Saimme viime syksynä mahdollisuuden käynnistää Learning Lab -yhteistyöprojektin Helsinki Business Collegen ja Metropolian median osaamisalueen välillä. Sen toteuttamiseen saimme resursseja Helsingin seudun kauppakamarin koulutussäätiöltä.
Tarkoituksena oli testata ammattikorkeakouluopetuksen tarjoamista jo toisella asteella ja arvioida, loisiko tämä parempia liittymäkohtia näiden opintojen välille.
Koska digitaalinen muotoilu sopi hyvin osaksi niin liiketoiminnan kuin tieto- ja viestintätekniikan opintoja, minut ja lehtorikollegani Markus Norrena ja Tero Marin pyydettin mukaan vetämään tämä pilottihanke.
Koska toisen asteen koulutus oli meille melko tuntematonta aluetta, aloitimme työskentelyn alkukartoituksella. Rekrytoimme tähän työhön avuksi Metropoliasta meidän digitaalisen muotoilun opiskelijaryhmän, joka kävi havainnoimassa Business Collegen opetusta ja haastatteli niin opiskelijoita kuin opettajiakin. Opiskelijaryhmämme jakoi myös tietoa digitaalisesta muotoilusta Business Collegen opiskelijoille, minkä seurauksena saimmekin hyvän määrän kiinnostuneita hakijoita kokeiluun. Syksyllä vielä haastattelimme kaikki hakijat ja vakuutuimme siitä, että ainakin tällä nyt valitulla opiskelijaryhmällä voisimme työskennellä aivan samalla vaativuustasolla kuin omien opiskelijoidemme kanssa.
Digitaalisen muotoilun varsin intensiivinen koulutuskokeilu järjestettiin vuoden 2020 alussa ja se kesti maaliskuun puoleen väliin. Oli ilahduttavaa havaita, että opiskelijat olivat erittäin motivoituneita ja innokkaita. Olimme suunnitelleet melko sisältörikkaan kokonaisuuden ja tarkastelimme digitaalisen muotoilun kenttää eri tulokulmista. Pyrimme yhdistämään jatkuvasti teoreettisen sisällön käytännön kokeiluihin, joten päiviin saatiin mukavasti vaihtelua.
Juuri ennen talvilomaa omat digitaalisen viestinnän opiskelijamme fasilitoivat Business Collegen opiskelijaryhmälle niin sanotun Design Sprintin, joka on nopea yhteissuunnittelun muoto. Design Sprintiä käytetään tällä hetkellä laajasti digitaalisen palveluiden kehittämisessä kaikkialla maailmassa.
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkean opiskelijaryhmien yhteistyö onnistui erittäin hyvin, ja molemmat saivat kokeilusta paljon irti: Business Collegen opiskelijat saivat ensikosketuksen digitaalisten palveluiden koko suunnittelukaareen pienoiskoossa ja omat opiskelijamme saivat arvokasta fasilitointikokemusta. Design Sprintin jälkeen Business Collegen opiskelijat jatkoivat omien palveluideoidensa kehittelyä ja valmiit prototyypit esiteltiin viimeisenä päivänä kaikille.
Keräämämme palaute kokeilusta oli käytännössä ainoastaan positiivista.
Lisäksi saimme opiskelijoilta myös hyviä kehitysehdotuksia jatkoa ajatellen. Meidän opettajien näkökulmasta vaikuttaa siltä, että valitsemamme opetusmetodit ja vuorovaikutustyyli toimivat hyvin. Yksi keskeinen sääntö meillä oli olla tekemisessämme ja ratkaisuissamme mahdollisimman läpinäkyviä: pyrimme kertomaan aina, miksi teemme jotain ja miksi teemme juuri tietyllä tavalla.
Jos pedagogiikka on läpinäkyvää, opiskelijan on helppo motivoitua vähän tylsempienkin tai työläämpienkin vaiheiden tekemiseen, koska hän ymmärtää, miksi näin toimitaan.
Kokeiluun kuului myös pedagogisen yhteistyön aloittaminen Metropolian ja Business Collegen kanssa. Vaikka koronatilanne hieman hankaloittikin tätä kokonaisuutta, olemme nyt saaneet myös tämän toiminnan käynnistymään.
Tarkoituksena on syksyllä tarjota Business Collegen opettajille mahdollisuuksia tulla seuraamaan ammattikorkeakouluopetusta ja -toimintaa ja aiomme mennä seuraamaan opetusta Business Collegessa.
On kiinnostavaa päästä havainnoimaan yhtäläisyyksiä ja eroja eri asteilla. Tarkoitus olisi myös käynnistää pedagogiset vertaistapaamiset, joissa eri alojen opettajat voivat jakaa omia pedagogisia onnistumisiaan ja haasteistaan. Tässäkin eri alojen asiantuntijoiden verkostoituminen tuo varmasti paljon uutta ymmärrystä ja innostusta oman opetuksen kehittämiseen.
Olemme iloisia ja ylpeitä BC Helsingin rehtorin Antti Loukolan antamasta palautteesta: ”Tässä kokeilussa henki oli positiivinen ja innostunut. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön.”
Myös me kiitämme omasta puolestamme tästä Learning Lab -pilotista ja kaikesta siitä uudesta, mitä sen aikana opimme. Toivottavasti pääsemme toistekin tekemään samanlaisen kokonaisuuden Business Collegen kanssa.
Kirjoittaja
Juhana Kokkonen on filosofian lisensiaatti ja digitaalisen muotoilun lehtori Metropoliassa. Hänen erityisosaamistaan on pedagoginen ajattelu ja kokeilut, ihmisten kohtaaminen ja kuuntelun taito, muutosprosessien fasilitointi ja tutkiminen sekä digitaaliset yhteistyövälineet ja sosiaalinen media.
1 Kommentti