Vaikka huolinta-ala on kooltaan pieni, alan yrityksillä on mittavat vaikutukset Suomen ulkomaankaupan kuljetusten ja tullitoiminnan sujuvuuteen, kustannustehokkuuteen, yritysten logistiseen kilpailukykyyn, liikenteen ilmastotavoitteiden toteutumiseen, huoltovarmuuteen sekä koko kansantalouden toimintaan. Alan tunnettavuus kaipaa kuitenkin toimenpiteitä.
Huolinta-alan tunnettuuden lisäämiseksi Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto julkaisi viime syksynä logistiikan professori Lauri Ojalan johdolla laatiman tutkimuksen selvityksen ”Huolinta – avain toimivaan ulkomaankauppaan”, jossa osoitetaan, että huolinnan todellinen merkitys ei rajoitu toimialan omaan osuuteen kansantalouden tilinpidossa (0,4 mrd. euroa), vaan alan mahdollistama ulkomaankauppa heijastuu laajasti koko kansantalouteen ja maamme taloudelliseen hyvinvointiin. Professori Ojalan johdolla tehdystä selvityksestä käy ilmi, että noin puolet Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista on huolintaliikkeiden organisoimaa, ja että huolitsijoiden käsittelemän ulkomaankaupan arvo on yli 100-kertainen toimialan omaan arvonlisäykseen verrattuna.
Selvitys avaa hyvin sitä, mitä huolinta oikeasti on 2020-luvulla ja kuinka merkittäviä Suomen ulkomaankaupan tavaravirtoja huolinta-alan yritykset organisoivat ja hallitsevat. Vaikka huolinta-ala on kooltaan pieni, niin selvitys osoittaa kuinka alan yrityksillä on mittavat vaikutukset Suomen ulkomaankaupan kuljetusten ja tullitoiminnan sujuvuuteen, kustannustehokkuuteen, ulkomaankauppaa käyvien yritysten logistiseen kilpailukykyyn, liikenteen ilmastotavoitteiden toteutumiseen, huoltovarmuuteen sekä koko kansantalouden toimintaan. Koronaviruksen aiheuttamat mullistukset tuotantoketjuissa ja rahtikuljetuksissa korostavat entisestään, miten riippuvaisia olemme toimivasta logistiikasta ja alan ammattilaisista. Nyt jos koskaan tarvitaan huolitsijoita. Huolitsijat ovat kansainvälisen logistiikan asiantuntijoita, jotka ratkovat asiakkaittensa haasteita.
Alan kuva kaipaa kirkastamista
Merkittävyydestään huolimatta huolinta-ala ja sen kriittisyys Suomen ulkomaankaupalle on harmittavan tuntematon päättäjien, viranomaisten, median ja niin sanotun suuren yleisön keskuudessa, mukaan lukien opiskelijat ja opettajakunta. Osa edellä mainituista osaa kyllä yhdistää huolinnan liittyvän tavalla tai toisella logistiikkaan, kuljetuksiin ja tullaustoimintaan, mutta tarkemmin kovinkaan moni ei osaa huolinta-alasta kertoa. Laajan toimenkuvan ja alaan vaikuttavien muutosten vuoksi huolinta- ja logistiikka-alan toimijoilta vaaditaan nopeaa mukautumiskykyä sekä jatkuvaa oppimista, käy ilmi selvityksestä. Tällä hetkellä yksi alan haasteista on pula osaavasta työvoimasta. Nuorten käsityksiä selvittävissä tutkimuksissa huolinta- ja logistiikka-ala on saanut seuraavia kuvauksia: tylsää, rekalla ajamista, varastotyötä, raskasta ja ei tietoa. Tämä mielikuva vastaa kuitenkin huonosti todellisuutta, sillä huolinta-alan työntekijöistä yli ¾ ovat toimistotyötä tekeviä toimihenkilöitä.
Alan houkuttelevuus on viime vuosina jonkin verran parantunut, mutta Suomen ulkomaankaupan toiminnalle kriittisen huolinta-alan suosiota ja tunnettuutta on tarpeen kehittää määrätietoisesti myös tulevaisuudessa. Osaava työvoima on huolinta- ja logistiikka-alan menestyksen edellytys. Kyseisen haasteen taklaamiseen Suomen Huolintaliikkeiden Tuki ry teki pari vuotta sitten lahjoituksen Metropolialle ja esitti toiveena, että lahjoituksen avulla koulussa huolinta-alaa ja sen työtehtäviä tehtäisiin tunnetummaksi opiskelijoille ja opettajakunnalle.
Usein tutkimuksissa nuoret sanovat haluavansa tehdä merkityksellistä työtä. Näitä hommia huolinta- ja logistiikka-alalta kyllä löytyy. Suomi on maailmankaupalle avoin talous, jonka hyvinvointi pitkälti perustuu toimivaan ulkomaankauppaan. Kilpailukykyinen ja osaavasti hoidettu vienti ja tuonti ovat taloutemme elinehto; huolinta on tavaran, tiedon, rahan sekä kuljetusvälineiden ja -yksiköiden oikea-aikaista, kustannustehokasta ja sääntelynmukaista hallintaa ulkomaankaupassa. Huolinta on siis toimivan ja tehokkaan ulkomaankaupan edellytys.
Kirjoittajat
Petri Laitinen on Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n toimitusjohtaja ja Anna Haakana sen elinkeinopoliittinen asiantuntija.
Ei kommentteja