Hyppää pääsisaltöön
Vuoropuheluja

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Vuoropuheluja
Tehdään yhdessä hyvää
3

Haluan vain polkea työmatkani

Milla Åman Kyyrö · 21.1.2016

Keskellä talvea haaveilen kevätkeleistä ja sulasta maasta. Haluaisin päästä ajamaan pyörällä työmatkani. Se on kymmenisen kilometriä suuntaansa. Fillarilla hurautan kolmessa vartissa kotoa työpaikalle. Julkisilla liikennevälineillä matkaan menee sama aika, joskus enemmänkin. Autoa tai ajokorttia minulla ei ole. En tarvitse sellaisia kaupungissa, jossa jokin julkinen kulkee menosuuntaani kerran viidessä minuutissa. Helsingin kaupungin selvityksen mukaan valtaosa helsinkiläisistä on kanssani samoilla linjoilla.

Minulla ei ollut polkupyörää moneen vuoteen. Toissa keväänä sain sellaisen käytettynä. Tuo tapaus muutti elämäni. Olin huonokuntoinen, istumatyötä tekevä toimistovässykkä. Aluksi kymmenen kilometriä pyörän päällä tuntui urakalta. Puoli vuotta myöhemmin sama matka hujahti hetkessä. Kun talvikelit tulivat, en uskaltanut ulos palelemaan ja liukastelemaan (tiedän, se on oikeasti varustekysymys, minulle sissiyden raja menee kymmenessä plusasteessa), hankin jäsenyyden kuntokeskukseen päästäkseni sisäpyöräilytunneille. Jäin välittömästi koukkuun säännöllisiin harjoituksiin.

Työmatkapyöräily voi parhaimmillaan olla hyötyliikuntaa, joka säästää aikaa, ympäristöä ja rahaa.

Pyöräilyn, kuten muunkin säännöllisen liikunnan terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Olen saavuttanut polkemalla terveemmän ja kevyemmän elämän. Jos yhden naisen kokemukset eivät riitä vakuuttamaan asian tärkeydestä, laajempia äänenpainoja edustaa esimerkiksi Metropolian Fillarijengi. Keväällä 2015 uskaltauduin mukaan polkemaan Tour de Metropoliaa. Vaikka viimeinen etappi jäi välistä, kokemus oli rohkaiseva – kyllä, pysyin kovakuntoisempien tahdissa – omalla, epävireisellä mankelillani!

Laajempiakin ryhmittymiä löytyy, esimerkiksi Pyöräliitto ja Helsingin polkupyöräilijät HePo ry, jotka edistävät pyöräilykulttuuria ja -myönteisyyttä, levittävät tietoa pyöräilystä ja fillarikansaan vaikuttavista päätöksistä sekä tutkimuksista some-kanavissaan.

Omat työmatkat pyörän selässä eivät aina suju ongelmitta. Ajan vastuullisesti ja varovasti. Trikootorpedot ja sähköavusteiset hurjastelijat pelottavat. Itselläni on aina kypärä päässä ja pysähdyn punaisiin. Näytän käsimerkillä kääntymisaikeeni. En ohittele holtittomasti. Joskus olen ajanut jalkakäytävällä, pyörätien päätyttyä varoittamatta. Hankalinta on kuitenkin, kun pyörästä menee jokin rikki. Kumin vielä saa kotona vaihdettua, mutta joskus tarvitaan ammattilaisen apua. Kun budjetti tai aikataulut eivät aina anna periksi viedä pyörää heti huoltoon, kismittää. Pitää palata kulkemaan julkisilla välineillä, bussiaikataulujen ehdoilla.

Unelmoin tulevaisuudesta, jossa saisin joka päivä sotkea innolla töihin ja takaisin luotettavan kulkupelin kanssa. Miten toteuttaa tuo tulevaisuudenkuva?

Ruotsalainen tutkijaryhmä ehdottaa Vihreän langan verkkojulkaisun linkkauksen mukaan pyöräilijöille käänteistä ruuhkamaksua. Työsuhdepolkupyöristä on puhuttu vuosikausia. Palveluntarjoajakin löytyy ja tahoja, joissa työpaikkapyöräily on arkea. Mutta liekö verotettavaksi luontoiseduksi luokittelemisen syy, ettei käyttö ole laajemmin yleistynyt. Voisiko työsuhdefillarit tuoda verovapauden piiriin, työntekijöiden terveyden ja työhyvinvoinnin kohentamisen nimissä? Aloitteita tehdään kummemmistakin asioista, onko nyt lähdettävä kansalaisaddressin tielle? Vai onko jollakulla kokemusta tahi tietoa siitä, onko jokin taho jo edistämässä ajatusta?

terveysTyöhyvinvointityömatkapyöräily

3 Kommenttia

  • Eeva says: 18.2.2016 at 11.30

    Hyvä Milla!

    Olen ehdottanut, että Metropolia ottaisi mallia Helsingin kaupungista, joka pilotoi tänä vuonna työsuhdematkaetuna fillarietua. Toivotaan…

    Pettymys oli melkoinen, kun Metropolian uudella TicketTranspor-kortilla ei annettu ladata R:llä matkakorttiin arvoa ikävimpien säiden varalle, jolloin itse talvipyöräilijänäkin päädyn jättämään pyörän kotiin. TicketTransport oikeuttaa kuulemma vain kausietuun. Sellaista kuukautta en toivoisi näkeväni, ettei edes nastapyörillä pääsisi omin voimin työpaikalleen välillä. Työmatkapyöräily on kerta kaikkiaan halvimpia tapoja edistää terveyttä ja hyvinvointia. Hyvän tottumuksen ylläpitoon kannattaisi monella tavalla kannustaa: on aivan liian helppoa istua taas auton rattiin tai jäädä passiivisena odottamaan bussia kausikortti kädessä.

    Reply
  • Milla Hakkarainen says: 18.2.2016 at 13.36

    Ehkäpä pitäisi harkita jonkinlaista yhteistoiminnallista ponnistusta asian edistämiseksi, vai joko Metropolian työmatkapyöräilijät ry tai vastaava on perustettu?

    Reply
  • Milla says: 30.6.2021 at 21.47

    Vihdoin vuonna 2021, siis vain viisi vuotta kirjoitukseni jälkeen, kehitys on kehittynyt ja työsuhdepyörä (polkupyörä tai sähköpyörä) on nähnyt päivänvalon. Se on siis väline, jonka työnantaja hankkii työntekijälle vapaaseen käyttöön. Työsuhdepyörä voi olla osa palkkaa tai palkan päälle tarjottava etu. Työntekijä saa käyttää työsuhdepyörää vapaasti sekä työ- että vapaa-ajanmatkoilla. Kyseessä on työntekijälle verovapaa etu, jos työsuhdepyörän kustannukset ovat enintään 1200 euroa vuodessa / 100 euroa kuukaudessa.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
    Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja…
    6.5.2020
  • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
    MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen…
    20.8.2020
  • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa
    Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty…
    23.6.2022

Milla Åman Kyyrö

on työskennellyt Metropoliassa vuodesta 2006 alkaen. Hän on erikoistunut tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeiden viestintään. Tikissä-blogin päätoimittajana Milla aloitti vuonna 2018. Hän työskentelee asiantuntijana TKI-hankkeet ja kehittäminen -yksikössä. Koulutukseltaan Milla on Master of Media Management (MA) ja kulttuurituottaja (YAMK).

Uusimmat postaukset

  • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa

    17.11.2022
  • Voiko aikakauslehtiä brändätä?

    28.6.2022
  • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa

    23.6.2022

Arkistot

  • ► 2022 (3)
    • ► marraskuu (1)
      • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa
    • ► kesäkuu (2)
      • Voiko aikakauslehtiä brändätä?
      • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa
  • ► 2021 (6)
    • ► lokakuu (1)
      • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
    • ► elokuu (1)
      • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
    • ► heinäkuu (1)
      • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
    • ► huhtikuu (1)
      • Tonight we proudly present: Mikko Franck
    • ► tammikuu (2)
      • Printtimedian sivuaine käynnistyi
      • Tuntematon huolinta-ala – merkittävä ja kokoaan suurempi ulkomaankaupan edistäjä
  • ► 2020 (7)
    • ► lokakuu (1)
      • The future is not only digital
    • ► elokuu (1)
      • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
    • ► kesäkuu (3)
      • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
      • Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
      • Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
    • ► toukokuu (2)
      • Digitaalisen sisältötuotannon ja muotoilun Learning Lab toteutettiin apurahalla
      • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
  • ► 2017 (3)
    • ► lokakuu (1)
      • Blogi tauolla - kiitos
    • ► maaliskuu (1)
      • Alumnin uratarina - Juhani Kauhaniemi, automaatioinsinööri
    • ► helmikuu (1)
      • Alumnin uratarina - Tomi Siebel, laatuinsinööri, Saksa
  • ▼ 2016 (12)
    • ▼ joulukuu (2)
      • Anonyymit asiantuntijat
      • Varainhankinta on taidetta
    • ▼ syyskuu (1)
      • Osteopatian osaamista alumnien osuuskunnassa
    • ▼ kesäkuu (1)
      • Alumnin uratarina - Niko Ekholm, laboratorioanalyytikko
    • ▼ toukokuu (1)
      • Alumnin uratarina - Olli-Pekka Kursi, reportterin ääni YLEn aalloilla
    • ▼ huhtikuu (1)
      • Alumnin uratarina - Matti Laukko, tuottaja Helsinki Coffee Festivalin takana
    • ▼ helmikuu (4)
      • Periscope on helppo väline
      • Alumnien uratarina: opiskelijatiimistä suoraan start-up -yrittäjiksi
      • Alumnin uratarina - Lasse Parkkila on kitaristi, musiikkipedagogi ja yrittäjä
      • Rakas ura
    • ▼ tammikuu (2)
      • Haluan vain polkea työmatkani
      • To Do or Not To Do
  • ► 2015 (11)
    • ► marraskuu (1)
      • What I learned from Organizing an Alumni Event
    • ► lokakuu (1)
      • E-drive Retro - Innovation Project upcycles Vintage Cars
    • ► syyskuu (1)
      • Barbie on esikuvani
    • ► elokuu (1)
      • Alumni Career Paths – Joanna Szybińska: from Erasmus exchange in Finland to business-owner in Poland
    • ► kesäkuu (2)
      • Tykkisluuppi Diana - opiskelijoilta alumneille
      • Why Alumni Relations Matter?
    • ► toukokuu (1)
      • Alumni Career Paths - Njambi Mungai: from engineer in Finland to leader in Kenya
    • ► huhtikuu (1)
      • Alumnisuhdetoiminta ammattikorkeakoulun mainetekijänä
    • ► maaliskuu (2)
      • 365 päivää myöhemmin
      • Luokkakokous Bulevardilla
    • ► helmikuu (1)
      • Alumni palaa innosta
  • ► 2014 (18)
    • ► marraskuu (3)
      • Uutta Metropoliaa Myllypuroon
      • Elävää alumniyhteistyötä
      • Verkostoitumisen vinkkilista
    • ► lokakuu (2)
      • Kiihkottomasti
      • Katse silmiin
    • ► elokuu (1)
      • Älä stressaa, ammattikirjallisuus auttaa
    • ► kesäkuu (1)
      • Soveltuvuusarvioinnit rekrytointiprosessin osana
    • ► toukokuu (1)
      • Tiukkoina aikoina suhdeverkostot ratkaisevat
    • ► huhtikuu (1)
      • Moninaisuuden ymmärtäminen työyhteisössä
    • ► maaliskuu (3)
      • Henkilöarvioinnit työnhaussa konsultin silmin
      • International Workshopping: Student and Alumni Employability
      • Korkeakoulutettujen rekrytointikyselyn tulokset
    • ► helmikuu (4)
      • Ammatti-identiteetin rakentamisesta
      • Työelämään siirtymisen nivelkohta
      • Voiko työyhteisössä olla ystäviä?
      • Yhteisiä ponnistuksia tarvitaan
    • ► tammikuu (2)
      • Miten tulla valituksi työtehtävään?
      • Onnellisuustekijöitä

Avainsanat

alumni alumni career paths alumnikoordinaattori alumnisuhdetoiminta alumnisuhteet ammattikorkeakoulu career erilainen Henry Fordin Säätiö Huolinta- ja logistiikkalan yritykset Huolinta-alan merkitys ulkomaankaupassa Huolinta-alan tunnettuus huoneentaulu insinööri international staff week katchme kokemus kulttuurituottaja lahjoitukset Logistiikka-alan houkuttelevuus mediatekniikka metropolia Metropolia Ammattikorkeakoulu Metropolia TAITO Study report Metropolia UAS Niko Ekholm Opintotajonta Metropoliassa opiskelija Printtimedian sivuaine rekrytointi rekrytointiprosessi soveltuvuusarviointi Talotekniikan ja kiinteistötiedon hyödyntäminen teatteri testit tutkimus työelämä työllistyminen työnhaku ura uratarina varainhankinta verkostot yhteistyö yrittäjyys

Alumnisuhdetoiminnasta Metropolia.fi-sivustolla

Pidetään yhteyttä!

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste