Oletko miettinyt, millaista työelämän ja korkeakoulun yhteistyö on varhaiskasvatuksessa? Tässä jutussa esittelemme varhaiskasvatuksen sosionomikoulutuksen ja Pilke päiväkotien yhteistyön onnistumisia.
Metropolian varhaiskasvatuksen sosionomeja kouluttava opettajatiimi on tehnyt tiivistä yhteistyötä Pilke päiväkotien kanssa jo vuosia. Opiskelijayhteistyöllä on vakiintuneet käytännöt oppimistehtävien, innovaatioprojektien, opinnäytetöiden ja harjoittelujen toteuttamisessa Pilkkeen yksiköissä. Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden lisäksi Pilkkeen toimipisteissä harjoittelee mm. toimintaterapia-, terveyden edistämisen-, varhaisiän musiikkikasvattaja-, ja sisustussuunnittelijaopiskelijoita. Pilke päiväkodit ovat myös vierailleet Hymy-kylän perhekahvilassa esittelemässä toimintaansa niin vanhemmille kuin opiskelijoillekin.
Yksi konkreettinen esimerkki opiskelijan kehittymisestä varhaiskasvatuksen ammattilaiseksi löytyy Julia Hiltusen haastattelusta Metropolian verkkosivuilla (https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/uutiset/varhaiskasvatuksen-sosionomiksi-valmistunut-julia-hiltunen-sosionomin-tyo-on-yhteisollista-ja-kaytannonlaheista), jossa hän kertoo opinnäytetyöstään ja harjoittelustaan Pilke-päiväkodeilla. Julian mielestä
sosionomiopinnoissa työelämälähtöisyys ja käytännönläheisyys on vahvasti läsnä lähes kaikilla opintojaksoilla.
Valmistumisen jälkeen Julia työllistyi varhaiskasvatuksen sosionomiksi Pilke päiväkotiin.
Hanke- ja kehittämisyhteistyö tuottaa molemminpuolista oppia
Myös hanke- ja kehittämisyhteistyö Pilkkeen kanssa on pitkäjänteistä ja toimivaa. Parhaillaan Pilke päiväkodit ovat mukana Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista 2 ja 3 -hankkeissa.
Tästä esimerkkinä on tänä syksynä Kiuruveteläisen päiväkoti Tempon kanssa suunnittelemamme ja järjestämämme työpajat, joissa ensin harjoiteltiin tunnetaitoja draamapedagogiikan ja luovan toiminnan avulla. Lapsiryhmissä seikkailimme Orangutang III:n lempeästi hallitsemaan aarniometsään auttamaan eksynyttä Banaania löytämään takaisin kotiin ja jatkoimme työskentelyä iltakoulutuksessa sitoutuneen ja motivoituneen henkilöstön kanssa. Prosessidraama ja sen mahdollistama pedagogiikka tuottavat iloa, yhteisöllisyyttä ja oppimista leikillisen ja osallisuutta tukevan toiminnan kautta. Tämä konsepti todella toimii! Sitä aiomme jatkaa seuraavallakin hankekaudella päiväkotien kanssa. Tästä voit lukea lisää Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankekausien julkaisuista, ensimmäinen on ilmestynyt ja toisen hankkeen julkaisu on tulossa joulukuussa 2023.
Kansainvälisen yhteistyön tuki on meille voimavara
Pilke-päiväkotien yhteistyötä tukevan vuosimaksun turvin varhaiskasvatusta opettaville opettajille mahdollistui opintomatka Portugaliin keväällä 2023. Ajankohta valikoitui sen takia, että opettajilla oli siellä myös työn alla syksyn varhaiskasvatuksen opintojen suunnittelu. Erityisesti suunnittelimme syksyllä 2023 alkanutta varhaiskasvatuksen sosionomien koulutusta, sillä suuntautumisvaihtoehto varhaiskasvatuksen sosionomiopintoihin oli ensimmäistä kertaa omana hakukohteena yhteishaussa. Portugali valittiin matkakohteeksi sen takia, että oli tarkoitus tällä opintomatkalla tutustua tarkemmin Lissabonin ja Porton varhaiskasvatukseen, rakentaa yhteistyöverkostoa sekä perehtyä freirelaiseen sosiaalipedagogiikkaan, jota Portugalissa sovelletaan myös varhaiskasvatuksessa (Paolo Freire, Sorrettujen pedagogiikka, lue esim. Pinheiro, A. 2021).
Varhaiskasvatuksen sosionomien osaamisen ydin on sosiaalipedagogiikassa – sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisessa ja voimavaralähtöisessä kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Portugalissa kävimme kolmen päivän aikana yhteistyökorkeakouluissamme Lissabonissa ja Portossa ja tutustuimme Lissabonissa Lá Fora – metsäpäiväkotiin, joka oli inspiroitunut skandinaavisesta varhaiskasvatuksesta ja erityisesti arjen luontokasvatuksesta. Porton yliopistossa tutustuimme sosiaalipedagogiseen näyttelyyn ja tutkimukseen sekä projektiin, jossa lasten osallisuutta kaupunkisuunnittelussa pyrittiin lisäämään.
Yhteistyökumppaniemme kanssa jaamme tavoitteen, että tarjoamme varhaiskasvatuksen opiskelijoille entistä parempia mahdollisuuksia laadukkaisiin pitkiin ja lyhyisiin vaihto-ohjelmiin heidän opiskelijoilleen meillä Metropoliassa ja toisinpäin. Myös yhteiset tutkivan kehittämisen ajatukset ovat lähteneet etenemään.
Yhteistyömme Pilke päiväkotien kanssa on monipuolista ja antoisaa. Toivomme, että voimme jatkaa ja kehittää hedelmällistä yhteistyötämme opiskelijoidemme osaamisen vahvistumisen, varhaiskasvatuksen työelämän vetovoiman sekä lasten ja perheiden tukemisen parissa!
Lue lisää:
Nevanen, S. & Lassila, J. 2022. Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista. TAITO-sarja 104, Metropolian julkaisut. Helsinki. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-369-5
Pinheiro, A. 2021. A Freirean view of early childhood education in Portugal: A complicit response to Michel Vandenbroeck’s Introduction. Kirjassa Vandenbroeck, M. Revisiting Paulo Freire’s Pedagogy of the Oppressed. Issues and Challenges in Early Childhood Education. Routledge, London.
1 Kommentti
[…] Metropolian varhaiskasvatuksen sosionomeja kouluttava opettajatiimi on tehnyt tiivistä yhteistyötä Pilke-päiväkotien kanssa jo vuosia. Opiskelijayhteistyöllä on vakiintuneet käytännöt oppimistehtävien, innovaatioprojektien, opinnäytetöiden ja harjoittelujen toteuttamisessa Pilkkeen yksiköissä. Lue lisää täältä. […]