöräilyn edistämiseksi tehdään paljon asioita. Mm. Liikenne ja viestintäministeriön (2018) tekemän kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman tavoitteena on parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa ja tukea liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja kansanterveyden parantamista Suomessa. Kun pyöräväylistä pidetään huolta se lisää pyöräilyn turvallisuutta, mielekkyyttä ja sujuvuutta. Erityisesti talvihoidon hyvällä laadulla luodaan puitteet ympärivuotiseen pyöräilyyn. Myös pyöräpysäköinti tulee huomioida kaikessa maankäytön suunnittelussa asuntojen, kauppojen, palveluiden osalta toimivaksi ja houkuttelevaksi käyttäjälle.6
Tässä monta hyvää syytä hypätä satulaan. Nauttisit tuulen tuiverruksesta, saisit hetken aikaa itsellesi, siirtyisit kätevästi paikasta toiseen, välttäisit liikenteen ruuhkat, säästäisit työmatkakuluissa, saisit hengittää raitista ilmaa, olisit virkeämpi.
Pyöräilyn terveyshyödyt ovat merkittävät, pyöräily on hauskaa, se sopii kaikille, siitä hyötyy sekä yksilö, yhteiskunta että ympäristö. Pyöräillen kohti terveempää tulevaisuutta!
Kirjoittaja on Eini Tallus, Sairaanhoitaja (AMK) työskentelen perusterveydenhuollossa kiirevastaanotolla. Olen kiinnostunut liikunnan ja etenkin pyöräilyn terveysvaikutuksista. Opiskelen Terveyden edistämisen YAMK tutkintoa.
Lähteet:
Pyöräily on tehokasta ja nivelille ystävällistä liikuntaa. Liikkuminen, liikuntalajit ja liikkumismuodot, pyöräily. UKK- instituutti 2020. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikuntalajit-ja-liikkumismuodot/pyoraily/.
Sosiaali- ja terveysministeriö 2015. Istu vähemmän – voi paremmin. Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/74517.
Työmatkaliikunta. Liikkuminen, liikkumisen ympäristöt, työmatkaliikunta. UKK- instituutti 2020. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-ymparistot/tyomatkaliikunta/.
Pyöräilystä. Pyöräliitto 2020. https://pyoraliitto.fi/pyorailysta.
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston selvityksiä 2014:5. Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset Helsingissä. https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2014-5.pdf.
Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisuja 5/2018. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160720/LVM_5_2018.pdf.
Kuvat: pixabay.com
Ei kommentteja